68teevee Posted May 9, 2015 Author Posted May 9, 2015 Oma kokemus on että kannattaa hankkia uudet, ei kovin hyvin onnistu vanhan elvyttäminen..teet niin hienoa työtä että tämä ansaitsee uudet pehmusteet. Tosin ne on helppo myöhemminkin laittaa kuntoon. Onko ne uudetkin samaa matskua,laadukkaat?
68teevee Posted May 9, 2015 Author Posted May 9, 2015 Varaosa-autoa purkaessani huomasin että siitähän saa paljon enemmän hyödynnettävää peltiosaa kuin luulin.Oikea etulokasiipi on niin hyvä mielestäni että irroitan sen pistehitseistä ja siirrän aihiooni. Pystypelti lokareiden välissä on kanssa säilynyt niin hyvin että se kannattaa säilytttää,vaikka en sitä itse nyt tarvitse.
Lasse Posted May 9, 2015 Posted May 9, 2015 Kyselit sinkkaajaa Pirkanmaalta. Ruskossa oli Galvage, mutta se on lopettanut. Että ei taida olla tekijää tai ainakaan sellaista joka jaksaisi harrastejuttuja tehdä.
68teevee Posted May 11, 2015 Author Posted May 11, 2015 Tuon a-pilarieiden alaosat on niin hyvässä kunnossa ,että kannattaa säilyttää. En tiedä tarvinko itse, mutta jos joku kyselee niin myyn pois. Sopii ainakin taatusti hyvin,kun alkuperäiset. Sisä lokasiiven irroituksen jälkeen maalinpoistaainetta kunnolla pintaan,muovi päälle. Saa kunnolla siellä muhia huomiseen.
68teevee Posted May 17, 2015 Author Posted May 17, 2015 Projekti ei ole muuten edennyt kuin varaosaautoista irroitetuilla peltiosilla. Tuosta repsikan puolen kyljen sisäalaosan saa vielä siirteen ,kunhan sen oion. Hiukan on kolarissa rypistynyt,mutta kannattaa sekin oikoa ja siirtää projektiin kun on niin ruosteeton. Virtaselta tuli haettua lämpökotelon mattolistat,juuri oikean kokoiset/malliset kuin alkuperäiset. Tässähän pääsee kohta taas liimaileen urakalla peltiä :) .
68teevee Posted July 1, 2015 Author Posted July 1, 2015 Aikas hiljaista ollut projektin kanssa,pari kuukautta mennyt etttei juuri ollenkaan kerennyt hitsaan . Takasisä loksua tuli jonkun verran tehtyä. Varaosa autosta olen purkanut viimeiset käyttökelpoiset pellit pistehitseistä,kuskin puolenkin sisälokasiiven sitten päätin ottaa irti odottamaan lasikuulapuhallusta.Kerkesin jo aikaisemmin korjata kovalla työllä sen mikä aihiossa on ollut aikaisemmin,mutta kun kerran on noin hyväkuntoinen tarjolla niin laitetaan se. Mielestäni hyväkuntoiset a-pilarit ja jalkatilan "paloseinän" laitan jemmaan,jos niitä joskus tarvii,tai sitten joku muu. Tuommoiset hyvälaatuiset istuinpäälliset jää ylimääräiseksi(oliskohan tammersuojan tekeleet),ruskeaa plyyshiä ja reunat vaaleaa (aikas likaiset,saa varmasti isommat pois pesemällä ) ,jos joku tarvii niin täältä saa halavalla! 1
68teevee Posted July 5, 2015 Author Posted July 5, 2015 (edited) Laitetaan nyt tänne,vaikka vois laittaa myyntiosastollekin.Nämäkin peltiosat voin myydä jollekin,j(kun en itse tarvitse enää)oka tarvitsee hyväkuntoisia alkuperäisiä korjauspaloja.A-pilari kokonaisena ylös asti,alareunassa vielä lämpökanavan rippeet,jotka saa pois rälläkällä ja vinkulla siististi. Sopii varmasti ,ja osaava voi asentaa vaikka ylös asti koko tolpan. Tulipeltikin joutaa pois,siinä kans kiinni vielä lämpökanavan rippeet,jotka tietysti saa vinkulla pois. Alareunassa pieni paikkaustarve,muuten puhaltamalla saa hyviä. Edited July 5, 2015 by 68teevee
