Jump to content

90 mm 12 V laturi


Recommended Posts

Eli teollisuuskoneessa on säädin tuossa päällä ja automoottorissa (912) sitä ei ole. Mielenkiintoista - taas oppi jotain. Mun automoottorissa on siis teollisuusmoottorin laturi ja säädin.

 

Edit: vai onko säätimellisiä ollut varhaisissa 912 tai myöhäisissä 356c koneissa?

Edited by aki
Link to comment

Kun siinä automallissa ei ole säädintä tuossa, vaan se on ihan eri paikassa.

Siis hain takaa sitä että miksi siihen ei voisi laittaa automallin laturin päälle tulevan säätimen. Tai eikö niitä ole saatavilla 12V malleja.

Link to comment

Siis eiköhän tuo teollisuusmallinen säädin toimi suoraan autossakin. Minulle se ei ole vaihtoehto, koska johdotus on automallin mukaan. Ja ei - se johdotuksen silpominen/lisäpiuhojen vetäminen ei tässä tapauksessa ole vaihtoehto.

Link to comment

Siis eiköhän tuo teollisuusmallinen säädin toimi suoraan autossakin. Minulle se ei ole vaihtoehto, koska johdotus on automallin mukaan. Ja ei - se johdotuksen silpominen/lisäpiuhojen vetäminen ei tässä tapauksessa ole vaihtoehto.

Onkohan tässä joku ongelma mitä en ymmärrä. Teollisuuslaturin päällä olevan säätimen voi irrottaa, muistaakseni kahdella ruuvilla kiini. Sen jälkeen voi laittaa säätimen takapenkin alle tai jonnekkin muualle missä ikinä sen nyt tässä tapauksessa kuuluukin olla.

Johdot tarvitset laturin ja säätimen välille, joka tapauksessa, laturin mallista riippumatta.

 

 

Ei sattumoisin löydy varaosanumeroa?  ;)

Jos numeroita edelleen kaivataan, mulla 122 903 031C. Tuo on teollisuusmoottorin 25A laturi.

Link to comment

Kun siinä automallissa ei ole säädintä tuossa, vaan se on ihan eri paikassa.

Siis tarkoitatko että sun autossa ei alunperinkään ollu säädintä laturilla? Siinä tapauksessa teet kuten mun kuvassa mutta kytket säätimen sinne missä se vakiona oli.

 

Jos siinä on ollu vakiona säädin laturissa. Voit tehdä kuten minä. Siinä on ihan vakio kaapelit ja kolme lyhkästä lisätty laturin ja säätimen väliin. Tuossa mun kuplassahan säädin oli 6v laturissa kiinni. Suoraan saman mallista säädintä 12v mallina et löydä. Mullakin oli tavoite tehdä orggis näköinen konehuone. Yksi 12V säädin toiseen projektiin mulla on joka on kotoisin -60 mallin Porsche Super traktorista joka on fyysisesti identtinen 6v sätimeen... Uusia en ole löytäny, vaan ovat kaikki saman malliset kuin tuo mikä mulla kuvassa täällä aiemmin..

Link to comment

Siis tarkoitatko että sun autossa ei alunperinkään ollu säädintä laturilla? 

 

Kyllä - juuri sitä.

 

Ongelma ei ole siinä miten se kytketään, johdot on olemassa ja menevät laturilta säätimelle täysin oikein. Pointti oli se, että haluan pitää johtosarjan alkuperäisenä kun se on juuri sellaiseksi uusittu. Toinen pointti oli se, että jos tuon säätimen tuosta teollisuusmallista nappaa irti siinä laturissa ei ole käsittääkseni liittimiä kuten autolaturissa vaan sieltä tulee vain johdot jotka kytketään säätimeen. Eli tilalle pitäisi askarrella siistit, fiksut ja luotettavat liittimet jotta ei tarvitse pyyhkiä kylmää hikeä palovaaran vuoksi. Että siksi vaihto automallin laturiin houkuttelee, koska silloin homma olisi plug-and-play ja taas vastaavasti tuolla säätimellisellä homma toimii suoraan jollekin toisella jolla säädin alunperinkin on laturin päällä. Mutta en minä näistä mitään tajua - yritän vaan minimoida mahdollisia ongelmia :)

Link to comment

Ok. Elikkä tarvit käytännössä samanlaisen laturin kuin minun. Siinä on paikat johdoille kuten sinun linkittämässä kuvassa. Minulla on tallilla tuommoinen toisenmallinen laturi kans. Voin yrittää muistaa tutkia mikäli siihenkin saa kunnon liittimet.

 

edit: aai niin. Sullahan olikin jo semmoinen säätimellä.. :)

Edited by Hebster52
  • Like 1
Link to comment

No olisi jollakin nyt oikeasti myydä tällainen laturi tai antaa edes 30/38 A laturin tyyppinumero?

 

Boschin luettelo antaa 66-69 912 Porsaalle laturin, jonka halkaisija on 105 mm. Näitä saa muuten Turun laturista ja startista (uusi alkuperäinen Bosch) 116 eurolla päivän toimitusajalla

 

Mäki

Link to comment

Taitaa olla aika kaivaa sähkötyökalut esiin hallin perältä ja modifioida laturi 12 volttiseksi. Tuolla rahalla saa jo osia oikeisiin autoihin ja jää vielä ylikin ... Jotenkin tuntuu, että pikkusen ovat hinnat pompsahtaneet?

 

Kiitokset kuitenkin numerovinkeistä
 

Edited by Mäki
Link to comment
  • 1 month later...

Nyt löysin tallin perukoilta tää toinen ns. "teollisuuskonelaturi" kuten tuossa yllä sitä kutsutaan.

Tuo laatikko joka siinä on kyljessä ei ole mikään säädin vaan pelkkä kytkentä toosa... Johdot laturista ovat kytketty liittimiin joihin sit piuhat säätimeltä liitetään. Mielestäni jos sen boksin poistaa laturi on fyysisesti saman näköinen kuin 6V laturi johon asennetaan säädin kylkeen. Ja siihen sit suoraan noi johdonpätkät? Elikkä sopivaa 12V säädintä siihen kiinni ja ulkoisesti on aidon 6V laturin näköinen...

 

DSC_0384.jpg

 

DSC_0383.jpg

 

edit. Tää olis myytävänä..

Edited by Hebster52
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...