Vesa Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 Vinkkejä geometrian säätöön tarvitaan. Ensimmäistä kertaa kuplan motti työn alla. Täydellä nostolla venttiili ja säätöruuvi suorassa linjassa toisiinsa nähden. Pitäisikö olla puolinostolla linjassa? Aloin nuita kulmia pähkäilemään kun kolme pallopäistä säätöruuvia oli reunasta lohjennut tai ottanut osumaa. Nokasta ei muuta tietoa kuin että joku vakiota rajumpi. Keinuvipuakselin alla simmilevyjä oli 2.7mm (prikkoja/pellin palasia). Ei tietoa paljonko kansia laskettu eikä oikein muustakaan. Työntötangot alumiinisia ja mitat vaihteli 273-276mm välillä. Ilman simmilevyjä geometria vähän parani mutta venttiilit jää kantamaan eli huutaa varmaan pidempiä työntötankoja? Kaikki vinkit kulmien kohdalleen säätöön tervetulleita! Quote
tolvana Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 Puolinostolla linjassa jep, haulla löytyy joitain kuvatuksia ja topikkeja. Quote
DWL_Puavo Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 Yleensä keinuvivut on suunniteltu siten että niissä on luonnollisesti paras geometria ilman shimmejä, koska ei niitä varmaan toinna muutenkaan tehdä. Nuo pallo- / tassupäiset säätöruuvit tosin eivät yleensä ilman shimmejä asetu sitten mitenkään. Myös mahdollisesti lisätyt lash capit voivat aiheuttaa samaa ongelmaa. Ajatuksena tosiaan on että puolinostolla olisi mahdollisimman suorat kulmat joka paikassa (työntötanko - keinuvipu ja keinuvipu-venttiili). Tällöin myös ääriasennot ovat loivimpia mahdollisia josta tulee pienempi rasitus, ja vastaavasti nostoa on mahdollisimman suuri määrä. Jos siulla on ylimääräinen työntötanko käytettävissä niin nappaa siitä pari senttiä pois välistä, tee kierteet ja pultista pätkä väliin ja mutterit lukitsemaan - tästä tulee säädettävä testaukseen sopiva työntötanko. Siitä sitten pyörittelemään pituuksia kunnes sopiva löytyy. Mutta jos shimmit ottaa pois, geometria sillä myös parantuu (sinänsä loogista jos aiemmin vasta täydellä nostolla on linjassa) ja venat jää kantamaan vaikka säädot on käännetty niin paljon auki kun suinkin mahdollista, niin miun logiikan mukaan tarvitsisi nimenomaan lyhyemmät työntötangot? Ne voi pätkiä vakioista alumiini-työntötangoistakin. Ne päät on tosi kovaa materiaalia ja kestää kiinnittää viilapenkkiin, ja reilulla lämmöllä + hyvillä siirtoleukapihdeillä päät saa irroitettua. Sitten vaan rälläkällä tai rautasahalla sopivaan mittaan, vähän viimeistelyä tangon päähän, taas reilusti lämpöä ja uusi pää kiinni hakaten. Vanhat nostajat toimii hyvin sisäänlyömisen apuvälineenä. Quote
Vesa Posted March 25, 2016 Author Posted March 25, 2016 Joo nimenomaan sillon tarvii lyhyemmät ja simmit paikallaan pitäs olla pidemmät. Aircooledin säädettävä työntötanko tuli hommattua vaan se kehveli on liian pitkä eli pitänee nikkaroida vanhasta tangosta säädettävä. Quote
DWL_Puavo Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 Ja just tuli mieleen että kun oletettavasti kansia on laskettu ja sit jos on vielä pallo/tassu -säätöruuvit niin väkisenkin tarvitsee lyhyemmät työntötangot ellei shimmejä ole senttiä joka voi tehdä taas jo tilanahtautta. Tassu / pallopäiden kanssa voi tarvita shimmejä vaikka työntötankoja vähän lyhentäisikin. Voi siitä valmiistakin säätötangosta sipasta välistä palaa pois ja tehdä pitemmät kierteet. Mie kun tein normaalia vähän kapeamman koneen, niin vaikka oli tavalliset säätöruuvit vakiokiikuissa niin työntötankoja piti lyhentää melkein sentin että sai geometrian just nätisti kohdalleen. Shimmeillä ei olis saanut hyvää lopputulosta kun sitten vastaavasti olis pitänyt ruuvata säätöruuvit ihan auki jolloin niiden liike venttiilivarren päätä vastenkin turhaan lisääntyy. Tassut ja vakiomittaiset tönärit olisi voinut olla siihen ihan sinänsä kelvollinen ratkaisu. Quote
Vesa Posted March 25, 2016 Author Posted March 25, 2016 Piti käydä tallin lattialla makoilemassa.. kakkosen pakotanko oli 274mm. Aircooledin säätötankoa putkeen koska tarvii pidemmät (shimmejä ~2,7mm keinuakselin alla). Pyöräytin 278mm ja näytti jo aika hyvältä. nämä siis rullamitalla mitattu. Vakio tikut vissiin 279mm pitkiä? Quote
Tutkija Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 Ja kun hiot keinusta pois pari milliä et pallopää säätöruuvin saa tulemaan ulommas,niin keinun geometria vielä paranee kun voit ottaa shimmilevyjä pois. Quote
VW-63 Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Kuinkas olette säätäneet/shimmanneet 1:1.4 laahaavia keinuja, joissa säätö tönärin puolella. Mikä näistä on tavoitelluin vaihtoehto: - Työntötanko ja keinun säätöruuvi linjassa puolinostolla - Keinun pyyhkäisykuvio keskellä venttiilin päässä tai vähän enemmän keinun puolella - Kompromissi edellisistä. Entä kumpaa tapaa olette käyttäneet jos keinut ovat liian korkealla: - paksujen (yli 2mm) lash cap:ien käyttö - keinun kiinnitys pukkien madallus kannesta Quote
x-pj Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Kuinkas olette säätäneet/shimmanneet 1:1.4 laahaavia keinuja, joissa säätö tönärin puolella. Mikä näistä on tavoitelluin vaihtoehto: - Työntötanko ja keinun säätöruuvi linjassa puolinostolla - Keinun pyyhkäisykuvio keskellä venttiilin päässä tai vähän enemmän keinun puolella - Kompromissi edellisistä. Entä kumpaa tapaa olette käyttäneet jos keinut ovat liian korkealla: - paksujen (yli 2mm) lash cap:ien käyttö - keinun kiinnitys pukkien madallus kannesta Minulla - työntötanko ja keinun säätöruuvi linjassa puolinostolla - paksut lash capit käyttössä Quote
Guest redbuggy-69 Posted May 14, 2016 Posted May 14, 2016 http://volkkarit.fi/foorumi/viewtopic.php?f=16&t=495&sid=55220e6a886e94c5bea47c12aed13ac5 En tiedä miten tuo oikeasti pitäisi tehdä mutta aikani uusien 1:25 keinuja kapälissä pyörittäen sain pienen idean.. hyvin on toiminut. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.