Olli Ristimäki Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Joskus oli tällä palstalla tai Yhistyksen voorumilla juttua kiertokankien ja mäntien kevennyksestä, mut en löytänyt sitä enää. Kysymys on siis lähinnä et mistä kohden mäntiä voi turvallisesti keventää ja kuinka suurta heittoa kannattaa alkaa keventämään. Nyt on ero suurimmillaan vissiin jotain 40 grammaa, muistelen että kympin sisään sais tuo kierros olla. Mahlen 85,5 takoset kyseessä. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Helmasta on meikäläinen ottanut painoa pois. Quote Link to comment
metake Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Yks hyvä konsti on sorvata männäntapista sisältä. Se kun on terästä, niin materiaalin poisto vaikuttaa nopeammin painoon. Ja siitä on helppo laskea, että millainen lastu suunnilleen tulis sorvata pois. Quote Link to comment
mikan Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Mun motissa otettiin helmasta, mutta kun se laihtui niin tuskastuttavan hitaasti, niin lopulta otettiin tapista. Hyvin ja tasaseen on potkinut. t. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 40g on kyllä ihan helvetisti painoeroa. Tehdas muistaakseni sallii 5g sekä männille että veiveille. Se riittää normaalille moottorille. Kisakoneille alle 1g erot. Onko noi männät jostain eri sarjoista kun painoeroa on noin paljon? Quote Link to comment
Racing Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Älkää sitten "kevennys" mielessä kevennelkö männäntappeja mä oon nähnyt miten käy kun on ollut 6500-7000 kierrosta ja tappi menee poikki hieno huoltoluukku sylinterin kyljessä tai toisinsanoen putki aivan tuusan nuuskana+paljon muuta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Männäntapissakin vaikuttaa aika pirusti, että mistä ottaa. Jos päästä sorvaa reikää pikkasen isommaks ja vetää isomman viisteen, niin tuskin kestävyys siintä kärsii. Kohtuus kaikessa tietty aina. Quote Link to comment
Guest Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 40g ei saa männästä turvallisesti pois. En usko hetkeäkään. Jo 5-10g saa vinguttaa ihan hemmetisti materiaalia. Männät on eri sarjaa. Vaihtoon vaan kunnes löytyy samanpainoset. Mahlen takosarjan männissä ei yleensä ole painoeroja paria grammaa enempää. Kiertokangissa sama juttu, eri painoluokkia on 3 vakiokangissa. Ei ole järkevää yhtä painavamman sarjan kankea lähteä keventämään kevyempään sarjaan, liikaa pyydetty. Jan Quote Link to comment
Guest Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Mulla Wisecoiden tapit on sisältä päistä loivalla kartiolla..... Melko kevyetkin ovat..... Quote Link to comment
mikan Posted December 29, 2005 Share Posted December 29, 2005 Männäntapissakin vaikuttaa aika pirusti, että mistä ottaa. Jos päästä sorvaa reikää pikkasen isommaks ja vetää isomman viisteen, niin tuskin kestävyys siintä kärsii. Kohtuus kaikessa tietty aina. Nimenomaan juuri näin mullakin tehtiin, eli päästä. Männäntappihan ottaa aika pitkältä matkalta kiinni mäntään, joten päihin tehty kevennys ei varmasti sitä katkaise. 