Racing Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Nyt on sitten viimeinen vuosi liuotinpohjaisille 2K maaleille. Ensi vuoden alusta saadan ruveta maalaamaan vesiohenteisilla maaleilla.. Vuoden alusta tulee maahantuontikielto liuotinpohjaisille... Saa nähdä kuinka käy kunnollisten ruosteenestomaalien yms. kanssa. Kiitos EU. Voin kertoa että vesiväreillä maalaaminen "mukavaa" hommaa on! Sävyt tahtoo olla mitä sattuu jne. Ja kohta tulee vesiohenteiset lakatkin... Quote
Guest Raggare Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=69548 tuol oli vähän maalarienki mielipiteitä nuista vesiväreistä. lukeman perusteella ei mikään kauhee kirosana kuitenkaan kyseessä... Quote
jukkis Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 EI koske raskasta kalustoo,pakettiautoja,jne, eli normaali liukkaripohjaisia kamoja saa jatkossakin ostettua. Quote
Geronimo Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Jep, paikallinen maalikauppiaskin tuumaili et mihinhän asti saa noita maaleja vielä, meinas et kannattais ostaa pikimmiten. Vai olikohan halu saada myytyä mulle maalit kuplaan kun niistä kyselin... Quote
Tanhis Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 raumalla ainakin maalikauppias sanoi niin että vaikka myyntikielto tuleenkin niin varmaankin saa vielä myydä mutta sekaan vain lisätään jotain että siittä saadaan erikoismaalia tms mitä sitten taas saa myydä Quote
Racing Posted March 18, 2006 Author Posted March 18, 2006 Elikkäs 2K Akryyliä ja pohjavärejä kunnollisia saa mutta metallivärit jää vesiohenteisiksi,no sitten ei hätää! Quote
Guest Mika Raussi Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Mitäs vittuu? Kuulostaa ainakin vähän epäilyttävältä. No ehkä sitä sit vesiliukosillakin maalaa. Quote
Racing Posted March 18, 2006 Author Posted March 18, 2006 Jossain vaiheessa kuulin että automaalien myyminen lopetettais kokonaan yksityisille,mutta sitä ei vissiin tapahdukaan. Jotenkin vaan tuntuu epäilyttävältä yhdistelmältä vesipitoinen maali pellipinnan päälle...mutta jos kunnon myrkyt tulee alle niin ei kai siinä sitten! Quote
Tanhis Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 Niin ja mun käsittääkseni noissa on sitten vielä vuoden siirtymäkausi ennen kuin niiden myynti lopetetaan että varmaankin saa vielä pitkälle suraavan vuoden puolelle noita maaleja Quote
Guest ritariässä Posted March 18, 2006 Posted March 18, 2006 ilmeisesti maalaamot joutuu liotinaineiden seuraksi ottamaan vesituotteet lisäksi vuoden vaihten jälkeen, vai onks mulla vanhaa/väärää tietoo? Quote
Guest Tomi Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 Ei nuo vesivärit mitään kamalia ole. Olleet nyt vuoden tai puolitoista käytössä ja ei juuri moitetta ole antaa, kuivuminen tosin hitaanpuoleista mutta... Työntekijän maali siis. Heh! Eikä nuo sävyerot nyt niin tuntemattomia ole 2k liuotin massoissakaan. Sävyttäminen vain hieman hitaanlaista, vesiväri kun on täysin erivärinen märkänä kuin kuivana. Esim sekoitustikusta ei sitten enää sävyjä tarkistella, ei edes sinnepäin... Quote
karvanoppa Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 Näkeehän uusista autoistakin ettei uudet vesivärit kauaa suomen oloissa kestä ilman kestovahaa.5 vuotta vanhat suomiautot on nokasta hiekkapuhallettu ja maalipinta muutenkin aivan kiilloton verrattuna saman ikäisiin tuontiautoihin. Quote
