Jump to content

Emerald kustom


Recommended Posts

Posted

Oma kokemus on että kannattaa hankkia uudet, ei kovin hyvin onnistu vanhan elvyttäminen..teet niin hienoa työtä että tämä ansaitsee uudet pehmusteet. Tosin ne on helppo myöhemminkin laittaa kuntoon.

Onko ne uudetkin samaa matskua,laadukkaat?

Posted

Varaosa-autoa purkaessani huomasin että siitähän saa paljon enemmän hyödynnettävää peltiosaa kuin luulin.Oikea etulokasiipi on niin hyvä mielestäni että irroitan sen pistehitseistä ja siirrän aihiooni. Pystypelti lokareiden välissä on kanssa säilynyt niin hyvin että se kannattaa säilytttää,vaikka en sitä itse nyt tarvitse.

post-2953-0-37792900-1431152233_thumb.jpg

post-2953-0-46893100-1431152253_thumb.jpg

post-2953-0-68815700-1431152276_thumb.jpg

Posted

Kyselit sinkkaajaa Pirkanmaalta. Ruskossa oli Galvage, mutta se on lopettanut. Että ei taida olla tekijää tai ainakaan sellaista joka jaksaisi harrastejuttuja tehdä.

Posted

Tuon a-pilarieiden alaosat on niin hyvässä kunnossa ,että kannattaa säilyttää. En tiedä tarvinko itse, mutta jos joku kyselee niin myyn pois. Sopii ainakin taatusti hyvin,kun alkuperäiset. Sisä lokasiiven irroituksen jälkeen maalinpoistaainetta kunnolla pintaan,muovi päälle. Saa kunnolla siellä muhia huomiseen.

post-2953-0-40811600-1431336006_thumb.jpg

post-2953-0-89117800-1431336021_thumb.jpg

Posted

Projekti ei ole muuten edennyt kuin varaosaautoista irroitetuilla peltiosilla. Tuosta repsikan puolen kyljen sisäalaosan saa vielä siirteen ,kunhan sen oion. Hiukan on kolarissa rypistynyt,mutta kannattaa sekin oikoa ja siirtää projektiin kun on niin ruosteeton. Virtaselta tuli haettua lämpökotelon mattolistat,juuri oikean kokoiset/malliset kuin alkuperäiset. Tässähän pääsee kohta taas liimaileen urakalla peltiä :) .

post-2953-0-85201200-1431877895_thumb.jpg

post-2953-0-48302100-1431877936_thumb.jpg

post-2953-0-09675000-1431877957_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted

Aikas hiljaista ollut projektin kanssa,pari kuukautta mennyt etttei juuri ollenkaan kerennyt hitsaan . Takasisä loksua tuli jonkun verran tehtyä. Varaosa autosta olen purkanut viimeiset käyttökelpoiset pellit pistehitseistä,kuskin puolenkin sisälokasiiven sitten päätin ottaa irti odottamaan lasikuulapuhallusta.Kerkesin jo aikaisemmin korjata kovalla työllä sen mikä aihiossa on ollut aikaisemmin,mutta kun kerran on noin hyväkuntoinen tarjolla niin laitetaan se. Mielestäni hyväkuntoiset a-pilarit ja jalkatilan "paloseinän" laitan jemmaan,jos niitä joskus tarvii,tai sitten joku muu. Tuommoiset hyvälaatuiset istuinpäälliset jää ylimääräiseksi(oliskohan tammersuojan tekeleet),ruskeaa plyyshiä ja reunat vaaleaa (aikas likaiset,saa varmasti isommat pois pesemällä ) ,jos joku tarvii niin täältä saa halavalla!

post-2953-0-53357500-1435772735_thumb.jpg

post-2953-0-51950500-1435772754_thumb.jpg

post-2953-0-38391300-1435772779_thumb.jpg

post-2953-0-89244700-1435772793_thumb.jpg

post-2953-0-47246900-1435772818_thumb.jpg

post-2953-0-06240700-1435772910_thumb.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Laitetaan nyt tänne,vaikka vois laittaa myyntiosastollekin.Nämäkin peltiosat voin myydä jollekin,j(kun en itse tarvitse enää)oka tarvitsee hyväkuntoisia alkuperäisiä korjauspaloja.A-pilari kokonaisena ylös asti,alareunassa vielä lämpökanavan rippeet,jotka saa pois rälläkällä ja vinkulla siististi. Sopii varmasti ,ja osaava voi asentaa vaikka ylös asti koko tolpan. Tulipeltikin joutaa pois,siinä kans kiinni vielä lämpökanavan rippeet,jotka tietysti saa vinkulla pois. Alareunassa pieni paikkaustarve,muuten puhaltamalla saa hyviä. 

