P_Valtonen Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 (edited) Hellow Hörhöt Tässä on tullu kysymysiä mulle miten tuo nepan suurempi jäähytin menee kuplan DH koppaan sisään. Nyt tein pitkästä aikaa tuon modauksen ja paukutin samalla kuvia. Joten nyt sitten olis mitä näyttää =) Itte tekemiseen on kaksi vaihtoehtoa, ekassa vaihtoehdossa pilkotaan 2kpl DH koppaa ja saadaan näin levitettyä yksi koppa (toinen menee Kusarille). Toinen vaihtoehto on leventään vakiokoppaa siivulla. Tällä jälkimmäisellä nyt sittten olis "esittely" Kuvani on ihan hanurista (sorry!), mutta tavoite on näyttää mitä teen, eikä se että kuvakulmat on hiottu viimesilleen. * Jos jollekkin epäselvä noiden jäähyjen koko ero. Niin ohessa netistä pöllityin kuvin ko asia Typ-4 * Typ-1 Edit. Kun kopan modaus on helppoa ja kennojen hintaerokin on maltillinen, niin jatkossa pyrin tekee tällä suuremmalla kennolla koneet. Tuolla AC-kaupan www-sivun loppuneljänneksessä on noi jäähyt peräkkäin. Joten kennojen hintavertailu ei vois olla helpompaa :) Edited May 15, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Ensin on leikattava koppa halki, niin että molemmin puolin saumaa on tilaa littää metallia. Viisammat tekis tän hitsaamalla, mä teen POP niiteillä * Kun vetäsin summittain rälläkällä sauman, niin pefalleenhan se meni. Siksi tuossa on turha kolmio, mutta se nyt ei tahtia haittaa Edited May 13, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Seuraavaksi irrotettua palasta pitää pikkusen kantata. Ks vihreet nuolet. Nää on tehty ihan pihdeillä Edited May 13, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Sitten tuohon koloon pitäs saada täytettä. Paffista malli, paffi mallin mukaan millistä alumiinia ja hyvä tulee Edited May 13, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Sitten alimiini toisesta päästä kiinni. Sitten koko alareuna päästä päähän Edited May 13, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Sitten sama juttu kannen kanssa. Toisesta päästä kiinni pätkä kerrallaan ja vasaraa tarvittaessa näytäen. Pikkusen piti myös peltisaksilla nippasta Edited May 14, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Sitten moottorisilikoonilla vedin sisäpuolelta kaikki saumat Ja kilikali niskaan toiselle puolelle Edited May 13, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 13, 2017 Author Share Posted May 13, 2017 (edited) Kurviin tuli suora alumiinin pala keskelle levityksenä (sorry ei kuvaa) Ja siihen putken yläpäähän, yksinkertaisesti kanavan etummaisen pystypäädyn siirto lähemmän etupuskuria taivuttamalla. Siirto määrä sama kuin kurvin levennys. Tää homma vaati pari postimerkin kokoista lappua siirtokohtiin (sorry ei kuvaa) Edited May 13, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
Tanhis Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Oliko sen itse jäähyn kiinnityksessä jotain erikoista pidemmät pultit tms. Quote Link to comment
Roope Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Vaikuttaakos tuo muutos kuinkapaljon sylinterien ja kansien jäähdytykseen kun luulisi että tuo virtaa enemmän ilmaa ulos. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 14, 2017 Author Share Posted May 14, 2017 Oliko sen itse jäähyn kiinnityksessä jotain erikoista pidemmät pultit tms. Alimmaisin, se lyhyt, käy semmosenaan. Ne kaksi muuta pidempää pitää vaihtaa vielä pidemmiksi. Quote Link to comment
