Guest kuplapower Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 neuvokaapa noviisia. vaihdoin uuden nokan(eagle 284), niin tarviinko siihen uudet nostajat vai kelpaako vanhat? Vanhat olivat kyl muuten hyvät. kone on puoliksi nipussa mut rupesi vaivaamaan eikä viel ole myöhäistä purkaa Quote Link to comment
Niklas L Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Ehdottomasti vaihdat uudet nostajat, kun asennat uuden nokan koneeseen. Vanhat nostajat ovat kuluneet vanhan nokan "mukaan" ja ne syövät sekä itsensä, että uuden nokan nopeasti piloille. Muista hyvä asennusrasva, sekä ajaa nokka sisään. Eli käytä konetta, kun öljynpaine on varmistettu n. 2000-2500rpm parinkymmenen minuutin ajan, ennenkuin lähdet ajelemaan männänrenkaita sisään :) Monet vaihtavat myös öljyt heti nokan sisäänajon jälkeen. Onnea kasaamiseen! Nikke Quote Link to comment
metake Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Täähän on sellainen hyvä kauppias kikka ollut menestyksellä monet vuodet :D Kertokaapas tietäjät, että mistä se nokka-akseli hoksaa ettet vaihtanutkaan sille kaveriks uusia nostajia ja alkaa sitten asian huomattuaan kulumaan :DD Jos ne nostajat on hyvkuntoiset (vaihdettu esim. edellisenä kesänä silloiselle nokalle), ei kulumaa, ei jälkiä, niin miksi ne pitää vaihtaa vaan koska "aina kaikki käskee vaihtaan"? Moottorissa kun on niin paljon muitakin "pareja", joissa osat kuitenkin vaihdetaan todellisen kulumisen vuoksi, eikä siksi että ne koskee toisiinsa... 1 Quote Link to comment
Niklas L Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Ainakin meikäläisellä on huonoja kokemuksia, kun jousipaineet ovat muuta, kuin kuulakärkikynän jousessa. Muutaman kympin nostajat ovat aika halpa lisä remonttivaiheessa moottoriin, jota en ainakaan itse viitsi aukoa jatkuvasti. Kukin taplaa tyylillään, itse olen yrittänyt vähentää taplailua. Nikke Quote Link to comment
metake Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Joo kyllä mä ymmärrän sen kun rakennetaan tehokkaita (=kalliita) koneita ja tehdään ne "viimeisen päälle", niin ei kannata säästää turhassa. Mutta kun tehdään sellaista piristettyä katukonetta, ilman hirmunostoa ja sikakireitä venttiilin jousia, niin miksi vaihtaa osia vain vahtamisen vuoksi? Kyllähän niistä nostajista aika äkkiä mittaamalla ja silmämääräisesti selviää, että mitä tehdä. Toiset sanoo, että vanhoja työntötankoja ei saa käyttää uusien nostajien kanssa jne. Pitäiskö lohkokin vaihtaa uuteen kun nostajatkin on uudet (*vitsi*)? No joo, yritän vaan sanoa sitä, että jos joku osa on uuden veroinen, niin ei se siitä vaihtamalla parane, joskaan ei kyllä huononekaan, yleensä... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 harvemmin tulee ajetusta koneesta sen kuntoisia nostajia vastaan että kannattais laittaa uudelle nokalle. Vakioita oon hiotuttannu, se on halpaa, ja varmasti parempi vaihtoehto ku lykätä kulahtaneet. Itsekin muutamat risat nokka/nostajapaketit nähneenä, voin todeta että aika turha mussuttaa jos noin käy. Pitää katsoa peiliin :) Quote Link to comment
Guest TurboToffi Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Minäkin ajattelin ensiks kuin metake kirjoitti, etten viitti vaihtaa osia turhaan... Kone kesti n. 10-15 km sitten oli nostajat ihan loput.... Mun piti vaihtaa nokka, nostajat, kaikki laakerit ja sylintereissäkin oli nostajien jälkiä, eli jouduin taas tekemään täydellinen koneremontti. Nokan sisäänajaminen on erittäin tärkeää: Heti kun käynnistät nostat kierrokset vähän yli 2000rpm ja pidät ne siellä vähintään 15 minuuttia... Vaihda öljyt ja ajamaan... :) Quote Link to comment
metake Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Minäkin ajattelin ensiks kuin metake kirjoitti, etten viitti vaihtaa osia turhaan...Kone kesti n. 10-15 km sitten oli nostajat ihan loput.... Ja kuvasta päätellen ihan vakio nokka ja vakio jouset :D Quote Link to comment
Guest Metu2 Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 Mites muuten jos laittaa virinokan kannattaa vissiin senkintakia vaihtaa nostajat että eiks ne vaki nostajat saata pohjata lohkoon hyvin pitkälti. Quote Link to comment
