Guest freducom Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Ostin uudet vanteet (http://hotcars.net/loadframe.asp?page=prod/prod1E05.ASP -> Porsche 914 vanteet) joiden pitäisi sopia mutta jostain syystä ne eivät sovi eteen jossa MacPherson iskarit (kts kuva). Onko tälle yksilölle (1302s 1971) mahdollisesti tehty jotain kun jopa nykyiset alkup vanteiden kanssa kumi tulee todella lähelle iskaria kaarteessa. Mitä voin tehdä? Onko nykyiset iskarit "väärin" jotenkin? Voinko vaihtaa iskarit joihinkin kapeampiin? (Ideana olisi myös madaltaa autoa joten sen voisi tehdä samalla jos vaihdan iskarit). Kaikki ideat/ajatukset tervetulleita! Alla kuva uudesta vanteesta sekä nykyisestä jossa kumit paikalla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 (edited) 1302 kuplilla oli eri offsetti nelipulttivanteissa kuin vääntösauvakeula nelipultti kuplilla. Elikkä saattaa olla että sulla on peruskuplan vanteet möhkössä? Koitapas kattoa jos löydät pulttireikien välistä jossain ET merkintä. En nyt muista mikä ET oli missäkin mallissa. Mutta joku muu varmaan osaa noi ulkoa.. :) Edited May 2, 2015 by Hebster52 Quote Link to comment
Ketsa Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Itse tein aikoinaan 1302ässään madalluksen tälläisestä setistä. Samalla sai lisää tilaa vanteelle, kun jousen ulkohalkaisija on pienempi. Quote Link to comment
Paadre Posted May 3, 2015 Share Posted May 3, 2015 Tohon vanteen ET:hen en ota kantaa kun en sitä tiedä mutta tuossa mun ratkaisu madallukseen. Toi jalka on nykyään vielä noin 5cm lyhyempi kuin kuvassa. Quote Link to comment
Guest freducom Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Liittyykö madaltaminen jousitukseen mitenkään ja jos niin miten? Mistä/miten autoa madalletaan? Mitä vaihtoehtoisia jousituksia on olemassa ja meneekö ne "madallussarjan" (mikä toi edes on?) kanssa yhteen? Quote Link to comment
Ketsa Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Omassa ja Paadren esittämässä ratkaisussa ideana siis se, että jousen alalautasen korkeus on säädettävissä tuolla kierteellä. Quote Link to comment
Guest freducom Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Omassa ja Paadren esittämässä ratkaisussa ideana siis se, että jousen alalautasen korkeus on säädettävissä tuolla kierteellä. Ok. Miten se vaikuttaa auton ominaisuuksiin jos mitenkään? Tiedätkö mitä jousivaihtoehtoja on olemassa tai miten sellaiset kannattaisi valita? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Tuollaisella kynätolpallahan jousivaihtoehdot on rajattomat esim kuvassa progressiivinen jousitus eli kaksi erillistä jousta eli tuolla saa vaikutettua ajokorkeuteen ja jousituksen jäykkyyteen. Quote Link to comment
Paadre Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Ok. Miten se vaikuttaa auton ominaisuuksiin jos mitenkään? Tiedätkö mitä jousivaihtoehtoja on olemassa tai miten sellaiset kannattaisi valita? Yleensä tuo madaltaminen jäykistää alustaa, nyt etupäätä jos takapäähän ei tehdä muutoksia. Toki, ei mulla omassani toi vakio takapää tuota tuskaa, sielä se mukana tulee. Ajettavuus omassani on aika hyvä, aavistuksen liian jäykät jouset eli pitäisi metsästää löysemmät jouset noihin kyniin. Jousien jäykkyyden valitset omien mieltymysten mukaan. Tuolla muutama vaihtoehto mitä voit myös harkita. http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?group=4&subgroup=11&klantauto=kever&start=25 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Kotimaasta varmaankin parasta myynnissä olevaa 1303 tietoa löytyy kuplapajalta. Ja veikkaisin että voi olla jotain sovelluksia myynnissäkin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 (edited) Koitas kattoa vielä mikä ET noissa vakio vanteissa on. Pitäs vissiin olla ET34 1302S:ssä ja 1303S.ssä tais olla jopa ET41 vakiona. Molemmissa 4,5x15. Elikkä jos noilla 5,5x15 porsche 914 vanteilla on ET26 niiden backspace on 109mm kun taas vakio ET34 4,5x15 vanteilla on backspace 104mm. Mikä tarkoittaa että 914 vanteet menee 5mm enemmän sisään verrattuna vakiovanteisiin.. Edited May 4, 2015 by Hebster52 Quote Link to comment
tolvana Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Hotmatsin sivuilta lainattua Porsche 914 vanteet Pulttijako: 4 x 130mm. Koko: 15 x 5,5". Offset: 26mm. Paino: 8,4kg. Sopii T-1 68-79 ja KarmannGhia 68-74. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Juuh. Yllä pikkasen mittoja sekä laskentaa.. :) Quote Link to comment
metake Posted May 4, 2015 Share Posted May 4, 2015 Yleensä noissa 914 vanteissa on ET ollut muistaakseni 34. 5,5" ET 25 mahtuu kyllä 1302/1303:ssa pyörimään jos kaikki on kunnossa ja alkuperäisillä paikoillaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.