Jump to content

Nokka-akseli ongelma


Recommended Posts

Posted

Tuli vaihdettua uusi nokka-akseli (Engle FK45) Variantin koneeseen tässä talven aikana ja nyt venttiilejä säätäessä törmäsin seuraavaan ongelmaan. Kun säädän venttiilit niin kuin olen aina säätänyt eli puristustahdissa mäntä yläkuolo kohdassa ja nolla välykseen ja pyöritän koneen sen jälkeen niin että juuri säädetyn sylinterin imuventtiili on täysin auki niin pakoventtiilille tulee noin 2-3mm välys!? Ja sama juttu toisin päin eli juuri ennen kuin imuventtiili lähtee avautumaan niin siinä on parin millin välys. Ja jokaisessa sylinterissä sama ongelma. Voiko tässä olla muuta selitystä kuin virheellinen hionta nokalla. Onko kellään tullut samaa ongelmaa vastaan?

Posted

Itse mietiskelin samaa ongelmaa edellisen koneen kasailussa. Syyksi paljastui väärin ajoitettu nokka, oliko se nyt yhden hampaan pielessä.

 

Tarkista nokan ajoitus.

Posted

Onko lohkossa oleva nokka-akselin laakerin ulkopesä ylikokoa, tällaisia on varsinkin x-merkillä olevissa lohkoissa?

Laakerissa oleva std. merkintä hämää vaikka pesän ulkomitta on esim. todellisuudessa  +0,50mm.

Englen nokka-akselit ovat tarkasti hiottuja, en ole nähnyt yhtään virheellisesti hiottua Englen nokkaa enkä kuullut yhdestäkään sellaisesta, pitääpä kysyä vielä yhdeltä kaverilta joka tietää kaiken VW:n nokka-akseleista.

Posted

Koetappa säätää niin, että vastapuolen vena on täysin auki kun säädät välyksen. Siis 1. imuvena max auki ja säädät 3. imun jne.

Posted

Lohkona Autolinean alumiinilohko std mitoissa. Metaken ehdottamalla tavalla kokeilin myös säätää, ei vaikutusta asiaan.

Posted

Keinuvipu akselipaketti pois - 1 sylinterin imuventtiilin työntötanko/nostaja perusympyrälle (alimpaan kohtaan nokassa), sitten mittakello työntötangon päähän ja kampiakselin pyöritys myötäpäivään kunnes mittakelloon tulee lukema 1,27mm. Sitten katsot asteikko hihnapyörältä asteluvun, se pitäisi olla sama kuin ajoituskortissa oleva luku imuventtiili avautuu. Lähelle samaa pääsee kun säätää samassa kohti (nokan perusympyrällä) imuventtiilin välykseksi 1,27mm. ja pyörittää kampiakselia kunnes venttiilivälys menee nollaan (työntötanko ei pyöri enää sormivoimin).

Posted

Onko kaikki nokka-akselin laakerin osat paikallaan? Yhdessä moottorissa oli unohdettu toisen puolen laakeripalat kokonaan. Venttiilien säätäminen oli mahdotonta, ilmeni suurina välyksinä.

 

Reino

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...