ekam Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Täällä aiempaa keskustelua omasta koheltamisesta, http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/27216-kupla-ei-kipin%C3%B6i/ Auto on siis tullut minulle ilman konetta ja mukana oli noin 2,5 konetta purettuna ja noista osista olen talven aikana koneen kasannut. Kysessä on omatkin taidot tuntien ns harjoituskone, jotta pääsee kuplan tekniikkaan sisälle edes jonkin verran. Kun sain koneen käyntiin, koneessa ei pysynyt öljyt sisällä vaan ne valuivat öljypumpun välistä maahan. Sain purettua pumpun ja pikaisella asiaan tutustumisella selvisi että minulla on ollut oletettavasti 4-niittisen pumppu paikoillaan 3-niittisen nokka-akselin kanssa ja tämän seurauksena pumppu on päästänsä silppuuntunut koneeseen sisään. Aloittelija kun olen en osannut ottaa selvää pumppujen eroista ja kun osat olivat jo valmiiksi laatikossa en osannut mitään epäilläkään... Nyt se tärkein kysymys kuuluu että mitä vahinkoa alusilppu on saanut koneessa aikaan? Kone on käynyt noin 5min pienehköillä kierroksilla. Mitä alumiini yleensäkin saa aikaan moottorissa? Tuliko totaalituho vai onko jotain pelastettavissa? Pelkillä öljyhuuhteluilla tästä tuskin selviää... Quote Link to comment
Mäki Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Alumiinisilpulla on ikävä taipumus varastoitua öljykanaviin. Suosittelen koneen purkua, pesua ja vaurioiden tarkastamista. Laakerithan tuossa menee ensimmäisenä, joten yleensä niiden vaihdolla selvitään. Hyvällä tuurilla voi selvitä pelkällä pesulla. Quote Link to comment
janskuk Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Öljypohjan karkea sihti estää suurempien lastujen pääsyn kanaviin/laakereille. Öljyn ja sihdin vaihto + öljypohjan huuhtelu nyt ainakin. Itse en lähtis purkamaan, varsinkaan kun kyseessä ei ilmeisesti ole monen tonnin moottori? Quote Link to comment
ekam Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Alumiinisilpulla on ikävä taipumus varastoitua öljykanaviin. Suosittelen koneen purkua, pesua ja vaurioiden tarkastamista. Laakerithan tuossa menee ensimmäisenä, joten yleensä niiden vaihdolla selvitään. Hyvällä tuurilla voi selvitä pelkällä pesulla. Noin tulis ainaki hyvä... Quote Link to comment
Maasturi Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 (edited) Mittaa öljypumpusta pumpun/lohkon tiivistepinnasta akselin päähän ( siihen joka tulee nokka-akselin hahloon ) mitta. Onko se 48mm. vai 53mm. ? Jos se on n.53mm. on se ö.pumppu 4 niittiselle nokalle. Sinun alkuperäinen ongelma johtui siitä, että lohkon/öljypumpun tiivistepinnat eivät olleet tiiviit koska öljypumppu ei pohjannut lohkoa vasten ( öljypumppu ei ollut paikoillaan). Onko öljypumpussa näkyvissä kosketusjälkiä esim. nokka-akselin kohdalla? Edited March 24, 2017 by Maasturi 1 Quote Link to comment
ekam Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Öljypohjan karkea sihti estää suurempien lastujen pääsyn kanaviin/laakereille. Öljyn ja sihdin vaihto + öljypohjan huuhtelu nyt ainakin. Itse en lähtis purkamaan, varsinkaan kun kyseessä ei ilmeisesti ole monen tonnin moottori? Juu ei oo tonneja. Hyvä jos pari sataa oon osiin laittanu. Mut hyväkuntosia vaikkakin käytettyjä osia niin ei niitäkään viitsisi tahallaan rikkoa. Saattaa olla silti että mennään tuurilla ja huuhtelulla. Jos pariin kertaan pyöräyttäs "huuhteluöljyt" koneessa ja putsais pohjasta kaiken pois mitä saa ja vaihtas sihtin ainaki kerran... Tässä kohtaa ff-tsydeemi ois kai hyvä oikeine suodattimineen. No pitää harkita vielä. Osaako kukaan kuvan perusteella sanoa paljonko pumpusta on irronnut alumiinia tai mikä on ehjän pumpun rungon korkeus akselin läpiviennistä (se pinta joka on syöpynyt rikki) kiinnityslaipan ala- tai yläpintaan? Quote Link to comment
Tutkija Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Oisko tuosta 1-2 millin verran hävinnyt tavaraa. Alunperin alumiini on vähän alempana kuin täyspaksu rattaan akseli. Quote Link to comment
