Guest grassbest Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 (edited) Hei kaikki! Olen ollut iloinen kuplaomistaja vajaat 7 vuotta, mutta volkkaripalstalle aivan uusi. Mekaanikkona olen ns. noob. Auto on pelittänyt ihan kivasti kaikki nämä vuodet, mutta varsinkin syksyisin on alkanut ilmeentyä käyntiongelmia. Auton hankittuani pakosarjassa oli pieni ruosteen aiheuttama reikä jonka paikkasin pienellä metallipalalla. Tänään se irtosi kokonaan. Veikkaisin että se on hiljalleen alkanut repsottaa ja päästämään ilmaa pakosarjaan. Moottori käy ihan ok suuremilla kierroksilla mutta pienemillä se käy epätasaisesti. Kuin kaasuttaa se välillä yhtäkkiä kadottaa kaiken voiman, joka palaa sitten kun kaasua vähän pumppaa. Välillä moottori "takasytyttää", varsinkin kun moottoritiellä hidastaa vaihde sisällä tai jos tekee moottorijarrutuksen. Kysymys olisikin seuraava. Aiheuttaako tämä pakosarjan vuoto tämmöisiä oireita autossa? Jos näin on, ongelman pitäisi kai kadota kun paikkaan reiän uudelleen? Olisiko muuten hyviä neuvoja miten tämän reiän paikkaisin jos en halua hitsata? Laitan kuvan mukaan jossa ongelma näkyy. Sorry for bad finnish, en tiedä kaikkia termejä suomeksi kun se on toinen kieleni. :) Terveisin, Tapsa https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wajhQWUZQZWhUVE5IcDNuQ19qdGt6bmF6WjRr Edited September 12, 2016 by grassbest Quote Link to comment
jazi Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Imusarjan esilämmityksen putki kyseessä kai. Kaasarin kurkku jäätyy, kun pakokaasut ei pääse lämmittämään sitä. Paikata siis pitää. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Uskoisin että sulla on nyt pari eri vikaa autossa. Totta että pakosarjan esilämmitys voi jäädyttää kaasuttimen kurkun ja aiheuttaa nykimistä ja jokatapauksessa pakovuoto kannattaa korjata. Mutta koska olet säätänyt tai säädättänyt alla olevat. -venttiilit -vaihtanut kärjet ja säätänyt kärkivälin -säätänyt sytytysennakon -vaihtanut tulpat. Yleensä noin 30€ budjetilla ja tunnin työllä saat autoosi uutta elämää. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Hei! Kiitos avusta! Kärjet ja tulpat äskettäin vaihdettu, johdot kunnolla kiinni. Venttiilit pitäisi myös olla ok, samoin sytytysaika. Ongelma ilmenee ainoastaan kun on kylmempi päivä, ja sen huomaa heti. On ns huonoja ja parempia päiviä. Terveisin, Tapsa Quote Link to comment
Tanhis Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Silti tarkistaisin varmuuden vuoksi vielä kärkivälin ja sytytyksen koska huonolaatuiset kärjet voivat kulua nopeasti ja silloin sytytys ei ole kohdalla. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Check! Laitanpa nekin hommat vielä korvan taakse! :) Mulle vihjattiin myös semmoisesta että imusarja voisi olla tukossa. Toivottavasti imusarjan vaihtoon ei vielä päädytä. Tapsa Quote Link to comment
multanen Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 (edited) Check! Laitanpa nekin hommat vielä korvan taakse! :) Mulle vihjattiin myös semmoisesta että imusarja voisi olla tukossa. Toivottavasti imusarjan vaihtoon ei vielä päädytä. Tapsa Ei se imusarja varmaankaan tukossa ole mutta puhki voisi olla. Jos pakosarjalta tulevasta lämmitysputkesta on muodostunut yhteys imupuolella niin nyt moottori saa ylimääräistä ilmaa reiän kautta ja voisi aiheuttaa kuvatut oireet. Reiän paikkaaminenkin voi auttaa käyntiin koska pakokaasussa ei ole juuri happea jäljellä. Muistaakseni joillakin palstalaisilla on tällainen reikä todettu imusarjassa..? EDIT: Niin tuo imusarjassa oleva lämmitysputki on kyllä usein tukossa. Edited September 13, 2016 by multanen Quote Link to comment
