Jump to content

Takajarrurummun kiinnitys...


Guest rmono

Recommended Posts

Guest rmono

Niin, koetin tänään tuossa irroittaa takajarrurumpua (vm.-67 T-1:stä), joka näyttäisi olevan lukittuna akselin päässä olevalla 36mm mutterilla, säätääkseni torsiojousitusta (käsijarruvaijeri kun pitäisi saada edestä). Kuitenkaan kyseinen mutteri ei suostunut hievahtamaankaan rost off:in käytöstä, sekä lämmittämisestä, sekä s...nanmoisesta momentista huolimatta (sokan tietty olin muistanut ottaa poies). Voipiko olla että tuossa kyseisessä mutterissa onkin jokin salattu irroitusmekanismi, jonka esim. Harry Potter tuntee, vai uskallanko vääntää sitä auki vieläkin pidemmällä varrella. Helekutti, kun tuntuu että kohta joku muu korkkaa ennenkuin toi aukeaa. En ole aiemmin T-1:n rumpua aukonut, eikä mulla ole mitään Haynesin opusta, mutta kun ei tossa nyt tuntuisi järjen mukaan voivan olla mitään kommervenkkiä...On vaan kai hieman korroosion ruhjoma?

Link to comment
Guest rmono

Juupa, täytynee lisätä meetri vartta ja koittaa uudelleen, meinas vaan usko loppua. Tartteekohan sitä ees kiriä momenttiin 3000Nyyttonia, kun siinä on kerran sokka?

Link to comment
Guest rmono

Kyl siin oli onneks jenkaa sen verta näkyvil, ettei tarttenu eppäillä mihin suuntaan kääntää. Onhan nuita monesti tosiaan väännettu pää punasena, ja noteerattu tovin jälkeen että voisihan sitä oikeaan suuntaan ees pruuvata...;o)

Link to comment
Guest ves_ku

Lähtee vähän pienemmälläkin väännöllä kun toinen vääntää jatkovarren kera ja toinen samaan aikaan lyö kunnon moskalla hylsyn/avaimen kylkeen. Just aukasin oman ja väännettiin ihan vaan putkitongeilla.

Link to comment
Guest Tuoppi

juu ja tohon lyömiseen et ota kaks "lekaa" ja lyö yhtä aikaa mutterin vastakkaisille sivuille, se yleensä herättää kierteen. itse talven alussa väänsin puolen metrin kiintoavaimella+jatkolla ja pidin jännityksessä kun kaveri latas lekalla kiintoavaimen päähän ja voin sanoo et ei ollu edes "tiukassa" ;)

Link to comment
Guest Toheltaja

lyöntiavain on fiksu hankinta. Vartta ei ole ku 20-30cm ja sillä lähtee ku isolla vasaralla naputtelee. Mulla on mokomia laserleikattuna muutama kappale kokoja 36mm että 46mm

Link to comment
lyöntiavain on fiksu hankinta. Vartta ei ole ku 20-30cm ja sillä lähtee ku isolla vasaralla naputtelee. Mulla on mokomia laserleikattuna muutama kappale kokoja 36mm että 46mm

 

 

jokku varottelee että niitä kun käyttää, niin laakerikooleihin tulee kuulien "kuvat".... ja sitte ei mee kauaa kun laakerit narahtaa.

 

En tiedä uskoisko vai ei. Mä käytän jatkovartta ja liekkiä jos tarvii. Kerran joutu laikkaamaan mutterin kyljen auki.

 

jan

Link to comment
Ööö... Tyhmänä kysyn että eikös tykki olisi näpsäkämpi tapa irroitella näitä muttereita? :-O

 

Tai siis joo... Ketkäs kaikki käyttää paineilmaa remonttihommissa?

 

 

o/ hep!

 

:D

 

Ei vaan jaksa monikaan pulttipyssy avata kireitä kuplan napamuttereita, enkä mene takuuseen että kasais kiristääkään tarpeeksi kireälle. Eli kyllä se 1.5m jatkovarsi ja voimahylsy 1" karalla on paikallaan.

