Jump to content

Vauhtipyörän vaihto


Recommended Posts

Ostin viime syksynä remontoidun 1776 koneen kuplaan. Tarkemmin sitä tutkittuani huomasin siinä olevan 180mm kytkin. Viisaammat käskivät vaihtaa sen 200mm kytkimeen, koska tuo 180mm ei kestäisi kyseisessä koneessa. Tallissa oli yksi runkolaakereiltaan väljä kone mistä nappasin 200mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän irti, mutta sitten törmäsin ongelmaan... 200mm:sen vauhtipyörä ei sovikaan paikalle. 1776 koneessa on kampiakselin päässä jonkunnäköinen holkki, mikä estää vauhtipyörän paikalleen menemisen.

 

Teksti on sekavaa, toivottavasti joku ymmärtää mitä ajan takaa ja osaa kertoa mitä pitää tehdä seuraavaksi. Täytyykö purkaa koko kone vai jätetäänkö 180mm kytkin paikalleen vai mitä? Alla on kuvia:

 

http://14357718.jpg

 

http://14357719.jpg

 

http://14357720.jpg

Link to comment

Äkkiseltään kännykän näytöltä katsottuna sulla näyttäis olevan vanhempi kampiakseli joka vaatii ei-o-rengas-tiivistetyn vauhtipyörän. Nyt näyttää uusi vauhtipyörä olevan o-renkaalla ja vanhemman kampiakselin olake on sille liian lyhyt.

 

Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

No niin, kyllähän tämä lähtee aukeamaan! Eli käytännössä näitä vauhtipyöriä ei voi vaihtaa keskenään. Pitää etsiä jostain 200mm kytkimelle sopiva vauhtipyörä mikä on 'ei-O-rengas-tiivistetty'. Tuota 180mm vauhtipyörää en laita enää paikalleen, niin kuin kaikki totesivat, eli on saanut jo riittävästi lämpöä ja reiät on sopivasti soikeat.

 

Jos jollain on oikeanlainen vauhtipyörä nurkissa, laita viestiä tulemaan 0443536845 / kimmo.k.heinonen@gmail.com

Link to comment

Akselintapit ovat halkaisijaltaan samoja, mutta kuvassa näkyvät kaksi tummempaa ovat mielestäni hieman lyhyempiä. Pitääkö olla? Autossa 12V sähköt, joten starttikehä pitäisi olla tiuhempi.

 

Ostin koneen viime syksynä ja nyt vasta kunnolla pääsen sitä tutkimaan. Eli ei ole tarkempaa tietoa mitä kyläseppävirityksiä koneelle on tehty. Ostohetkellä koneenrakentaja soitti ja kertoi koneesta vaikka mitä, mutta muistikuvat ko. puhelusta ovat aika hatarat...

Link to comment

Se on vauhtipyörästä irronnut rinkula... joissakin vauhtipyörissä on puristesovitteella kiinni tollainen teräsrinkula o-renkaanpaikasta kampiakseliin päin.

Nyt kun pääsin katsomaan tietokoneelta kuvia suurempina, niin melkeinpä äänestäisin tämän vaihtoehdon puolesta. Oliskohan tuo vanha vauhtis kantanut tuohon renkaaseen ja ollut hieman ulkona, ja sen takia nuo reiät/tapit saaneet kipeetä?

Link to comment

Nyt kun pääsin katsomaan tietokoneelta kuvia suurempina, niin melkeinpä äänestäisin tämän vaihtoehdon puolesta. Oliskohan tuo vanha vauhtis kantanut tuohon renkaaseen ja ollut hieman ulkona, ja sen takia nuo reiät/tapit saaneet kipeetä?

Jos tilanne olisikin tämä, niin ei muuta kun stefa pois ja kova yritys jotta saisi rinkulan irti. Lämpö on varmaan aika kova sana... Löytyykö jostain räjäytyskuvia, jotta näkisi minkälaisia osia vastaan saattaa tulla kun ryhtyy purkamaan?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...