40 gramman ero on niin älyttömän suuri, että tuntuu aika oudolta ja myös mahdottomalta määrältä ottaa pois. Muistaakseni mulla Mahlejen erot oli luokkaa 2-3 grammaa ja sitäkin saa jo vinguttaa. Veivit oli jo edellinen moottorin tekijä tasapainottanut. t. Mika Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 Joo, eri sarjastahan nuo varmaan on, sitä itsekin epäilin. Saattaa olla kolmestakin sarjasta kun tappien kanssa punnittuna mäntien painot on 548, 566, 568 ja 578 grammaa, eroa suurimmillaan siis 30 grammaa. Ostin jo monta vuotta sitten eräältä piireissä aika hyvin tunnetulta itähämäläiseltä koneenrakentajalta runkokoneen osina, ja nuo sinänsä hyväkuntoiset männät tuli siinä kasassa. Niputtaminen on jäänyt ja nyt piti ruveta mut eipä sit taidakaan onnistua noilla osilla. En tiedä, onko ne sarjana pyörineet, kovasti samanlailla kuluneilta ja tummuneilta nuo näyttää mut miksipä kasata sit uusiin putkiin ja muuten tasapainossa oleviin osiin noita. Mikähän todennäköisyys on löytää sit kaks 565-570 grammasta mäntää jostain ettei tarvis koko sarjaa ostaa uutta? Olisko jollain nurkissa..? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Mittaas piruuttaan painot männistä ja tapeista erikseen. Yhteen T4 vakio koneeseen johon piti soveltaa budjettisyistä kahdesta koneesta männät, niin mäntien kokonaismassat (mäntä+tappi+sokat+renkaat) sain sopivaksi, kun eri painosilla tapeilla kikkaili hieman. (nou koneistuksia ollenkaan) Tappien sisähalkasijat vaihteli milli tolkulla, vaikka pituus & ulko halkasia oli sama. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 Noniin. Eipä tullut ees mieleen et tappien paino voi heittää yli 20 grammaa välillä 98-120 g. Sisähalkaisijat oli tosiaan aivan erilaiset. Nyt oikein yhdistelemällä sain mäntä/tappi-yhdistelmät 8 gramman sisälle. Kiitoksia vaan, Petteri. Kahden gramman tarkkuudella näyttävä vaaka oli paksummissa (uusissa)männänrenkaissakin haistavinaan pientä eroa, mut se on korkeintaan gramman-puolentoista luokkaa. Mut tuota loppua voi yrittää männistä keventää, siis ainakin niin et vitosen haarukkaan pääsee. Tarkoittaako helmasta keventäminen tarkemmin sanottuna helman ohentamista vai lyhentämistä? Ja onko väliä mistä kohden helmaa ottaa? Quote Link to comment
Guest Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Noniin. Eipä tullut ees mieleen et tappien paino voi heittää yli 20 grammaa välillä 98-120 g. Sisähalkaisijat oli tosiaan aivan erilaiset. Nyt oikein yhdistelemällä sain mäntä/tappi-yhdistelmät 8 gramman sisälle. Kiitoksia vaan, Petteri. Kahden gramman tarkkuudella näyttävä vaaka oli paksummissa (uusissa)männänrenkaissakin haistavinaan pientä eroa, mut se on korkeintaan gramman-puolentoista luokkaa. Mut tuota loppua voi yrittää männistä keventää, siis ainakin niin et vitosen haarukkaan pääsee. Tarkoittaako helmasta keventäminen tarkemmin sanottuna helman ohentamista vai lyhentämistä? Ja onko väliä mistä kohden helmaa ottaa? siel pitäis helman pitkällä sivulla olla sisäpinnalal semmosia klönttejä mistä voi ottaa suurimman osan pois. Jätä hiukan koholle. Ja sit voi ihan hiukan lyhentää ja kaventaa pitkää sivua. Mutta tosiaan enemmän saa painoa hukattua kun ottaa tapista sisäpuolelta vähäsen.. Teräs ku painaa enempi ku alumiitti. Jan Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted December 30, 2005 Author Share Posted December 30, 2005 siel pitäis helman pitkällä sivulla olla sisäpinnalal semmosia klönttejä mistä voi ottaa suurimman osan pois. Jätä hiukan koholle. Ja sit voi ihan hiukan lyhentää ja kaventaa pitkää sivua. Mutta tosiaan enemmän saa painoa hukattua kun ottaa tapista sisäpuolelta vähäsen.. Teräs ku painaa enempi ku alumiitti. Jan Kiitosshh...noita klönttejä itsekin ajattelin kun vaikuttivat varsin turhilta. Nythän on siis niin että valmiiks kevyimmät eli ohuimmat tapit on yhdistetty painavimpien mäntien kanssa, joten niistä tapeista ei ehkä enää uskalla ottaa vaan pitää männistä yrittää nakertaa. Lähden siis talliin ja mahdollisesti raportoin lopputuloksen myöhemmin =). Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 jos normaalit veivit ni veivistä pois vaan... Quote Link to comment