post-2953-0-24829800-1436116567_thumb.jpg

post-2953-0-51605900-1436116586_thumb.jpg

post-2953-0-21106700-1436116618_thumb.jpg

post-2953-0-97844100-1436116677_thumb.jpg

post-2953-0-22412300-1436116707_thumb.jpg

post-2953-0-45522600-1436116742_thumb.jpg

post-2953-0-72606700-1436116776_thumb.jpg

post-2953-0-11057100-1436116805_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • 1 month later...
Posted

No niin ,onpas vierähtänyt muutama kuukausi etten ole ehtinyt /kerennyt  kupla projekltiin,vaan tänään koko päivä aikaa hitsata! . Virtasen sisäloksun alaosan korjauspala sopi  hyvin.

 

 

 

 

 

post-2953-0-64732600-1439665209_thumb.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Jo pitempään mielessä kytenyt ajatus tehdä kupla delivery,sai tuulta purjeisiin kun myyntiin tuli paperiton pallokeulan kori,oli pakko hakea se tontille.Ei onnistu muutoskatsastuksella,on pakko anoa poikkeuslupa .Hakemus menemään ,jos vaikka poikkeuslupa heltiäisi;) .Siihen mennessä toimin alkuperäisen suunnitelman mukaan eli,rakentaa alkuperäinen kupla.Mutta jos lupa joskus tulee,kleinbussin peräosan peltiosat tulee tarpeeseen . Siis tuli lupa tai ei,niin kuitenkin rakennetaan etiäpäin.

post-2953-0-49739300-1439701301_thumb.jpg

post-2953-0-97853500-1439701317_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • 5 weeks later...
Posted

Muilta kiireiltä  pääsin tänään pitkästä aikaa jatkaan rojektia .Ensin uusi tuuletus tötterö paikalleen ja sitten korjattu etusisälokasiipi hitsaten a-pilariin kiinni. Muualta vain heppasin vähän kiinni,täytyy ensin olla toinenkin puoli a-pilarista kiinni ,ennenkuin uskaltaa kiinnittää loput. On sitten ainakin mahdollisuus vielä hienosäätää korkeudet ja mitat kohdilleen. 

post-2953-0-80773700-1442318751_thumb.jpg

post-2953-0-40119700-1442318780_thumb.jpg

post-2953-0-37260100-1442318809_thumb.jpg

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Jännää puuhaa hiekkapuhallus taajamaalueella,aloittaessa tuulee pois naapureiden suunnasta. Siinä puhaltaessa innokkaasti ei tietysti huomaa,että tuuli on kääntynyt. Onneksi naapuri sai kerättyä pyykit narulta,ennen kuin oilisin joutunut pyykkäyshommiin. Etuloksun alaosa sai vähän uutta peltiä,välitöinä tuli silvottua pallista. Uusia korjauspeltejäkin on ilmaantunut talliin,joten eiköhän niistäkin saa taas jotain tehtyä. Tinaakin tuli haettua lisää perjantain kunniaksi ,joten tallissa tapahtuu ainakin jotain tulevana viikonloppuna :).

post-2953-0-74970100-1443176105_thumb.jpg

post-2953-0-98186100-1443176142_thumb.jpg

post-2953-0-26160300-1443176164_thumb.jpg

post-2953-0-10498200-1443176211_thumb.jpg

post-2953-0-18002600-1443176230_thumb.jpg

post-2953-0-31754600-1443176247_thumb.jpg

  • Like 3
  • 1 month later...
Posted

Piti tänään jatkaa hitsausta siipien osalta,mut.... sähkökatkos ...kas kummaa. No tänään tuli ainaskin täälläpäin sen verran vetistä lunta ja paljon että puita kaatu. Joten ei paljon edistystä ,paitsi lupahakemuksen osalta. No,jos ens viikolla sitten....

post-2953-0-45537100-1448051569_thumb.jpg

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Taas vierähti kuukausi,että pääsin hieman jatkaan . Kuskin puolen siipi vaati hieman taivutusta,oli saanut hieman "siipeensä" joskus kolarissa. 6 kilon hiilidioksidipullo pääsi yllättäen loppumaan,onneksi sain sen täytettyä ennen kuin meidän kylän kaasunmyyjä jäi 2 viikon lomalle. Pullo oli siis täynnä kun aloitin projektin,taitaa vielä pari pullollista mennä ennenkuin on valmis. Sen verran paljon saumaa jäljellä vielä jos tästä deliveryn saa tehtyä.

