Jump to content

imusarjan esilämmitys


Guest kupla74

Recommended Posts

Guest kupla74

taas lisää tyhmiä kysymyksiä...heh.niin et onkohan nuilla esilämmitys härdelleillä mitään käytännön merkitystä,kun meinasin tehdä kuplastani pelkän kesä cruisailu auton.meinaa hermot kyrähtää niitten tuhannen torvella olevien laippojen kanssa.niin ja jos jätän pois myös nuo orkkis lämmönvaihtimet niin mitä pitäis huomioida sen lisäksi että tukkii jäähdytys ilma vuodot.meinasin laittaa käärmeenpesä putkiston.oisko mitään käytännön kokemuksia minkätyyppinen putkisto ois paras.

Link to comment

Paras putkisto riippuu mitä muuta palikkaa moottorissa on, paljonko rahaa laitettavana ja myös ulkonäkö/maavara jne. Jos autossa on tuulilasi tulee siinä myös olla huurteenpoistolaitteet. Eli jos poistat lämmönvaihtimet niin sulla tulee olla tuuletin tuulilasia varten. Siis jos lämmönvaihtimet ovat muuten kunnossa niin niitä kannattaa pitää. Tavalliset J-putket ovat halkaisijaltaan samat kun lämmönvaihtimet eli siinä vaihdolla ei voita mitään. Jos on moottori joka kaipaa isompaa putkea niin lämmönvaihtimet menee vaihtoon.

Link to comment
Guest kupla74

jees.vakio 1600,jota ois tarkoitus virittää sen verran ettei jää liikenteessä jalkoihin:-)en oo mitään suurempia suunnitelnia tehny.tuplat,pelti sarja(käärmeenpesä)parempi jakaja yms on suunnitelmissa laittaa tässä kevään mittaan.konetta en viiti rueta purkamaan,kun on entinen omistaja hoonannu,rengastanu ja laakeroinu.rempan jälkeen ei oo metriäkään ajettu.sintterin laitoin ja vahvistetun asetelman,ettei siitä ois kiinni se piristely.paljonkohan tuosta sais kiukkua noilla virityksillä?tarkoitus ois tehdä suhtkoht orkkiksen näköinen ilman puskureita ja listoja.siinä ostaessa oli paikoillaan oma puhallin tuulilasille,joten katsastuksessa pitäis kelvata.tuo kuplan oma lämppäri,vivusto,vaiveri sekamelska vaikuttaa vähän epäilyttävältä.se esilämmitys juttu mua vielä kiinnostais et vaikuttaako se muuten kuin talvi olosuhteissa????????niin ja tuossa koneessa on 1300 2-reikä kannet,joita on avarrettu palotiloista.onko kyseessä yleinen viritys vai onko kyseessä jonkun tee-se-itse miehen neronleimaus?

Link to comment

Heitä se sintteri sieltä naapurin nurmikolle tai laita myyntiin ei mitään järkeä laittaa vakiokoneeseen eikä paljon muutenkaan katukäyttöön jos tehoa ei ole +150hp.Normaali / HD asetelma ja massalevy. Vakio 1600 tuottaa kyllä enemmän kun tehtaan lupaamat 50hv jos kaikki on kohdallaan. Lämmönvaihtimia aivan turha tuollaisesta moottorista poistaa mitään et voita ja imusarjan lämmitys syytä pitää vakiokaasarin alta imusarja vetää "kuuraan" kostealla kelillä ja tuloksena joka risteyksessä sammumista yms. hienoa.

Link to comment

Jos siinä on vakionokka ja 1300:sen kannet vakioventtiileillä niin ei kannata mielestäni investoida tupliin. Se käy vaan huonommin kun siinä ei ole toimivaa alipainejakajaa.

 

Myös sintterilevy pois, koska se on vaan hankala ajettava kaupungissa. Jos siinä on HD asetelma niin tavallinen kythinlevy kestää isommankin moottorin suht hyvin jos ei revitä ja luista kytkimellä.

 

Kupla on niin kevyt ettei siinä tarvi olla hirveesti potkua jotta kulkee ihan kivasti. Hyvin säädetty vakiokaasari ja käärmeenpesä on ihan hyvä lähtökohta milä lähteä kokeilemeen. Silloin on hyvä referenssi jos lähtee jotain muuta laittamaan myöhemmin.

