KaKaRa Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Ostin viime syksynä remontoidun 1776 koneen kuplaan. Tarkemmin sitä tutkittuani huomasin siinä olevan 180mm kytkin. Viisaammat käskivät vaihtaa sen 200mm kytkimeen, koska tuo 180mm ei kestäisi kyseisessä koneessa. Tallissa oli yksi runkolaakereiltaan väljä kone mistä nappasin 200mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän irti, mutta sitten törmäsin ongelmaan... 200mm:sen vauhtipyörä ei sovikaan paikalle. 1776 koneessa on kampiakselin päässä jonkunnäköinen holkki, mikä estää vauhtipyörän paikalleen menemisen. Teksti on sekavaa, toivottavasti joku ymmärtää mitä ajan takaa ja osaa kertoa mitä pitää tehdä seuraavaksi. Täytyykö purkaa koko kone vai jätetäänkö 180mm kytkin paikalleen vai mitä? Alla on kuvia: http:// http:// http:// Quote Link to comment
Tanhis Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Kuvia ei näy mutta en nyt konetta rupeaisi purkamaan 180 vauhtiksen takia mielummin ostaa sitten vaikka pitävemmän kytkinlevyn ja asetelman jos jännittää että alkaa luistamaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Liekö tuo holkki joku roskapönttöväen viritys. Eikä nuo ohjuritapit, taikka niiden reijätkään, oikein hyviltä näytä. Quote Link to comment
KaKaRa Posted March 27, 2017 Author Share Posted March 27, 2017 Joko nyt näkyisi kuvat: http://aijaa.com/VNajrn http://aijaa.com/pmfajH http://aijaa.com/xX4xrw Quote Link to comment
Tutkija Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Se on vauhtipyörästä irronnut rinkula... joissakin vauhtipyörissä on puristesovitteella kiinni tollainen teräsrinkula o-renkaanpaikasta kampiakseliin päin. Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Äkkiseltään kännykän näytöltä katsottuna sulla näyttäis olevan vanhempi kampiakseli joka vaatii ei-o-rengas-tiivistetyn vauhtipyörän. Nyt näyttää uusi vauhtipyörä olevan o-renkaalla ja vanhemman kampiakselin olake on sille liian lyhyt. Lähetetty minun London laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
mikko k Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Näyttäis tuon kevennetyn ja lämpöä ottaneen vauhtiksen tapin reiät olevan valmiit. Sitä mä en ainakaan koneeseeni asentaisi... Quote Link to comment
KaKaRa Posted March 27, 2017 Author Share Posted March 27, 2017 No niin, kyllähän tämä lähtee aukeamaan! Eli käytännössä näitä vauhtipyöriä ei voi vaihtaa keskenään. Pitää etsiä jostain 200mm kytkimelle sopiva vauhtipyörä mikä on 'ei-O-rengas-tiivistetty'. Tuota 180mm vauhtipyörää en laita enää paikalleen, niin kuin kaikki totesivat, eli on saanut jo riittävästi lämpöä ja reiät on sopivasti soikeat. Jos jollain on oikeanlainen vauhtipyörä nurkissa, laita viestiä tulemaan 0443536845 / kimmo.k.heinonen@gmail.com Quote Link to comment
-tipi- Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Miusta näyttää että kampurankin tappeja on ainakin kahta eri kokoa, jotta voipi olla morjens sekin. Tiedätkö mitä muuta (kyläseppä)viritystä koneeseen on tehty? Quote Link to comment
KaKaRa Posted March 27, 2017 Author Share Posted March 27, 2017 Akselintapit ovat halkaisijaltaan samoja, mutta kuvassa näkyvät kaksi tummempaa ovat mielestäni hieman lyhyempiä. Pitääkö olla? Autossa 12V sähköt, joten starttikehä pitäisi olla tiuhempi. Ostin koneen viime syksynä ja nyt vasta kunnolla pääsen sitä tutkimaan. Eli ei ole tarkempaa tietoa mitä kyläseppävirityksiä koneelle on tehty. Ostohetkellä koneenrakentaja soitti ja kertoi koneesta vaikka mitä, mutta muistikuvat ko. puhelusta ovat aika hatarat... Quote Link to comment
metake Posted March 27, 2017 Share Posted March 27, 2017 Se on vauhtipyörästä irronnut rinkula... joissakin vauhtipyörissä on puristesovitteella kiinni tollainen teräsrinkula o-renkaanpaikasta kampiakseliin päin. Nyt kun pääsin katsomaan tietokoneelta kuvia suurempina, niin melkeinpä äänestäisin tämän vaihtoehdon puolesta. Oliskohan tuo vanha vauhtis kantanut tuohon renkaaseen ja ollut hieman ulkona, ja sen takia nuo reiät/tapit saaneet kipeetä? Quote Link to comment
KaKaRa Posted March 27, 2017 Author Share Posted March 27, 2017 Nyt kun pääsin katsomaan tietokoneelta kuvia suurempina, niin melkeinpä äänestäisin tämän vaihtoehdon puolesta. Oliskohan tuo vanha vauhtis kantanut tuohon renkaaseen ja ollut hieman ulkona, ja sen takia nuo reiät/tapit saaneet kipeetä? Jos tilanne olisikin tämä, niin ei muuta kun stefa pois ja kova yritys jotta saisi rinkulan irti. Lämpö on varmaan aika kova sana... Löytyykö jostain räjäytyskuvia, jotta näkisi minkälaisia osia vastaan saattaa tulla kun ryhtyy purkamaan? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.