Link to comment
Ööö... Tyhmänä kysyn että eikös tykki olisi näpsäkämpi tapa irroitella näitä muttereita? :-O

 

Tai siis joo... Ketkäs kaikki käyttää paineilmaa remonttihommissa?

 

 

o/ hep!

 

:D

 

Ei vaan jaksa monikaan pulttipyssy avata kireitä kuplan napamuttereita, enkä mene takuuseen että kasais kiristääkään tarpeeksi kireälle. Eli kyllä se 1.5m jatkovarsi ja voimahylsy 1" karalla on paikallaan.

 

Ei ole vielä yksikään jääny avaamatta oikealla pulttikoneella... ja kiristettäessä 600Nm luulisi riittävän.

Link to comment

 

jokku varottelee että niitä kun käyttää, niin laakerikooleihin tulee kuulien "kuvat".... ja sitte ei mee kauaa kun laakerit narahtaa.

 

En tiedä uskoisko vai ei. Mä käytän jatkovartta ja liekkiä jos tarvii. Kerran joutu laikkaamaan mutterin kyljen auki.

 

jan

 

Meinasin jo Janilta kysyä et myykkö yhen lyöntiavaimen tänne mut en mä nyt enää uskalla...

 

Mä oon joutunut laikkaamaan pari mutteria mut johtunee siitä et ei oo sitä liekkiä käytössä muuta kuin kehno kosani. Mut noi nyt on kohtuu edullisia katkoakin, tosin uutena ei taida saada enää niitä parhaita muttereita, joisa on rumpua vasten se kaulus, uudemmat mallit ilman kaulusta tarvii hiton jämäkän prikan tai uppoaa pikku hiljaa rumpuun -> löystyy.

Link to comment

moi,

on kyllä vuosien varrella tullu vastaan noita jokka ei oo auennu "millään".

liekit, pulttipyssyt, irrotusliemet, 4 metrin jatkovarret ja ikusella takuulla olevat työkalut ollu käytössä.

 

rälläkällä varovasti halkaisemalla on saatu irtoomaan. "jumi" yleensä helpottaa jo ennen mutskun halkeamista.

 

t:seb.

Link to comment
Guest Toheltaja

mullekin pari moista vastaan tullu. Ehkä suurin syy vielä se että ei o saanu mitenkään rumpua lukittua. En ihan usko tohon laakereiden hajoamiseen tolla kopistelulla, mutta eihän se varmasti hyväkskään ole. Raussiltahan saa sitten ostaa sellaisen missä vedetään väkisin momenttikertojalla. Taidan ittellekki polttaa mokoman kapistuksen ku jaksaa piirrellä...

Link to comment
En ihan usko tohon laakereiden hajoamiseen tolla kopistelulla, mutta eihän se varmasti hyväkskään ole.

 

Ei tietenkään välittömästi hajoa, mutta selväähän se on, että jos kunnolla antaa lekaa laakerin läpi tulevan akselin päähän poikittaissuunnassa, niin laakerikuulathan ne ottaa iskun vastaan. Tarpeeks kovaa kun mättää, niin se laakerikuulan HYVIN pieni kontaktipinta ottaa penaltia ja joko kuulaan tulee tasainen kohta tai laakerikehään kuulan muotoinen lommo. Ajan mittaan, tuhansien kilsojen aikana hiljalleen, tuo sitten syö sitä laakeria paskaksi. Tietty jos vuodessa ajaa sen 2000km nii ei sitä sitten enää yhdistä mihinkään mutterin aukaisiin jos laakeri hajoaa parin vuoden kuluttua, olipahan vaan "paskalaatuinen laakeri".

 

;)

 

Jan

Link to comment

Suosittelen kokemuksesta TERVAN käyttöä kierteisiin sekä booreihin... estää ruostumisen ja kestää kuumuuttakin... aina irtoo helposti... muttei toimi öljyn tavoin sotkijana ja liukkarina.. eli pultti ei sokankaan puuttuessa ala irtoilla ;) !!

