Jump to content

Pien lisäöljypohja


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi
Posted

Jo tuota konetta kasatessa oli tarkotus tehä öljypohjaan siihen keskelle kannen tilalle pien kuppi. Semmonen 2-3 desiä ja pidempi imuputki, jottei kovassa mutka-ajossa öljypumppu imis tyhjää. Homma kuitenkin kaatu siihen, etten mie keksiny mistää fiksua imusihtiä siihen.

 

Onks kukaan tehny vastaavaa ja mistä hemmetistä semmosen siron kokosen sihdin löytäis?

 

Pakko se on nuimittäin nyt tehä kun viime kesänä ehti kerran liikenneympyrässä valo vilkahtaa ja sladissa ajetun mutkan jälkeen se sit harokin jo niin paljon ilmaa, ettei valo ihan heti sammunu.

Posted

Mäki tarttisin bensatankkiin vastaavan sydeemin ku tulee tankin pohjaan pien sumppu ruiskua ja sen liitäntöjä varten.

 

Oiskohan jossain venepuljussa sopivaa sihtiä? Porukkahan ite kuitenki vääntää lasikuidusta veneen tankkeja joten pakko niissä joku tollanen sihtiki olla. En sit tiiä soveltuuko ne sihdit öljyllekkin vai onko liian tiiviitä.

 

-K-

Posted

Bensaan saa karkean erillisen sihdin. Alppilan autosähkökö se nyt oli löytyy sellanen ennen ruiskupumppua asennettava.

Posted

Alppilan autosähkö on tuttu paikka kyllä, mutta millanen tuo tarkoittamasi sihti on? ottaako ottoputkea laajemmalta alalta vai vain putken kokoinen? Letkunkokoisia ihan pelkkiä karkeita sihtejä on myös joissain paineilmalaitteissa.

Posted

Ihan letkun väliin. Onko sillä nyt merkitystä onko siellä iso siivilä vai letkussa? Kyllä ne tohon letkunväliseenkin kuppiin pysähtyy.

Posted
Ihan letkun väliin. Onko sillä nyt merkitystä onko siellä iso siivilä vai letkussa? Kyllä ne tohon letkunväliseenkin kuppiin pysähtyy.

Sori menee vähän offtopic, siis pysähtyy roskat mutta jos tällää vanhaan tankkiin letkun väliin suodattimen niin se on ajan mittaan ihan tukossa, ei tee varmaan hyvää pumpullekkaan. Mulle ei siis tule ollenkaan muuta sihtiä tankkiin ku se tankin oma jää pois. Imupuolelle ei pitäs jättää mitään helposti tukkiutuvia osia. Se tankin alkuperänenkin suodatin on iso sen takia että se ei kokonaan tukkiudu jos pohjalle kasautuu moskaa.

 

Mun suunnitelmissa ois tehdä tankkiin sumppu, sumppuun vastaava imuputki bensalle mitä kuplan öljypohjassa eli imee eka ylöspäin, ja roskat laskeutuu pohjalle kun pumppu ei ime -> ei mee lopullisesti tukkoon jos roskia kasautuu. Ja sumppu muutenkin estää bensapumppua imemästä ilmaa kaarteissa, kuplan tankki on vakiona aika laakea.

 

Pitänee tehdä toi varmaan ihan rei-itetystä putkesta ja virittää siihen joku teräsverkko..

 

-K-

Posted

Mulla ei ole tankissa mitään suodatinta. Imuputkessa on ennen pumppua on ruiskun suodatin, sellainen noin 2 desin metallipönttö. Hyvin on toiminut muutaman vuoden ja tuhannen kilometriä. Mistä sinne tankkiin muuten niitä roskia ym. tulee?

 

t. Mika

Posted

Ruosteisesta tankista? Ei nyt pysty uuttakaan ostaan. Edelleen arveluttaa tukkeutuvat filtterit ennen pumppua.. Kyllä se varmasti toimii aikansa mutta ei se kyllä mikään optimaalinen ratkaisu ole. Jos auto on koko ajan ajossa ja bensa kiertää niin ei luulisi olevan ongelma. Onko joku törmänny tuotantoautoon jossa ois erillinen bensafiltteri pumpun imupuolella? Yhen tapauksen edelleen tiiän missä korkeapainepumppu hajos ku filtteri imupuolelta tukkeutu.. Ne ruiskufiltterit on muutenki suunniteltu painepuolelle eikä sillä filtterissä oo enää sihtiä ulostulopuolella ellei sinne ite pistä jotain.