Jope Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Kevennyksiin liittyen, kuinka paljon kankia voi keventää? Voiko porata reikä varteen jne? Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Kevennyksiin liittyen, kuinka paljon kankia voi keventää? Voiko porata reikä varteen jne? Voi porata. Kannattaisi varmaan tarkentaa kysymystä, eli mikä on tavoitteena? t. Mika Quote Link to comment
Jope Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Miten kevyiksi, ohuiksi tai reikäsiksi vakiokanget voi keventää että ne kestää kohtuullisesti viritetyssä koneessa? Vakiothan painaa noin 600g. Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Miten kevyiksi, ohuiksi tai reikäsiksi vakiokanget voi keventää että ne kestää kohtuullisesti viritetyssä koneessa? Vakiothan painaa noin 600g. Kohtuullisesti viritetyssä ei kankia varmaan edes kannata keventää. Mulla noin 150 heppaisessa muistaakseni noin 450-470 g painavat. t. Mika ps. Nimimerkillä "Bugfuel" oli aikoinaan kevyesti viritetyssä testimoottorissa rei´itetyt veivit. Kysy siltä kokemuksia. Quote Link to comment
Guest Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Miten kevyiksi, ohuiksi tai reikäsiksi vakiokanget voi keventää että ne kestää kohtuullisesti viritetyssä koneessa? Vakiothan painaa noin 600g. Kohtuullisesti viritetyssä ei kankia varmaan edes kannata keventää. Mulla noin 150 heppaisessa muistaakseni noin 450-470 g painavat. t. Mika ps. Nimimerkillä "Bugfuel" oli aikoinaan kevyesti viritetyssä testimoottorissa rei´itetyt veivit. Kysy siltä kokemuksia. Vastaan huutoon: Reikäiset kanget oli tehty särötarkastetuista käytetyistä vakioista, jotka oli kevennetty, kiillotettu ja varteen porattu reikiä 3kpl. Suurin reikä oli niin iso mitä varren litteään osaan mahtuu ilman että osuu reunoihin. Näitä sitten käytettiin JM kilpakoneessa usean kilpailun ajan, kunnes kone meni purkuun muista syistä. Silloin nappasin nämä omaan 1600 experimentaali-koneeseeni, jossa ne pyörivät eri viritysasteella jonkun 3-4 vuotta kesäajossa. Parhaimmillaan 345 asteinen nokka ja 8000rpm punaraja. Tehoista ei tietoa. Ko. kone purettiin tutkimuksia ja muutoksia varten joka talvi ehkä 5v ajan. Yksi noista katkesi sitten vihdoin, moottoritiellä tasaisesta 90kmh nopeudesta. katkesi reiän kohdalta, mutta toisaalta niitä oli niin paljon ettei se oikein muusta kohtaa olisi voinut katketakaan :) Taisi olla kone silloin 308 asteisella nokalla. Edelleen 1600. Sitten heitin loputkin roskikseen. Se kannattiko niitä keventää noin rajusti, on jäänyt mysteeriksi... kestävyys tuli todistettua (rajallinen, mutta kestää kovaa käskemistä kisakoneessa useita kisoja ja kadulla monta vuotta pikku-virikoneessa). Hyötyä ei pystynyt määrittelemään kun samaan aikaan oli muitakin liikkuvia massoja kevennetty. Loppujenlopuksi niin epämääräinen juttu että en ole sen koommin toista settiä tehnyt. Hauska koe. Jan Quote Link to comment
Jope Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Kiitti nopeista vastauksista. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.