post-2953-0-58363400-1450861674_thumb.jpg

post-2953-0-29301600-1450861698_thumb.jpg

post-2953-0-17154300-1450861719_thumb.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

Tänään hiukan edistystä. Sain kiinnitettyä repsikan puolen siiven. Seuraavaksi pääsen kiinnittämään loput etuosan irroitetut pellit. Muutama tuubi korikittiä pitäis käydä ostamassa,jotta sais etuosan saumoja tuubattua,ennenkuin rupee ruostuun. Toivottavasti pääsen huomenna jatkaan...

post-2953-0-47007100-1452610618_thumb.jpg

post-2953-0-60923400-1452610680_thumb.jpg

post-2953-0-08845100-1452610784_thumb.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Sitten alkoikin palapelin kasaaminen, nuo pitäisi puhaltaa ja putsailla että vois niitä kiinnitellä paikalleen. Kyllä noidenkin irroituksessa  on muutama tunti vierähtänyt, mutta nyt on vihdoin ja viimein  kiva päästä noita hapotettuja osia asentamaan ,ennen sitä täytyy kuitenkin ne kevyesti puhaltaa. Pistehitsien välissä oli niin paljon ruostetta,ettei olisi ollut mitään järkeä jättää niitä sinne alle. 

post-2953-0-27984800-1453117078_thumb.jpg

Edited by 68teevee
Posted (edited)

Lokasiiven jäykistepellit sain kiinnitettyä. HIukan kyllä ihmetyttää,kun on samanikäisistä eri autoista noita irroitettuja osia niin poratut pistehitsit on melkein samoilla kohdilla,vaikka nuo on tuolloin tehty käsipelillä,eikä koneella. Olisko sama mies ollut tehtaalla kasaamassa? Samaa tehtävää liukuhihnalla kun monet vuodet tekee,niin on kai tuo mahdollista että melkein millilleen menee samaan kohtaan. Enpä tiedä,mutta enemmän hitsuutyötä tuo aiheuttaa,varsinkin kun on pistehitsireikäsahalla porattu iso reikä.

post-2953-0-59078600-1453117754_thumb.jpg

post-2953-0-76765100-1453117769_thumb.jpg

Edited by 68teevee
Posted (edited)

Saumoihin kokeilin korimassaa, olisi kyllä parempi tehdä sähköprässillä ja isommalla suuttimella. Tavallisella tuubilla ja käsitruutalla  tulee aika karun näköistä jälkeä,mutta saa kelvata . Jarrunestesäiliön kaukalo sai alareunaan hieman uutta peltiä.Joidenkin osien taustat ja kolot kannattaa maalata ennenkuin niitä kiinnittää,joka paikkaan kun  ei enää saa suojamaalia jos ne sellaisenaan hitsaa paikalleen. 

post-2953-0-38188100-1453118524_thumb.jpg

post-2953-0-27630100-1453118548_thumb.jpg

post-2953-0-00510600-1453118563_thumb.jpg

post-2953-0-03987400-1453118580_thumb.jpg

Edited by 68teevee
Posted (edited)

Joo,mut kun yritin laittaa sillain kun ne on alkuperäisetkin ;),eli sillain aikas runsaasti tuutin täydeltä! Sillä isommalla akkukäyttösellä makkaranpuristajalla olis paljon helpompi tehdä kun niissä on se isompi suutinkin,ei kannata sitä hommata tän takia pelkästään. Sitten seuraavan projektin kanssa taas tuskaillaan saman asian kanssa !?

Edited by 68teevee
Posted

Saahan sitä suutinta ("Matti, ammattikielellä niitä suuttimia kutsutaan pakoputkiksi") mattopuukolla säädettyä sopivaksi? Joissain autoissa näkee että kittiä on levitetty pensselillä. Ja urakalla:

Posted

Niitä orkis saumoja kun kattelee,niin näyttäis siltä että siinä kyllösen pakoputkessa on jonkinmoinen sutikin päässä kun on jättänyt sellasen jäljen. Noi tuubikitit tuntuu järjestäen olla vähän liian jäykkää tavaraa,mutta makkarana sitä saa löysempänäkin.

Posted

Erittäin siistiä jälkeä taas! Rupee olemaan hyvällä mallilla, jos ei ajattele mitä se delivery-muunnos tuo lisää tuohon.

  • Like 1
Posted

Saumoihin kokeilin korimassaa, olisi kyllä parempi tehdä sähköprässillä ja isommalla suuttimella. Tavallisella tuubilla ja käsitruutalla  tulee aika karun näköistä jälkeä,mutta saa kelvata .

