Jump to content

Kupla vm.´62 Suomesta Saksaan


pepix

Recommended Posts

Posted

No niin, nyt se totesi:

 

Mä ostin tämän hienon kuplan Suomessa ja toin sen viime viikon aikana Saksaan!

Matka oli Porvoosta Helsinkiin, laivalla Travemündeen ja sieltä eteenpäin Eteläsaksaan.

Ajomatkao: 1200km

Ongelmia: -------

Nyt auto varttuu katsastuksen, sitten historialliseen rekisterin.

Talven aikana (jos talvi tulee käymään...) auto on tallissa.

 

post-2279-0-47602100-1415206657_thumb.jpgpost-2279-0-73445900-1415206713_thumb.jpgpost-2279-0-84285500-1415206863_thumb.jpgpost-2279-0-03034900-1415206953_thumb.jpgpost-2279-0-84285900-1415207080_thumb.jpgpost-2279-0-71733000-1415207194_thumb.jpg

 

  • Like 2
Posted

Hei1

 

Tämä autohan vietiin Suomesta pois! Missä on paheksuvat kommentit?

 

Onneksi tämä tulee ensi viikolla Suomeen. Pysyy Feltdach-kiintiö kunnossa

 

 

 

post-263-0-17955400-1416605800_thumb.jpg

post-263-0-01006600-1416605817_thumb.jpg

  • Like 5
Posted

Laitetaampa hieman taustatietoa,

 

Petteri perheineen on käynyt Saksasta Kesäkauden päättäjäisissä jo kahtena vuotena.

Ensimmäisen kuplan ostoon hän sai kipinän näillä reissuilla ja tulee taas ensvuonna ainakin pohojoosen pirskeisiin.

Lähes täydellinen suomen kielen hallinta auttaapi asiaa aikalailla  :-)

 

Jos saan arvata niin tulemme näkemään tämän "pepix"in kuplan vielä Suomessa useampaan kertaan sekä jo pohojoosen sekä Ylä-Savon porukalle tutun Club Jokerin...

 

Teretulloo taas ens kesänä, pijetään taas hauskaa... :-)
 

  • Like 2
  • 4 months later...
Posted

Morjes!

 

Talvi on ohi, ja nyt on aika että vanhat autot tulee takaisin kaduille...

Ensi keskiviikonna menään katsastukseen, ja sitten varmasti historialliseen rekisteriin.

 

Terkkuja Suomeeen!

post-2279-0-76318600-1427497786_thumb.jpg

  • Like 3
Posted

Kuplan avaimen uusi koti!

 

Ja vielä kuva kuplan pienoismallista!

post-2279-0-11585200-1427498038_thumb.jpg

post-2279-0-06092600-1427498143_thumb.jpg

  • Like 5
Posted (edited)

YEEES!

 

Kupla meni hienosti katsastuksen läpi, ja myös historiallinen katsastus ei ollu ollenkaan ongelma.

TÜV-insinööri sanoi että hän ei nähnyt näin wanhan kuplan tämmösessä kunossa pitkään pitkään aikaa...

Eilen mä kävin rekisterikonttorissa, ja nyt mun hieno kupla on ensimmäisen kerran koko elämässa Saksassa rekisterissä, vaikka se oli vuonna 1962 "syntynyt" Wolfburgissa.

Tänään mä kävin ajamassa noin 100km, aurinko paisti ja voi että, elämä oli niin kaunis, hymy naamassa ei vieläkään loppunut!

 

post-2279-0-77436300-1428095085_thumb.jpg

 

LÖ = rekisterissä Lörrachissa

FI = Finland

62= rakennettu vuonna´62

H = historiallinen ajoneuvo

 

Terkkuja kaikille Suomessa!

Edited by pepix
  • Like 13
Posted

YEEES!

 

Kupla meni hienosti katsastuksen läpi, ja myös historiallinen katsastus ei ollu ollenkaan ongelma.

TÜV-insinööri sanoi että hän ei nähnyt näin wanhan kuplan tämmösessä kunossa pitkään pitkään aikaa...