ekam Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Mittaa öljypumpusta pumpun/lohkon tiivistepinnasta akselin päähän ( siihen joka tulee nokka-akselin hahloon ) mitta. Onko se 48mm. vai 53mm. ? Jos se on n.53mm. on se ö.pumppu 4 niittiselle nokalle. Sinun alkuperäinen ongelma johtui siitä, että lohkon/öljypumpun tiivistepinnat eivät olleet tiiviit koska öljypumppu ei pohjannut lohkoa vasten ( öljypumppu ei ollut paikoillaan). Onko öljypumpussa näkyvissä kosketusjälkiä esim. nokka-akselin kohdalla? Näinhän se on mennyt. Veikkaan mittaamattakin että neliniittisen pumppu oli paikoillaan. On pumppu ottanut kipeetä. On jälkiä sekä vetoakselin että sivumpana rungon kohdalla. Pitää koittaa selvittää montako milliä osat avat ohenneet että voi päätellä paljonko alumiiniä on vielä koneessa. Quote Link to comment
ekam Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Oisko tuosta 1-2 millin verran hävinnyt tavaraa. Alunperin alumiini on vähän alempana kuin täyspaksu rattaan akseli. Ok, no siinä tapauksessa koneessa ei voi olla alumiinia ihan mahdottomasi. Pumpussa oli kiinni irrotettaessa pari isoa könttiä ja nokka-akselissa on kans aika reilusti tavaraa vielä kiinni. Uskaltasko koneen jättää purkamatta... Pumppu pitää tietty uusia. Vissiin kaikki versiot käy kun on vaan tarkotettu kolmeniittiseen? Quote Link to comment
mikko k Posted March 24, 2017 Share Posted March 24, 2017 Mun näkemys on että sitä alumoskaa on sen verran paljon että en enää käynnistäisi konetta. Vaan purkuun ja pesuun. Mutta kaikki tekee miten tahtoo. Quote Link to comment
ekam Posted March 24, 2017 Author Share Posted March 24, 2017 Mun näkemys on että sitä alumoskaa on sen verran paljon että en enää käynnistäisi konetta. Vaan purkuun ja pesuun. Mutta kaikki tekee miten tahtoo. Luotin näkemykseesi ja omatuntokaan ei antanut mennä siitä mistä aita on matalin, joten räikkä lauloi 3,5h ja lopputilanne on kuvan mukainen. http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/media/Kupla%20-74/DSC_1110_zpsr3townyz.jpg.html?sort=3&o=0 Alustava analyysi: moskaa ei mahdottomasti, mutta sen verran että kannatti kone senkin takia purka, mutta lisäksi ainakin nokka-akselin laakeri on ottaneet alumiinista jo nyt kipeää, eli kaikki laakerit menee tilaukseen. Sen lisäksi yksi työntötanko on kolistellut suojaputkea. Kokonaisuutenaan voitaneen sanoa että loppujaan taisi olla onni että pumppu leikkas ja täytyy vielä osia pestessä tutkia lisää mitä löytyy. Uskomatonta kyllä muita öljyvuotoja ei löytynyt kuin pumpun kohta. Täytyy miettiä voisko konelle tehdä jotain muutakin pientä nyt kun on taas auki, vaan mitä se voisi olla... Vappu vaan alkaa olla jo liian lähellä. Quote Link to comment
ekam Posted April 7, 2017 Author Share Posted April 7, 2017 (edited) http://s1321.photobucket.com/user/koliikki/library/Kupla%20-74?sort=3&page=1 Tietä kiinnostaako ketään, mutta yllä olevasta linkistä löytyy pari kuvaa mitä osien esipesussa löytyi ja miltä kiertokangen ja nokka-akselin laakerit näytti. Onko romua paljon ja ovatko laakerit rikki, sitä en tiedä mutta kone on nyt putsattu ja uudet laakerit menossa paikoilleen. En olis vanhoilla kehdannut kasata. Edit osoite korjattu? Edited April 7, 2017 by ekam Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 8, 2017 Share Posted April 8, 2017 Ihan hyvä taisi olla että pata purettiin, ei nuo kaikki tosiaan ihan uuden koneen laakereilta näytä. Tavallaan positiivista todennäköisesti myös se, että kampuran, kiertokankien ja nokkien laakeripinnat ovat varmaan kuitenkin aivan hyvät kun silppu on ollut pehmeämmästä materiaalista eikä tuon isompaa jälkeä ole kuitenkaan tehneet. Ja nyt kun pata on kerran koeponnistettu niin nythän siitä siten tulee hyvä ja helposti ennen vappua :D 1 Quote Link to comment
ekam Posted April 8, 2017 Author Share Posted April 8, 2017 Akselien pinnat ei onneksi oo muutttuneet miksikään. Koneesta ois tarkoitus saada tälle illalle kannet momenttiin ja venttiilit säätöihin, joten vappuun on vielä hyvät mahdollisuudet. Toki ennen leimaa on vielä pientä värkkäämistä, mutta onneksi vain pientä... Vapaa-aika vaan kortilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.