Guest Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 mulle ei tämä vanhoista nostajista keskusteleminen aukea ollenkaan.... mutta ilmeisesti ei tarvitsekaan kun en ymmärrä miksi pitäisi kaivaa verta nenästään säästämällä 20-25euroa. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 12, 2005 Share Posted December 12, 2005 noiden uusienkin nostajien kanssa ollut monella ongelmia. ei aina oikotie onneen. sisäänajon merkitys eli ne kriittiset ensiminuutit. tietty nokan ja nostinten kovuuksien oltava tosiiinsa sopivat jne... shoptalkforumissa asiaa käsitelty paljon. ite oon pariin koneeseen joihin on tullu uus nokka laittanu vanhat nostimet, mutta oikasuhionnan jälkeen ja sitten tehty huolellinen kiilloitus lautaseen tahnalla ja konevoima käyttäen. ovat kestäneet. Quote Link to comment
Guest kuplapower Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 no joo kyl mulla hyvät rasvat on ja meinasinkin vaihtaakin öljyt käyttämisen jälkeen. pitää kai ne nostajat sit laittaa tilaukseen. mitä mieltä olette ns. leveäpohjaisista nostajista, jostain luin et sellaset tarvis joillekin nokille. Mut kai ne tollasel perus vääntönokalla pärjää vakiotki....? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 nostajat pelaa 99% varmasti kun noudattaa nokka-akslein mukana tulleita ohjeita, eli ei rullaile ekoja metrejä tuplajousilla yms. Tohon "lukutaidottomuuteen" on monella nokka ja nostajat kaatunnu. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Uudet nostajat maksavat vähemmän kuin yleensä moottorikoneistamossa hiotut vanhat nostajat. Quote Link to comment
Guest fgronlun Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Ja onkohan noissa hiotuissa nostajissa sitä oikeata sädettä lautasessa joka niissä kuuluu olla? Koska suorat ne ei kuulu olla! Quote Link to comment
Guest Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 musta tuntuu että sitä sädettä ei oo kaikissa uusissa halpanostajissakaan? Käytetyissä se taas on kulunut kupille eli vaihtanut säde suuntaa ;) Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 13, 2005 Share Posted December 13, 2005 Osaako joku sanoa, että mikä siinä säteessä on se juju? Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Nokat on hiottu vastaamaan sitä sädettä, eli nokkien profiili ei ole tasan 90 asteeseen (suoraan) hiottu.. siksi nostajien pitää mätsätä nokkaan että kosketuspinta olisi mahdollisimman leveä. Jos jompikumpi on 90 astetta eli suora, ja toinen on vino, niin kuluminen on aika nopeata. Vinous ei ole silmin havaittavissa, se on vain parin asteen luokkaa. Sen tarkoitus on saada nostaja pyörimään samalla kun se liikkuu sisään ja ulos, jotta osat kuluisivat tasaisesti. Samasta syystä venttiilien säätöruuvi ei saisi osua tasan venttiilivarren pään keskelle vaan hiukan sivuun, jotta venttiili pyörähtäisi hiukan joka kerta. Pikku juttuja, mutta tarkkaan suunniteltuja. Jan Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Tarkotat sä että nostajan pää on pallomainen? En ole moisia ikinä nähny kuplan moottorissa. Eiköhän nostajan pyöriminen hoideta samalla lailla, kuin siellä venanpäässäkin. Eli nokka ei ole ihan nostajan keskellä. Nostajista en kinaa, paitsi että pari astetta näkyis jo silmällä hyvin. Mutta nokka-akselin nokat on kyllä hiottu akselin suuntaiseksi, eikä mitenkään vinoksi tai koveraksi, mikäli ymmärsin mitä tarkoitat. Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Tarkotat sä että nostajan pää on pallomainen? En ole moisia ikinä nähny kuplan moottorissa. Eiköhän nostajan pyöriminen hoideta samalla lailla, kuin siellä venanpäässäkin. Eli nokka ei ole ihan nostajan keskellä. Nostajista en kinaa, paitsi että pari astetta näkyis jo silmällä hyvin. Mutta nokka-akselin nokat on kyllä hiottu akselin suuntaiseksi, eikä mitenkään vinoksi tai koveraksi, mikäli ymmärsin mitä tarkoitat. Suosittelen lukemaan pari kunnon kirjaa aiheesta ja kysymän asiantuntevista koneistamoista. Tämä tieto ei ole mikään salaisuus. Uusien nostajien päät on hiuksenhienosti pallomaiset, toisiinsa vastakkain painettuna niiden pitää hiukan keikkua. Sama muoto tietysti vaaditaan nokassakin, eli jokainen nokka on hiottu aavistuksen "vinoon" jotta se tapaa tasaisesti nostajaan. Jos