68teevee Posted August 15, 2015 Author Posted August 15, 2015 No niin ,onpas vierähtänyt muutama kuukausi etten ole ehtinyt /kerennyt kupla projekltiin,vaan tänään koko päivä aikaa hitsata! . Virtasen sisäloksun alaosan korjauspala sopi hyvin. 1
68teevee Posted August 15, 2015 Author Posted August 15, 2015 (edited) Jo pitempään mielessä kytenyt ajatus tehdä kupla delivery,sai tuulta purjeisiin kun myyntiin tuli paperiton pallokeulan kori,oli pakko hakea se tontille.Ei onnistu muutoskatsastuksella,on pakko anoa poikkeuslupa .Hakemus menemään ,jos vaikka poikkeuslupa heltiäisi;) .Siihen mennessä toimin alkuperäisen suunnitelman mukaan eli,rakentaa alkuperäinen kupla.Mutta jos lupa joskus tulee,kleinbussin peräosan peltiosat tulee tarpeeseen . Siis tuli lupa tai ei,niin kuitenkin rakennetaan etiäpäin. Edited August 16, 2015 by 68teevee
68teevee Posted September 15, 2015 Author Posted September 15, 2015 Muilta kiireiltä pääsin tänään pitkästä aikaa jatkaan rojektia .Ensin uusi tuuletus tötterö paikalleen ja sitten korjattu etusisälokasiipi hitsaten a-pilariin kiinni. Muualta vain heppasin vähän kiinni,täytyy ensin olla toinenkin puoli a-pilarista kiinni ,ennenkuin uskaltaa kiinnittää loput. On sitten ainakin mahdollisuus vielä hienosäätää korkeudet ja mitat kohdilleen. 1
Pedalpusher Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Vaihdoitko oikein tuon suulakkeen tuonne a-pilarin yläpäähän kun se on auki tuossa?
68teevee Posted September 25, 2015 Author Posted September 25, 2015 Jännää puuhaa hiekkapuhallus taajamaalueella,aloittaessa tuulee pois naapureiden suunnasta. Siinä puhaltaessa innokkaasti ei tietysti huomaa,että tuuli on kääntynyt. Onneksi naapuri sai kerättyä pyykit narulta,ennen kuin oilisin joutunut pyykkäyshommiin. Etuloksun alaosa sai vähän uutta peltiä,välitöinä tuli silvottua pallista. Uusia korjauspeltejäkin on ilmaantunut talliin,joten eiköhän niistäkin saa taas jotain tehtyä. Tinaakin tuli haettua lisää perjantain kunniaksi ,joten tallissa tapahtuu ainakin jotain tulevana viikonloppuna :). 3
68teevee Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Piti tänään jatkaa hitsausta siipien osalta,mut.... sähkökatkos ...kas kummaa. No tänään tuli ainaskin täälläpäin sen verran vetistä lunta ja paljon että puita kaatu. Joten ei paljon edistystä ,paitsi lupahakemuksen osalta. No,jos ens viikolla sitten.... 1
68teevee Posted December 23, 2015 Author Posted December 23, 2015 Taas vierähti kuukausi,että pääsin hieman jatkaan . Kuskin puolen siipi vaati hieman taivutusta,oli saanut hieman "siipeensä" joskus kolarissa. 6 kilon hiilidioksidipullo pääsi yllättäen loppumaan,onneksi sain sen täytettyä ennen kuin meidän kylän kaasunmyyjä jäi 2 viikon lomalle. Pullo oli siis täynnä kun aloitin projektin,taitaa vielä pari pullollista mennä ennenkuin on valmis. Sen verran paljon saumaa jäljellä vielä jos tästä deliveryn saa tehtyä.
