Guest Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 Pistetään nyt tämäkin tänne kun täällä noita laskureita näkyy olevan jo entuudestaan joka lähtöön :) http://www.msgulfcoastvwclub.org/TechPages/Tech10.html Laskee tilavuuden lisäks puristukset tai/ja dekkikorkeuden, ei tartte laskimen kaa pyöritellä. Quote Link to comment
mikko k Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 Sikäli turha tuollainen laskuri, että se ei osaa ottaa huomioon erilaisten nokka-akselien asteiden ja nostojen ja erikokoisten venttiilien aiheuttamaa venttiilitaskujen kokoa ja niiden vaikutusta puristussuhteeseen. Mitä korkeampaa puristusta tavoitellaan sitä kriittisempi on venttiilitaskun koko. Quote Link to comment
mikko k Posted January 1, 2006 Share Posted January 1, 2006 Koska on ilmennyt lisäkysymys aiheesta, niin vastaan tähän että muutkin saa tietoa. Mitä rajumpi on nokka-akseli (lue: enemmän asteita ja enemmän nostoa), sitä suuremmat venttiilitaskut tarvitaan mäntiin. Myös isommat venttiilit menee lähemmäs mäntiä, kun venat eivät ole samassa linjassa mäntien kanssa. Sen takia myös tarvitaan isommat ja syvemmät taskut kuin miedommissa virityksissä. Puristussuhteen laskemisessa taskujen tilavuus täytyy ottaa huomioon, jos jotain määrättyä puristussuhdetta tavoitellaan. Taskut siis laskee puristussuhdetta. Korkeaa puristussuhdetta tavoiteltaessa taskujen koko on sikäli kriittinen, että pienikin kokomuutos vaikuttaa paljon. Silloin ei saa olla ylimääräistä palotilaa missään, ei kannessa eikä männissä. Turbomoottoreissa on yleisesti matala puristussuhde ja usein niissä käy muutenkin jo siten ettei taskuja tarvita kun on oltava riittävän suuri amme männässä, että saadaan puristus riittävän alas. Edelleen olen sitä mieltä, että tuollainen laskuri on turha. Kun tietää suureet, niin alle minuutissa laskee kynällä ja paperilla. Ja ehkä myös ymmärtää, että mitä laskee. Silloin voi myös ymmärtää, että miten suureiden muuttuminen vaikuttaa puristukseen ja miten päästään haluttuun lopputulokseen. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Tuolla sivulla kaupattiin nimenomaista palotilan mittaustyökalusettiä. Mitenkäs se on, voiko tuollaisen korvata ihan tavan lääkeruiskulla ja mitä tuossa mittaamisessa pitää ymmärtää muuta kuin että kannen pitää olla vaakasuorassa ja silloin on tulos kun on piripintaan vettä täys? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 vanhassa kasissa on tosta artikkeli, siinä oli paksu pleksin pala laitettu palotilan päälle ja sipasu vaseliinii tiivisteeks ja sitten olikohan jotain atäffää mikä punasena sit erottu paremmin Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 No niin oikein, noinhan sen pitää mennä ja siks tuossa mainitussa setissäkin oli keskeltä puhkastu pleksinpala mukana. Pitääpä tuolta pohjalta lähteä funtsimaan kunhan tästä tallille taas joskus pääsee. Mulle kun on tulossa ihan mieto viripata maltillisilla nostoilla ja puristuksilla niin tuo topicin aloittanut laskuri varmaan on ihan pelittävä, kun ei tartte mäntiin mitään venttilinpaikkoja nakertaa. Quote Link to comment
Guest VW 1303 Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 tee pleksistä ympyrä joka on halkasialta sama kuin sylinteri putken poraus kannessa pleksiin kaks reikää ja pudota tämä kanteen reiästä vettä sisään sillä lääkeruiskulla niin saat tilavuuden selville. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Tääl on toinen laskuri http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Noin parin senttilitran sisään menee kyllä ihan lääkeruiskulla ja vedellä, sopivasti pitää vaan olla jotain pönkkiä millä saa kannen edes sinnepäi vaateriin. Itse huomasin kun mittasin kansia just lääkeruisku + vesi -kombolla, että 2 senttilitran eron huomaa helposti - pinta jää joko selvästi sylinterin puristepinnan alle, tai menee reunoja myöten. Veteen voi laittaa myös tipan pesuainetta niin se ei nouse keskeltä korkeammalle pintajännitteen takia. Toki sitä ei saa ihan varmaan yhtä tarkalle kun tuolla pleksillä, mutta tuommoisessa tyypillisessä 40-60 senttilitran palotilassa ei pari senttilitraa muuta kun vähän toista desimaalia staattisessa puristussuhteessa. Ai niin vielä yks laskuri, tässä olemme kokeneet hyväksi sen että a) tehtiin se itte b) se näyttää käyrillä helposti ja nätisti muutoksen puristussuhteessa esim. just tuolla 20 senttilitran muutoksella tai muutaman millin eri dekeillä. http://www.dwl.fi/xls/engine.xls Puavo @ dwl Quote Link to comment
Guest Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 vielä lisää http://www.johnmaherracing.co.uk/enginecalc.htm Jan Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Mä oon tehnyt mittausta varten levyn vanhasta cd:stä. Apteekista lääkeruisku ja ollaan ihan riittävässä tarkkuudessa. t. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Sinol on hyvä mitta-aine, ei ole pintajännitettä. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Mä oon tehnyt mittausta varten levyn vanhasta cd:stä. Apteekista lääkeruisku ja ollaan ihan riittävässä tarkkuudessa. t. Mika Nykyäänhän jokaisellä pyörii nurkissa niitä cd-paketeista löytyviä kirkkaita levujä. Niistähän saa hyvin. Quote Link to comment
Racing Posted January 2, 2006 Share Posted January 2, 2006 Muistelisin nähneeni oliko CB performancella sellainen valmis levysarja joka putkikoolle eikä maksanut paljon mitään? Quote Link to comment
Guest Ranne Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Vaatiikohan fk-87 taskut? Superflot 44&38 venoilla jos oikein muistan. Niin ja 84x94. Quote Link to comment
mikko k Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Vaatiikohan fk-87 taskut? Superflot 44&38 venoilla jos oikein muistan. Niin ja 84x94. Hyvin suurella todennäköisyydellä vaatii. Quote Link to comment
Olli Ristimäki Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 Onko olemassa joku todennäköinen vakiodekki vakiohiluilla, kun kyseessä on 85,5 takokilkkeet, vakioiskuinen kampi ja vakiokanget? 2-r kansia ei käsittääkseni oo laskettu eikä lohkon vastinpintaa vingutettu. Quote Link to comment
Racing Posted January 3, 2006 Share Posted January 3, 2006 1,3mm on ihannearvo. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Laitetaan vaikka tänne. Ilmatieteenlaitos tarjoaa tämmöstä muuntolaskuria: http://www.fmi.fi/src/unitconv/unitconv.php Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Tuolla on PV:n aikoinaan (2002) tekemä vastaava laskuri .xls formaatissa... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 16, 2006 Share Posted April 16, 2006 Näkyy taulukossani olevan urho2005 koneen alkuperäinen resepti . . .. *UHO* :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.