et usko mun sanaa niin ota selvää itse. Lopputulos on sama :) En mäkään tota itse keksinyt. Sitä en tiedä kuinka tunnollisesti kaikki osavalmistajat tuota speksiä noudattavat, joku voi "oikoa" ja tehdäö helpommalla, suorapintaisia. ja sitten ihmetellään kun nokat ja nostajat kuluu pilalle muutamassa tunnissa. Jan Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Joo en usko. Täytyy ottaa selvää. Kysyminen tai lukeminen ei kyllä jeesaa mitään. Täytyy panna muutama käyttämätön ja käytetty akseli sorviin kiinni ja kattoo kellolla. Toi nokkien hallitusti vinoon ja määrättyyn kulmaan hiominen on meinaa aika paljon monimutkaisempi homma. Vielä jos akselin kaikista nokista pitäis saada samanlaisia. Tottakai onnistuu, mutta paljon työläämpää. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Juu, en usko minäkään tuota nokan vinoutta, varsinkaan kuplan nokka-akselien hinnoilla. Meikäläinenkin laittaa nokka-akselin sorviin ja suorittaa mittauksen... Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Avainsana CONVEX = kupera, pallomainen http://www.geneberg.com/cat.php?name=Re ... &cPath=174 http://www.aircooledtech.com/lifters/ http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=690822 http://listarchive.type3.org/archives/2 ... 01250.html http://listarchive.type3.org/archives/2 ... 01143.html http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... cam+convex Nokan muodolle en löytänyt vielä mainintaa. Nostajien pallopäisyys on "yleistä tietoa" kokeneempien rakentajien keskuudessa... tuossa oli vain muutama hakutulos Googlella. Useiden, ellei melkein kaikkien muidenkin autojen moottorien nostajat on pallopäisiä. Ei paljoa, eikä silmin nähtävissä, mutta vastakkain painettuna sen huomaa. VW type 4 nostajat on tasapäisiä, ja niissä nokat ja nostajat onkin yleensä paljon kuluneempia kuin T1 koneissa. Jan Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Kopioinpa tähän jake Rabyn tutkimustuloksia.. Jan I sent one set of lifters from every manufacturer I could find to my lifter manufacturer... After an observation and measuring the roughness average he replied that only one set of them had the proper surfaces... 4 sets had improper faces, and one set had a 4 degree concave instead of convex on the face! He doesn't typically deal with VW parts, and was amazed that any of them lasted anytime at all... One set tested in the 50 rockwell area, and thats soft enough to be chewed away by stock springs very quickly. FYI, call ANY VW lifter manufacturer and ask them how they test their products, you'll be suprised that NOT a single one has any device that does this- we are their guinea pigs- trust me, I already asked and thats why I spent my time and money making a fixture to prove what each cam and lifters can do in real time with all the contaminants of a running engine... Our suppliers don't do their homework as a general rule, some try but in the area of lifters they just don't pan out.. _________________ Jake Raby Raby's Aircooled Technology www.type4store.com www.aircooledtechnology.com www.massivetype4.com Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 noi mitä oon hiotuttannu ovat maksaneet 2€ kappale, ovat hiottu tasokulmasta 8 astetta. vai olikohan neljä, en muista, mutta ovat kuitenkin kaikkea muuta ku suorat (koneistamo tekee vuosikymmenten kokemuksella). Noita oon laitellu koneisiin eikä ongelmia oo ollu ees 70tkm jälkeen puretuissa... Monessa vanhassa vara parempi ku pingpong tarvikkeessa... Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Ai että kokeneempien rakentajien... Tohon miinaan mä en mee. Nostaja hommaan mä kyllä uskon. Niinkuin sanoit melkeen kaikissa moottoreissa on näin. Kuplan nostajia en ole ikinä sen enempää hiplannu, kun oon aina laittanu uudet. Korkeintaan joskus sorvannu lautasen takapuolelta veks. Toi nokka homma onkin se mikä mättää. Paitövei se et jos joku ulkomaan elävä(okei Berg on pelimies) netissä kirjoittelee jotain, ei oo mikään absoluuttinen totuus. Quote Link to comment
