Guest kaipas Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Moi! Miten 20w-50 tason mineraaliöljyt toimii kylmässä? Mikä olisi pakkasraja? Usein täällä etelässä ei kovia pakkasia talvisin ole. Öljypurkin kyljessä kuitenkin käyttölämpötila on yli -20 asti. Ja kuplan korjauskäsikirja suosittelee ko. öljyjä eikä pakkasista mitään puhuta. Voiko tätä öljyä käyttää talvella kohtuu pakkasilla? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Kesäöljyt. Ovat aika vaseliinia jo parin asteen pakkasessa ja sen kyllä huomaa konetta startatessa. Quote Link to comment
ARTO Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Rohkeesti vaan ohkasempaa ja sitä ohkasempaa mitä vähemmän väsynyt kone esim jos on vielä ns hyväss iskussa eikä ole ajettu +100tkm, suoraan jotain 5-40 öljyä sisään ja kesäksi paksummat jos jännittää öljynpaineet. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Meillä kilpurissa kun oli kiinanjalka öljynsuodattimelle ja ilmeisesti hieman vino, niin nollassa pata startatessa ampui useamman kerran öljynsuodattimen tiivisteen raolleen 20W50 mineraaleilla. Synteettisillä 10W60 öljyillä ei ollut samaa ongelmaa. Sittemmin vaihtui toki tuo jalkakin joka olisi varmasti kestänyt nuo 20W50:tkin. Oma öljyvalinta ilmajäähykoneisiin (4- ja 6 -pyttyisiin) on ollut jo jonkun vuoden täyssynteettinen 5W50. Halvempaakin kun 20W50 mineraalit. Quote Link to comment
MU Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Nolla kelissä aukasee kivasti Boschin suodattimen prässäyksestä auki. Hyvä sulake, eipähän mene jääd.kennot. Quote Link to comment
tolvana Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Nolla kelissä aukasee kivasti Boschin suodattimen prässäyksestä auki. Hyvä sulake, eipähän mene jääd.kennot.Mäkin yhden koneen sain tältappaa ennenaikaseen remppaan. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 (edited) 10W40 äkkiä käyttöön ku alle 5c 26mm pumpulla( alle 10 asteen jos30mm riippuen pumpusta ) liian korkeilla öljynpaineilla ja tai kavitaatiolla hajottaa laakerit koneet sekä kylmän pajsun öljyn ilmakuplat ei nouse öljystä tarpeex nopeesti pois jne.. https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy http://www.storm-motor.fi/moottoripyoran_oljyt/ http://www.motormarket.fi/autoilu/voiteluaineet.html?gclid=CjwKEAjwv7HABRCSxfrjkJPnrWgSJAA45qA2Dd-T1YniWQVu3GD1Ho_Z5rGonN2wT8_M46LC16I4ERoCSFTw_wcB https://www.google.fi/search?q=%C3%B6ljyn+viskositeetti+taulukko&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj76o-1ovHPAhUEEJoKHYnUCBwQsAQIKA&biw=1920&bih=969 Edited October 23, 2016 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.