Eilen mä kävin rekisterikonttorissa, ja nyt mun hieno kupla on ensimmäisen kerran koko elämässa Saksassa rekisterissä, vaikka se oli vuonna 1962 "syntynyt" Wolfburgissa.

Tänään mä kävin ajamassa noin 100km, aurinko paisti ja voi että, elämä oli niin kaunis, hymy naamassa ei vieläkään loppunut!

 

attachicon.gifIMAG0982.jpg

 

LÖ = rekisterissä Lörrachissa

FI = Finland

62= rakennettu vuonna´62

H = historiallinen ajoneuvo

 

Terkkuja kaikille Suomessa!

Wunderhieno!

 

K.

Posted

Itse olen kuullut kauhutarinoita kuinka paha saksan historia katsastus on mutta ei se sitten ilmeisesti niin kauhea ole. Onneksiolkoon.

Posted

Kyllä täällä saa valita jonkun verran.

 

LÖ: on meidän paikkakunnan tunnus, sitä ei saa valita.

FI: minä valitsin nämä koska mun kupla oli niin pitkän ajan Suomessa.

62: numerot saa meillä valita.

H: jos auto on historiallisessa rekisterissä niin H on aina mukana.

 

Tietysti valinta maksaa erikseen (kympillä se onnistuu...)

 

Jos joku ei haluu valita, rekisterikonttori antaa jonkun kilven

Guest 150067
Posted

Hieno Kupla on :). Eikö tuohon saa mustapohjaisia kilpiä ? ( Ja ilman D-tunnusta ?). Sopisi ainakin omasta mielestäni paljon paremmin ;).

Posted

Kesällä tullaan taas meidän "always working" Club Jokerilla.

Kuplalla ajan täällä ja parin viikon päästä ( 09.05 - 10.05) menään Sveitsiin aircooled-tapahtumalle. Sinne luvataan noin 250 aircooled autoja. Jos siihen asti vetokoukku on paikalla, otan vielä kaverin vanhan "Eriba Puck" asuntovaunun mukaan

 

Tuleeko Suomalaisia sinnepäin käymään???

  • 3 months later...
Posted

Käytiin kuplalla Müllheimissa, siellä oli hieno vanhojen autojen ja moottoripyörien kokoontuma.

 

Autoja oli noin kolmisen sataa, pyöriä vähintään sata.

 

Hieno juttu!

 

post-2279-0-97314700-1436987877_thumb.jpg

  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted

Ja taas kävimme tapahtumassa..

 

Tällää kertaa tapatuhma oli pienessä kylässä noin 25km meidän asumapaikasta, sinne tuli autoja, traktoria, Unimog autoja ja moottoripyöriä.

 

Katsokaa kuvia!

 

 

post-2279-0-99957700-1438117556_thumb.jpgpost-2279-0-71448100-1438117708_thumb.jpgpost-2279-0-86394900-1438117915_thumb.jpgpost-2279-0-01882600-1438118006_thumb.jpg

  • Like 3
  • 2 months later...
Posted

Uusia tietoja mun autosta:

 

Rakennettu 28.04.1962

Vientimaa: Luxemburg

Autossa on alkuperäinen kone

Valkoiset penkit olivat erikoistilaus!

 

Sain nämä tiedot Volkswagen museosta Wolfsburgista. Se oli maksullinen (75,- €) mutta nyt minulla on taas enemmään pieniä ja isoja tietoja omasta autosta!

 

Terveisiä Suomeen!!! 

  • Like 1
Posted

Tuo vientimaa selittää aika hyvin sitä että miksi autossa on aurinkokatto kun suomen markkinoilla kyseinen varuste oli hyvinkin harvinainen. Varsinkin kuin muistaakseni aikakauden autolehdessä auton kyseisessä katolla ostavaa haukuttiin tyhmäksi tms kun ei sovellu paikallisiin olosuhteisiin.

