-Alex- Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 (edited) Putkirunkoa / kehikkoa VW:n pohjalevylle hahmottelemassa sivuprojektina (ei omaan käyttöön), kannattaisko suosiolla valita kylmävalssattu saumaton putki? Kylmävalssatun saumattoman edut vs kuumavalssattu saumallinen? Paremmat taivutusominaisuudet? Ei repeä yhtä helposti? Edited September 23, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
Kujis Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Kyllä se saumallinen putki ja profiili tehdään myös kylmävallssamalla, ja kestää varmasti. Quote Link to comment
Tutkija Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Lukuisia turvakaaria taipuneena nähnyt en tekisi mitään saumallisesta putkesta minkä tarvii oikeesti kestää. Quote Link to comment
Timo Varis Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Eiköhän ne kaaret kannata tehdä ihan siitä aineesta mitä sääntökirja sanoo "vesijohtoputkella" tehdyllä rungolla/kaarilla ei ole mitään arvoa edes kyläkisoissa. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 (edited) Kilpa-autosta ei ole kyse suoranaisesti, joten sääntökirjaa ei noudateta piiruntarkasti. No eihän se kylmävalssattu saumaton ole niin paljon kalliimpaa etteikö siitä kannattaisi tehdä. Saa projektin omistaja kertoa sitten joskus tarkemmin kun tuntuu että on sopiva esitellä projektia :) Edited September 23, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Suosiolla saumattomalla. Ei se niin paljon kalliimpaa oo.. Quote Link to comment
Västi Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Saumaton tehdään kylmävetämällä, hitsattu on kylmävalssattu ja sitten taivutettu ja hitsattu. Tosiaan hintaero on aika mitätön... Quote Link to comment
Kujis Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 (edited) En ottanut taivutusta huomioon, kun ei sitä mainittu. Sitten koko putken prosessi( hitsautun) Ensin on aihio, n. 150mm x 200mm se kun mankeloidaan niin siitä tulee monia metrin "peltiä"(Raahelaiset varmaan tietää) tarpeeksi monta aihioita mankeloidaan ja hitsataan yhteen niin siitä tulee monta kilometriä "peltiä" rulla painaa 20-30 tonnia!, Pelti 3-6mm ajetaan rullalle. Rulla/ kela aukikelataan ja peilataan ( puhdistetaan) vesi suolahappoa liukosellua. Tämän jälkeen se viedään kylmä valssaamoon jossa siitä tehdään halutun paksuista peltiä. Sittten se rainaleikataan haluttuun mittaan, eli mikäkokoista putkea tai profiiliputkea halutaan. Sitten rainasta muotoillaan putkea tai profiilia erinäisillä rullilla ( n. 50m pitkä linja)ja hitsataan lopuksi. Loppupäässä sahataan 6m kangiksi. Niputetaan ja nyt se on valmis asiakkaalle. Tässä näin lyhyesti kerrottuna. Edited September 23, 2015 by Kujis 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 Juu, suurinpiirtein näin :) Pari kertaa työnpuolesta käyny kans jonkinverran Ruukilla yms...koht suuria laitoksia :) Quote Link to comment
metake Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Muutamia (kilo)metrejä putkea vuosittain ostavana voin vakuuttaa että myös saumallista putkea saa painetestattuna joka ei varmasti repeä saumasta, edes turvakaarikäytössä. Materiaaliin mielestäni on hyvä kiinnittää huomiota enemmän kuin mitä sääntökirja sanoo. BTW, sanokaas rallihörhöt mitä materiaalia, tai siis teräslaatua, turvakaarien pitää olla sääntöjen mukaan? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 (edited) Metake, eikös sulla ollut AKK:n sääntökirja, jossa mm. tämä oli kerrottu? Linkki tosin jo vanhentunut.. EDIT: Löysin sun 2009 postaamaan viestin BTCF palstalta: AKK/FIA vaatimukset turvakaarille:Pääkaari ja etukaari: 45 x 2,5 tai 50 x 2Muut osat: 38 x 2,5 tai 40 x 2Materiaali: Kylmävedetty, saumaton puhdas hiiliteräs, hiilen enimmäismäärä 0.3%Minimi vetolujuus: 350 N/mm2 Edited September 23, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
