Ginkaze Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Ostin 69/87 (1641) koneen jota ryhdyin kuitenkin vähän tutkimaan ennen alle asennusta. Lohkon osalta kaikki näyttää hyvältä. Kannet on kairailtu, venttiilit 40/32. Puristus-suhde 9.4:1 (staatt.) Nokkaa yritin mitata konetta pukissa pyöritellen. Saadut arvot ei kyllä oikein tunnu todellisilta. Laskeskelin, että nokassa olisi asteita noin 312 ja nostoa tuo antaa venttiilille 11.2mm. Keinut ovat alkuperäiset. Mihinköhän tarkoitukseen tätä konetta on mahdollisesti ajateltu. Onko nuo nokan arvot ??? Toimiikohan katukäytössä? Onko tämä joku ratanokka? Joutuu ehkä halkaisemaan kuitenkin vielä padan jotta saa tarkoituksenmukaisen kyhmykepin paikoilleen. Quote Link to comment
oldis Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Forssun nokkaluettelosta voi koittaa etsiä mittauksiin sopivaa nokkaa. Nokan saa myös monesti selvitettyä irroittamalla öljypumpun jonka jälkeen nokan päästä voi löytyä vinkki mikä keppi siellä on sisällä. Korkeilla puristuksilla on varmasti ollut tarkoitus saada kone toimimaan tuolla kireähköllä nokalla mutta nuo 9,4 puristukset on kyllä liian suuret normaaliin katukäyttöön jos käytössä ei ole öljyn lisäjäähdytystä. Quote Link to comment
paananen Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 mulla on katukoneessa nokka johon hiomosta sain arvoiksi imu 326 astetta ja 9,8 nostoa, pako 316 astetta ja 9,6 nostoa ja toimii ihan mukavasti alhaallakin ja keskialue melko vahvan tuntuinen, puristuksia tasan 10. Toki osa asteista häviää ventiilin välykseen niin kuin tuossakin imu on auki noin 310 astetta. Quote Link to comment
x-pj Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Kun on valmis moottori, niin miksi ei asentaisi sitä paikoilleen ja kokeilisi miten se käyttäytyy ja vasta sen jälkeen päättäisi mihin suuntaan sitä lähtee muuttamaan. Quote Link to comment
Ginkaze Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Joo, kävin tallissa nyppäsemässä öljypumpun pois ja alta näkyy kolmeniittinen nokan käyttöpyörä. Tarkoittaako tämä, että siellä on joku alkuperäisetä nokasta hiottu? Mitään merkintöjä ei näy. Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Oliko nokkapyörä kiinni niiteillä vai pulteilla? Quote Link to comment
Ginkaze Posted April 27, 2015 Author Share Posted April 27, 2015 Oliko nokkapyörä kiinni niiteillä vai pulteilla? Niiteiltä näyttää Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2015 Share Posted April 27, 2015 Kyllä tuo ihan orkkisnokan hammaspyörältä ja kiinnitykseltä näyttää. Quote Link to comment
Racing Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 (edited) Voipi olla vakiosta hiottu nokka ,siihen nähden on vain paljon nostoa. Muuten olisin veikannut scatin 65:sta tai englen 140 Edited April 28, 2015 by Racing Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.