Guest arapaho Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Mitäs mieltä täällä ollaan? Öljykello tiputtelee öljyä.Tutkailin asiaa eilen niin olipahan vedetty pikalle!Olisko työkalu ollut vinossa kun oli saatu muoviosa halki? Illalla sitten juttelin vanhoja autooja värkkäävän naapurin kanssa,hän tuntui olevan sitä mieltä ettei kelloa saa ihan pohjille asti edes tiukata? Ei ole ite koskaan tullu vaihdettua,mutta eikös kuitenkin vastaavat pultit pitäne laittaa kiinni asti?Kierrettä myöten kun kuuma ööli pääsee lirimään pikkuhiljaa. Hartiamomentilla on pilattu monet pultit,itsekin joskus..Hyväksi havaittu tiukkuus on kiertää ensimmäiseen naksahdukseen asti ja sit pikkusen takas.(vitsivitsi) Joku pakopuolen venttiili vähän napsuttelee,helppo homma säätää,mutta purkaminen tökkii.On tehty kiusallisen ahtaaksi kuplan konehuone.Täällä kun kokemusta löytyy niin paljonko pitää purkaa säätöä varten konehuonetta? Jos joku viittis laittaa vaikka ns."työjärjestyksen"..Ei tulis turhia purettua. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Eihän sieltä mitään tarvitse purkaa. Venttiilikopan kannen kun aukaisee niin se riittää. Eli kääntää lukituspannan alaspäin ja ottaa kannen pois. Jos lisätilaa haluaa niin voi toki irrottaa takarenkaat. Pannat saattavat olla kiinni ruostuneita kanteen. Älä käytä liikaa voimaa ja katkaise pantaa. Siitä jää silloin hankalasti poistettava pätkä kanteen. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 No voe tokkiisa...sanois savolainen. Nytpäs tiijän tämänkin homman,Kiitos. Konehuoneen "seinät" hämää melko tehokkaasti...heh. Quote Link to comment
jupsu Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Mul ei oo ikinä ollu öljykello pohjassa. Ei oo myöskään ikinä vuotanut. Tuli testattua hajonneella lohkolla tuota oljykelloa. Kun vedin pohjaan ja otin pois niin kierteet jäivät lohkosta kiinni öljykelloon. Ja jos muistan oikein niin olikohan ölöjykellossa kartiomainen kierre. Quote Link to comment
vwagen Posted July 29, 2015 Share Posted July 29, 2015 Kartiokierrehän siinä on,ei saa missään tapauksessa kiristää pohjaan asti. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Eli....saanen varautua koneremppaan?VIT..! Tai sitten joku kierteenkorjaushomma? Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Vastaan itselleni. Otin kellon pois,kierteet ei tulleet mukana!HUH. Ainakaan kellon kierre ei ole kartio.Minkä pääsee näkemään,niin lohkon kierteet on kunnossa.Kiersin vanhaa kelloa takaisin paikoilleen niin meni helposti paikoilleen. Taisin selvitä pelkällä housupyykillä... Quote Link to comment
NordBling Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Puhutaanko nyt varmasti öljynpaineanturista vai mistä? Paineanturin kierre on kyllä kartio, samoin vastaavaan paikkaan kierrettävä öljynpainemittarin anturi. Mitään muoviholkkeja en muista näissä nähneeni, eihän välissä voisikaan olla muovia koska anturi ei tällöin saa maata. Foto ois kiva :-) Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Ei paineanturista,vaan kellosta.Lähtee piuha päästä... Quote Link to comment
NordBling Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Tuo on öljynpaine(valon)anturi, jota jotkut sanovat myös öljykelloksi. Uusi maksaa noin vitosen. Kierre on kartio, eli liikaa kiristettäessä halkaisee palan kampikammiosta. Väliin ei sovi laittaa esim tiivisteteippiä, koska tällöin ei anturi maadoitu ---> valo ei syty. Quote Link to comment
vwagen Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 (edited) Ei tosta kuvasta pysty sanomaan onko kartio vai ei,siis pitäisi kyllä olla, ainakin jossain vesijäähdytteisissä on muuten vastaavia mutta suoralla kierteellä olevia antureita joissa käytetään kupariprikkaa tiivisteenä ja kiristetään tiukkaan valurautalohkoon. Varmista nyt vielä onko kartio,sitä kartiokkuuttahan ei ole paljoa,työntömitalla selviää helposti. Edited July 30, 2015 by vwagen Quote Link to comment