Paadre Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Ja ne kumit siinä imusarjassa (moottorin päällä) haurastuvat aika tehokkaasti nykyisillä polttoaineilla, eli sais liikaa ilmaa sitäkin kautta. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Hommahan on sellainen että ensiksi rajataan ulos ne perusuasiat ja jos niillä ei homma parane niin sitten ruvetaan etsimään näitä hämäriä vikoja kuten tuo että imusarja on puhjennut pakoputkeen. Minkäs ikäinen auto on kyseessä eli onko 1 tai 2 reikä kansilla. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Jepa! Alkuperäinen kysymyshän oli ett miten paljon tämmöinen reikä vaikuttaa autoon ja jos oireet joista kerroin sopisi yhteen sen ongelman kanssa. Ohessa vielä Drive-linkki jossa näkyy kyseistä: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wajhQWUZQZWhUVE5IcDNuQ19qdGt6bmF6WjRr Kupla on vm 66 Se mitä mua hämää on se että auto on käynyt ongelmitta koko kesän kun on ollut lämmintä, mutta oireet ilmenevät heti kun lämpötila laskee. Voiko tämä tosiaan vaikuttaa sytytyspuolta niin voimakkaasti ja yhtäkkiä? Tapsa Quote Link to comment
-tipi- Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 No eiköhän tuo reikä ole melko pitkälti syy ongelmiin. Imusarjan esilämmitys ei toimi ja bensa pisaroituu kylmillä/kosteilla ilmoilla, aiheuttaen laihan seoksen. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Haluan kiittää kaikkia hyvistä neuvoista! En ajatellutkaan että tällä foorumilla olisi niin hyväntahtoisia tyyppejä! :) Ja nopeasti tulikin vastauksia. On mukavaa jakaa mietteitä toisten intoilijoiden kanssa. Olisi varmaan pitänyt liittyä palstaan kauan sitten niin olisi säästynyt monet päänsäryt.. Aion nyt paika sen reiän, ja seuraavaksi tulee sitten tuplatarkistus perusjutuista; johdot, kärjet, tulpat jne. Saapas nähdä sitten mitä tapahtuu Lämpimin terveisin, Tapsa Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Jos autossa vielä alkuperäisen kaltainen kaasutin ja ilmanpuhdistin niin hyvä olisi jos ilmanpuhdistimessa olisi lämpimän ilman oton haitariputki paikoillaan. Tämä myös ehkäisee imusarjan jäätymistä. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Tuommoinen se on: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wT3Q0TzVMY1VZY2c Elikkäs ei ylimääräistä lämpimän ilman ottoputkea. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Tuossa näkyy millainen tuon esilämmitysputken pitäisi olla. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Ai katsos perkele! Tuotakin pitää sitten tarkistaa! :) Mihin se putki kiinnittyy alapäästä? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Ja jos et harrasta talviajoa niin auttaa jo kummasti kun laitat haitariputken kiinni ilmanputsariin ja putken alapään jonnekin konehuoneeseen, kohtuu lähelle lämmintä sylinteripeltiä tms. Näin siis silloin jos sulla ei satu olemaan takimmaisessa moottoripellissä pyöreää reikää tuolle esilämmitysputkelle. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Hyvä idea! Lähdenpä tästä nyt töiden jälkeen heti katsomaan autoa ---> Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 13, 2016 Share Posted September 13, 2016 Jep! Elikkäs reikä pellissä on kyllä, joten haitariputki reiän läpi vaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Eli sulta puuttuu toi piippu mikä ohjaa ilman sylinterin kyljestä. Tietty piipusta kannattaisi tehdä ostoilmoitus ostetaan osastolle. Ja varmasti myös pelkkä haitariletku helpottaa imusarjan/kaasarin jäätymistä. Quote Link to comment