multanen Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Tässä on semmonen sudenkuoppa että kaikki saumattomat putket ei ole kylmävedettyjä. Olen ymmärtänyt että aika monessa kilpa-autossa on kaaret kyllä saumattomasta putkesta muttei kylmävedetystä. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 Nykyinen oikea standardi kylmävalssatulle saumattomalle putkelle on EN10305, tavallinen kuumavalssattu saumallinen on EN10219 http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Teollisuus/Putkisto/Pages/Saumattomat%20putket.aspx Quote Link to comment
multanen Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Nykyinen oikea standardi kylmävalssatulle saumattomalle putkelle on EN10305, tavallinen kuumavalssattu saumallinen on EN10219 http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Teollisuus/Putkisto/Pages/Saumattomat%20putket.aspx Nuo on vaan mittastandardeja, ei liity suoraan käsiteltävään asiaan. Quote Link to comment
metake Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Metake, eikös sulla ollut AKK:n sääntökirja, jossa mm. tämä oli kerrottu? Linkki tosin jo vanhentunut.. EDIT: Löysin sun 2009 postaamaan viestin BTCF palstalta: AKK/FIA vaatimukset turvakaarille: Pääkaari ja etukaari: 45 x 2,5 tai 50 x 2 Muut osat: 38 x 2,5 tai 40 x 2 Materiaali: Kylmävedetty, saumaton puhdas hiiliteräs, hiilen enimmäismäärä 0.3% Minimi vetolujuus: 350 N/mm2 Jep, tuossa ne vaatimukset, mutta laitas joku ihan esimerkki jostain oikeasta putkesta. Mikä on vetolujuus? Murtolujuus vai myötölujuus? Riittääkö 235 putki niinkuin alempana linkitit vai pitääkö olla 355? Olisko sopiva putki P235TR1, P235GH, S235JRH, S420MH, S355J2H, COMBI200, RAEX400, SS1232, E255N, E355N, TP316L, vai mikä? Osa näistä em. saumallisia ja osa saumattomia, ihan vaan nopeasti poimittuna Suomalaisilta toimittajilta hiukan valikoimaa. Että kertokaas nyt mikä näistä putkista on se minimi joka täyttää tuon AKK:n vaatimuksen? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 Vetolujuuksia ei näytä kovinkaan moni valmistaja ilmoittavan, paroc mainitsee näin heidän sivuillaan:"Vetolujuus kertoo voiman suuruuden, joka tarvitaan materiaalin rikkomiseen vetämällä" Eli siis murtolujuus. Quote Link to comment
metake Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Noniin, eli siis jos tuo 355 on murtolujuus niin silloin pitäisi tuon 235 putken riittää, eli lähes huonoin saatavilla oleva teräsmateriaali, tai siis heikoin. Eikö kuitenkin olisi fiksumpaa käyttää yleisesti saatavilla olevaa 355 laatuista putkea, vaikkapa saumallisena? Saumallisenakin se olisi vahvempaa kuin tuo saumaton 235? Ja täyttää tuon vaatimuksen hiilipitoisuuden osalta, eli on edelleen hyvin hitsattavaa. Ja miten sitten todetaan tuo vaatimus kylmävedetystä putkesta? Sitähän ei silmällä erota ainakaan kaikista putkista. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Joo ja eihän s355 putki ole käytännössä kalliimpaa kuin S235.. Quote Link to comment
multanen Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Ja miten sitten todetaan tuo vaatimus kylmävedetystä putkesta? Sitähän ei silmällä erota ainakaan kaikista putkista. En muuta todistusta keksi kuin että on teräsmyyjän kuitti josta löytyy autorakentajan nimi ja sana "kylmävedettyä". Valmiiista kaarista ei katsastaja varmaan enää voi millään erottaa valmistusmenetelmää, siksipä epäilinkin ylempänä että kuumana vedettyä löytyy monesta autosta. Ei tarvi ihmetellä jos tulee joskus väärää putkea kun on rallikuskit ja teräsmyyjät asialla, kummatkaan ei ihan "penaalin terävimpiä kyniä".... ;) vitsi vitsi 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Onhan niitä kisaajiakin ollut joilla pätkä oikeata putkea tarkistuskohdassa (putkessa tarkistusreikä kenties?) ja loput sitä halvempaa putkea... MM. Yksi nimeltä mainitsematon isolohko V8 kiihdyttelijä täältäpäin. Tai sitten on vain vahva urbaanilegenda :)) Quote Link to comment
Jarlaita Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Tässä joitakin vuosia terästä myyneenä tuli mieleen että onhan aikalailla kaikkiin materiaaleihin tänä päivänä saatavana materiaali-/ainestodistus. Siitä käy ilmi kemiallinen koostumus, valmistustapa, koestustulokset ym. informaatiota. Seurannassa käytetään sulatuksessa käytettyä numeroa joka on putken ulkopintaan rullamerkittynä. Eli sillähän sen materiaalin saa todistettua, jos sellaiselle tarvetta on. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Joo, totta, ja teollisuudessa joissain tapauksissa materiaalitodistus on pakollinenkin. Quote Link to comment
