Jump to content

Öljynpainevalo EI pala ollenkaan! (Kupla 1300 -70)


Guest Mr T

Recommended Posts

Posted

Huomasin toissapäivänä ettei öljynpainevalo syty kun laittaa virrat päälle. Ekana vaihdoin polttimot ristiin pitkien merkkivalon kanssa (jota tiesin toimivan). Vanha polttimo näytti ehjältä ja yleismittarilla mitattuna ok. Seuraavaksi irrotin piuhan anturilta ja virrat ollessa päällä maadoitin mutta valo ei vieläkään syttynyt.

 

Onko johtosarjassa jokin liitos matkan varrella (mittaristo - konehuone) tai kenties joku heikko kohta mistä johtosarja olisi voinnut hankautua poikki?

 

T, Matte

Guest Kaiponen
Posted

Mulla teki joskus kans noin ettei valo palanut ollenkaan ja syynä oli rikkinäinen anturi

Posted

Johdon yritin konehuoneen puolelta piippata maihin, ei ainakaan ole poikki maihin. Huomenna mittaan päästä päähän.

 

Anturin mittasin ja moottori sammuksissa ei ollut yhteyttä maihin. Kone käynnissä pitää vielä kokeilla huomenna. Eikö kuitenkin pitäisi valon palaa jos virrat päällä ja laittaa johdon maihin!?

Posted

Eikö kuitenkin pitäisi valon palaa jos virrat päällä ja laittaa johdon maihin!?

Kyllä, eli normaalisti anturilta pitäisi tulla valolle maa silloin kun ei ole painetta.

Jos anturin kierteeseen on laitettu tiivistenauhaa tai -liimaa, sekin saattaa estää maadoituksen.

Posted

Anturin mittasin ja moottori sammuksissa ei ollut yhteyttä maihin. Kone käynnissä pitää vielä kokeilla huomenna. Eikö kuitenkin pitäisi valon palaa jos virrat päällä ja laittaa johdon maihin!?

Anturi maadottaa johdon, eli jos kone sammuksissa anturista ei ole yhteyttä maihin niin anturi on rikki. Valon kuuluu myös palaa jos johdon tökkää suoraan maihin.

Posted

Täältä myös ääni rikkinäiselle anturille,johtuen omasta kokemuksesta tältä kesältä.Alkoi anturi vuotamaan öljyä,ostin uuden ja siinä oli valmiiksi vikana tuo kyseinen ongelma.Ostin kuplapajalta toisen,se kiinni ja homma ok.Nää on välillä mystisiä juttuja(eka anturi oli motonet laatua).

Guest Skipi_
Posted

Itellä sama ongelma -73ssa. Vaihdoin anturin, vanha oli rikki yleismittarin mukaan. Eikä syty vieläkään.

Mites tuonne polttimoille pääsee käsiksi?

Posted

Mites tuonne polttimoille pääsee käsiksi?

03:n mittari lähtee irti kun työnnät kädet mittarin taakse ja painat mittarin ulos aukostaan. Mittari ei siis ole millään kiinni, ainoastaan kumitiiviste mittarin ympärillä pitää sen aukossaan. Irrotuksen jälkeen pääsee polttimoihin helposti käsiksi.

Guest Skipi_
Posted

03:n mittari lähtee irti kun työnnät kädet mittarin taakse ja painat mittarin ulos aukostaan. Mittari ei siis ole millään kiinni, ainoastaan kumitiiviste mittarin ympärillä pitää sen aukossaan. Irrotuksen jälkeen pääsee polttimoihin helposti käsiksi.

Kiitos. Tätä hain että mikä kiinnitys.

Posted

Tutkittu vähän lisää... Elikkä aloitin uusimalla polttimon vaikka olin siirtänyt siihen jo ehjän. Mittaristoon tulee virtaa, mittasin ja latauksen merkkivalo toimii. Mittasin anturin uudelleen, tälläkertaa maadoitti läpi. Viimeksi kuitenkin mittasin anturin niin monta kertaa eikä maadoittanut läpi joten sekin menee vaihtoon. Varmistin konehuoneessa että johto on yhteydessä maihin mutta mittariston päässä mittaessa ei kuitenkaan ole. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun käydä johto läpi päästä päähän!!!

Posted

. Varmistin konehuoneessa että johto on yhteydessä maihin mutta mittariston päässä mittaessa ei kuitenkaan ole.

Mitäs tää lause tarkottaa käytännössä? Eli teitkö ilman mitään mittareita testin koskettamalla pelkällä anturin johdolla vaikkapa lohkon kylkeen, kuten Åke tuolla ylempänä ehdotti? Ja ennen kuin alat pujottelemaan uutta johtoa, kokeile jollain ihan tavallisella virtakynällä ja hyppylangalla nykyista reistaavaa johtoa että tuleeko siitä virta läpi

Posted

juur näin, heittäkää ne yleismittarit hutsin vittuun ja valokynällä tutkimaan. Voi vikakin löytyä. Tosin tässä tapauksessa oireet viittaa kuten ylempänä on jo todettu, anturiin.

Posted

Ongelma ratkaistu. Anturi rikki, muovi/bakeliitti sisuskalut löysät, eikä suora yhteys maihin. Ei kuitenkaan vuotanut öljyt läpi!!! Toinen hämäävä vika oli huonosti aikoinaan uusittu abiko liitin. Sen huomasin nyt kun kerkesin valoisalla tutkia eikä illanhämärässä pihalla sateessa.

 

Joo, kyllä mä nyt pidän yleismittarin käytössä vielä vaikei mikään Fluke onkaan...

Posted

Sen vähän mitä mä oon autosähköjä joutunu laittamaan, niin tällaisella on ihan paras käydä johtonippuja läpi. Pääsee nimittäin vaikka kuoren läpi tolla piikillä. Autosähköliikkeistä löytyy alle kympillä. Latausvirtoja ja vastuksellisia vempaimia voi sitten kokeilla mittarilla

P1130147.JPG

Posted

Jos tajuaa mitä on yleismittarilla tekemässä niin tuo virtakynä on turha. Mutta kukin tyylillään ja tottahan se on että joissain hommissa tuo kynä on ihan päällikkö.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...