Guest arapaho Posted July 30, 2015 Share Posted July 30, 2015 Mitattu on. On kyllä täysin suora. Onkohan joku laittanut tietämättömyyttään suoran kellon? Olis oivallinen syy öljyn tiputteluun.Tiivisterengasta ei ole laitettu. Quote Link to comment
Kujis Posted August 5, 2015 Share Posted August 5, 2015 Pistä tippa kierrelukitetta. Quote Link to comment
Guest arapaho Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Öljykello uusittu. Laitoin Aircoolin kaverin ohjeen mukaan pari kuparitiivistettä ja eipä tiputtele. Quote Link to comment
vwagen Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Siis laitoitko uuden suoralla kierteellä olevan anturin,vai miksi kuparitiivisteet? Quote Link to comment
Santtu79 Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Moi. Golffin moottoreissa on öljykello suoralla kierteellä(eli ei kartio) muuten sama jenka. Kuplassa tosiaan kartio kierre. Älä laita kierrelukitetta, koska se ei pidä öljyä vaan kierteeseen tarkoitettua tiivisteliimaa tai kupariprikkoja,JOS on pakko käyttää suoraakierrettä. -Santtu- Quote Link to comment
Kujis Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Putkikierrelukitetta meinasin. Kuparialuslevyille ei ole kuplaan koneessa tasopintaa, huom. Quote Link to comment
metake Posted August 6, 2015 Share Posted August 6, 2015 Mites toi suoralla kierteellä olevan pituus? Jos kiertää pohjaan niin tukkiiko se öljykanavaa osittain? Quote Link to comment
Guest arapaho Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Kiitos vastauksista. Öljykelloa tilatessani mainittin kartiokierteestä,mutta näemmä sain suoran... Soiteltiin myyjän kanssa ja sanoi että laita pari prikkaa jos tiputtelee. Kiersin sormin kellon kiinni ja pari varvia sopivalla avaimella.Ei tipu ei. Kierre on n.sentin mittainen. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 3M:n Hydrauliikkakierreliima toimii: Quote Link to comment
vwagen Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 Aika erikoisen vastineen on myyjä antanut toimittamastaan väärästä osasta! Joskushan ne huonotkin viritykset toimii,ainakin jonkun aikaa. Quote Link to comment
Guest Jeeves Posted August 7, 2015 Share Posted August 7, 2015 (edited) Eiköhän kyseessä ole ihan oikea kartiokierre kuitenkin, tai sitten on tehtaalla eksynyt yksi suorakierteinen muiden sekaan. Ei kyllä puhelimessa puhetta ollut kuin että vanha oli suorakierteinen... Terveisin osan myynyt nettikauppaharrastelija joka herätettiin tähän pulmaan... :) Se ei paljoa kartio ole, tönärin kanssa kun katsoo valoa vasten niin erottaa tuoreilla silmillä. Edited August 7, 2015 by Jeeves Quote Link to comment
Guest arapaho Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Sorry nuapurkylän mies Jeeves! Ilmaisin itteni hiukan huonosti. Niin vanhakin kuin myös uusi on mauserilla mitattuna suora.Siis ite pultti.Kierrettä itteään en omilla silmilläni kartioksi erota. Tiputtelua ei enää ole,tosin paljon en ole konetta käyttänyt kun laturiremppa seisoo.Vika piru ei vain halua löytyä. Liekö tuo tönäri toiselta nimeltään mauser?Minä sen oikeata nimeä saa mieleen...siirtomitta vai hittoko lie? Prikat poistamallahan tuo selviää tiputtaako.Kello ei ole kallis,joten persaukisempikin sellaisen uusii. Quote Link to comment
peruskallio Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Kyllä sen kartiokkuus pitäisi ihan silmällä nähdä http://www.voiteluosa.fi/vastaventtiili-vpkmrvs4-p-1118.htmltuossa esimerkki samanlaisesta kierteestä. Ei paljoa mutta huomattavasti. Mitä mittaan tulee, taitaa työntömitta olla virallisin nimi. Mauser on mittojen valmistaja ja jäänyt ilmeisesti siitä käyttöön:) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.