Guest Petri.Partiainen Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 tarviiko kuplan takajousilaattojen pusliin lattaa jotain rasvaa tms.? Vai ihan sellasenaan paikolleen? Quote
metake Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Itse olen käyttänyt kuparitahnaa kun sitä on ollut sopivasti saatavilla mutta talkkia ei ole ollut käden ulottuvilla. Quote
Tanhis Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 grafiittipöly on myös aika kivaa liukastetta tuohon väliin. Ja molykote111. Tästä tulee varmaan taas kohta tappelu mutta käytännössä oikeaa tapaa ei taida edes olla olemassa eli jotain liukkaria väliin niin hyvä tulee. Quote
Kotten Posted December 10, 2014 Posted December 10, 2014 Talkkia sinne on tehdas ehdottanut. Komppaan guru-Virtasta asiassa. Eikun apteekista talkkia hakemaan! Quote
sleepercooler Posted December 11, 2014 Posted December 11, 2014 Komppaan guru-Virtasta asiassa. Eikun apteekista talkkia hakemaan! Talkkia voi käyttää sit muihinkin tarpeisiin... :) Quote
-tipi- Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Tehdas ei välttämättä suunnitellut näitä kestämään vuosikymmeniä ja käytännöllisyys asennuslinjallakin on varmasti vaikuttanut heidän ratkaisuihinsa. Eli aina ne alkuperäiskäytännöt eivät ole parhaita mahdollisia. 1 Quote
Kotten Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Tehdas ei välttämättä suunnitellut näitä kestämään vuosikymmeniä ja käytännöllisyys asennuslinjallakin on varmasti vaikuttanut heidän ratkaisuihinsa. Eli aina ne alkuperäiskäytännöt eivät ole parhaita mahdollisia. Ja -tipin- ehdotus olisi? Quote
-tipi- Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Ihan kelpo ehdotuksia on tässä yllä. Ite käytän rasvaa. Quote
Kotten Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Ihan kelpo ehdotuksia on tässä yllä. Ite käytän rasvaa. Toivottavasti rasva on jarrusylinterirasvaa siinä tapauksessa, sen ei pitäisi vaikuttaa kumin ominaisuuksiin. Quote
-tipi- Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Molybdeeniä oon käyttän. Tavan vaseliinia ruutataan etuakseliin, miten se vaikuttaa etuakselin kumitiivisteisiin? Quote
Kotten Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Molybdeeniä oon käyttän. Tavan vaseliinia ruutataan etuakseliin, miten se vaikuttaa etuakselin kumitiivisteisiin? No kovettuuhan nekin ajan myötä... Molypulveria saattaisi voida myös testata. En välttämättä kuitenkaan rasvaisi takapään kumeja vaseliinilla. Quote
TeroH Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Keskusteluun ja aiheeseen liittyen, laitoin juurikin etuakseliin taannoin ihan perus rasvat sisään ja vasta myöhemmin tuli mieleen että akselissahan on uretaanipuslat sisällä. Muistelen joskus kuulleeni että vaseliini voi turvottaa noita puslia, noh sitten pyörin ympäri kylää etsimässä silikonipohjaista rasvaa joka olisi vielä patruuna muodossa että saisin työnnettyä prässillä vanhan vaseliinin pois mutta eip löydy, tuleneenko ongelmia? Lähinnä se että tukivarret ei kohta liiku suuntaan eikä toiseen pelottaa. Ja mikä rasva tuommoiseen nyt sitten olisi paras vaihtoehto? Quote
Tanhis Posted December 12, 2014 Posted December 12, 2014 Kuten yllä jo mainitsinkin niin molykote 111 on kumia turvoittamaton valumaton rasva. Jos se kelpaa ydinvoimalassa kumitiivisteiden asentamiseen niin kait se just ja just kelpaa mun ilmajäähyynkin. Ja grafiitti jauhe kestää paremmin vettä kuin talkki eli on pitkäikäisempi jos pölyn tarttumista rasvaan pelkää. Quote
Kape77 Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Ton näkösen 100g tuubin ne mulle varaosapuljusta möivät taka-akselin uretaanirinkuloihin kesällä. Hintaa tällä ihanuudella oli parisen kymppiä, etuakseliin tarvinnee keksiä jotain halvempaa tököttiä. Nopeella haulla halpaa settiä tämäkin... ytmshop.fi 12MO2076632 Molykote 111 Compound 400g patruuna, NSF 51/NSF 61, silikoniöljy+epäorgaaninen saostin 120,00 € Quote
eekoo Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 perunajauhoja , löytyy keittiöstä siitä hellan vierestä.. Quote
Reino Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 (edited) Onko tehtaan aikanaan suosittelema talkki osien myöhemmän irrottamisen helpottamiseksi vai onko se voiteluaine? Kaksi eri asiaa. Pitääkö jousilatan pyöreän osan liukua kumin sisällä vai onko tarkoitus, että kumi kiertyy ja joustaa latan mukana? Reino Edited December 13, 2014 by Reino Quote
vwagen Posted December 13, 2014 Posted December 13, 2014 Reino on oivaltanut asian ytimen ja samalla syyn miksi sinne ei saa laittaa rasvaa,jousivarsi ei saa liikkua kumin sisällä eikä kumi poterossaan,jos liikkuu niin kuluu nopeasti pilalle. Quote
