Guest Kaiponen Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 (edited) Moro. Remppasin just yhen 92x69 koneen ja koneessa oli fk-89 nokka jota oli aikastettu viidellä asteella. Jotenkin omasta mielestä tuntuu aika rajulta toi viis astetta niin mitä mahtaa kokeneemmat moottorinkasaajat sanoo moisesta? Elikkä miten paljon vaikuttaa tehoihin, kierrosalueeseen yms muihin asioihin ja kestävyyteen kun nokkaa aikastetaan ton verran? Edited July 17, 2014 by Kaiponen Quote Link to comment
Ketsa Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Alaspäin tuotu tehoaluetta. Ollut liian kireä tuohon koneeseen ja käyttöön? Quote Link to comment
mikko k Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Veikkaisin että on liian aikaisella. Valmistajan arvot on varmaan paremmat. Tuolla ajoituksella lienee ajateltu että siirretään tehoaluetta alemmas, koska on aika raju nokka tuon kokoiseen koneeseen. Se miten tuolla 5 asteen ajoituksella kone toimii, lienee arvoitus. Mutta arvailen että kone pukkaa bensasumua kaasareista / läppärungoista ylös / ulos. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 Edellisen omistajan mukaan kone kulki tosi hyvin jonkun aikaa ja rupes kilistää jostain syystä muutaman kisan jälkeen. Saa nähdä miten vakiokeinut kestää tossa vehkeessä, aikasemmin ollut vakiokeinuista kevennetyt versiot mutta näytti niin hurjilta niin edellinen omistaja viskas ne roskiin :-D ite oon aina miettiny että kolme astetta ennakkoo olis sellanen optimi. Tossa koneessa kuitenkin ne nokkapyörän pultit paskottu rälläkällä että niitä ei saa avattua. Tuota bensaa pukkaa välillä tulemaan vähän joka koneessa minkä oon rakentanu ja ajanu varmaan myös johtuen vähän rankemmasta käytöstä. Kone on aikasemmin ollu kammioimusarjalla ja keskikaasarilla ja nyt ne on vaihtunu ykskurkkusiin nurkkakaasareihin. Tolla kaasarien vaihdolla onko jotain suurempaakin merkitystä koneeseen? Sitten sellanen kysymys vielä että mitäköhän on haettu sillä kun kannet on laskettu melkein tasaseks ja palotilat kansissa 28,5 ja 29 välissä ja mäntään on sitten sorvattu keskelle lisää palotilaa? Onko koitettu saada nakutusmahdollisuutta pienemmäksi? Quote Link to comment
Racing Posted July 17, 2014 Share Posted July 17, 2014 riippuen dekkikorkeudesta mutta siellä oon nyt aivan liian kova puristusuhde ja siksi kilistää,12:1 alkaa olemaa ehdoton maksimi jm ilmakoneessakin kun on hyvät puhaltimet yms. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Palotilan "peilaus" mäntään ei ole ollenkaan huono ajatus silloin kun kansia on mahallettu tosi paljon. Lukemani mukaan (ts. ei itsellä kokemusta) tällä saadaan parempaa pyörteilyä, tietty venttiilit kauemmas männänlaesta. Samoin vähennetään sitä nakutuksen mahdollisuutta kun reunojen "paljealueelle" tai miksi sitä sanoisi, menee vähemmän seosta. Myös palorintaman matka sytytystulpalta voimaa tuottamaan on lyhyempi kun suurempi osa seoksesta keskittyy männän keskelle eikä reunoille ja tällä saavutetaan parempi hyötysuhde. Nyt kun kone on osina niin näitä on toki mahdollista muokata, mutta voisi olla myös mielenkiintoinen lyödä sellaisenaan nippuun ja vaihtaa polttoaineeksi RE85 etanoli. Sen kanssa roimat puristukset eivät ole niin ongelmallisia. Quote Link to comment
multanen Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Nyt kun kone on osina niin näitä on toki mahdollista muokata, mutta voisi olla myös mielenkiintoinen lyödä sellaisenaan nippuun ja vaihtaa polttoaineeksi RE85 etanoli. Sen kanssa roimat puristukset eivät ole niin ongelmallisia. Paljonkahan RE85:n kanssa uskaltaisi laittaa puristuksia? Ihan muuten vakio "vääntökoneessa". Tuleeko muut asiat ennen vastaan kuin nakutus? Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 18, 2014 Share Posted July 18, 2014 Re85 vois olla hyvä vaihtoehto mutta säännöt ei salli muita polttoaineita kun 98 ja 95. Siinä pytyn ja kannen välissä on vielä 1mm korokerenkaat joilla pienennetty puristuksia. Kone on jo nipussa niin laittelen lisäinfoo miten käy kun saan ton käyntiin Quote Link to comment
Racing Posted July 19, 2014 Share Posted July 19, 2014 Paljonko se dekkimitta nyt yhteensä on korokerenkaiden kanssa? Eli kasasit vaan nippuun piittaamatta yhtään sen kummemmin laskematta puristussuhteita yms? Näissä -92 jm koneissa on ollut joissakin yli 14 puristussuhteet ja koneet kilisee kierroksen jälkeen... Oletko muuten varma että nokka on fk 89 eikä siitä hiottu suomes tehty ? Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 20, 2014 Share Posted July 20, 2014 Piittasin kyllä puristuksista ja dekkikorkeuksista. Dekki 0,83+1,0 eli 1,83mm. Toi 28.5-29 oli vaan laskettuna kannen palotilasta ja tohon sit pitää vielä lisätä se korokerenkaan vaikutus puristuksiin ja se männän palotilan ja venttiilinväistöjen aiheuttama vaikutus puristuksiin. Pieni mittausvirhe huomioon ottaen puristusten pitäis olla 11.6. Nokasta en voi 100% varma olla mutta veikkaisin kyllä että se on se fk-89 mikä siellä nokan päässäkin luki. Quote Link to comment
mite^ Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Kaasarit ois hyvä saada synkronoitua. Keinuvivun kulma on myös yksi asia mitä monikaan jm koneen kasaaja ei katso. Muutenkin moottorin säätäminen jarrupenkissä vois olla hyvä idea. Soittoa vaan dalttoneilla Nokialle jos ehtivät jarruttaa, hinnasta en tiedä. Lintunenkin vaikuttaa Urjalassa, täälläkin välillä ilmotuksia on ollut. Paa jokkis.nettiin kysely jarruttajista jos on kiinnostusta. Quote Link to comment
mite^ Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Jos mittasit asteet nokasta voit verrata sitä fk-89 nokkakorttiin. Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Keinuvivun kulman tsekkasin kasauksen yhteydessä ja oli ok. Yleensä käytän koneet penkissä ennen kun enemmälti rupeaa ajelee. Ylöjärvellä oon käyttäny mun koneet aina penkissä Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.