Link to comment
Guest rmono

Wielen danke! Aukeshan se lopulta, oli se vaan perkuleen jumisa, jotta sai mätkiä aikansa; meni siinä eilen jo siksäkkiki tai oliko tolvana janoon, ja olin hiemahkosti vähällä ottaa ns.vinkelsliparin ja suurehkon taltan käsiini. Lysti yllätys paljastuikin vääntösauvasta, kun oli siinä sellainen, sanoisiko kirurgi kenties, kierteinen fraktuura; elikkä oli mennyt poikki koko sauva; ihmekkös tuo sitten että kupla makasi. Vielä tuohon rummun mutteriin senverran, jotta kannattaisikohan sitten laittaa tosiaan riski prikka siihen väliin mikäli käyttää noita "kauluksettomia" muttereita, vai onko paree iliman?

Link to comment
Vielä tuohon rummun mutteriin senverran, jotta kannattaisikohan sitten laittaa tosiaan riski prikka siihen väliin mikäli käyttää noita "kauluksettomia" muttereita, vai onko paree iliman?

 

Mun kokemuksen mukaan ei juuri kannata ilman koettaa. Mulla oli ensin sellainen ei juuri laturinpyörän shimmiä vahvempi peltiprikka siellä kun en tajunnut hommaa, en vielä sittenkään kun mutteri pian löystyi ja alkoi lootaöljy haista. Vasta toisella kiristyksellä muutaman viikon päästä hokasin että se uppoaa rumpuun prikkoineen se mutsku.

 

Eli kunnon prikka jos et kauluksellisia muttereita saa, tietysti kuitenkin sellainen ettei jää mutteri liian ylös että saa vielä sokan hyvästi paikalleen.

Link to comment

Mulle on tullu usempia kuplia joita olen ostanut niin että vetarinmutterit on löysällä ihme klapinaa kerrankin kuului kurviin ajettaessa,vasta myöhemmin huomasin että jumalauta rumpu on melkein irti! Ja kuinka moni onkaan tänä soitellut ja jutellut kun jarrurummusta on poorit paskana kun ollut löysällä jne. EHDOTTOMASTI alkuperäistyyppinen mutteri ja sokka. Momenttiavaimella vedän itse 360nm kun sellainen on mutta käsipelilläkin tuon uskaltaa ei ole niin tarkkaa kun vauhtipyörän kanssa.

 

Kaikenlaista on nähty kerran tein yhdelle karmann avokuplaa 69 jossa irssi perä ja laakerien välistä (2 laakeria) oli jätetty keskiholkki pois ja lisäksi survottu 5-pulttiset rummut siinä sai hetken ihmetellä jotta missä vika kun mutteri on sormitiukkuudella kiinni ja kun kiristää niin ei pyörä pyöri,tässä tapauksessa oli kaksikin vikaa mutta ei niistä sen enempää.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Edellisen pirssin boorit oli jonkinverran hankautunu löysäks kun se rumpu oli päässy liikkumaan. Sillon ei paljoo voi sit enään tehä kun vaihtaa rummun.

 

Navat kun tein levyile, niin tein samantien sit aika tiukat niistä.

Link to comment

HC:n nettikataloogissa on kuvan mukaan -66 asti kaulukseton mutteri, MADE IN GERMANY

4198-50.jpg

 

67-> tietystä alustanumerosta eteenpäin taas on kauluksellinen

4198-51.jpg

 

Itselle tuli KK:sta tilaamalla nuo kauluksettomat ja niiden kanssa siis mainitut ongelmat syntyivät. Ja värkki on vuodelta -72, niin on vetarit ja rummutkin. Liekö sit vanhemmissa (5-pulttisissa?) erilainen se rummunpää että kaulusta "ei tarvita", kohtuu paksun prikan laittaisin kuitenkin väliin.

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

4 pulttiseen kuuluu kauluksellinen mutteri.

5 pulttiseen kuuluu kaulukseton mutteri.

Mutterit toimitetaan aina tilaajan toivomusten mukaisesti.

Oikea kiristysmomentti ja laita hieman alu tai kuparitahnaa kierteisiin , sen jälkeen saa mutterin irti normaaleilla työtavoilla.

Mutterin hinta on 5 eur. ja laadussa ei ole ollut ongelmia.

Link to comment
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...