Link to comment
Guest kupla74

ei mun mielestä oo vaikee toi sintteri.oon tottunu siihen kun melkein kaikissa aikaisemmissa autoissa on ollu.se on varmaan pitkälti makuasia.mäkin mietin että ois vaihtanut vähän kireemmän nokan.ei vaan oo kokemuksia tuommoisen työntötanko/boxserin virityksestä.mitä kaikkee siihen pitäis investoida muuta kuin se nokka akseli.nostajat,työntötangot,keinut...yms????hyviä vinkkejä otetaan vastaan.mitenkä jyrkkä nokka toimisi parhaiten ns normaali kaupunki olosuhteissa?itelle aina vähän ahneus iskeny ja melkein kirein pitäny laittaa,josta on seurannut se ettei kone toimi oikein taajamanopeuksissa.

Link to comment

Sintterillä voi ajaa kaupungissa ihan hyvin,hieman ravistaa liikkeelle lähdettäessä.Jos tuplat meinaat laittaa ni noi 40 brosolit tai sit kolkin vakiotuplat toimii ihan hyvin.Sillonhan sen esilämmityksen saapi heittää mäelle.

Link to comment
Guest kupla74

mä laikkasin ne puhki lahot esilämmitys pillit poikkeen.mä oon aivan sata varma että ajelu onnistuu tuolla sintterilläkin ja onhan se välikaasukin aika toimiva ratkaisu:-).olin tuossa äsken läjäilemässä loppuun tota kuplan konetta(puhallin,laturi,yms)niin huomasin ettei toi laturi prkl käy siihen jalkaansa.tarttee vissiin hankkia se jalka siihen.jää muuten aika ikävään asentoon/ei siihen oikein se hihnakaan istu kun se reuhottaa miten sattuu.eli vaihto virta laturin jalan tarviisin!!!

Link to comment
  • 2 years later...

En jaksanut uutta topiccia aloittaa niin kysyn tässä, että onko tuo esilämmitysputki (72 kuppeli) suora, eli vaijerilla toisesta reunasta niin näkyy toisesta? Kun tällä hetkellä tuntuu ettei läpi mene mitään, ei edes ilmaa : /

Link to comment

kylsse on mulla onnistunu... kytkinvaijeri, ja pyoritetaan poralla siihen suuntaan ettei vaijeri lahde purkautumaan. Lisaksi olen taivuttanut vaijerin lankojen paihin aivan pienen teravan mutkan jotta raapisi paremmin sivullepain. Joskus joutunu poraamaan lammitysputken mutkaan reian etta sais syotettya vaijerin suoraan vaakaputken lapi, ja homman lopuksi hitsataan reika umpeen. Lisaksi vasaralla kolistellaan vahan valia irtomoska ulos.

Link to comment
Mites tuo imusarjan lämmitys tämmöisessä imusarjassa?

 

Toi imusarjan keskeltä lähtevä putkihan on ilmeisestikin imusarjojen välistä paine-eroa tasaamassa? Vai miten se nyt oli...

 

Yleensä nurkkakaasareiden kanssa putki on sen verran lyhyt että esilämmitystä ei tarvita ja tosiaan tuo putki ei liity esilämmitykseen.

Link to comment
Tietysti reikä on läpi asti mutta putki ei ole pyöreä vaan vaan U:n muotoiseksi litistetty,siitä läpi mahtuva vaijeri on niin ohut että ei onnistu umpeen karstoittuneen putken puhdistus.
Mutta tässä putkessa on vain yhdessä kohtaa lähes toisessa päässä, niillä main missä on se alumiini(?)pannan reuna ja keskikohdan yli pääsee toiseltakin puolelta helposti.
Link to comment

noniin asia ratkaistiin niin että mutkaan poralla reikä ja siitä sitten piitkällä naulalla ja vasaralla vähän alkua ja sitten vaijeria perään. Aukesihan se, jonka jälkeen reiän kohtaan hitsattiin mutteri ja pultti siihen, niin että putken sisäpuoli on mahdollisimman sileä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...