Jarlaita Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Muistaakseni turvakaariin, runkoihin tms. oon joskus jopa myynytkin putkea. Se oli kaiketi jotain kromi-molybdeeni seosteista putkea, muisti saattaa pettää kun aikaa on jo kulunut . Ja kyllähän varsinkin teollisuuden käytössä tuo materiaalin seurantaan liittyvä dokumentointi on lisääntynyt valtavasti viime vuosien aikana. Quote Link to comment
multanen Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Tässä joitakin vuosia terästä myyneenä tuli mieleen että onhan aikalailla kaikkiin materiaaleihin tänä päivänä saatavana materiaali-/ainestodistus. Siitä käy ilmi kemiallinen koostumus, valmistustapa, koestustulokset ym. informaatiota. Seurannassa käytetään sulatuksessa käytettyä numeroa joka on putken ulkopintaan rullamerkittynä. Eli sillähän sen materiaalin saa todistettua, jos sellaiselle tarvetta on. Onko niitä numeroita miten tiheässä? Että sattuuko kaariin keskinmäärin montakin niitä numerointeja? Quote Link to comment
Jarlaita Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Onko niitä numeroita miten tiheässä? Että sattuuko kaariin keskinmäärin montakin niitä numerointeja? Jaa-a... Paha kysymys, vaihtelee varmaan vähän valmistajien mukaan mutta kyllä se useammassa kohdassa putkea pitäisi löytyä. Joissakin saattaa olla jopa metrin välein ja salkopituus yleensä on noin 6 metriä. Quote Link to comment
multanen Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Jaa-a... Paha kysymys, vaihtelee varmaan vähän valmistajien mukaan mutta kyllä se useammassa kohdassa putkea pitäisi löytyä. Joissakin saattaa olla jopa metrin välein ja salkopituus yleensä on noin 6 metriä. onkohan ne merkit vaan maalattuja korkeintaan kylmävedetyssä. Sitten niitä ei valmiissa kaarissa näkyisi. Aattelin että kun pinnan laatuvaatimukset on korkeat niin eihän siinä voi mitään meistettyjä merkkejä olla koko matkalla. Jotain meistattuja numeroita olen kyllä nähnyt kuumana tehdyissä "kattilaputkissa", en muista mitä niissä luki. Quote Link to comment
Jarlaita Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 onkohan ne merkit vaan maalattuja korkeintaan kylmävedetyssä. Sitten niitä ei valmiissa kaarissa näkyisi. Aattelin että kun pinnan laatuvaatimukset on korkeat niin eihän siinä voi mitään meistettyjä merkkejä olla koko matkalla. Jotain meistattuja numeroita olen kyllä nähnyt kuumana tehdyissä "kattilaputkissa", en muista mitä niissä luki. Joo, siis ne merkinnät on jotain maalia yleensä. Oon nähnyt myös stanssattuja merkintöjä jossain kohteissa, mutta luulisin että ne on sellaisia missä se on ehdottoman tarkkaa että seurantanumerot ovat tallella valmiissa tuotteessa. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Ryhmäläisiin ja ym SS peleihin piti olla kylmävedetty saumaton hiiliteräs (höyryputki) ja putkeen oli stanssattu useaan kohtaan MH ST 35.8. Jokkis häkkiin kävi saumallinen vesijohtoputki ja niissäkin oli taivuttaessa eroja.. Vihreä ryttäsi eniten, punainen vähemmän ja musta ei oikeastaan ollenkaan. Näitä joskus väännettiin ja kun tuollaista OutLaw luokan peliä tekee niin, järki käteen.. Quote Link to comment
multanen Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Ryhmäläisiin ja ym SS peleihin piti olla kylmävedetty saumaton hiiliteräs (höyryputki) ja putkeen oli stanssattu useaan kohtaan MH ST 35.8. Tämä nyt on varmaan juurikin se "kattilaputki" ("höyryputki" oli ainakin 90-luvulla vielä hyvin paksuseinäinen putki, ilmeisesti alkuperäisen 100v vanhan mitoituksen mukainen). Nyt kun katsoo esim. Onnisen tietoja niin kattilaputken kohdalla ei lue kylmävedetty. Hydrauliputken tiedoissa sitten kyllä lukee. Kylmävedettyjä kattilaputkiakin on kyllä olemassa, voihan tämäkin olla sellaista. Hydrayliputket yllättävän pehmeitä mielestäni, olen kyllä niistä tehnyt tukivarsia yms. mutta jotenkin epäilyttävä materiaali (varmaan silti sopivia esim. hydrayliikkaöljyn siirtelyyn!). Yleisesti ottaen uskomaton määrä epäselvyyttä leijuu turvakaarimateriaalien ympärillä. Olisivat FIAn ukot siellä lihapatojen äärellä saaneet tehdä vähän fiksummat määräykset. Olisiko esim. tuo kylmävetäminen ollut ollenkaan niin tärkeä asia vaikkapa lujuuteen verrattuna... Quote Link to comment
