Jump to content

Työntötankojen valinta


Recommended Posts

Löytyisikö neuvoja sopivien tönäreiden valitsemiseen.

 

Perustietoja koneesta.

 

Type 4 kone. (käy samat tönärit kuin type1)

 

Nokkana schleicher 324, (reilu 260 astetta 0,050") nostoa nokalta 9,6mm. on käsittääkseni varsin miedoilla rampeilla oleva nokka.

Vakio type 4 keinut (1,35?)

Jousina scatin tuplajouset, eli ei mistään jäykimmästä päästä.

42/36 venttiilit.

Kierroksia enimmilään noin 7000.

 

Paikallaan on ollut nyt jotkin Keiteleen koneen halpis terästönärit. Ajoivat ihan hyvin asiansa, mutta jäivät nyt muutosten myötä reilusti väärän mittaisiksi. Jatkuva rallatus kävi kuitenkin sen verran hermoille, että haluaisin mielummin alumiinitönärit, jos jokin järkevä vaihtoehto löytyy.

 

Aircooled.fi myy Bugbackin lyhennettäviä alutönäreitä. Pieni googletus kertoi näiden olevan täyttä kuraa. Onko näin?

Ovatko CSP:n myymät alutönärit näitä samoja?

 

JPM olisi varmasti hyvä, mutta turhan kalliit. Aircooled.net:in tönäreitä maailmalla kehuvat, mutta pitäisi saada kone suht nopeasti kasaan, niin en viitsisi rapakon takaa alkaa tilaamaan.

 

Ahnendorp myy tällaisia. Onko näistä mitään tietoa kenelläkään?

http://www.ahnendorp.com/VW-Type-4---Porsche-914-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies/Camshaft-Supplies/Dash-Rods-Alu-HD-VW-Typ-4-9-5mm-1841.html

 

Muita vaihtoehtoja? Vai jatkanko suosiolla jollain terästönäreillä ja kuuntelen rallatusta.

 

 

Link to comment

Aircooled netin alutönärit ovat saksalaisia remmelen tekemiä, mutta niille ja JPM työntötangoille on vaihtoehto, Thorsten Pieper tekee myös lujia 7075 alumiinista tehtyjä työntötankoja, hinta n. 220-240€ tänä päivänä, ne on myös molemmista päistä kartiomaiset, eli keskeltä paksummat kuten JPM:n työntötangot.

 

http://i174.photobucket.com/albums/w112/fusca03/Motoren/a86f37f0-68d6-4add-9e49-d1a3afcadd37_zps6ec9174c.jpg

Link to comment

Kiitoksia.

 

Laitoin Ahnendorpille kyselyn mitä mieltä ovat heidän alutönäreistään kyseisessä koneessa. Ihan hyviä kokemuksia minullakin heidän osistaan on. Thorstenin ja ruotslaisten tekeleet vaikuttavat myös mielenkiintoiselta. Varmasti tarpeeksi järeät tuohon koneeseen, voi olla että menee jo vähän turhan ylimitoittamisen puolelle näin miedoilla jousipaineilla.

Link to comment

Joo, en usko että tangon jäykkyys sinällään on ongelma näillä jousilla. Noista Bugpackin alutönäreistä löytyy vain turhan paljon juttua sisään hakkautuneista ja irtoilevistä päistä, että jotain laadukkampaa olisi hakusessa, jos nämä satasen tangot on oikeasti näin kelvottomia.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...