Jump to content

kuplan takalaattojen puslien asennus?


Guest Petri.Partiainen

Recommended Posts

grafiittipöly on myös aika kivaa liukastetta tuohon väliin. Ja molykote111. Tästä tulee varmaan taas kohta tappelu mutta käytännössä oikeaa tapaa ei taida edes olla olemassa eli jotain liukkaria väliin niin hyvä tulee.

Link to comment

Tehdas ei välttämättä suunnitellut näitä kestämään vuosikymmeniä ja käytännöllisyys asennuslinjallakin on varmasti vaikuttanut heidän ratkaisuihinsa. Eli aina ne alkuperäiskäytännöt eivät ole parhaita mahdollisia.

  • Like 1
Link to comment

Molybdeeniä oon käyttän. Tavan vaseliinia ruutataan etuakseliin, miten se vaikuttaa etuakselin kumitiivisteisiin?

No kovettuuhan nekin ajan myötä... Molypulveria saattaisi voida myös testata. En välttämättä kuitenkaan rasvaisi takapään kumeja vaseliinilla.

Link to comment

Keskusteluun ja aiheeseen liittyen, laitoin juurikin etuakseliin taannoin ihan perus rasvat sisään ja vasta myöhemmin tuli mieleen että akselissahan on uretaanipuslat sisällä. Muistelen joskus kuulleeni että vaseliini voi turvottaa noita puslia, noh sitten pyörin ympäri kylää etsimässä silikonipohjaista rasvaa joka olisi vielä patruuna muodossa että saisin työnnettyä prässillä vanhan vaseliinin pois mutta eip löydy, tuleneenko ongelmia? Lähinnä se että tukivarret ei kohta liiku suuntaan eikä toiseen pelottaa. Ja mikä rasva tuommoiseen nyt sitten olisi paras vaihtoehto?

Link to comment

Kuten yllä jo mainitsinkin niin molykote 111 on kumia turvoittamaton valumaton rasva. Jos se kelpaa ydinvoimalassa kumitiivisteiden asentamiseen niin kait se just ja just kelpaa mun ilmajäähyynkin. Ja grafiitti jauhe kestää paremmin vettä kuin talkki eli on pitkäikäisempi jos pölyn tarttumista rasvaan pelkää.

Link to comment

Ton näkösen 100g tuubin ne mulle varaosapuljusta möivät taka-akselin uretaanirinkuloihin kesällä. Hintaa tällä ihanuudella oli parisen kymppiä, etuakseliin tarvinnee keksiä jotain halvempaa tököttiä.

4673_graisse-silicone-silikonirasva.jpg

 

 

 

Nopeella haulla halpaa settiä tämäkin...  ytmshop.fi

12MO2076632 Molykote 111 Compound 400g patruuna, NSF 51/NSF 61, silikoniöljy+epäorgaaninen saostin 120,00 €

Link to comment

Onko tehtaan aikanaan suosittelema talkki osien myöhemmän irrottamisen helpottamiseksi vai onko se voiteluaine?

Kaksi eri asiaa.

Pitääkö jousilatan pyöreän osan liukua kumin sisällä vai onko tarkoitus, että kumi kiertyy ja joustaa latan mukana?

 

Reino

Edited by Reino
Link to comment

Tämä viimeinen teoria tuskin pitää paikkansa, sillä:

1. Jos ei haluttaisi että kumi pyörisi, olisi ollut helppo suunnitella sisäreikä vaikka kuusikulmaiseksi, kuten myös latan akseli. Tai vaikka vastaavat nastat kuin ulkokehälle jossain vaiheessa tuli.

2. Miksi VW:n korjaamokäsikirja neuvoo: Vanhempi painos: Kumiholkit asennetaan jauhegrafiitilla VOIDELTUINA. Uudempi painos: Kumilaakeri asennetaan paikalleen grafiittihiutaleilla liukastettuna. Talkista, talkkunajauhoista taikka vastaavista ei ole mainintaa.

3. Minun mielipiteeni: kys. kumilaakerilla ei ole mitään mahdollisuuksi purra akseliinsa ja joustaa niin paljon kuin se joutuisi kiertymään jousituksen ollessa kuormittamattomana (esim. renkaan vaihdon yhteydessä) ja täyskuormituksen alaisena ollessaan.