Tutkija Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Liian vahva putki antaa aina kovempia iskuja kyydissäolijoille kun se kumminkin joskus poistuu ajoreitin sivuun kovassa vauhdissa. Eli turvakaarien on tarkoituskin alkaa myötäämään riittävän kovassa rasituksessa. Quote Link to comment
multanen Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Liian vahva putki antaa aina kovempia iskuja kyydissäolijoille kun se kumminkin joskus poistuu ajoreitin sivuun kovassa vauhdissa. Eli turvakaarien on tarkoituskin alkaa myötäämään riittävän kovassa rasituksessa. Ai niin että olis hallitusti kokoonpainuva pääkaari? Kuulostaa oudolta. Onkos jossain säännöissä sitten yläraja kaarien lujuudelle? Quote Link to comment
Västi Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Joo, totta, ja teollisuudessa joissain tapauksissa materiaalitodistus on pakollinenkin. Kun kyseessä on toimilaite tai EN 1090 (CE-merkintä) alainen tuote on materiaalitokari välttämätön. On myös olemassa laite jolla saa tutkittua melko tarkasti pintapuolelta mitä materiaali on. On vaan aika tyyris, mutta maksaa itsensä takaisin todella nopeasti jos saa yhdenkin toimittajan vilpin kiinni. Sitä hydrauliikkajohdinputkeakin on montaa eri sorttia ja kovuutta. S235+N on hyvä taivutella ja kestää silti kivasti sen 40 MPa nestepainetta. Quote Link to comment
Jarlaita Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Kun kyseessä on toimilaite tai EN 1090 (CE-merkintä) alainen tuote on materiaalitokari välttämätön. On myös olemassa laite jolla saa tutkittua melko tarkasti pintapuolelta mitä materiaali on. On vaan aika tyyris, mutta maksaa itsensä takaisin todella nopeasti jos saa yhdenkin toimittajan vilpin kiinni. Sitä hydrauliikkajohdinputkeakin on montaa eri sorttia ja kovuutta. S235+N on hyvä taivutella ja kestää silti kivasti sen 40 MPa nestepainetta. Toi analysaattori on kyllä ihan ehdoton laite. Duunissa sellainen on käytössä ja aika tarkkaan se osaa kertoa mistä aineesta on kyse. Halpahan se ei ole, mutta erittäin pätevä kun tarvetta tulee. Putkista vielä sen verran, että nykyisellään Suomessakin vaikuttavalla SSAB:lla on valikoimissaan Docol R8 putki joka on valmistajan mukaa ainakin runkoihin ja turvakaariin tarkoitettua. Ehkäpä tuota on jossain myynnissä Suomessakin. Docol R8 http://www.ssab.com/Global/SSAB/SSAB_Shapes/en/830_SHAPE_TUBES_racing.pdf Quote Link to comment
Tutkija Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 (edited) Rakenneohjeissa turvakaarille,autourheilun säännöissä liite j:ssä on aika tarkkaan määritelty millaine turvakehikon pitää olla. Mitäpä jos lukisitte ne ajatuksella läpi jokainen ihan itse. Säännöt on vapaasti jokaisen luettavissa Akk tekniikkasäännöissä. Edited September 25, 2015 by Tutkija Quote Link to comment
arvuuttaja Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Varmaan eniten päänvaivaa kilpailupaikan katsastus miehille aiheuttaa noi koti hitsarit, jotka ovat räpä räpä saumalla rykineet häkin kasaan ja sitten tosipaikan tullen tuleekin putket silmille.. Joskus yläputket, jotka yhdistää etu- ja pääkaaren ovat olleet vain niiltä osin hitsattuja, mihin kolvi mahtuu. Häkkihän kiinnitetään lapuilla koriin ja jonka ansiosta molemmat rakenteet tukee toisiaan.. Kyseinen avokado viritelmä tarvitsee varmaan enemmän putkea ja diakonaali tukeja turvallisuus syistä.? Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Nyt kiinnostaa jo mitä tästä putkihäslinkistä on tulossa! ;) Quote Link to comment
-Alex- Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 (edited) Kyllä kyllä...eiköhän tässä projektissa S235 kylmävalssatulla saumattomalla putkella pärjätä... :) Edited September 25, 2015 by -Alex- 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.