Jump to content

Kysymyksiä ostamastani Type-4 moottorista


Guest sanzor

Recommended Posts

Guest sanzor

Kävin hakemassa tällaisen Type4 "perintömoottorin" pois, kun halvalla sai.

 

Moottorin on rakentanut joku kyläseppä n. 10-vuotta sitten, jonka jälkeen seissyt kuivassa tallissa. Rakentaja kuollut pois hyvän aikaa sitten, eli häneltä on vaikea lisätietoja kysellä. On siis käynnistämätön kone, 2-litrainen tilavuudeltaan.

 

Myyjän mukaan tämän koneen rakentanut henkilö olisi rakentanut tätä kuplaa varten, johon viittaa myös 215mm kokoinen kytkin.

Nytpä siis kaipaisin näistä enemmän tietäviltä hieman lisätietoa, että onko tämä tosiaan siinä kunnossa, että voisi suoraan pultata kiinni Type1 askiin?

 

Tässä pari kuvaa:

https://drive.google.com/file/d/0B9H6x4CSLkPyTmlRaVRrdWQyeWM/view

https://drive.google.com/file/d/0B9H6x4CSLkPyTDg5TF9WWVRKdTA/view

 

Link to comment

Minun arpakone type 4 oli otettu kuplasta. Menin vaan heittämään kulahtaneen kytkinpaketin pois, niin ei pääse enää mittaamaan halkaisijaa. Oletko muuten kokeillut pyöriikö kone? Minulla oli niin ruosteen peitossa pyttyjen päältä ja imusarjojen sisältä, että pistettiin suosiolla osiksi. Kone kyllä pyöri, kun varovaisesti kokeilin.

Link to comment

Mä en varmaan avaamatta laittais tulille. Paikat tuskin on hyvissä rasvoissa. 215mm kytkin ei varmaankaan sovi suoraan laatikkoon. Paineasetelman pulttien alta jousiprikat roskiin ja oikeat tilalle. Laturiksi / puhaltimeksi on ehkä ajateltu possun puhallinta tai jotain muuta normaalista poikkeavaa, koska huohottimen aukko on kaivettu kaarevaksi.

Link to comment

215 kytkin menee suoraan kuplan lootaan, kun vaan on muu kuin 411/412 kytkinlevy sisällä. Eli pallis / kolkki / tölökki on ok

 

Vauhtiksen hammaskehä on samassa kohtaa kuin kuplassa ja 200&215 paineaselma mahtuu toimimaan kuplan startin kanssa. Jos innostut 228 kytkimestä niin se taas vaatii muuta.... esim: http://aircooled.fi/tuote/3814/startti-12v-valitetty-08kw-classic tai http://aircooled.fi/tuote/5382/startti-12v-valitetty-18kw-electrix

 

 

Neulalaakeri jää vakaaksi (kuplassa lyhempi kytkinakseli). Murjo kammen sisältä laakeri pois ja asenna laakeri vauhtikseen. http://aircooled.fi/tuote/1306/vauhtipyoran-neulalaakeri-kytkinakseliin

Asennus vaatii keskireijän sorvaamisen suuremmaksi vauhtiksesta

 

Jos leväytät koneen auki ja haluat terveen lohkon, niin ilmottele. Mullon noita lohkoja ylimääräsenä jokunen.  

Edited by P_Valtonen
Link to comment
Guest sanzor

Tuossa näyttäisi olevan modaus jo tehty, vauhtiksesta tosiaan pilkistää se neulalaakeri kun tuosta reijästä katsoo sisään. Kytkimessä on teksti 211 141 031 GX eli ilmeisesti sekin on passeli? Tuo puhallin/laturi on siis enää jäljellä oleva mysteeri. Moottori on sisuksiltaan ruosteeton ja pyörii herkästi, säilötty oikeaoppisesti, eli ajattelin vaan hieman paikkoja öljytä ja iskeä tulille.

Link to comment
Guest sanzor

Selvä peli. Mistähän tuollaisia possun puhaltimia mahtaisi sitten saada, mielellään mahdollisimman edukkaasti? Tarkoitus olisi saada tästä uusi moottori Bonitooni.

Vasta yhden Typ1 moottorin olen kasannut, ilmajäähyvolkkarit siinä mielessä vasta melko uusi harrastus. Tästä syystä kaikki nippelitieto ei vielä ole hallussa, mutta opetellaan pikkuhiljaa...!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...