68teevee Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Tänään hiukan edistystä. Sain kiinnitettyä repsikan puolen siiven. Seuraavaksi pääsen kiinnittämään loput etuosan irroitetut pellit. Muutama tuubi korikittiä pitäis käydä ostamassa,jotta sais etuosan saumoja tuubattua,ennenkuin rupee ruostuun. Toivottavasti pääsen huomenna jatkaan... 1
68teevee Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 (edited) Sitten alkoikin palapelin kasaaminen, nuo pitäisi puhaltaa ja putsailla että vois niitä kiinnitellä paikalleen. Kyllä noidenkin irroituksessa on muutama tunti vierähtänyt, mutta nyt on vihdoin ja viimein kiva päästä noita hapotettuja osia asentamaan ,ennen sitä täytyy kuitenkin ne kevyesti puhaltaa. Pistehitsien välissä oli niin paljon ruostetta,ettei olisi ollut mitään järkeä jättää niitä sinne alle. Edited January 18, 2016 by 68teevee
68teevee Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 (edited) Lokasiiven jäykistepellit sain kiinnitettyä. HIukan kyllä ihmetyttää,kun on samanikäisistä eri autoista noita irroitettuja osia niin poratut pistehitsit on melkein samoilla kohdilla,vaikka nuo on tuolloin tehty käsipelillä,eikä koneella. Olisko sama mies ollut tehtaalla kasaamassa? Samaa tehtävää liukuhihnalla kun monet vuodet tekee,niin on kai tuo mahdollista että melkein millilleen menee samaan kohtaan. Enpä tiedä,mutta enemmän hitsuutyötä tuo aiheuttaa,varsinkin kun on pistehitsireikäsahalla porattu iso reikä. Edited January 18, 2016 by 68teevee
68teevee Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 (edited) Saumoihin kokeilin korimassaa, olisi kyllä parempi tehdä sähköprässillä ja isommalla suuttimella. Tavallisella tuubilla ja käsitruutalla tulee aika karun näköistä jälkeä,mutta saa kelvata . Jarrunestesäiliön kaukalo sai alareunaan hieman uutta peltiä.Joidenkin osien taustat ja kolot kannattaa maalata ennenkuin niitä kiinnittää,joka paikkaan kun ei enää saa suojamaalia jos ne sellaisenaan hitsaa paikalleen. Edited January 18, 2016 by 68teevee
Lasse Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Tinneriä ja sormi sauman tasoitukseen? Teipillä voi rajata jos hipostella haluaa?
68teevee Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 (edited) Joo,mut kun yritin laittaa sillain kun ne on alkuperäisetkin ;),eli sillain aikas runsaasti tuutin täydeltä! Sillä isommalla akkukäyttösellä makkaranpuristajalla olis paljon helpompi tehdä kun niissä on se isompi suutinkin,ei kannata sitä hommata tän takia pelkästään. Sitten seuraavan projektin kanssa taas tuskaillaan saman asian kanssa !? Edited January 18, 2016 by 68teevee
Lasse Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Saahan sitä suutinta ("Matti, ammattikielellä niitä suuttimia kutsutaan pakoputkiksi") mattopuukolla säädettyä sopivaksi? Joissain autoissa näkee että kittiä on levitetty pensselillä. Ja urakalla:
68teevee Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 Niitä orkis saumoja kun kattelee,niin näyttäis siltä että siinä kyllösen pakoputkessa on jonkinmoinen sutikin päässä kun on jättänyt sellasen jäljen. Noi tuubikitit tuntuu järjestäen olla vähän liian jäykkää tavaraa,mutta makkarana sitä saa löysempänäkin.
metake Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Noi tuubikitit tuntuu järjestäen olla vähän liian jäykkää tavaraa Soudal. Motonetistä.
Pedalpusher Posted January 19, 2016 Posted January 19, 2016 Erittäin siistiä jälkeä taas! Rupee olemaan hyvällä mallilla, jos ei ajattele mitä se delivery-muunnos tuo lisää tuohon. 1
68teevee Posted January 19, 2016 Author Posted January 19, 2016 onko parempaa ratkasuu kun tuo tuubi kitti? Ei taida olla.
KimmoH Posted January 19, 2016 Posted January 19, 2016 Saumoihin kokeilin korimassaa, olisi kyllä parempi tehdä sähköprässillä ja isommalla suuttimella. Tavallisella tuubilla ja käsitruutalla tulee aika karun näköistä jälkeä,mutta saa kelvata . Se korikitin levitykseen tarkoitettu oma pensseli on aika kova juttu tuon tuubitavaran kanssa ja vielä kovempi purkkitavaran kanssa.
NO H2O Posted January 19, 2016 Posted January 19, 2016 Se korikitin levitykseen tarkoitettu oma pensseli on aika kova juttu tuon tuubitavaran kanssa ja vielä kovempi purkkitavaran kanssa. Hm... Minkämoisesta kapistuksesta on kyse? Mistä semmoisen saa?