Maasturi Posted September 14, 2016 Share Posted September 14, 2016 Imusarjan esilämmitysputkessa oleva reikä on esim. hitsattava ( ei välttämättä putkea umpeen ). Kesäkäytössä oleva moottori ei tarvitse erillistä imuilman esilämmitystä ilmansuodattimeen, imusarja lämpenee liikaakin ilman sitä ja polttoaine höyrystyy tarpeettomasti. Esilämmitysputkessa oleva kuvassa näkyvä reikä on sen kokoinen, että se antaa melkoisen äänen ja ennen sen paikkaamista on turha alkaa säätämään ja korjaamaan muita vikoja. Imusarja näyttää olevan 1 reikäkannelle tarkoitettu jolloin siinä ei ole "kumiholkkeja", joskus 1 r. kannen tiiviste vuotaa aiheuttaen ongelmia. Reiän kautta pakokaasu tulee ulospäin, paitsi moottorijarrutuksessa sen kautta saattaa ilman kierto olla toisinpäin. Löytyykö Helsingin alueelta henkilöä joka osaa korjata ko:n ongelman? Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Hei! Reikä väliaikaisesti paikattu alumiinipalalla sekä kemiallisella metallilla ja näyttää pitävän. Ongelma kuitenkin jatkuu joten seuraavaksi tulee perussäätöjen tuplatarkistus heti kun ehdin. Toi putki on muutenkin ollut haaleampi kuin toinen sivu, joten veikkaan että se on osittain tukossa. Tulee varmaan vaihto jossain vaiheessa. Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 Tässä vielä muutama kuva: Haitariputki paikallaan: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9weHZVb1lJRjBHZkE Haitariputken pää: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wVGNWaHl4RnBvQjQ Paikattu reikä: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wWFY2cHpRYlBRWURjVEduVzJFckZreEdISFAw Konetila: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wQ2Q3QlZzaDh2eGs Nyt kun mä katon tota jakajaa, niin onko se perkele väärinpäin siinä? :D Quote Link to comment
Anpu Posted September 15, 2016 Share Posted September 15, 2016 (edited) Joku kohta mainitsee pa-suodattimesta ;). http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/19139-kupla-1300-70-ei-k%C3%A4y-kunnolla-moottoriremontin-j%C3%A4lkeen-video/ Edited September 15, 2016 by Anpu Quote Link to comment
Guest grassbest Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Uusi bensasuodatin sekä kondensaattori tilattu. Kärjet vaihdettiin kesäkuussa, mutta kondensaattori on vanha. Netissä tutkittuani sain semmoisen käsityksen että kondensaattori voi mennä huonoksi kun uudet on kärjet. Sitäpaitsi se on tosi vanha, niin ei varmaankaan tee haittaa jos vaihdan senkin. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Uusi bensasuodatin sekä kondensaattori tilattu. Kärjet vaihdettiin kesäkuussa, mutta kondensaattori on vanha. Netissä tutkittuani sain semmoisen käsityksen että kondensaattori voi mennä huonoksi kun uudet on kärjet. Sitäpaitsi se on tosi vanha, niin ei varmaankaan tee haittaa jos vaihdan senkin. Uskoisin että sillä kondensaattorin vaihdolla et voita mitään mutta jos sulla on huonolaatuiset kärjet joihin on kehittynyt piikki keskelle niin niiden vaihdolla voit tehdä ihmeitä käynnille. Ja voi olla että jos se konkka on todella vanha niin se toimii siellä autossa vielä todella kauan verrattuna uuteen huonolaatuiseen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.