-tipi- Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 Tämä viimeinen teoria tuskin pitää paikkansa, sillä: 1. Jos ei haluttaisi että kumi pyörisi, olisi ollut helppo suunnitella sisäreikä vaikka kuusikulmaiseksi, kuten myös latan akseli. Tai vaikka vastaavat nastat kuin ulkokehälle jossain vaiheessa tuli. 2. Miksi VW:n korjaamokäsikirja neuvoo: Vanhempi painos: Kumiholkit asennetaan jauhegrafiitilla VOIDELTUINA. Uudempi painos: Kumilaakeri asennetaan paikalleen grafiittihiutaleilla liukastettuna. Talkista, talkkunajauhoista taikka vastaavista ei ole mainintaa. 3. Minun mielipiteeni: kys. kumilaakerilla ei ole mitään mahdollisuuksi purra akseliinsa ja joustaa niin paljon kuin se joutuisi kiertymään jousituksen ollessa kuormittamattomana (esim. renkaan vaihdon yhteydessä) ja täyskuormituksen alaisena ollessaan. Åken ehdottamaa kuparitahnaa vois kyllä kokeilla seuraavalla kerralla. Pitää muistaa rasvata myös laakereiden latanpuoleiset sivut, sillä ne kuluu kaikista nopeiten kuivana hankautuessaan. Varsinkin kun monesti latan kosketuspinnat ovat ruostuneet kuopille niiltä kohden. Tero: ällös huoli rasvan uretaania turvottavasta vaikutuksesta. Uretaani vetää ilmankosteutta itseensä, joka turvottaa sen ilman rasvaakin. 1 Quote
KalleJ Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 Mistään taas mitään tiedä, mutta vastataan nyt kuitenkin. Jos ei haluttaisi että kumi pyörisi, olisi ollut helppo suunnitella sisäreikä vaikka kuusikulmaiseksi, kuten myös latan akseli. Tai vaikka vastaavat nastat kuin ulkokehälle jossain vaiheessa tuli. Helppoa suunnitella, mutta valmistaa? Kumihan on juuri ideaali vääntymiseen, liukupintana taas ei niinkään. Takalatat kyllä elävät niin paljon, että muut materiaalit eivät siellä varmaan kestäisi pätkääkään. 2. Miksi VW:n korjaamokäsikirja neuvoo: Vanhempi painos: Kumiholkit asennetaan jauhegrafiitilla VOIDELTUINA. Uudempi painos: Kumilaakeri asennetaan paikalleen grafiittihiutaleilla liukastettuna. Talkista, talkkunajauhoista taikka vastaavista ei ole mainintaa. Korjaamo-ohje kyllä sanoo, että navat laakeroitu kumiholkein ja se asennetaan grafiitilla liukastettuna. Tämä voitelemisen neuvo voi myös olla auttamaan asennusta ja välttämään holkin vaurioituminen kuivana asennettaessa? 3. Minun mielipiteeni: kys. kumilaakerilla ei ole mitään mahdollisuuksi purra akseliinsa ja joustaa niin paljon kuin se joutuisi kiertymään jousituksen ollessa kuormittamattomana (esim. renkaan vaihdon yhteydessä) ja täyskuormituksen alaisena ollessaan. Kyllä kumi aika hyvin kitkalla ottaa kiinni. Taitaa myös puristua suojakannen avulla hieman kasaan, joka voisi jopa auttaa asiaan? Erilaiset tukivarsien kumit kestää ainakin hetkittäin 30-40 asteen kulmia, joten en näe mitään niin suurta ongelmaa etteikö nämä holkitkin voisi joustaa. Jokainen tietenkin tekee omalle autolle miten itseä huvittaa ja parhaaksi näkee. Quote
Tanhis Posted December 14, 2014 Posted December 14, 2014 Hyvä kysymys miksi joissain malleissa sisempi pusla on pyöreä myös ulkokehältään jos niitä ei ole tarkoitettu luistavaksi. Ja jos niiden kuuluisi tarrata vahvasti kiinni lattaan niin miksi misään ei pyydetä liimaamaan niitä lattaan kiinni. Quote
-tipi- Posted December 15, 2014 Posted December 15, 2014 Mistään taas mitään tiedä, mutta vastataan nyt kuitenkin. Helppoa suunnitella, mutta valmistaa? Kumihan on juuri ideaali vääntymiseen, Väärin. Elastomeerin käyttäminen moisessa tilanteessa, jossa siihen jää raju jatkuva sisäinenjännitys, on sen luokan suunnitteluvirhe, että VW:llä ei olisi mennyt 70 vuotta sen korjaamatta jättämiseen. Quote
vwagen Posted December 15, 2014 Posted December 15, 2014 Niin,kyllähän suomalainen harrastaja noista enemmän ymmärtää kuin saksalainen insinööri,tässä kuitenkin suora lainaus alkuperäisestä korjaamokäsikirjasta(korjausohjeet 1969,täydennyspainos 8.72). Kumilaakereille on siroteltava TALKKIA,ei grafiittijauhetta.Kaikkien kumilaakereiden on tartuttava kiinni sekä sisä-että ulkopinnaltaan,jolloin kiertyminen tapahtuu kumin sisällä.Jos käytetään grafiittijauhetta kiertyy jousivarsi kumilaakereissa,jolloin ne kuluvat ennenaikaisesti loppuun. Jotain ne insinöörit sentään 70:n vuoden aikana oppivat,aikaisempi suositus oli grafiittijauhe. Eipä Porschellakaan viisaampia oltu,etumoottorimalleissa joissa käytettiin Kuplan taka-akselistoa kumin sisäinen kiertyminen oli varmistettu vulkanoimalla kumilaakerit kiinni jousivarteen. 1 Quote
ARTO Posted December 15, 2014 Posted December 15, 2014 Jokainen joka katsonut amerikkalaisia elokuvia, muistaa miten kumi valittaa ja ulvoo kuin luistaa, jos lähdetään sittä että nämä puslat puristuvat riittävästi paikalleensa ja muljuilevat paikallaan sen enempää luistamatta. Quote
Kape77 Posted December 15, 2014 Posted December 15, 2014 Saksalaisissa leffoissa sama homma... 4 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.