MU Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Tuli vaihdettua uusi nokka-akseli (Engle FK45) Variantin koneeseen tässä talven aikana ja nyt venttiilejä säätäessä törmäsin seuraavaan ongelmaan. Kun säädän venttiilit niin kuin olen aina säätänyt eli puristustahdissa mäntä yläkuolo kohdassa ja nolla välykseen ja pyöritän koneen sen jälkeen niin että juuri säädetyn sylinterin imuventtiili on täysin auki niin pakoventtiilille tulee noin 2-3mm välys!? Ja sama juttu toisin päin eli juuri ennen kuin imuventtiili lähtee avautumaan niin siinä on parin millin välys. Ja jokaisessa sylinterissä sama ongelma. Voiko tässä olla muuta selitystä kuin virheellinen hionta nokalla. Onko kellään tullut samaa ongelmaa vastaan? Quote
Juniori Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Itse mietiskelin samaa ongelmaa edellisen koneen kasailussa. Syyksi paljastui väärin ajoitettu nokka, oliko se nyt yhden hampaan pielessä. Tarkista nokan ajoitus. Quote
MU Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Meikäläisen kohdalla kaikki on mahdollista, tuokin. Quote
peruskallio Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 (edited) Ajatuskatkos, poistin hämäämästä... Edited March 26, 2016 by peruskallio Quote
Maasturi Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Onko lohkossa oleva nokka-akselin laakerin ulkopesä ylikokoa, tällaisia on varsinkin x-merkillä olevissa lohkoissa? Laakerissa oleva std. merkintä hämää vaikka pesän ulkomitta on esim. todellisuudessa +0,50mm. Englen nokka-akselit ovat tarkasti hiottuja, en ole nähnyt yhtään virheellisesti hiottua Englen nokkaa enkä kuullut yhdestäkään sellaisesta, pitääpä kysyä vielä yhdeltä kaverilta joka tietää kaiken VW:n nokka-akseleista. Quote
metake Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Koetappa säätää niin, että vastapuolen vena on täysin auki kun säädät välyksen. Siis 1. imuvena max auki ja säädät 3. imun jne. Quote
MU Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Lohkona Autolinean alumiinilohko std mitoissa. Metaken ehdottamalla tavalla kokeilin myös säätää, ei vaikutusta asiaan. Quote
Maasturi Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Keinuvipu akselipaketti pois - 1 sylinterin imuventtiilin työntötanko/nostaja perusympyrälle (alimpaan kohtaan nokassa), sitten mittakello työntötangon päähän ja kampiakselin pyöritys myötäpäivään kunnes mittakelloon tulee lukema 1,27mm. Sitten katsot asteikko hihnapyörältä asteluvun, se pitäisi olla sama kuin ajoituskortissa oleva luku imuventtiili avautuu. Lähelle samaa pääsee kun säätää samassa kohti (nokan perusympyrällä) imuventtiilin välykseksi 1,27mm. ja pyörittää kampiakselia kunnes venttiilivälys menee nollaan (työntötanko ei pyöri enää sormivoimin). Quote
PZQ Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Ota toiselta puolelta keinut irti ja kokeile kasvaako välys samalla tavalla, jos ei niin nokkalaakereissa jotain. -Pete- Quote
Reino Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Onko kaikki nokka-akselin laakerin osat paikallaan? Yhdessä moottorissa oli unohdettu toisen puolen laakeripalat kokonaan. Venttiilien säätäminen oli mahdotonta, ilmeni suurina välyksinä. Reino Quote
Maasturi Posted April 6, 2016 Posted April 6, 2016 Miten asian tutkinta on edennyt? Mistä ongelma aiheutui? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.