Jump to content

Pakosarjassa reikä


Guest grassbest

Recommended Posts

Guest grassbest
Posted (edited)

Hei kaikki!

Olen ollut iloinen kuplaomistaja vajaat 7 vuotta, mutta volkkaripalstalle aivan uusi. Mekaanikkona olen ns. noob.

 

Auto on pelittänyt ihan kivasti kaikki nämä vuodet, mutta varsinkin syksyisin on alkanut ilmeentyä käyntiongelmia. Auton hankittuani pakosarjassa oli pieni ruosteen aiheuttama reikä jonka paikkasin pienellä metallipalalla. Tänään se irtosi kokonaan. Veikkaisin että se on hiljalleen alkanut repsottaa ja päästämään ilmaa pakosarjaan.

 

Moottori käy ihan ok suuremilla kierroksilla mutta pienemillä se käy epätasaisesti. Kuin kaasuttaa se välillä yhtäkkiä kadottaa kaiken voiman, joka palaa sitten kun kaasua vähän pumppaa. Välillä moottori "takasytyttää", varsinkin kun moottoritiellä hidastaa vaihde sisällä tai jos tekee moottorijarrutuksen.

 

Kysymys olisikin seuraava. Aiheuttaako tämä pakosarjan vuoto tämmöisiä oireita autossa? Jos näin on, ongelman pitäisi kai kadota kun paikkaan reiän uudelleen? Olisiko muuten hyviä neuvoja miten tämän reiän paikkaisin jos en halua hitsata?

 

Laitan kuvan mukaan jossa ongelma näkyy.

 

Sorry for bad finnish, en tiedä kaikkia termejä suomeksi kun se on toinen kieleni. :)

 

Terveisin,

Tapsa

 

https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wajhQWUZQZWhUVE5IcDNuQ19qdGt6bmF6WjRr

Edited by grassbest
Posted

Imusarjan esilämmityksen putki kyseessä kai. Kaasarin kurkku jäätyy, kun pakokaasut ei pääse lämmittämään sitä. Paikata siis pitää.

  • Like 1
Posted

Uskoisin että sulla on nyt pari eri vikaa autossa. Totta että pakosarjan esilämmitys voi jäädyttää kaasuttimen kurkun ja aiheuttaa nykimistä ja jokatapauksessa pakovuoto kannattaa korjata.

 

Mutta koska olet säätänyt tai säädättänyt alla olevat.

-venttiilit

-vaihtanut kärjet ja säätänyt kärkivälin

-säätänyt sytytysennakon

-vaihtanut tulpat.

 

Yleensä noin 30€ budjetilla ja tunnin työllä saat autoosi uutta elämää.

Guest grassbest
Posted

Hei!

 

Kiitos avusta! Kärjet ja tulpat äskettäin vaihdettu, johdot kunnolla kiinni. Venttiilit pitäisi myös olla ok, samoin sytytysaika. Ongelma ilmenee ainoastaan kun on kylmempi päivä, ja sen huomaa heti. On ns huonoja ja parempia päiviä.

 

Terveisin,

Tapsa

Posted

Silti tarkistaisin varmuuden vuoksi vielä kärkivälin ja sytytyksen koska huonolaatuiset kärjet voivat kulua nopeasti ja silloin sytytys ei ole kohdalla.

Guest grassbest
Posted

Check!

 

Laitanpa nekin hommat vielä korvan taakse! :) Mulle vihjattiin myös semmoisesta että imusarja voisi olla tukossa. Toivottavasti imusarjan vaihtoon ei vielä päädytä.

 

Tapsa

Posted (edited)

Check!

 

Laitanpa nekin hommat vielä korvan taakse! :) Mulle vihjattiin myös semmoisesta että imusarja voisi olla tukossa. Toivottavasti imusarjan vaihtoon ei vielä päädytä.

 

Tapsa

Ei se imusarja varmaankaan tukossa ole mutta puhki voisi olla. Jos pakosarjalta tulevasta lämmitysputkesta on muodostunut yhteys imupuolella niin nyt moottori saa ylimääräistä ilmaa reiän kautta ja voisi aiheuttaa kuvatut oireet. Reiän paikkaaminenkin voi auttaa käyntiin koska pakokaasussa ei ole juuri happea jäljellä.

Muistaakseni joillakin palstalaisilla on tällainen reikä todettu imusarjassa..?

 

 

EDIT: Niin tuo imusarjassa oleva lämmitysputki on kyllä usein tukossa.

Edited by multanen
Posted

Ja ne kumit siinä imusarjassa (moottorin päällä) haurastuvat aika tehokkaasti nykyisillä polttoaineilla, eli

sais liikaa ilmaa sitäkin kautta.

Posted

Hommahan on sellainen että ensiksi rajataan ulos ne perusuasiat ja jos niillä ei homma parane niin sitten ruvetaan etsimään näitä hämäriä vikoja kuten tuo että imusarja on puhjennut pakoputkeen.

 

Minkäs ikäinen auto on kyseessä eli onko 1 tai 2 reikä kansilla.

Guest grassbest
Posted

Jepa!

 

Alkuperäinen kysymyshän oli ett miten paljon tämmöinen reikä vaikuttaa autoon ja jos oireet joista kerroin sopisi yhteen sen ongelman kanssa.

Ohessa vielä Drive-linkki jossa näkyy kyseistä: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wajhQWUZQZWhUVE5IcDNuQ19qdGt6bmF6WjRr

 

Kupla on vm 66 

 

Se mitä mua hämää on se että auto on käynyt ongelmitta koko kesän kun on ollut lämmintä, mutta oireet ilmenevät heti kun lämpötila laskee.