 

 

Se korikitin levitykseen tarkoitettu oma pensseli on aika kova juttu tuon tuubitavaran kanssa ja vielä kovempi purkkitavaran kanssa.

Posted

Se korikitin levitykseen tarkoitettu oma pensseli on aika kova juttu tuon tuubitavaran kanssa ja vielä kovempi purkkitavaran kanssa.

 

Hm... Minkämoisesta kapistuksesta on kyse? Mistä semmoisen saa?

Posted (edited)

Joku tuuman/puolen tuuman levee ohut sivellin vois olla hyvä,jos kitti ei ole jäykkää. Jos haluaa parempaa jälkee,niin tuubista/makkarasta vois ensin pursottaa riittävästi tavaraa saumaan ja sitten vetäis sen sutilla kerrasta tammeksi. Onko tuo purkkitavara sopivan notkeeta? Sillä tosin varmaan vaikeempi saada tasavahvaa/leveetä palkoo purkista noukkimalla .

Edited by 68teevee
Posted

Kyllä siitä tuubista pursottamalla saa ihan hienoa jälkeä. Vaatii vaan hyvän pistoolin(hinta ei ole tae) ja harjoituksia suuttimen mallista sekä puristamisesta. Yleensä kukaan ei haluaisi saada palkoon epätasaisuutta mutta sekin onnistuu kyllä harjoittelun kautta.

Posted

Hm... Minkämoisesta kapistuksesta on kyse? Mistä semmoisen saa?

 

 

Pensseli on sellainen "kovilla" karvoilla varustettu ja sitä myydään ihan niiden penslattavien korikitti/massa purkkien kaveriksi ainakin automaalikaupoissa. Ei nyt äkkiseltään löytynyt netistä kuvaa, pitää ottaa iltasella kuva kotona pensselistä, jos ei joku ennen sitä löydä mallia.

 

Purkkitavara on yhtä notkeaa kuin tuubikin. Sillä penselillä vain tavaraa purkista ja saa vedettyä siististi eikä sormet sotkeennu. Tuolla vetelin omassa bussissa lähes kaikki saumat läpi, tuubia käytin vain ahtaisiin koloihin ja nekin viimeistelin sitten pensselillä.

Posted (edited)

Kyllä siitä tuubista pursottamalla saa ihan hienoa jälkeä. Vaatii vaan hyvän pistoolin(hinta ei ole tae) ja harjoituksia suuttimen mallista sekä puristamisesta. Yleensä kukaan ei haluaisi saada palkoon epätasaisuutta mutta sekin onnistuu kyllä harjoittelun kautta.

Samma mieltä. Itse olen harjoitellu työni puolesta pensselin/maalaustelan kuljettajana erilaisten massojen levitystä 30v. Aineen jäykkyys ratkaisee paljon kuinka tasaisesti sitä saa puristettua käsiprässillä. Akkukäyttöisellä makkaraprässillä on helpompi puristaa jäykkääkin tavaraa tasaisesti ja leveemmälti,varsinkin kun siinä on portaaton nopeuden säätö ja isompi/paksumpi suutin. Tavallisella käsiprässillä kun puristaa jäykkää tuubikittiä,niin tulee huonompaa jälkee/suutin on liian ohut vaikka sen leikkaisi juuresta poikki. Seuraavat saumat tasoitan sutilla,vaikka onkin tullut tällain vanhemmiten jotenkin erityisen korkee kynnys tarttua kyseiseen työkaluun :). Edited by 68teevee
Posted

Itse aikoinaan tein niin, että ostin Soudalin purkkitavaraa. Sehän oli kuin ripulia. No pari kuukautta purkki auki niin alkoi viskositeetti olla kohdallaan. Sitten pienellä kumilastalla kohteeseen, tasoitus pensselillä josta oli saksittu jouhia lyhyemmäksi. Alueen rajasin teipillä. Lastalla oli hyvä painella tavaraa tiukempaan.

Posted

Jaahas... Eli pitää vain kokeilla eri tekniikoita sitten.

 

Aikaisemmin käytin modattua pensseliä+tinneriä mutta jälki oli hiukan suttuista. Tosin pohjaanhan sitä mössöä tuli yleensä leviteltyä ja kun päälle tuli vielä maali+massa niin siellä ei ollut niin nuukaa... Mutta tällä kertaa ainakin osa noista jää näkösälle joten mieli tekisi tehdä jotain pikkaisen paremmin silmää miellyttävää...

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...