Guest Tomi Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 Ei maalipinnan kiillottomuus vesiväreistä johdu vaan huonosta hoidosta... Sama liuotin ohenteinen 2k lakka tulee aina vesivärien päälle kuten liuotin ohenteisissakin.. Quote
karvanoppa Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 No koitappa liikenteessä kattella noin 5-10 vuotta vanhoja autoja niin heti huomaa eron kumpi on suomiauto.Tuskin monikaan ahkerasti vahailee autoaan muissa maissa.Jopa valotkin on paremmassa kunnossa kun suomimalleissa.Suola tekee tehtävänsä. Quote
Guest ritariässä Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 suola tekee tehtävänsä, mut se miksi ns saksan tuontiautoissa on tuulilasit ja ajovalot paremmassa kunnossa johtuu just siit ettei siel oo talvella juurikaan hiekkoja ropisemassa autojen pintaan ja muutenkaan soraisia teitä jne... vois kysyy, kuinka monesta esim kymmenen vuotiaasta eteläsuomessa liikkuneesta autosta löytyy alustasta esim tukivarsista tehtaan jäljiltä orkkis tarrat paikoillaan. näihin ulkomaan tuonteihin liittyy kyl ihmeellisiä ennakkoluuloja. enoki oli kuullu jostain esson baarista tarinan yhdesta tuontiautosta jost oli menny vaihteisto rikki suomessa. sitten se kauhisteli sukulaisen tuontiauto-ostoksen jälkeen et näiist kaikista hajoo laatikot kun niil on ajettu niin ja niin kovaa moottoriteillä ja voitelu ei toimi. hohhoijaa Quote
Guest Mika Raussi Posted March 19, 2006 Posted March 19, 2006 Eniten mietityttää noissa vesiväreissä se, että onkohan ne kuin erilaiset ruiskuttaa? Quote
Racing Posted March 19, 2006 Author Posted March 19, 2006 Massankin voi saada valumaan :) Turasin töissä juuri yhtä punaista lokasuojaa vähän aikaa sitten vesivärillä,hienoa kun auto oli punanen niin lokasuoja oli ensin aivan kameliontti kunnes vaihto värinsä vähän oranssiksi kun kuivi. Värit ei ole kunnolla kohdallaan kyllä ainakaan nimeltä mainitsemattomalta ko.maalimerkillä. Sitten jos vesiväriä sekoittaa sävyä niin tippakin liikaa niin vituralla ollaan,paljon arempi tuolle kun liuotinpohjaiset. Joka päivä tulee kaksi autoa melkein koneella kiillotettua töissä eli kuukaudessa noin 30-40kpl ja voin kertoa että alle 5 vuotiasta autoista löytyy aivan helvetin naarmuisia maaleja! Eikä se vahauksella pysy siltikään tosin auttaa jonkin verran. Jokin metallimusta tai musta tai muuten tumma on pahin. Punaisesta jota on pesty pelkällä liuottimella puhumattakaan. Quote
karvanoppa Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Muutenkin uudemmissa autoissa maalipinta on mielestäni appelsiinipintanen,johtunee näistä uusista maaleista? Joo tuontiautoihin liittyy kaikenlaisia ennakkoluuloja,kyllähän joitakin konerikkotapauksia minäkin olen kuullut mutta helpompihan toinen kone on vaihtaa ennemmin kun alkaa koppaa hitsaamaan.Ei mua ainakaan huvita maksaa itseäni kipeäksi suomiautosta joka karvalakkivarusteilla ja pohjasta valmis.Ihmeen kovat pyyntihinnat vain on suomiautoissa,mihin on kadonneet ne kuuluisat 500mk "kesäautot"? Nyt taitaa halvin sellainen autoliikkeestä olla 200e hintalappu lasilla. Quote
