jusssi Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Eli kysymyksessä '65 mallin alkuperäinen laturi, jota oli tarkoitus testata, jotta onko hengissä. Kummasta sisältä tulevasta pitäisi jännite koittaa mitata,kun ne johtimet irroittaa säätimeltä? Vai oliko se niin, että kummastakin pitäisi näyttää jotain volttia, kun ennen säädintä mittaa vai miten se meni. Toiseen tulee kaksi johtoa ja toiseen yksi ohut. Quote Link to comment
jusssi Posted November 8, 2015 Author Share Posted November 8, 2015 Joo, eli siis D ynnä ja F maahan ni kyllä siellä näky joku 3 volttia, muttei enempää, kun akkuporakoneella sitä pyöritin. Pitäisköhän olla enemmän? Quote Link to comment
Guest pep Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Koitappa seuraavaa... Piuhat ja hihna irti laturista... 6v akulla miinus laturin runkoon ja plussa d+ niin pitäisi laturin pyöriä moottorina ja vielä kun yhdistää d+ ja DF niin vauhti pitäisi kiihtyä... Jos toimii noin niin laturi "yleensä" ehjä... Toimii tasavirta laiturilla ja harvemmin on tainnut olla 6v vaihtovirta laitureita :) Quote Link to comment
jusssi Posted November 8, 2015 Author Share Posted November 8, 2015 Otinki jo koko toosan irti, ku ei siinä ole autoakaan juuri koneen ympärillä, ni aattelin putsata samalla sisältä. Hiilet hyvät. Pyörii kyllä tuolla em. metodilla noin. Quote Link to comment
Guest pep Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 sitten ainakin laturi on oletettavasti ehjä, jos ei lataaa, niin oletettavasti vika saattaa olla säätimessä? Quote Link to comment
jusssi Posted November 9, 2015 Author Share Posted November 9, 2015 Juu siitä latauksesta en tiedä, kun ei ole ajettu kunnolla kai reiluun 30 vuoteen ja nyt on purettukin... :) Epäilyttää vaan toi kun ei suoraan laturilta saanu ku 3,5 v Quote Link to comment
Jussi Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Eipä oo hajua, miten laturi tai säädin toimii, mutta heitän silti: akkuporassa ei riitä kierrokset? 1 Quote Link to comment
jusssi Posted November 10, 2015 Author Share Posted November 10, 2015 Akkuporalle luvattu 1500 kiekkaa, joten varmaan se ainaki yli tuhannen kierti, että oisko aika liki sen mitä tyhjäkäynnillä pyörisi. No koitin vielä seinäsähköporalla, joka kiertää kai reilu 4000 ja sillä irtosi vain n 8 volttia...? Quote Link to comment
metake Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Ei se laturi samaa vauhtia koneen kanssa pyöri vaan huomattavasti lujempaa, tyhjäkäynnilläkin varmaan liki 2000 rpm. Tarvitset siis noin 5000 - 6000 rpm kiertävän porakoneen jotta pääset laturin kanssa käyttökierroksille. Quote Link to comment
jusssi Posted November 11, 2015 Author Share Posted November 11, 2015 Juu ei ei, mutta äkkiä arvioin tuon välityssuhteen johonkin alle 2:1 ni sillon 800 rpm tyhjäkäynnillä ois jossain alta 1500rpm laturin nopeus... vai meneekö mun arvioinnit ihan mehtään... Quote Link to comment
Tutkija Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 1.6-1.7 on alkuperäinen suhde eli noin 1200rpm pyörii tyhjäkäynnillä. Quote Link to comment
Kurre Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Akkuporalle luvattu 1500 kiekkaa, joten varmaan se ainaki yli tuhannen kierti, että oisko aika liki sen mitä tyhjäkäynnillä pyörisi. No koitin vielä seinäsähköporalla, joka kiertää kai reilu 4000 ja sillä irtosi vain n 8 volttia...? vain n. 8 volttia? Paljonkos oletit 6 volttisen laturin puskevan? Quote Link to comment
jusssi Posted November 11, 2015 Author Share Posted November 11, 2015 No kyllä noilla kierroksilla oletin aika paljon enemmän. Ja kuten tutkija tuossa jo tiesi, ni akkukoneella päästiin tyhjäkäynnille ja jännite oli vain 3,5v Quote Link to comment
vwagen Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Pienirunkoinen 6 V laturi ei alle tuhannen kierroksen(siis moottorin kierroksia) lataa vielä kunnolla,riittävillä kierroksilla sieltä pitäisi kyllä tulla paljon enemmän kuin 8 V. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 11, 2015 Share Posted November 11, 2015 Itse tein näitä testejä joskus kolkin laturien kanssa kun piti saada jännitettä ylöspäin orkkis ruiskua varten (jännitteen täytyy olla tietyllä tasolla tai ruisku ei toimi oikein). Purin putsasin "sorvasin" kollektorin kolmesta eri toimivaksi todetusta laturista ja paras antoi muistaakseni 15.X V ulos käyvän koneen kanssa testattuna vaikka kaikenmaailman ohjeet kertoo että pitäisi saada jopa 60V ulos. No kaikesta huolimatta tämän laturin kanssa jännite saatiin sopivalle tasolle ja ongelmia ei tämän jälkeen ollut. Eli jos 6V laturista saa sen 8-9V ulos ilma säädintä niin uskoisin että lataus toimii vallan mainiosti vaikka ohjeistukset sanoisi jotain muuta. Quote Link to comment
jusssi Posted November 11, 2015 Author Share Posted November 11, 2015 Ok, kiitokset kommenteista! Ny sit laitoin säätimen kiinni ja kyhäsin viilapenkkiin akun kanssa latausjärjestelmäsimulaation. Otin tallin isoimman porakoneen, jolle luvattiin 3000rpm. (tuo aiempi reilu 4000 oli humua, oikeesti alle 3000). No hetken pyörittyään alkoi laittaa hanttiin ja jännite alkoi nousta johonki 7 voltin kieppeille meni, että säädin ainakin toimii ja kyllähän tuo latasi! No ei menny sinänsä jumppa hukkaan, ku puhallinkotelosta sai ihan mojovat hiekkapölykokkareet siivottua samalla. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.