Jump to content

Katukone Notsiin


Guest Käsilaukku

Recommended Posts

Guest Käsilaukku

Haaveissa on Notsi projekti 1500S -1600L 64-73. Aihiota ei ole vielä hankittu mutta suunnittelu käy jo kuumana. Moottorin suhteen tavoitteena olisi jouheasti (käy tyhjänä tasaisesti kohtuu kierroksilla) katukäytössä toimiva n. 90-100 hp/1,7 

 

Muutama kysymys_

- pääseekä noihin tehoihin alkuperäisillä lämmönvaihtimilla? Eli tarvitaanko avarampi pakoputkisto ?

- entäs alkuperäisillä tai alkuperäisen kaltaisilla kaasareilla, putsarit toki avarammat ?

- riittääkö voitelupuolen parantamiseksi lisäöljypohja ja tehokkaampi ölypumppu oikealla filtterillä ? Vai tarvitaanko öljynlauhdutin eteen Suomen kesäolosuhteissa ?

- saako niitä alkuperäisen näköisiä kierroslukumittareita enää mistään ?

 

Ensimmäinen autoni vuonna -74-77 oli valkoinen1500S vm-64 joten muutama vuosi on tullut haaveiltua.....

Link to comment

- pääseekä noihin tehoihin alkuperäisillä lämmönvaihtimilla? Eli tarvitaanko avarampi pakoputkisto ?

Pääsee. Pikkulaippainen kärmes alkuperäisiin lämmönvaihtimiin yhdistettynä on aivan riittävä.

 

 

- entäs alkuperäisillä tai alkuperäisen kaltaisilla kaasareilla, putsarit toki avarammat ?

Kyllä ja ei. Mutta jos haluat hyvin alhaalta vääntävän ja helposti ajettavan käyttömoottorin niin ei. 2x40 tuplakaasarit niin alkaa maailma hymyilemään.

 

 

- riittääkö voitelupuolen parantamiseksi lisäöljypohja ja tehokkaampi ölypumppu oikealla filtterillä ? Vai tarvitaanko öljynlauhdutin eteen Suomen kesäolosuhteissa ?

Fullflow (erillinen öljynsuodatin) tai suodattimella varustettu vakiokokoinen pumppu riittää. Lisäöljypohja on hieman makuasia, mutta ei siitä haittaakaan ole. Ja lisäöljynjäähdyttimen tarve määräytyy ihan käytön mukaan, rauhallisessa ajelussa maalaisteillä et tarvitse, mutta talla pohjassa saksan moottoritiellä todennäköisesti tarvitset.

 

 

Nämä omia mielipiteitäni, hetken kuluttua tulee varmasti erilaisia mielipiteitä :)

Link to comment

Lähtisin kyllä hakemaan vähän suurempaa tilavuutta, jos haluaa kestävyyttäkin. Kaikki riippuu tietysti budjetista, pitkäiskukoneen rakentamiseen saa helposti uppoamaan 4-5k€. Itelle tulossa 2007cc, mut 92 paksuseinämäsylkyillä pääsee 2,2l

 

Ja öljynkierrolle virikoneeseen kaikki Hoovermodit.

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10130-mit%C3%A4-kampikammiolle-tehd%C3%A4%C3%A4n-ennen-kasausta/?hl=mit%C3%A4

Edited by -tipi-
Link to comment

1600 cc Historic Rally -moottoreista vakiokaasareilla ja alkuperäis-lähtöisillä kaksreikäkansilla on mitattu 100 hevosvoimaa eli ei mikään suuri ongelma saavuttaa tuota voimatasoa. Hyvin tehtynä lämmötkin saa pysymään kurissa. 'Isojen poikien ' ajatusten mukaan lämmönvaihtimet alkaa ahdistamaan siinä vaiheessa, kun pakoventtiilin koko kasvaa vakiosta.

Edited by -AP-
Link to comment
Guest Käsilaukku

Pääsee. Pikkulaippainen kärmes alkuperäisiin lämmönvaihtimiin yhdistettynä on aivan riittävä.

 

 

 

Kyllä ja ei. Mutta jos haluat hyvin alhaalta vääntävän ja helposti ajettavan käyttömoottorin niin ei. 2x40 tuplakaasarit niin alkaa maailma hymyilemään.

 

 

 

Fullflow (erillinen öljynsuodatin) tai suodattimella varustettu vakiokokoinen pumppu riittää. Lisäöljypohja on hieman makuasia, mutta ei siitä haittaakaan ole. Ja lisäöljynjäähdyttimen tarve määräytyy ihan käytön mukaan, rauhallisessa ajelussa maalaisteillä et tarvitse, mutta talla pohjassa saksan moottoritiellä todennäköisesti tarvitset.

