Guest Mr T Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Huomasin toissapäivänä ettei öljynpainevalo syty kun laittaa virrat päälle. Ekana vaihdoin polttimot ristiin pitkien merkkivalon kanssa (jota tiesin toimivan). Vanha polttimo näytti ehjältä ja yleismittarilla mitattuna ok. Seuraavaksi irrotin piuhan anturilta ja virrat ollessa päällä maadoitin mutta valo ei vieläkään syttynyt. Onko johtosarjassa jokin liitos matkan varrella (mittaristo - konehuone) tai kenties joku heikko kohta mistä johtosarja olisi voinnut hankautua poikki? T, Matte Quote Link to comment
peruskallio Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Ei ole johdossa tehtaan jäljiltä liitoksia, ainakaan -70 lukuisissa Oletko "piipannut" johdon? Quote Link to comment
Guest Kaiponen Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Mulla teki joskus kans noin ettei valo palanut ollenkaan ja syynä oli rikkinäinen anturi Quote Link to comment
Guest Mr T Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Johdon yritin konehuoneen puolelta piippata maihin, ei ainakaan ole poikki maihin. Huomenna mittaan päästä päähän. Anturin mittasin ja moottori sammuksissa ei ollut yhteyttä maihin. Kone käynnissä pitää vielä kokeilla huomenna. Eikö kuitenkin pitäisi valon palaa jos virrat päällä ja laittaa johdon maihin!? Quote Link to comment
x-pj Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Eikö kuitenkin pitäisi valon palaa jos virrat päällä ja laittaa johdon maihin!? Kyllä, eli normaalisti anturilta pitäisi tulla valolle maa silloin kun ei ole painetta. Jos anturin kierteeseen on laitettu tiivistenauhaa tai -liimaa, sekin saattaa estää maadoituksen. Quote Link to comment
metake Posted August 17, 2014 Share Posted August 17, 2014 Anturin mittasin ja moottori sammuksissa ei ollut yhteyttä maihin. Kone käynnissä pitää vielä kokeilla huomenna. Eikö kuitenkin pitäisi valon palaa jos virrat päällä ja laittaa johdon maihin!? Anturi maadottaa johdon, eli jos kone sammuksissa anturista ei ole yhteyttä maihin niin anturi on rikki. Valon kuuluu myös palaa jos johdon tökkää suoraan maihin. Quote Link to comment
pko Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Täältä myös ääni rikkinäiselle anturille,johtuen omasta kokemuksesta tältä kesältä.Alkoi anturi vuotamaan öljyä,ostin uuden ja siinä oli valmiiksi vikana tuo kyseinen ongelma.Ostin kuplapajalta toisen,se kiinni ja homma ok.Nää on välillä mystisiä juttuja(eka anturi oli motonet laatua). Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Itellä sama ongelma -73ssa. Vaihdoin anturin, vanha oli rikki yleismittarin mukaan. Eikä syty vieläkään. Mites tuonne polttimoille pääsee käsiksi? Quote Link to comment
peruskallio Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Mittarin takanahan se polttimon kanta näkyy, ottaa johdon päästä irti ja vetämällä tulee polttimo ja se kanta missä johtokin kiinni ulos... Quote Link to comment
metake Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 Mites tuonne polttimoille pääsee käsiksi? 03:n mittari lähtee irti kun työnnät kädet mittarin taakse ja painat mittarin ulos aukostaan. Mittari ei siis ole millään kiinni, ainoastaan kumitiiviste mittarin ympärillä pitää sen aukossaan. Irrotuksen jälkeen pääsee polttimoihin helposti käsiksi. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted August 18, 2014 Share Posted August 18, 2014 03:n mittari lähtee irti kun työnnät kädet mittarin taakse ja painat mittarin ulos aukostaan. Mittari ei siis ole millään kiinni, ainoastaan kumitiiviste mittarin ympärillä pitää sen aukossaan. Irrotuksen jälkeen pääsee polttimoihin helposti käsiksi. Kiitos. Tätä hain että mikä kiinnitys. Quote Link to comment
Guest Mr T Posted August 19, 2014 Share Posted August 19, 2014 Tutkittu vähän lisää... Elikkä aloitin uusimalla polttimon vaikka olin siirtänyt siihen jo ehjän. Mittaristoon tulee virtaa, mittasin ja latauksen merkkivalo toimii. Mittasin anturin uudelleen, tälläkertaa maadoitti läpi. Viimeksi kuitenkin mittasin anturin niin monta kertaa eikä maadoittanut läpi joten sekin menee vaihtoon. Varmistin konehuoneessa että johto on yhteydessä maihin mutta mittariston päässä mittaessa ei kuitenkaan ole. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun käydä johto läpi päästä päähän!!! Quote Link to comment
SePi Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 . Varmistin konehuoneessa että johto on yhteydessä maihin mutta mittariston päässä mittaessa ei kuitenkaan ole. Mitäs tää lause tarkottaa käytännössä? Eli teitkö ilman mitään mittareita testin koskettamalla pelkällä anturin johdolla vaikkapa lohkon kylkeen, kuten Åke tuolla ylempänä ehdotti? Ja ennen kuin alat pujottelemaan uutta johtoa, kokeile jollain ihan tavallisella virtakynällä ja hyppylangalla nykyista reistaavaa johtoa että tuleeko siitä virta läpi Quote Link to comment
Lasse Posted August 20, 2014 Share Posted August 20, 2014 juur näin, heittäkää ne yleismittarit hutsin vittuun ja valokynällä tutkimaan. Voi vikakin löytyä. Tosin tässä tapauksessa oireet viittaa kuten ylempänä on jo todettu, anturiin. Quote Link to comment
Guest Mr T Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 Ongelma ratkaistu. Anturi rikki, muovi/bakeliitti sisuskalut löysät, eikä suora yhteys maihin. Ei kuitenkaan vuotanut öljyt läpi!!! Toinen hämäävä vika oli huonosti aikoinaan uusittu abiko liitin. Sen huomasin nyt kun kerkesin valoisalla tutkia eikä illanhämärässä pihalla sateessa. Joo, kyllä mä nyt pidän yleismittarin käytössä vielä vaikei mikään Fluke onkaan... Quote Link to comment
Lasse Posted August 23, 2014 Share Posted August 23, 2014 pakko kysyä että miks? Mulla on fluke yleismittarina, mutta en sotke sitä autosähkötöihin. Quote Link to comment
SePi Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Sen vähän mitä mä oon autosähköjä joutunu laittamaan, niin tällaisella on ihan paras käydä johtonippuja läpi. Pääsee nimittäin vaikka kuoren läpi tolla piikillä. Autosähköliikkeistä löytyy alle kympillä. Latausvirtoja ja vastuksellisia vempaimia voi sitten kokeilla mittarilla Quote Link to comment
Tanhis Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Jos tajuaa mitä on yleismittarilla tekemässä niin tuo virtakynä on turha. Mutta kukin tyylillään ja tottahan se on että joissain hommissa tuo kynä on ihan päällikkö. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.