Lasse Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Jesh, viisas eeuu on taas päättänyt kuluttajan puolesta. Jatkossa autot maalataan siis kirjolla. Puhuvatten, että vuoden päästä ei sitten enää tehdä peräkärryjäkään itte. Quote
-AP- Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Saa tehdä itse, sitä ei mikään rajoita. Aisa vaan tulee olla EU-tyyppihyväksyttyä mallia... Siis, jos olet aikeissa tehdä jarrullisen tai jarruttoman peräkärryn itse, tee se kuluvan kalenterivuoden aikana! Quote
Guest Mika Raussi Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Siitä vaan ens vuoden aikana tekemään kärriä tyyppihyväksytyllä aisalla ja sitten taas vanhaan autoon ite koukun, eikä tervii sitä koukkua edes katsastaa. Ai mitenniin nurinkurista? Quote
metake Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Juu ja jarrullisesta kärristä vaativat jo nyt lujuuslaskelmat. Niitä tässä just kaverille raapustan... Quote
metake Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Saa tehdä itse, sitä ei mikään rajoita. Aisa vaan tulee olla EU-tyyppihyväksyttyä mallia... Onko kyse todellakin aisasta, vai vetopäästä? Noi vetopäät on hieman aiheuttaneet taannoin keskustelua, kun oli kärrejä karannut. Quote
-AP- Posted March 20, 2006 Posted March 20, 2006 Vetoaisa, kyllä. http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005.pdf http://www.ake.fi/pdf/643-208-2005liite.pdf Lujuuslaskelmia? Missä laajuudessa? Missäpäin maata vaaditaan? Quote
metake Posted March 21, 2006 Posted March 21, 2006 No johan on p**kele. Pitää siis tehdä tuon tapaus 4:n mukainen kokokärrin mittainen aisa, niin ei tarvii hyväksyntää ;) Ja mitä helkutin hyväksyntää se tavallinen RHS-putki kaipaa, voi helkutin helkutti... Joo lounais-suomessa lykkäsivät tuollaisen dokumentin käteen kun kaveri kävi kysymässä katsastusvaatimuksia itsetehdylle jarrulliselle kärrylle. Eikä kuulemma riitä, että arvaa paljonko se kärry kestää... Quote
-AP- Posted March 21, 2006 Posted March 21, 2006 Valmistajan todistus on kyllä ollut käytössä jo vuosikaudet, siinä valmistaja takaa että hyvä tuli ja kestää mitä kestää. En ole kyllä aikaisemmin ymmärtänyt asiassa sen suurempia todisteita tarvittavan, jos rakenne nyt kokonaisuudessaan järkevältä vaikuttaa ... Quote
Racing Posted March 21, 2006 Author Posted March 21, 2006 Tuo on joku K1 asemien oma juttu ilmeisesti. Quote
-AP- Posted March 21, 2006 Posted March 21, 2006 Todistus on ihan yleinen kaikkien juttu, lujuusvaatimus jonkun K1-aseman. Quote
Guest Mika Raussi Posted March 21, 2006 Posted March 21, 2006 Ei kannata mennä K1-asemalle jos on mitään normikatsastuksesta poikkeavaa. Ei välttämättä siltikään. Mie en oikeen tiiä mikä siinä on, mutta ne tuntuu työllistävän tyyppejä, jotka on ihan kuutamolla. Quote
Jorrma Posted March 22, 2006 Posted March 22, 2006 Mä kun kävin kärryn kuukaus sitten rekisteröimässä niin konttorilla halusivat vain yhteneväisyystodistuksen vetopäästä ja akselista. Molemmissa papereissa oli teksti saksax ja satoja numeroita, varmaan inssi ymmärs kaiken. Kärry siis jarrullinen ja tehdasaisalla myös varustettu. Quote
Guest HanttaP Posted March 26, 2006 Posted March 26, 2006 Nykyautojen appelsiinpinta johtuu tietysti ruiskuttajasta eli robotista. Vesivärejä ei ihmiset tehtaalla saa ruiskuttaa, aiheuttavat syöpää. Että sillälailla. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.