 

 

Nämä omia mielipiteitäni, hetken kuluttua tulee varmasti erilaisia mielipiteitä :)

 

Kiitokset vastauksista. Kuten huomaatte olen aika newbie. Ei kai 2x40 tuplia saa notsin konepeiton (siis sen sisäkannen) alle mahtumaan ?

Minulla olisi ajatuksena tehdä viritykset ja muutokset sillä tyylillä kuin niitä 60 - 70 luvulla tehtiin joten siksi 2 erillistä kaasutinta 1 -reikä kansilla. Eikös ne 2-reikä kannet tulleet joskus 72 ässäkuplaan ? Minulla oli aikoinaan myös 1303S -73 ja siinä oli pässinsarvet.

 

Aihio totta kai kannattaisi hankkia ensin mutta tämä suunnittelu on niin mukavaa  :) Koska hitsaustaitoa ja intoa ei hirveesti ole niin aihioon olen ajatellut satsata vähän enemmän eli hakusessa olisi hyväkorinen yksilö. Toki hitsattavaa TYP3:sta kai aina löytyy muttei tarvitsisi ihan "frameoff" entisöintiä ruveta tekemään. Aivan ideaali olisi valkoinen 1600L vm. -68 mutta taitaa olla toiveajattelua että sellainen vielä jostain löytyisi ja vieläpä jollain järkevällä hinnalla.

Link to comment

Kiitokset vastauksista. Kuten huomaatte olen aika newbie. Ei kai 2x40 tuplia saa notsin konepeiton (siis sen sisäkannen) alle mahtumaan ?

Minulla olisi ajatuksena tehdä viritykset ja muutokset sillä tyylillä kuin niitä 60 - 70 luvulla tehtiin joten siksi 2 erillistä kaasutinta 1 -reikä kansilla. Eikös ne 2-reikä kannet tulleet joskus 72 ässäkuplaan ? Minulla oli aikoinaan myös 1303S -73 ja siinä oli pässinsarvet.

 

Aihio totta kai kannattaisi hankkia ensin mutta tämä suunnittelu on niin mukavaa  :) Koska hitsaustaitoa ja intoa ei hirveesti ole niin aihioon olen ajatellut satsata vähän enemmän eli hakusessa olisi hyväkorinen yksilö. Toki hitsattavaa TYP3:sta kai aina löytyy muttei tarvitsisi ihan "frameoff" entisöintiä ruveta tekemään. Aivan ideaali olisi valkoinen 1600L vm. -68 mutta taitaa olla toiveajattelua että sellainen vielä jostain löytyisi ja vieläpä jollain järkevällä hinnalla.

Kaksreikä kansilla saa 40idf mahtumaan putsarien kanssa vielä kannen alle.

 

Yksreikä kansien kanssa kannattaa hommata mielummin uudet ykskurkku nurkkakaasarit kuin ruveta alkuperäisiä remppaamaan. Mutta tietty jos holkittaa alkuperäiset kaasarit ja käyttää vähän ajatusta niiden säätämiseen ja huoltamiseen niin niistäkin saa vallan mainiosti toimivat. Mutta ongelma on siinä että ovat lähtökohtaisesti jo ihan paskassa kunnossa. Omaani rakensin yhdestä vanhan varaston uudesta ja toisen uudesta kaasuläpästä ja 4 eri kaasarista kootu teoksen. Vivustot ja pallonivelet joutuu kumminkin rakentamaan uudestaan.

Link to comment
Guest Käsilaukku

Eli

-kaksreikä kannet, tuplat 40:t

- alkuperäiset lämmön vaihtimet ja käärmeen pesä

- cooleri eteen puskurin alle tai varapyörän paikalle

-puuratti, mittarisetti ja vanteet

- yms.

 

Ei muutakuin aihiota haeskelemaan. Saksassa tarjolla hienokuntoisia aihioita mutta monet niistä ovat automaatteja.

- onko vaikea muuttaa manuaaliksi ?

- kestääkö automaattilaatikko yhtään viritettyä konetta ?

Link to comment

Erillistä öljynjäähdytintä ei vältämättä tarvita. Itse voisin kokeilla ensin ilman sitä. Jos tekee fullflow-kierron erillisellä öljynsuodatimella, siitä saa myöhemminkin helposti "ryöstölaipalla" lähdön ja paluun lisäöljyjäähylle. Lisäjäähdyttimen monet sijoittaa vaihteiston viereen. Tulee lyhkäsemmät letkuvedot.

Link to comment

Automaatti kestää isojen poikien mukaan virikoneen, onhan siinä momentinmuunnin sulakkeena välissä. Minun '68 automaatti miedosti piristetyllä 1776cc konella oli varsin miellyttävä ajella. Vaihtoi paljon nätimmin kuin saman aikakauden automaatti Mersu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...