 

Åken ehdottamaa kuparitahnaa vois kyllä kokeilla seuraavalla kerralla. Pitää muistaa rasvata myös laakereiden latanpuoleiset sivut, sillä ne kuluu kaikista nopeiten kuivana hankautuessaan. Varsinkin kun monesti latan kosketuspinnat ovat ruostuneet kuopille niiltä kohden.

 

Tero: ällös huoli rasvan uretaania turvottavasta vaikutuksesta. Uretaani vetää ilmankosteutta itseensä, joka turvottaa sen ilman rasvaakin.

  • Like 1
Link to comment

Mistään taas mitään tiedä, mutta vastataan nyt kuitenkin.

 

Jos ei haluttaisi että kumi pyörisi, olisi ollut helppo suunnitella sisäreikä vaikka kuusikulmaiseksi, kuten myös latan akseli. Tai vaikka vastaavat nastat kuin ulkokehälle jossain vaiheessa tuli.

 

Helppoa suunnitella, mutta valmistaa? Kumihan on juuri ideaali vääntymiseen, liukupintana taas ei niinkään. Takalatat kyllä elävät niin paljon, että muut materiaalit eivät siellä varmaan kestäisi pätkääkään.

 

2. Miksi VW:n korjaamokäsikirja neuvoo: Vanhempi painos: Kumiholkit asennetaan jauhegrafiitilla VOIDELTUINA. Uudempi painos: Kumilaakeri asennetaan paikalleen grafiittihiutaleilla liukastettuna. Talkista, talkkunajauhoista taikka vastaavista ei ole mainintaa.

 

Korjaamo-ohje kyllä sanoo, että navat laakeroitu kumiholkein ja se asennetaan grafiitilla liukastettuna. Tämä voitelemisen neuvo voi myös olla auttamaan asennusta ja välttämään holkin vaurioituminen kuivana asennettaessa?

 

3. Minun mielipiteeni: kys. kumilaakerilla ei ole mitään mahdollisuuksi purra akseliinsa ja joustaa niin paljon kuin se joutuisi kiertymään jousituksen ollessa kuormittamattomana (esim. renkaan vaihdon yhteydessä) ja täyskuormituksen alaisena ollessaan.

 

Kyllä kumi aika hyvin kitkalla ottaa kiinni. Taitaa myös puristua suojakannen avulla hieman kasaan, joka voisi jopa auttaa asiaan? Erilaiset tukivarsien kumit kestää ainakin hetkittäin 30-40 asteen kulmia, joten en näe mitään niin suurta ongelmaa etteikö nämä holkitkin voisi joustaa. Jokainen tietenkin tekee omalle autolle miten itseä huvittaa ja parhaaksi näkee.

Link to comment

Hyvä kysymys miksi joissain malleissa sisempi pusla on pyöreä myös ulkokehältään jos niitä ei ole tarkoitettu luistavaksi. Ja jos niiden kuuluisi tarrata vahvasti kiinni lattaan niin miksi misään ei pyydetä liimaamaan niitä lattaan kiinni.

Link to comment

Mistään taas mitään tiedä, mutta vastataan nyt kuitenkin.

 

 

Helppoa suunnitella, mutta valmistaa? Kumihan on juuri ideaali vääntymiseen,

 

Väärin. Elastomeerin käyttäminen moisessa tilanteessa, jossa siihen jää raju jatkuva sisäinenjännitys, on sen luokan suunnitteluvirhe, että VW:llä ei olisi mennyt 70 vuotta sen korjaamatta jättämiseen. 

Link to comment

Niin,kyllähän suomalainen harrastaja noista enemmän ymmärtää kuin saksalainen insinööri,tässä kuitenkin suora lainaus alkuperäisestä korjaamokäsikirjasta(korjausohjeet 1969,täydennyspainos 8.72).

Kumilaakereille on siroteltava TALKKIA,ei grafiittijauhetta.Kaikkien kumilaakereiden on tartuttava kiinni sekä sisä-että ulkopinnaltaan,jolloin kiertyminen tapahtuu kumin sisällä.Jos käytetään grafiittijauhetta kiertyy jousivarsi kumilaakereissa,jolloin ne kuluvat ennenaikaisesti loppuun.

 

Jotain ne insinöörit sentään 70:n vuoden aikana oppivat,aikaisempi suositus oli grafiittijauhe.

 

Eipä Porschellakaan viisaampia oltu,etumoottorimalleissa joissa käytettiin Kuplan taka-akselistoa kumin sisäinen kiertyminen oli varmistettu vulkanoimalla kumilaakerit kiinni jousivarteen.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...