Jump to content

hetivalmis kiuas..


Recommended Posts

Omaa hetivalmista ei ole, mutta saunonut viikottain saunassa jossa sellainen on.

 

Höyrysaunaa se lähinnä muistuttaa, kaksi eri hetivalmista kiuasta ollut, vanha (käytetty harwia 6kw) ja nyt uusi ja tehokkaampi harvia 9kw. eroa ei ole nimeksikään.

Aiemmin oli tavan 9kw kivikasa ja löylyä tuli että pihalle teki mieli välillä karata. Sauna ei ole valtava, n.10m2

 

Lauteiden pitäisi ainakin olla korkeammat, nyt jalat jäävät kiukaan kannen alapuolelle. Lisäksi lauteet eivät koskaan ole lämpimät kun saunaan menee, vaikka luukku ja ilmaläpät olisivat olleet yli puolituntia selällään.

 

 

Istuuhan siellä sitten mukavasti ja kokoajan vettä kiukaalle paiskoen vaikka kuinka kauan.

 

Tästä kiukaasta onkin sitten lähes nyrkein otettu välillä matsia, jakaa porukan kovasti kahtia. Kotiin en itse huolisi, mutta mielestäni porukalla saunoen jees, kun ei kovimmat löylymiehet pääse pätemään ja tyhjäämään lauteita.... Tosin sen saa sitten heitettyä kylmäksi kun sitä vettä sinne ilta painetaan.

 

Suosittelen ennen ostoa käymään jossain kokeilemassa löylyjä, omasta mielestä tämä sopii ruotsalais-malliseen saunomisseen missä päivän lehteä lueskellaan lauteilla makoillen.

Edited by peruskallio
  • Like 4
Link to comment

Mulla ei oo muista kokemusta kun tosta sampasta niin oon ihmetelly noita höyrysaunakommentteja, ei oovielä sellasta löylymiestä käynyt joka kestäis kiukaan kyydissä. Normikuuppa eli noin paridesinen käytössä ja kokokuupallista ei kestä pirukaan jos sen kerralla heittää.

Saunassa on muhimisteholla noin 50 lämmintä eikä lämpö siitä juurikaan nouse mut kosteusviisari heilahtaa herkästi yli sadan kun vähän löylyttää. Outo yhtälö ensalkuun mökkisaunaan ym. tottuneelle mut löylyt on kun savusaunassa eli enämpi kun viskaa vettä kerralla niin kuolo tulee.

 

Käytännössä tää menee niin et ohjauspaneeli on saunan oven vieressä ja napsautan ensin saunan päälle ja sit avaan suihkun ja huuhtelen itseni eli kansi ehtii olla auki ennen saunaan menoa alle puol minsaa.

Kymmenisen minsaa itsensä polttamista sit pesu ja pihalle vilvottelemaan ja saunakalja kitusiin.

Siitä töllön ja netin ääreen pariks tunniks ja aatuutilullaa...

 

Saapi tulla testaamaan, tuota kiuasmallia vaan ei enää taida olla saatavana niin tuo testi lienee siltä osin turha.

Edited by tolvana
Link to comment

Teoreettinen kulutus on alle... Muhimistehoksi ilmoitetaan 200w joka käytössä sen 23 h 45 min per vuorokausi siihen päälle vartti kuutta kilowattia niin tulee about sen kuus kwh. Sähkö maksaa about 6 senttiä ynnä siirto ynnä verot kun kulutus on about 20000 kwh per vuosi. Egen nurkilla mun mielestä teoriassa...

Huonoja puolia en oo löytänyt laitteesta mut mä oonkin saunafriikki, ykskin duunikamraatti on ihmeissään ku hää saunoo rouvansa kanssa ehkä kolmasti vuodessa... Ja mä päivittäin ja joskus useammankin kerran päivässä.

  • Like 1
Link to comment

Mulla Helo hetivalmis jossa kolme muhimistehoa 130, 220 ja 350w.

Näiden lisäksi 6kw vastukset.

 

Mielestäni hyvä kiuas moneen makuun. Pienellä muhimisteholla ja heti saunaan saa miedot ja kosteat löylyt.

Itselläni yleensä muhimisteho täysillä ja 5-10 min ennen väännän 6kw päälle jolloin tulee kyllä tarvitessa kovat löylyt joita riittää niin kauan kuin saunojia kiinnostaa.

 

Saa kyllä löylyt kovimmalla muhimisteholla vaikkei isompia vastuksia väännäkään päälle. Kätevää erityisesti talvipakkasilla.

Link to comment

Ei kannata kuitenkaan liikaa nuukailla lämmityksessä. Tiedän tapauksen jossa päivittäinen käyttö siten, että lyötiin kansi aina heti saunomisen jälkeen kiinni yhdistettynä nuukailuun ilmanvaihdossa aiheutti puolessa vuodessa lauteiden alapuolen totaalisen homehtumisen. Lauteet olivat nykytyylin mukaisesti "laudoitettu" lähes umpeen melkein lattiaan asti. Kuuma vesihöyry tiivistyi aina saunoessa lauteiden alapintaan eikä oikein koskaan ehtinyt kuivua, kun kansi suljettiin heti viimeisen vedenheiton jälkeen ja ilmavaihtokin oli vähäistä lauteiden alla. Jatkuva vedenheitto aiheuttaa melkoisen kosteuskuormituksen muuten kylmiin saunan pintoihin.

 

Ettei tulis väärää käsitystä, niin minunkin mielestäni hetivalmis-kiuas on hieno keksintö, järjenkanssa käytettynä.

Ja talon lämmityskautenahan tuo valmiustilan vaatima energia lämmittää suoraan saunatiloja ja vastaavasti vähentää muun lämmityksen tarvetta, joten "hukkaan" tuota sähköä menee vain kesällä kun ei saunota.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...