Mäki Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Eli kansanomaisesti 12 V laturi 6 V rungossa. 912 possun alkuperäisvaruste per -68, mutta missä volkkarissa tämä on ollut ensiasennuskilkkeenä? Quote Link to comment
metake Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 (edited) missä volkkarissa tämä on ollut ensiasennuskilkkeenä? Teollisuuskoneissa. Possun laturi on muistaakseni 25 tai 30 A? Teollisuuskoneista löytyy 38 A versioita. Edited June 22, 2014 by metake Quote Link to comment
Mäki Posted June 22, 2014 Author Share Posted June 22, 2014 Ei sattumoisin löydy varaosanumeroa? ;) Quote Link to comment
metake Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Ei sattumoisin löydy varaosanumeroa? ;) Kunhan käyn huomenna tallilla niin voin vilkaista laturin päältä :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 22, 2014 Share Posted June 22, 2014 Mulla taitaa olla kuva numerosta jossain täällä. Mulla on toi 38A versio 66:ssa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 (edited) Tämä laturi mulla on käytössä kuplassa. Edited June 23, 2014 by Hebster52 1 Quote Link to comment
oldis Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 (edited) Porschen teollisuuskoneen laturi ja sen koodi. Jos tarttee niin pitää vielä tuosta laturinrungon koodista muistaa napata kuva. Edited June 25, 2014 by oldis 1 Quote Link to comment
aki Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 (edited) Eli teollisuuskoneessa on säädin tuossa päällä ja automoottorissa (912) sitä ei ole. Mielenkiintoista - taas oppi jotain. Mun automoottorissa on siis teollisuusmoottorin laturi ja säädin. Edit: vai onko säätimellisiä ollut varhaisissa 912 tai myöhäisissä 356c koneissa? Edited June 25, 2014 by aki Quote Link to comment
aki Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Tarvitsisin sellaisen automallin, jos joku kokee tarvitsevansa teollisuusmallin niin vaihto kiinnostaa. En myy ilman vaihtoa ennen kuin oikeanlainen laturi on kädessä. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Voithan laittaa automallin säätimen tuohon päälle jo voilà sulla on automalli. Quote Link to comment
aki Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 (edited) Kun siinä automallissa ei ole säädintä tuossa, vaan se on ihan eri paikassa. Edited June 26, 2014 by aki Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Mulla on tämmöinen viritys. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Kun siinä automallissa ei ole säädintä tuossa, vaan se on ihan eri paikassa. Siis hain takaa sitä että miksi siihen ei voisi laittaa automallin laturin päälle tulevan säätimen. Tai eikö niitä ole saatavilla 12V malleja. Quote Link to comment
aki Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Siis eiköhän tuo teollisuusmallinen säädin toimi suoraan autossakin. Minulle se ei ole vaihtoehto, koska johdotus on automallin mukaan. Ja ei - se johdotuksen silpominen/lisäpiuhojen vetäminen ei tässä tapauksessa ole vaihtoehto. Quote Link to comment
x-pj Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Siis eiköhän tuo teollisuusmallinen säädin toimi suoraan autossakin. Minulle se ei ole vaihtoehto, koska johdotus on automallin mukaan. Ja ei - se johdotuksen silpominen/lisäpiuhojen vetäminen ei tässä tapauksessa ole vaihtoehto. Onkohan tässä joku ongelma mitä en ymmärrä. Teollisuuslaturin päällä olevan säätimen voi irrottaa, muistaakseni kahdella ruuvilla kiini. Sen jälkeen voi laittaa säätimen takapenkin alle tai jonnekkin muualle missä ikinä sen nyt tässä tapauksessa kuuluukin olla. Johdot tarvitset laturin ja säätimen välille, joka tapauksessa, laturin mallista riippumatta. Ei sattumoisin löydy varaosanumeroa? ;) Jos numeroita edelleen kaivataan, mulla 122 903 031C. Tuo on teollisuusmoottorin 25A laturi. Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Kun siinä automallissa ei ole säädintä tuossa, vaan se on ihan eri paikassa. Siis tarkoitatko että sun autossa ei alunperinkään ollu säädintä laturilla? Siinä tapauksessa teet kuten mun kuvassa mutta kytket säätimen sinne missä se vakiona oli. Jos siinä on ollu vakiona säädin laturissa. Voit tehdä kuten minä. Siinä on ihan vakio kaapelit ja kolme lyhkästä lisätty laturin ja säätimen väliin. Tuossa mun kuplassahan säädin oli 6v laturissa kiinni. Suoraan saman mallista säädintä 12v mallina et löydä. Mullakin oli tavoite tehdä orggis näköinen konehuone. Yksi 12V säädin toiseen projektiin mulla on joka on kotoisin -60 mallin Porsche Super traktorista joka on fyysisesti identtinen 6v sätimeen... Uusia en ole löytäny, vaan ovat kaikki saman malliset kuin tuo mikä mulla kuvassa täällä aiemmin.. Quote Link to comment