68teevee Posted January 19, 2016 Author Posted January 19, 2016 (edited) Joku tuuman/puolen tuuman levee ohut sivellin vois olla hyvä,jos kitti ei ole jäykkää. Jos haluaa parempaa jälkee,niin tuubista/makkarasta vois ensin pursottaa riittävästi tavaraa saumaan ja sitten vetäis sen sutilla kerrasta tammeksi. Onko tuo purkkitavara sopivan notkeeta? Sillä tosin varmaan vaikeempi saada tasavahvaa/leveetä palkoo purkista noukkimalla . Edited January 19, 2016 by 68teevee
Guest a-p Posted January 19, 2016 Posted January 19, 2016 Kyllä siitä tuubista pursottamalla saa ihan hienoa jälkeä. Vaatii vaan hyvän pistoolin(hinta ei ole tae) ja harjoituksia suuttimen mallista sekä puristamisesta. Yleensä kukaan ei haluaisi saada palkoon epätasaisuutta mutta sekin onnistuu kyllä harjoittelun kautta.
KimmoH Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Hm... Minkämoisesta kapistuksesta on kyse? Mistä semmoisen saa? Pensseli on sellainen "kovilla" karvoilla varustettu ja sitä myydään ihan niiden penslattavien korikitti/massa purkkien kaveriksi ainakin automaalikaupoissa. Ei nyt äkkiseltään löytynyt netistä kuvaa, pitää ottaa iltasella kuva kotona pensselistä, jos ei joku ennen sitä löydä mallia. Purkkitavara on yhtä notkeaa kuin tuubikin. Sillä penselillä vain tavaraa purkista ja saa vedettyä siististi eikä sormet sotkeennu. Tuolla vetelin omassa bussissa lähes kaikki saumat läpi, tuubia käytin vain ahtaisiin koloihin ja nekin viimeistelin sitten pensselillä.
68teevee Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 (edited) Kyllä siitä tuubista pursottamalla saa ihan hienoa jälkeä. Vaatii vaan hyvän pistoolin(hinta ei ole tae) ja harjoituksia suuttimen mallista sekä puristamisesta. Yleensä kukaan ei haluaisi saada palkoon epätasaisuutta mutta sekin onnistuu kyllä harjoittelun kautta.Samma mieltä. Itse olen harjoitellu työni puolesta pensselin/maalaustelan kuljettajana erilaisten massojen levitystä 30v. Aineen jäykkyys ratkaisee paljon kuinka tasaisesti sitä saa puristettua käsiprässillä. Akkukäyttöisellä makkaraprässillä on helpompi puristaa jäykkääkin tavaraa tasaisesti ja leveemmälti,varsinkin kun siinä on portaaton nopeuden säätö ja isompi/paksumpi suutin. Tavallisella käsiprässillä kun puristaa jäykkää tuubikittiä,niin tulee huonompaa jälkee/suutin on liian ohut vaikka sen leikkaisi juuresta poikki. Seuraavat saumat tasoitan sutilla,vaikka onkin tullut tällain vanhemmiten jotenkin erityisen korkee kynnys tarttua kyseiseen työkaluun :). Edited January 20, 2016 by 68teevee
Lasse Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Itse aikoinaan tein niin, että ostin Soudalin purkkitavaraa. Sehän oli kuin ripulia. No pari kuukautta purkki auki niin alkoi viskositeetti olla kohdallaan. Sitten pienellä kumilastalla kohteeseen, tasoitus pensselillä josta oli saksittu jouhia lyhyemmäksi. Alueen rajasin teipillä. Lastalla oli hyvä painella tavaraa tiukempaan.
KimmoH Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 (edited) Tällaista siis myivät ainakin Dinitrolin purkkitavaran kaveriksi. Edited January 20, 2016 by KimmoH
NO H2O Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Jaahas... Eli pitää vain kokeilla eri tekniikoita sitten. Aikaisemmin käytin modattua pensseliä+tinneriä mutta jälki oli hiukan suttuista. Tosin pohjaanhan sitä mössöä tuli yleensä leviteltyä ja kun päälle tuli vielä maali+massa niin siellä ei ollut niin nuukaa... Mutta tällä kertaa ainakin osa noista jää näkösälle joten mieli tekisi tehdä jotain pikkaisen paremmin silmää miellyttävää...
Recommended Posts