 

Itseasiassa ostin just tollasen 2 desin metallipurkin tohon samaiseen tarkoitukseen jo aiemmin mutta jotenkin sen tällääminen sellaisenaan tonne ei houkuttele..

Posted

K-jettisen suapin pumpussa on ihan ok olonen iso sihti suoraan pumpun imuliitännässä ja pumpun imupuoli on muistaakseni 12mm.

Posted

Putsaat tankin irtomoskasta ja sitten vettä ja kidesoodaa perään, eikun laturista virtaa. Johan on tankki puhdas ja suojattu magnetiitilla tai jotain.

Guest Mika Raussi
Posted

Missäs tossa kupissa on sihti?

 

Muuten hyvä, mutta imuputkea en rupee enään kaivamaan irti, vaan pitää jatkomutterilla tai hitshepillä jatkaa kierretankoa ja pikkasen korkeempi kuppi pitäs tehä ja siihen kylkeen suora osuus ja siihen lämpökilpi, kun on toi pakosarja vähän kinkkisessä paikassa. Tosin eihän tässäkään taas tarviis kun sopivaa verkkoa ja motivaation, mut joku suht valmis sihtihässäkkä ois plussaa.

Guest Mika Raussi
Posted

Tulisko toi siihen öljypohjan tivisteen tilalle vai? Aika tiuha verkko on.. Jos tommosesta kerran öljykin menee huoletta läpi, niin tuollahan on tallilla muutamia neliömetrejä vastaavaa verkkoa.

Posted

Lisä ö-pohjan ja lohkon väliin. sihti on niin tiuha ettei meinaa läpi nähdä. Kannatta varmaan ajoittain irrottaa ja huuhtoa kokkareet pois ettei tukkeennu.

Guest Mika Raussi
Posted

Sitä kun miettii sitä savikerrosta mikä ajetun koneen öljypohjasta löytyy, niin vähän epäilyttää laittaa tommosta verkkoa sinne eteen. Tosin ehkä se pysyy sitten auki kun siintä virtaa öljyä koko ajan läpi. Pitää katella jos löytyis vaikka millin silmällä verkkoa, ni uskaltais vaikka laittaakin.

Guest Mika Raussi
Posted

Mikähän hitto siinäkin muuten on, ettei oo tuullu ollenkaan mieleen puhkasta vakiosihdistä pidempää putkea läpi. Eiku sehän olikin niin, että vaikka siintä puhkois läpi, niin ölppä virtaa sihdin alapuolisista reijistä kaikkineen mokkuloineen ja sit on mokkulat pumpussa.

Guest Mika Raussi
Posted

Nyt mie hokasin! Tommonen samanmoinen lätkä tiivisteitten väliin ja sopivan verkan saa ihan maitokaupan hyllyltä. Ihan teräsverkkonen taloussihti ja siintä vaan silpomaan. Harmi vaan kun ei osaa verkon reunaan valaa tommosta kumia, niin joutuu kikkailemaan jotain.

Guest Mika Raussi
Posted

Sitä laittais kyl, mutta hankaloittaa tekemistä se, että kone on jo paikallaan ja öjypohjan kuivaaminen on aika työläs homma. No pitää kattella mitä sitä oikeen sitten kevään tullen tekee, mutta mielellään jättäis öljyn kanssa tappelematta ja panis goretexilla kupin kiinni. Se on vastaavissa paikoissa toiminu tosi hyvin ennenkin.

Posted
Missäs tossa kupissa on sihti?

 

Mun mielestä tohon käy originelli type 4:sen sihti !?

post-947-13888358103898_thumb.jpg

post-947-13888358104631_thumb.jpg

Posted
Putsaat tankin irtomoskasta ja sitten vettä ja kidesoodaa perään, eikun laturista virtaa. Johan on tankki puhdas ja suojattu magnetiitilla tai jotain.

 

Puhdas on mutta ruostuu kyllä yhtä nopeeta kuin ennenkin. Eri juttu on jos heität sinne kidesoodan jälkeen jotain zinkkisulfaattia veden kera tms....

 

Kidesooda = NaOH = Lipeä = vahvasti syövyttävä ainetta...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...