aki Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Siis tarkoitatko että sun autossa ei alunperinkään ollu säädintä laturilla? Kyllä - juuri sitä. Ongelma ei ole siinä miten se kytketään, johdot on olemassa ja menevät laturilta säätimelle täysin oikein. Pointti oli se, että haluan pitää johtosarjan alkuperäisenä kun se on juuri sellaiseksi uusittu. Toinen pointti oli se, että jos tuon säätimen tuosta teollisuusmallista nappaa irti siinä laturissa ei ole käsittääkseni liittimiä kuten autolaturissa vaan sieltä tulee vain johdot jotka kytketään säätimeen. Eli tilalle pitäisi askarrella siistit, fiksut ja luotettavat liittimet jotta ei tarvitse pyyhkiä kylmää hikeä palovaaran vuoksi. Että siksi vaihto automallin laturiin houkuttelee, koska silloin homma olisi plug-and-play ja taas vastaavasti tuolla säätimellisellä homma toimii suoraan jollekin toisella jolla säädin alunperinkin on laturin päällä. Mutta en minä näistä mitään tajua - yritän vaan minimoida mahdollisia ongelmia :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 (edited) Ok. Elikkä tarvit käytännössä samanlaisen laturin kuin minun. Siinä on paikat johdoille kuten sinun linkittämässä kuvassa. Minulla on tallilla tuommoinen toisenmallinen laturi kans. Voin yrittää muistaa tutkia mikäli siihenkin saa kunnon liittimet. edit: aai niin. Sullahan olikin jo semmoinen säätimellä.. :) Edited June 26, 2014 by Hebster52 1 Quote Link to comment
Sakke Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Minkälainen on sitten se oikea automallin säädin? Onko se neliskanttinen Boschin U-tyypin säädin vai? Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Oiskohan ihan sama kuin 12V kuplilla takapenkin alla Quote Link to comment
Mäki Posted June 26, 2014 Author Share Posted June 26, 2014 No olisi jollakin nyt oikeasti myydä tällainen laturi tai antaa edes 30/38 A laturin tyyppinumero? Boschin luettelo antaa 66-69 912 Porsaalle laturin, jonka halkaisija on 105 mm. Näitä saa muuten Turun laturista ja startista (uusi alkuperäinen Bosch) 116 eurolla päivän toimitusajalla Mäki Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Tossa mun laturikuvasta näkyy kaikki koodit 38A laturille. Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 (edited) Tuosta olkaa hyvä vaan. ;) http://www.coolairvw.co.uk/Item/Shop_by_Product~Electrical_Products~Ignition-C-_Starting_-P-_Charging_Products~Charging~Alternators_-P-_Dynamos/113903031E/12V_Dynamo_-OB-6_Volt_Size-CB-.html http://www.paruzzi.com/vwcp/113903031E Edited June 26, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
x-pj Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Tossa mun laturikuvasta näkyy kaikki koodit 38A laturille. Jos ei kuvasta näy, niin Bosch 0101206117 ja VW osanumero 113903031E ja toihan on 38A. Tuo 25A laturi muuten riittää ihan hyvin auton perussähköille. 1 Quote Link to comment
Mäki Posted June 26, 2014 Author Share Posted June 26, 2014 (edited) Taitaa olla aika kaivaa sähkötyökalut esiin hallin perältä ja modifioida laturi 12 volttiseksi. Tuolla rahalla saa jo osia oikeisiin autoihin ja jää vielä ylikin ... Jotenkin tuntuu, että pikkusen ovat hinnat pompsahtaneet? Kiitokset kuitenkin numerovinkeistä Tuosta olkaa hyvä vaan. ;)http://www.coolairvw.co.uk/Item/Shop_by_Product~Electrical_Products~Ignition-C-_Starting_-P-_Charging_Products~Charging~Alternators_-P-_Dynamos/113903031E/12V_Dynamo_-OB-6_Volt_Size-CB-.htmlhttp://www.paruzzi.com/vwcp/113903031E Edited June 27, 2014 by Mäki Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 27, 2014 Share Posted June 27, 2014 Juu. En minäkään tuommoisia hintoja noista oo maksanu. Vaikka nekään ilmaisia ollu. Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 5, 2014 Share Posted August 5, 2014 (edited) Nyt löysin tallin perukoilta tää toinen ns. "teollisuuskonelaturi" kuten tuossa yllä sitä kutsutaan. Tuo laatikko joka siinä on kyljessä ei ole mikään säädin vaan pelkkä kytkentä toosa... Johdot laturista ovat kytketty liittimiin joihin sit piuhat säätimeltä liitetään. Mielestäni jos sen boksin poistaa laturi on fyysisesti saman näköinen kuin 6V laturi johon asennetaan säädin kylkeen. Ja siihen sit suoraan noi johdonpätkät? Elikkä sopivaa 12V säädintä siihen kiinni ja ulkoisesti on aidon 6V laturin näköinen... edit. Tää olis myytävänä.. Edited August 5, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.