Jump to content

Kaasuvaijeri


Recommended Posts

Posted

Kyseessä KG vm1960,  mutta veikkaan että systeemi ei kuplasta poikkea.

Eli kaasuvaijeri kahnuttaa vaihdelaatikon kupeeseen. Urasta päätellen on tehnyt sitä jo pitkään.

Vaijeri kulkee runkotunnelin päästä tullessaan paljaana puhallinkopan putkeen asti.

 

Kuuluisiko välissä olla putki tai muu vastaava ohjaamasssa vaijeria? 

 

 

 

Posted (edited)

Jep. Kiitoksia. Ensimmäisen linkin kaltainen sinne kuulemma kuuluu.

Edited by J.Ussi
Posted

Ensimmäisen linkin putki on juurikin se puhallunkopan läpi tuleva. Toisen linkin suojus auttaa ko. ongelmaan vaikka sitä ei tuohon vuosimalliin kuulukaan.

Posted (edited)

Niin tuo ekan linkin putki ei taida runkotunneliin asti tulla puh.kopan suunnasta ajateltuna ?

 

Ilmeisesti se on kuitenkin pidempi kuin uudemman mallin puh.kopan lävistävä putki, tullen siis enemmän vaihteiston päälle ohjaten paremmin vaijeria?

 

Jostakin syystä vaijeri tällä hetkellä laatikon kupeeseen hankaa.  Ainakin tuolla uudemman mallin suojakuorella homma korjaantuisi.

Edited by J.Ussi
Posted

Ekan linkin putki tulee puhallikopasta läpi ja ylettää hieman sen moottorin etupuolella olevan pellin läpi, eli tulee vaihdelaatikon puolelle vain sentin pari. Tuo toisen linkin suojakuori auttaa ja sopii myös tuohon vanhempaan.

 

Mistä kohdasta tuo vaijeri nyt hankaa vaihdelaatikkoon?

Posted (edited)

post-1165-0-44252400-1416853963_thumb.jpg

 

Mulla tulee -61.ssä toiselta puolelta kaasuvaijeri? Tuo kuva on kyllä ennen koneen asennusta, en muista mulkkasinko tuota jotenkin. Jos onnistuu voisin yrittää ottaa tuoreemman kuvan.

 

Tuo Karin linkkaama on mun muistin mukaan mullakin, mutta oliko peräti puhallinkopan läpi laitettuna? En nyt muista.

Edited by kossi
Posted

Kyllä se vaijeri kuuluu tulla tuolta oikealta puolelta, eikä tuossa nyt mitään ihmeellistä syytä näy tuolle hankaamiselle. Helpoimmalla varmasti pääsee kun asentaa sinne tuon jälkimmäisen linkin mukaisen suojakuoren, tai sitten laittaa esim. nylon paineilmaputkea, josta saa helpolla sopivan pätkän ja on vielä mukavan liukastakin. Runkotunnelin päähän laittaa ko. letkun päälle pienen pätkän 8 mm kumiletkua niin se menee sopivasti rungossa olevan putken päälle ja pysyy siinä.

Posted

Jep, täytyy laittaa suojakuori tilaukseen.

Laitan samalla uuden vaijerin.  Millä rasvalla vaijeri on paras voidella ? Vaseliini ?

Posted (edited)

Millä rasvalla vaijeri on paras voidella ? Vaseliini ?

Taitaa olla vaseliini melko jähmeää. Ompelukoneöljy tai ihan moottoriöljy ei ainakaan saa kaasua hirttämään viileälläkään kelillä kiinni.

Edited by peruskallio
Posted (edited)

Kuva kertoo enemmän kuin...

 

Kuva kertoo enemmän kuin...

Voihan se olla että sun auton kytkin ei ravista, mutta tuota kytkimen kuoren mutkaa kannattais olla enemmän.

Edited by SePi
Posted (edited)

Voihan se olla että sun auton kytkin ei ravista, mutta tuota kytkimen kuoren mutkaa kannattais olla enemmän

 

 

Katselin tänään ihan samaa. 

Mulla ei tuon mutkan vaikutuksesta, tai siis sen puuttumisesta, ole kokemusta. Milloin  ravistus ilmenee?  

Autolla olen ajanut yhden ehkä 50km lenkin ja heti perään sitten ensi kesänä uudestaan =)

 

 

Yhdessä ripeämmässä paikaltaan otetussa kiihdytyksessä hieman nypytti. Nätisti cruisaillessa ei ollut ongelmia.

 

Onko mutkalle mitään mittaa vai laitetaanko se arviosta ?

Edited by J.Ussi
Posted

Rivakammassa lähdössä se sitä tekee ja vähän haastavammassa mäkilähdössä. Tärryytys ei oo kovin terveellistä voimansiirrolle ja hiukan pidemmällä kuorella saat sellaisen sentin - kahden mutkan keskilinjasta, joka alkaa jo riittää.

Posted

Voihan se olla että sun auton kytkin ei ravista, mutta tuota kytkimen kuoren mutkaa kannattais olla enemmän.

 

Rivakammassa lähdössä se sitä tekee ja vähän haastavammassa mäkilähdössä. Tärryytys ei oo kovin terveellistä voimansiirrolle ja hiukan pidemmällä kuorella saat sellaisen sentin - kahden mutkan keskilinjasta, joka alkaa jo riittää.

 

 

Niin, eri ikäisissä näyttää olevan jollaintapaa poikkeavat kytkinvaijerin suojakuoret.  

Jos poikkeavuus on pituus, niin minkä pituinen vm.1960 autossa pitäisi olla?

 

Nyt siellä on paikallaan kokonaispituudeltaan 330mm kuori. 

Posted

Itse itselleen vastaten. vm1955-1971 Suojakuoren pituus on 332mm

 

Eli kuori on oikeanlainen.

Täytyy nyt kokeilla riittääkö esim 1 mutteri sinne väliin laitettuna tekemään siihen riittävää mutkaa.

Posted

Niin, eri ikäisissä näyttää olevan jollaintapaa poikkeavat kytkinvaijerin suojakuoret.  

Jos poikkeavuus on pituus, niin minkä pituinen vm.1960 autossa pitäisi olla?

 

Nyt siellä on paikallaan kokonaispituudeltaan 330mm kuori. 

Jokos vm 60:ssa on tuo tunnelivaihteisto?

Posted

Onko KG.si todella vuosimallia-60 vai-60 puolella valmistettu vuosimallin-61 auto?Kuuskymppinen kun on alunperin osasykronoidulla vaihteistolla ja 30 hv moottorilla.

Posted

Onko KG.si todella vuosimallia-60 vai-60 puolella valmistettu vuosimallin-61 auto?Kuuskymppinen kun on alunperin osasykronoidulla vaihteistolla ja 30 hv moottorilla.

 

Tarkistin asian. Auto on 1961 vuoden mallia. Valmistenumerolla 3 341 807.

Vuosi 1961 alkaa numerosta 3·192·508

 

Onko tuossa 1960->1961 välillä muitakin eroavaisuuksia?

Posted (edited)

9/1960 valmistettu. Eli pitäisi olla jo seuraavan vuoden mallia.

Edited by Tanhis

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...