Posted

Tuo vientimaa selittää aika hyvin sitä että miksi autossa on aurinkokatto kun suomen markkinoilla kyseinen varuste oli hyvinkin harvinainen. Varsinkin kuin muistaakseni aikakauden autolehdessä auton kyseisessä katolla ostavaa haukuttiin tyhmäksi tms kun ei sovellu paikallisiin olosuhteisiin.

 

Hieno auto ja hieno tarina. Varusteen alkuperäinen nimi todella olikin Sonnendach. Nykyään eri valmistajien varustelistoissa on Schiebedach, joka lienee aina peltinen tai lasinen? Jopa se Twingon katto löytyy googlella nimenomaan Schiebedachina. Kieli kehittyy? Mikäköhän oli Sonnendachin hinta auton hintaan verrattuna silloin, nykykuplassahan lisä on n. 1 700 € / 22 000 €, eli reilusti alle 10 %.

 

T. K.

Posted

Hieno auto ja hieno tarina. Varusteen alkuperäinen nimi todella olikin Sonnendach. Nykyään eri valmistajien varustelistoissa on Schiebedach, joka lienee aina peltinen tai lasinen? Jopa se Twingon katto löytyy googlella nimenomaan Schiebedachina. Kieli kehittyy? Mikäköhän oli Sonnendachin hinta auton hintaan verrattuna silloin, nykykuplassahan lisä on n. 1 700 € / 22 000 €, eli reilusti alle 10 %.

 

T. K.

http://www.thesamba.com/vw/archives/lit/10_61price_list_german.php

 

Tuolla '62 hinnasto saksalainen.

  • Like 1
Posted

 

 

Kiitos paljon tästä linkistä, olin jo etsinyt tämmösen listan.

Katsokaa kuin halpa "Sonder Modell" oli silloin!!!

Täällä Saksassa niitä on myyty jo yli 100000 €...

Kuka tietää meillekin hienon junakeulan?

Se kyllä olis hieno seuraava projekti

Posted

Tässä kuva elokuun 1962 suomen VW hinnastosta, periaatteessa tuollaisen haitarikaton olisi voinut ostaa (tilata) myös Suomessa. Mutta kuten Tanhis yllä totesi, eipä sellaista täällä kylmässä pohjolassa katsottu tarpeelliseksi. Hintaero kovakattoiseen ei nyt kovin suuri ollut.

 

Veikkaanpa, että mikäli sonderbussiakin olisi vapaasti ollut tarjolla kovakattoisena (eikä erikoistilauksesta, ja lisähinnasta ?), olisi Suomeen tuotu nekin ilman haitaria :-(

 

 

 

 

post-209-0-29240100-1445276993_thumb.jpg

Posted

Tässä kuva elokuun 1962 suomen VW hinnastosta, periaatteessa tuollaisen haitarikaton olisi voinut ostaa (tilata) myös Suomessa. Mutta kuten Tanhis yllä totesi, eipä sellaista täällä kylmässä pohjolassa katsottu tarpeelliseksi. Hintaero kovakattoiseen ei nyt kovin suuri ollut.

 

Veikkaanpa, että mikäli sonderbussiakin olisi vapaasti ollut tarjolla kovakattoisena (eikä erikoistilauksesta, ja lisähinnasta ?), olisi Suomeen tuotu nekin ilman haitaria :-(

Löytyykö lisää kuvia tuosta suomen hinnastosta?   Karmann Ghian ja stanu kuplan hinnat kiinnostaisi.

Posted

Joo, voinpa skannata tuon ja muitakin suomalaisia hinnastoja . Laitan sitten kuitenkin oman keskusteluketjun, niin ei häiritse tätä nimenomaista 1962 haitariketjua. Tähän siniseen 1962 haitariin liittyen voin kertoa, että olen sitä aikanaan monta vuotta sitten koeajanut. Omistaja oli silloin A.Peräniitty, joka toimi pitkään Leppäsuon VW korjaamolla Helsingissä. En kuitenkaan ostanut autoa.