tolvana Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Oliko sen itse jäähyn kiinnityksessä jotain erikoista pidemmät pultit tms. Nelkun pinnapultit pitää olla, ne on sen parikytmilliä pidemmät mitä tuo jäähy on paksumpi. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 14, 2017 Author Share Posted May 14, 2017 kerkesimpäs =) 2 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 14, 2017 Author Share Posted May 14, 2017 (edited) Vaikuttaakos tuo muutos kuinkapaljon sylinterien ja kansien jäähdytykseen kun luulisi että tuo virtaa enemmän ilmaa ulos. Kokeilin kädellä tuolta putkenpäästä ulos tulevaa ilmaan, kun kone oli käynnissä. Oli niin mitätön lehmän-henkäys tyhjäkäynnillä, että ensin mietin että onko tämä systeemi jotenkin rikki. Se olis kiva tietää mikä on normaalisti sylinteri / ö-jäähy ilman suhde. Eli paljonko pitäs menee kummallekkin. Edited May 15, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
Tanhis Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Eikös doghouse puhaltimella ole niinsanottu oma osionsa öljyjäähylle. Ja tästä syystä propelli on leveämpi normaaliin verrattuna. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Eikös doghouse puhaltimella ole niinsanottu oma osionsa öljyjäähylle. Ja tästä syystä propelli on leveämpi normaaliin verrattuna. Totta. Eli ilmankierto on aina täysiä jäähykennolla, riippumatta termostaatin asennosta. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Ja kun leveämpi puhallin doghousessa että riittää jäähdytys öljynjäähylle & sylinteteille niin tällä matikalla pitäis 4tyypin jäähymodauksen yhteydessä leventää taas puhallintakin. Kuinkahan paljon koneen (öljyn) lämmöistä saa pois jos satsais vaan sylintereitten/kansien jäähdytykseen eikä yhtään enempää öljyn jäähdytykseen kuin orkkiksena. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 (edited) Kaivelin kokemuksia suuremman kennon tehosta Omien empiirisien kokemuksien mukaan type-4 kennolla saadaan aikaiseksi n.20 c` lämpötila lasku. Tämä juttu vuodelta 2015. Tuolla muutten hyvä kuva tästä toisesta tavasta (kahdesta kopasta -> yksi koppa) tehdä koppaan levitys. Edited May 16, 2017 by P_Valtonen Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Ja kun leveämpi puhallin doghousessa että riittää jäähdytys öljynjäähylle & sylinteteille niin tällä matikalla pitäis 4tyypin jäähymodauksen yhteydessä leventää taas puhallintakin. Saman kokoisesta reiästä menee ilma sisään ja ulos kuin ennenkin, ainoastaan jäähdyttimen virtauspinta-ala kasvaa. Mikä näistä sitten lienee rajoittavin, koska onhan esim. se ilman "ulostulonokka" aika pieni eikä sekään jäähdyttimelle ropelin vierestä menevä rako mitenkään erityisemmän iso. Ja koska ropelissa/kopassa on tosiaan "oma osio" jäähdyttimelle, sen mahdollinen parempi läpivirtaus tuskin vaikuttaa kansille/sylintereille menevään osuuteen. Itse lisäsin nyt jäähdytystä ylimääräisellä ropelilla - laturiin (http://aircooled.fi/tuote/5202/laturin-hihnapyora-12v-tuulettimella). Se puhaltaa säteittäisesti yllättävänkin paljon ulos. Periaatteessa sekin ilma on nyt pois kansien jäähdytyksestä, mutta koska em. laturista normaalia enemmän imaistavaa sähköä käytetään mm. kaljan jäähdytykseen niin pidän tätä hyvänä kompromissina. Muuta pientä empiriikkaa: - Pallisdoppelissa 2 litran T1-koneella DH:lla kaikki pellit huolelliseti jne. Kummassakin kyljessä on ilmanotot. Jos otan lavalta koko moottoritilan levyisen vanerin pois, laskee öljyn lämmöt matka-ajossa noin 10 astetta. Ne kylki-louverit ovat siis aika paljonkin rajoittavat tekijät, kun en usko että sinne lavalle kovin kovaa patopainettakaan tulisi. - Märän kelin vaikutus (luukku kiinni) on viitisen astetta vaikka ulkolämpötila olisi sama. Johtuneeko kosteammasta ilmasta vai öljypohjan vesisumutuksesta, en osaa sanoa. - Nyt asensin lisäöljypohjan, sen vaikutusta voin veikkailla kun oliis edes sinnepäin relevantit kelit. Sinänsähän lämpötilan käyttäytyminen on lineaarista, eli jos nyt täräyttäisin Teijon trailerille ja työntäisin baanaa 85 nopeudella lavaluukku auki ja reilusti tavaraa kyydissä, pitäisi öljyjen pysytellä 100-110 asteessa ja siitä lisäöljypohjan mahdollinen vaikutus pois. Viime kesänä em. lämmöt VW Openin reissulla aika tasaisesti välillä 110-125. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.