Jump to content

Öljykello


Guest arapaho

Recommended Posts

Guest arapaho
Posted

Mitäs mieltä täällä ollaan?

Öljykello tiputtelee öljyä.Tutkailin asiaa eilen niin olipahan vedetty pikalle!Olisko työkalu ollut vinossa kun oli saatu muoviosa halki?

Illalla sitten juttelin vanhoja autooja värkkäävän naapurin kanssa,hän tuntui olevan sitä mieltä ettei kelloa saa ihan pohjille asti edes tiukata?

Ei ole ite koskaan tullu vaihdettua,mutta eikös kuitenkin vastaavat pultit pitäne laittaa kiinni asti?Kierrettä myöten kun kuuma ööli pääsee lirimään pikkuhiljaa.

Hartiamomentilla on pilattu monet pultit,itsekin joskus..Hyväksi havaittu tiukkuus on kiertää ensimmäiseen naksahdukseen asti ja sit pikkusen takas.(vitsivitsi)

 

Joku pakopuolen venttiili vähän napsuttelee,helppo homma säätää,mutta purkaminen tökkii.On tehty kiusallisen ahtaaksi kuplan konehuone.Täällä kun kokemusta löytyy niin 

paljonko pitää purkaa säätöä varten konehuonetta?

Jos joku viittis laittaa vaikka ns."työjärjestyksen"..Ei tulis turhia purettua.

Posted

Eihän sieltä mitään tarvitse purkaa. Venttiilikopan kannen kun aukaisee niin se riittää. Eli kääntää lukituspannan alaspäin ja ottaa kannen pois. Jos lisätilaa haluaa niin voi toki irrottaa takarenkaat. Pannat saattavat olla kiinni ruostuneita kanteen. Älä käytä liikaa voimaa ja katkaise pantaa. Siitä jää silloin hankalasti poistettava pätkä kanteen.

Guest arapaho
Posted

No voe tokkiisa...sanois savolainen.

Nytpäs tiijän tämänkin homman,Kiitos.

Konehuoneen "seinät" hämää melko tehokkaasti...heh.

Posted

Mul ei oo ikinä ollu öljykello pohjassa. Ei oo myöskään ikinä vuotanut. Tuli testattua hajonneella lohkolla tuota oljykelloa. Kun vedin pohjaan ja otin pois niin kierteet jäivät lohkosta kiinni öljykelloon. Ja jos muistan oikein niin olikohan ölöjykellossa kartiomainen kierre.

Guest arapaho
Posted

Eli....saanen varautua koneremppaan?VIT..!

Tai sitten joku kierteenkorjaushomma?

Guest arapaho
Posted

Vastaan itselleni.

Otin kellon pois,kierteet ei tulleet mukana!HUH.

Ainakaan kellon kierre ei ole kartio.Minkä pääsee näkemään,niin lohkon kierteet on kunnossa.Kiersin vanhaa kelloa takaisin paikoilleen niin meni 

helposti paikoilleen.

Taisin selvitä pelkällä housupyykillä...

Posted

Puhutaanko nyt varmasti öljynpaineanturista vai mistä? Paineanturin kierre on kyllä kartio, samoin vastaavaan paikkaan kierrettävä öljynpainemittarin anturi. Mitään muoviholkkeja en muista näissä nähneeni, eihän välissä voisikaan olla muovia koska anturi ei tällöin saa maata.

 

Foto ois kiva :-)

Guest arapaho
Posted

post-3035-0-78347400-1438239156_thumb.jpg

Ei paineanturista,vaan kellosta.Lähtee piuha päästä... 

Posted

Tuo on öljynpaine(valon)anturi, jota jotkut sanovat myös öljykelloksi. Uusi maksaa noin vitosen. Kierre on kartio, eli liikaa kiristettäessä halkaisee palan kampikammiosta. Väliin ei sovi laittaa esim tiivisteteippiä, koska tällöin ei anturi maadoitu ---> valo ei syty.

Posted (edited)

Ei tosta kuvasta pysty sanomaan onko kartio vai ei,siis pitäisi kyllä olla, ainakin jossain vesijäähdytteisissä on muuten vastaavia mutta suoralla kierteellä olevia antureita joissa käytetään kupariprikkaa tiivisteenä ja kiristetään tiukkaan valurautalohkoon.

Varmista nyt vielä onko kartio,sitä kartiokkuuttahan ei ole paljoa,työntömitalla selviää helposti.

Edited by vwagen
Guest arapaho
Posted

Mitattu on. On kyllä täysin suora.

Onkohan joku laittanut tietämättömyyttään suoran kellon?

Olis oivallinen syy öljyn tiputteluun.Tiivisterengasta ei ole laitettu.

Guest arapaho
Posted

Öljykello uusittu.

Laitoin Aircoolin kaverin ohjeen mukaan pari kuparitiivistettä ja eipä tiputtele.

Posted

Moi. Golffin moottoreissa on öljykello suoralla kierteellä(eli ei kartio) muuten sama jenka. Kuplassa tosiaan kartio kierre. Älä laita kierrelukitetta, koska se ei pidä öljyä vaan kierteeseen tarkoitettua tiivisteliimaa tai kupariprikkoja,JOS on pakko käyttää suoraakierrettä.

 

-Santtu-

Guest arapaho
Posted

Kiitos vastauksista.

Öljykelloa tilatessani mainittin kartiokierteestä,mutta näemmä sain suoran...

Soiteltiin myyjän kanssa ja sanoi että laita pari prikkaa jos tiputtelee.

Kiersin sormin kellon kiinni ja pari varvia sopivalla avaimella.Ei tipu ei.

Kierre on n.sentin mittainen.

Guest Jeeves
Posted (edited)

Eiköhän kyseessä ole ihan oikea kartiokierre kuitenkin, tai sitten on tehtaalla eksynyt yksi suorakierteinen muiden sekaan. Ei kyllä puhelimessa puhetta ollut kuin että vanha oli suorakierteinen... Terveisin osan myynyt nettikauppaharrastelija joka herätettiin tähän pulmaan... :)

 

Se ei paljoa kartio ole, tönärin kanssa kun katsoo valoa vasten niin erottaa tuoreilla silmillä.

Edited by Jeeves
Guest arapaho
Posted

Sorry nuapurkylän mies Jeeves!

Ilmaisin itteni hiukan huonosti. 

Niin vanhakin kuin myös uusi on mauserilla mitattuna suora.Siis ite pultti.Kierrettä itteään en omilla silmilläni kartioksi erota.

Tiputtelua ei enää ole,tosin paljon en ole konetta käyttänyt kun laturiremppa seisoo.Vika piru ei vain halua löytyä.

Liekö tuo tönäri toiselta nimeltään mauser?Minä sen oikeata nimeä saa mieleen...siirtomitta vai hittoko lie?

Prikat poistamallahan tuo selviää tiputtaako.Kello ei ole kallis,joten persaukisempikin sellaisen uusii.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...