Guest Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Paitövei se et jos joku ulkomaan elävä(okei Berg on pelimies) netissä kirjoittelee jotain, ei oo mikään absoluuttinen totuus. Ei, mutta jos yhdellä yksinkertaisella haulla löytää kymmeniä artikeleita ERI ihmisten kirjoittamana, joista monet ovat alansa tunnustettuja konkareita, ja kaikki ovat samaa mieltä, niin sen pitäisi antaa jo aika hyvää osviittaa asiasta. Lisäksi tuo pallopäisyys mainitaan muutamissa viritys ja korjausoppaissa. Nokan muoto kaiken järjen mukaan pitää seurata nostajan muotoa, eli jos nostajan pää on 4 astetta vinossa niin nokankin on oltava, muuten kosketuspinta on vain aivan nokan reunassa ja nostajan keskellä, ja se kuluttaa molempia aika vauhdilla, kunnes heikompi tasoittuu vastaamaan vahvempaa tai kuluu pilalle. Kuitenkin itsekin varmaan olet nähnyt että NOKKA kuluu melko tasaisesti koko leveydeltä..... se on mahdotonta jos nostaja (mikä on todistettavasti totta) on 4 astetta killillään nokkaan nähden. Toisaalta kun nokan hiominen tuommoiseen muotoon on paljon hankalampaa, niin varmaan moni nokkavalmistaja oikaisee siinä ja hioo sen suoraan, ajatellen ettei sitä huomaa missään. (Muutaman viime vuoden aikana on nokkien kulahtaminen pilalle sisäänajon aikana yleistynyt HUOMATTAVASTI, liekö sitten useampikin valmistaja alkanut tinkimään laadusta. Materiaalivahvuudet on ainakin mitä sattuu, mutta ehkä myös nuo hiontakulmat on unohdettu tai tahallaan jätetty huomiotta kustannussyistä. Mulla ei ole yhtään nokkaa pettänyt, ihme kyllä. Noudatan orjallisesti sisäänajo-ohjeita enkä tee mitään erikoisempia kikkoja sen estämiseksi. Ehkä sitten myös rakentajia on niin paljon jotka vaan iskevät osia nippuun ja lähtevät baanalle välittämättä yksityiskohdista. Jan Quote Link to comment
Pasi Posted May 13, 2019 Share Posted May 13, 2019 Jatkanpa tähän ketjuun koska tässä on keskustelua hiotuista nostajista. Minulla ois tuossa hiotut nostajat, en ole itse näitä hiotuttanut vaan ne on kulkeutunut muutaman mutkan kautta takaisin minulle. Nämä ei ole olleet koneessa käytössä hionnan jälkeen, koska hiomisjälki näkyy hieman. Ajatuksena olisi laittaa nämä vielä vakio 1600cc koneeseen, siihen liittyen muutama kysymys: - Käytetyn vakio nokan kanssa, toimiiko? - Onko monella omakohtaisia kokemuksia hiotuista nostajista? - Kuinka paljon ylipäätään nostajasta kestää hioa pois? Tuossa vielä kuva kun lautaset on vastakkain. Quote Link to comment
kerkko Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 On 12/14/2005 at 2:12 PM, Toheltaja said: noi mitä oon hiotuttannu ovat maksaneet 2€ kappale, ovat hiottu tasokulmasta 8 astetta. vai olikohan neljä, en muista, mutta ovat kuitenkin kaikkea muuta ku suorat (koneistamo tekee vuosikymmenten kokemuksella). Noita oon laitellu koneisiin eikä ongelmia oo ollu ees 70tkm jälkeen puretuissa... Monessa vanhassa vara parempi ku pingpong tarvikkeessa... Tuo viimeinen lause on asiaa. Osaatko sanoa miten mahdollisen pintakarkaisun kanssa käy hiottaessa? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 15, 2019 Share Posted May 15, 2019 Kaikkiin näihin mopokoneisiin (vw ja cccp) olen alkuperäiset nostajat hionut ja viimeistellyt 1..2 asteen kartiokkuuteen. ei ainakaan vielä ole tullut tästä hommasta mitään ongelmaa..uusista tarvike nostajista taas yllinkin ongelmia (kiinan/ukrainan kamaa). Kun tuollaista nostajaa hioo niin vaikka on vesijäähdytetty hiomakone niin kipinän väristä kyllä erottaa hiottaanko kovahkoa pintaa vai valua. Eikä tuon nostajan pinta mitään erityisen kovaa tavaraa kyllä alkujaankaan ole. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 20 hours ago, kerkko said: Tuo viimeinen lause on asiaa. Osaatko sanoa miten mahdollisen pintakarkaisun kanssa käy hiottaessa? Mulla on halkastu nostaja, jossa hapolla otettu esiin karkasun raja. Laella keskellä on milli, reunoilla yli tuplaten kovaa, muistaakseni. Koetan kaivaa kuvat tähän jatkoksi. Quote Link to comment
kerkko Posted May 16, 2019 Share Posted May 16, 2019 4 hours ago, P_Valtonen said: Mulla on halkastu nostaja, jossa hapolla otettu esiin karkasun raja. Laella keskellä on milli, reunoilla yli tuplaten kovaa, muistaakseni. Koetan kaivaa kuvat tähän jatkoksi. On reilusti sitten mistä hioa! Ensimmäisellä kertaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.