Guest Kammi Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Kuplan -73, 1300 käynti sekosi kesken matkan. Virranjakaja Bosch (alipainesäädöllä), runko alkuperäinen, kärjet, kansi, kondensaattori, kansi ja johdot uusittu keväällä. Myös puola uusittu. Kone pyöri, mutta kävi kuin sytykset olisi ihan pielessä, paukkuu ja pätkii, ei ota kierroksia jne. Säädin sytykset uudestaan, ei vaikutusta, jonka jälkeen irroitin koko jakajan ja asensin takaisin paikalleen ja niinhän kone pyöri kuin pitääkin - hetken! Sama toimenpide, irroitus, kiinnitys ja taas hetken kaikki ok... Tunnistaako joku ongelman? Quote Link to comment
Tutkija Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Jakajan käyttöakseli liian syvällä kampikammiossa jolloin ei jakajan pää uppoa riittävästi käyttöakselin uraan vaan jää ihan vähän upoksiin josta sitten pomppaa pois ja pyörii epätahdissa moottorin kanssa. Quote Link to comment
Paadre Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Onko ny varmasti sytkässä vika? Bensansuodatin vaihdettu? Mulla oli samat oireet ja uudella pa-suodattimella matka jatkui. Toki toi Tutkijan esittämä teoriakin on varsin mahdollinen. Quote Link to comment
Guest Kammi Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Bensasuodatin ja letkut uusittu myös keväällä. Auto toiminut moitteetta koko kesän ja talvisäilöön siirtomatkalla ilmeni tuo vika. Erikoista siinä on se, että se pyöriin hetken aikaa ihan normaalisti. Miten tuon Tutkijan esittämän vian voisi todentaa ja mikä on hoito? Quote Link to comment
Tanhis Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 (edited) Bensasuodatin ja letkut uusittu myös keväällä. Auto toiminut moitteetta koko kesän ja talvisäilöön siirtomatkalla ilmeni tuo vika. Erikoista siinä on se, että se pyöriin hetken aikaa ihan normaalisti. Miten tuon Tutkijan esittämän vian voisi todentaa ja mikä on hoito? Ota pyöriästä kiinni ja käännä jos pyörii ilman koneen pyörimistä virranjakaja ei ole pohjassa asti. Korjaus: Löysää jakajan pantaa ja työnnä jakaja pohjaan asti. Ja voi kuullostaa tyhmältä mutta olethan kärkivälin säätänyt. Edited October 10, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Guest Kammi Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Mitkään neuvot ei kuulosta tyhmältä amatöörin korvissa - mutta kärkiväli on tarkastettu ja jakajankin pitäsi olla pohjassa - tai ainakin niin syvällä, kun sen pitäisi mennä. Jäi vaivaamaan tuo "jakajan käyttöakseli liian syvällä kampikammiossa" ja pitänee perehtyä lisää tuohon mekaniikkaan. Suunnitelmissa ei ollut vielä tänä talvena avata koko konetta, Padassa (alkuperäinen) on muuten vasta 95 tkm, joista 1500 km ajettu tänä kesänä ongelmitta Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted October 10, 2014 Share Posted October 10, 2014 Vaihda kondensaattori varmistuaksesi siitä ettei vika siinä. Ei ole iso työ. Quote Link to comment
Tutkija Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Mittaa kuinka syvällä käyttöakseli on pinnasta jota vasten jakaja tulee ja vertaa jakajan pituuteen joka uppoaa kampikammion sisään. Jakaja jalan pitäisi olla vähän pidempi kuin käyttöakselin syvyys. Quote Link to comment
Guest Kammi Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Ja matka jatkuu! Irroitin kerran vielä jakajan ja tällä kertaa myös sen kiinnityspannan, joka oli tavanomaisesti kiristetty vinoksi. Mittasin käyttöakselin syvyyden joka oli mielestäni ok - huomattavaa on, että jakaja menee hieman syvemmälle ilman tuota kiinnityspantaa, mutta se ei ilmeisemmin ole tarkoitus. Säädin myös kärkivälin, joka oli kuin olikin hieman liian suuri. Jakaja paikalleen ja ääni koneeseen ja niinhän se käy kuten pitääkin eikä ongelma uusiutunut kuten aiemmin. Ongelmana on nyt se ellei vika todellakin ollut tuossa liian suuressa kärkivälissä (0.5) ja ellei tuo vääntytnyt panta kantanut jakajaa, niin eipä ole hajuakaan, todelisesta juurisyystä... Quote Link to comment
tolvana Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 0,4 kuulus kärkivälin olla ja tuokin on liikaa joillekin tarvikekärjille. Quote Link to comment
metake Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Padassa (alkuperäinen) on muuten vasta 95 tkm, joista 1500 km ajettu tänä kesänä ongelmitta 95 tkm ei ole vasta vaan käytännössä loppuunajettu kone. Jos kone on alkuperäinen ja toimii moitteitta, ei liikaa päittäisvälystä ei syö öljyä yms. niin 99% varmuudella se on ollut jossain vaiheessa auki ja remontoitu. Quote Link to comment
ARTO Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 Puolisen tusinaa 70-luvun orkkiskoneista kuplaa/konetta 100-200tkm lukemissa omistettu joissa oli mulle tullessa avaamaton tai avaamattoman näköinen kone, joten aika yksilöllistä mikä on loppu ja milloinkin. Toki noi vanhemmat koneet väsähtää aikaisemmin ja suomalaisethan ei vääristele kilometrejä, vaan na saksalaiset... Pakut ym on erikseen ja silleen. Tätä viestiä enempää en aiheesta tässä viestiketjussa "kinaa":) Quote Link to comment
Guest Kammi Posted October 11, 2014 Share Posted October 11, 2014 (edited) Joo, niinhän ne kertoo, että 100 tkm on pitkälti maksimisuoritus näille koneille - tiedä sitten. Päittäisvälyksestä en oikeasti tiedä, mutta en sitä hihnapyörästä huomaa eikä syö öljyä. Tämän yksilön historia on kirjoissa ja kansissa (ja tuo 95tkm on koko auton kilometrit) - omistajia, joista olen kolmas ja alkuperäistä huoltokirjaa (ja mIelenkiintoiset reikäkortit) myöten - jopa kuitteja. Jos vielä seuraavan kesä menisi ja sitten voisi koneen laittaa. Edited October 11, 2014 by Kammi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.