Voiko tämä tosiaan vaikuttaa sytytyspuolta niin voimakkaasti ja yhtäkkiä?

 

 

Tapsa

Posted

No eiköhän tuo reikä ole melko pitkälti syy ongelmiin. Imusarjan esilämmitys ei toimi ja bensa pisaroituu kylmillä/kosteilla ilmoilla, aiheuttaen laihan seoksen.

Guest grassbest
Posted

Haluan kiittää kaikkia hyvistä neuvoista! En ajatellutkaan että tällä foorumilla olisi niin hyväntahtoisia tyyppejä! :) Ja nopeasti tulikin vastauksia.

On mukavaa jakaa mietteitä toisten intoilijoiden kanssa. Olisi varmaan pitänyt liittyä palstaan kauan sitten niin olisi säästynyt monet päänsäryt..

 

Aion nyt paika sen reiän, ja seuraavaksi tulee sitten tuplatarkistus perusjutuista; johdot, kärjet, tulpat jne. Saapas nähdä sitten mitä tapahtuu

 

Lämpimin terveisin,

Tapsa

Guest grassbest
Posted

Ai katsos perkele! Tuotakin pitää sitten tarkistaa! :) Mihin se putki kiinnittyy alapäästä?

Posted

Ja jos et harrasta talviajoa niin auttaa jo kummasti kun laitat haitariputken kiinni ilmanputsariin ja putken alapään jonnekin konehuoneeseen, kohtuu lähelle lämmintä sylinteripeltiä tms.

 

Näin siis silloin jos sulla ei satu olemaan takimmaisessa moottoripellissä pyöreää reikää tuolle esilämmitysputkelle.

Guest grassbest
Posted

Hyvä idea!

 

Lähdenpä tästä nyt töiden jälkeen heti katsomaan autoa --->

Guest grassbest
Posted

Jep! Elikkäs reikä pellissä on kyllä, joten haitariputki reiän läpi vaan?

Posted

Eli sulta puuttuu toi piippu mikä ohjaa ilman sylinterin kyljestä. Tietty piipusta kannattaisi tehdä ostoilmoitus ostetaan osastolle. Ja varmasti myös pelkkä haitariletku helpottaa imusarjan/kaasarin jäätymistä.

Posted

Imusarjan esilämmitysputkessa oleva reikä on esim. hitsattava ( ei välttämättä putkea umpeen ). Kesäkäytössä oleva moottori ei tarvitse erillistä imuilman esilämmitystä ilmansuodattimeen, imusarja lämpenee liikaakin ilman sitä ja polttoaine höyrystyy tarpeettomasti.

Esilämmitysputkessa oleva kuvassa näkyvä reikä on sen kokoinen, että se antaa melkoisen äänen ja ennen sen paikkaamista on turha alkaa säätämään ja korjaamaan muita vikoja.

Imusarja näyttää olevan 1 reikäkannelle tarkoitettu jolloin siinä ei ole "kumiholkkeja", joskus 1 r. kannen tiiviste vuotaa aiheuttaen ongelmia.

Reiän kautta pakokaasu tulee ulospäin, paitsi moottorijarrutuksessa sen kautta saattaa ilman kierto olla toisinpäin.

Löytyykö Helsingin alueelta henkilöä joka osaa korjata ko:n ongelman?

Guest grassbest
Posted

Hei!

 

Reikä väliaikaisesti paikattu alumiinipalalla sekä kemiallisella metallilla ja näyttää pitävän. Ongelma kuitenkin jatkuu joten seuraavaksi tulee perussäätöjen tuplatarkistus heti kun ehdin.

 

Toi putki on muutenkin ollut haaleampi kuin toinen sivu, joten veikkaan että se on osittain tukossa. Tulee varmaan vaihto jossain vaiheessa.

Guest grassbest
Posted

Tässä vielä muutama kuva:

 

Haitariputki paikallaan: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9weHZVb1lJRjBHZkE

 

Haitariputken pää: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wVGNWaHl4RnBvQjQ

 

Paikattu reikä: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wWFY2cHpRYlBRWURjVEduVzJFckZreEdISFAw

 

Konetila: https://drive.google.com/open?id=0B5xO-Gs14z9wQ2Q3QlZzaDh2eGs

 

Nyt kun mä katon tota jakajaa, niin onko se perkele väärinpäin siinä? :D

Guest grassbest
Posted

Uusi bensasuodatin sekä kondensaattori tilattu.

Kärjet vaihdettiin kesäkuussa, mutta kondensaattori on vanha. Netissä tutkittuani sain semmoisen käsityksen että kondensaattori voi mennä huonoksi kun uudet on kärjet.

Sitäpaitsi se on tosi vanha, niin ei varmaankaan tee haittaa jos vaihdan senkin.

Posted

Uusi bensasuodatin sekä kondensaattori tilattu.

Kärjet vaihdettiin kesäkuussa, mutta kondensaattori on vanha. Netissä tutkittuani sain semmoisen käsityksen että kondensaattori voi mennä huonoksi kun uudet on kärjet.

Sitäpaitsi se on tosi vanha, niin ei varmaankaan tee haittaa jos vaihdan senkin.

Uskoisin että sillä kondensaattorin vaihdolla et voita mitään mutta jos sulla on huonolaatuiset kärjet joihin on kehittynyt piikki keskelle niin niiden vaihdolla voit tehdä ihmeitä käynnille. Ja voi olla että jos se konkka on todella vanha niin se toimii siellä autossa vielä todella kauan verrattuna uuteen huonolaatuiseen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...