Posted

Velkke, onko sulla sattumoisin Porsche-hinnastoja noilta vuosilta, tai muuta materiaalia? Kiinnostaisi kovasti, sattuneesta syystä.

 

<-------

  • 3 weeks later...
Posted

Ensimmäinen vuosi uudella kuplalla on ohi, ja se oli hieno.

Huomenna mennään vielä ajamaan, koska tänne on luvassa jopa +22°C ja aurinkoa...

Minä pistän illalla kuvia retkistä.

Talven aikana mun täytyy ottaa vaihdelaatikon ulos koska se vuotaa jonkunverran öljyä.

Muuten kaikki toimii hyvin!

Ensi vuonna minä ehkä tulen elokuussa kuplalla Suomeen, idea on olemassa, tarkempaa en vielä tiedä.

  • Like 4
Posted

Tämän päivän kuva. Meillä oli ihana ja aurinkoinen päivä, lämpötila kohosi +21,5°C.

uplalla oli kiva ajaa, ja minä nautin elämästä.

Life is good (if you have a beetle) :-) :-) :-)

post-2279-0-31694100-1446921734_thumb.jpg

  • Like 7
  • 1 month later...
Posted (edited)

Uuden vuoden projekti alkoi tänään:

 

Kuplalla Saksasta Suomeen on tämän vuoden suurprojekti. Elokuussa tullaan Suomeen!

 

Katsokaa suunitelmat tästä: 

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/23159-2000-km-cruising-nordkappiin/

 

Sitä varten otin tänään vaihdelaatikon ulos koska se vuotaa öljyä aika runsaasti...

Uudet stefat ja tiivisteet on jo hankittu, seuraavaksi mun täytyy puhdistaa kaikki ulkopuolelta ja sitten avataan koko juttu.

Saman tien saan katsoo tarkasti minkälaisessa kunnossa kaikki takaakselin osat ovat, mutta mun mielestä ne näyttää tosi hyvältä.

Kone oli rempattu ennen kun ostin sen, ja siltä se kyllä näyttää! Rolle Möller Jyväskylästä teki hienon työn!!!

 

post-2279-0-61605200-1451945386_thumb.jpgpost-2279-0-43402600-1451945408_thumb.jpgpost-2279-0-11499000-1451945473_thumb.jpgpost-2279-0-19184100-1451945514_thumb.jpgpost-2279-0-92856900-1451945545_thumb.jpgpost-2279-0-13202300-1451945575_thumb.jpgpost-2279-0-57654100-1451945628_thumb.jpg

post-2279-0-31021000-1451945667_thumb.jpg

Edited by pepix
  • Like 2
  • 2 months later...
Posted

Nyt mulla oli aikaa ja putsasin kuplan vaihdelaatikon:

 

post-2279-0-71264100-1459463518_thumb.jpg

post-2279-0-06097200-1459463399_thumb.jpg

 

Näistä reijistä tuli vissiin eniten öljyä...

 

post-2279-0-83431400-1459464051_thumb.jpg

 

Ja nyt ne ovat taas suljettu

post-2279-0-09390300-1459463711_thumb.jpg

 

Lähipäivinä laatikko ja kone takasin paikalle ja sitten ajokausi alkaa! Tänään meillä oli jo +20°C :-)

Posted

Vuoteen 1966 tulpat oli alunperin joku muovi/bakeliittiseos joka ei kestänyt vaihteistoöljyä vaan pehmenivät ja alkoivat vuotamaan. Uudemmissa on jo nuo alumiiniset tulpat tehtaalta,jotka ovat puristesovitteella.

Posted

Tästä vielä kuvä noista tapeista:

post-2279-0-87961400-1459499098_thumb.jpg

VW-osa nro: 113 311 599 maksavat noin 2,- €/kappale

  • 2 weeks later...
Posted

Valitettavasti minulla ei oikein sitä aikaa löytynyt viime viikkojen aikana, mutta nyt tänään illalla:

 

Gearbox takasin paikalla!

 

Slowly, but surely, Lappi we are coming!

 

post-2279-0-23165900-1460753650_thumb.jpg

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...