Jump to content

Typ-4 ö-jäähyn sullominen kuplan DH koneeseen


Recommended Posts

Hellow Hörhöt

 

Tässä on tullu kysymysiä mulle miten tuo nepan suurempi jäähytin menee kuplan DH koppaan sisään.

Nyt tein pitkästä aikaa tuon modauksen ja paukutin samalla kuvia. Joten nyt sitten olis mitä näyttää =)

 

Itte tekemiseen on kaksi vaihtoehtoa, ekassa vaihtoehdossa pilkotaan 2kpl DH koppaa ja saadaan näin levitettyä yksi koppa (toinen menee Kusarille). Toinen vaihtoehto on leventään vakiokoppaa siivulla. Tällä jälkimmäisellä nyt sittten olis "esittely"

 

Kuvani on ihan hanurista (sorry!), mutta tavoite on näyttää mitä teen, eikä se että kuvakulmat on hiottu viimesilleen.

 

*

 

Jos jollekkin epäselvä noiden jäähyjen koko ero. Niin ohessa netistä pöllityin kuvin ko asia

 

Typ-4

$_1.JPG

 

*

 

Typ-1

$_1.JPG

 

Edit.

Kun kopan modaus on helppoa ja kennojen hintaerokin on maltillinen, niin jatkossa pyrin tekee tällä suuremmalla kennolla koneet. 

Tuolla AC-kaupan www-sivun loppuneljänneksessä on noi jäähyt peräkkäin. Joten kennojen hintavertailu ei vois olla helpompaa :)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ensin on leikattava koppa halki, niin että molemmin puolin saumaa on tilaa littää metallia.

 

Viisammat tekis tän hitsaamalla, mä teen POP niiteillä

 

*

 

Kun vetäsin summittain rälläkällä sauman, niin pefalleenhan se meni. Siksi tuossa on turha kolmio, mutta se nyt ei tahtia haittaa

post-37-0-79616200-1494706715_thumb.jpg

post-37-0-40356700-1494706719_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Kurviin tuli suora alumiinin pala keskelle levityksenä (sorry ei kuvaa)

 

Ja siihen putken yläpäähän, yksinkertaisesti kanavan etummaisen pystypäädyn siirto lähemmän etupuskuria taivuttamalla.

Siirto määrä sama kuin kurvin levennys. Tää homma vaati pari postimerkin kokoista lappua siirtokohtiin (sorry ei kuvaa)

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Vaikuttaakos tuo muutos kuinkapaljon sylinterien ja kansien jäähdytykseen kun luulisi että tuo virtaa enemmän ilmaa ulos.

Kokeilin kädellä tuolta putkenpäästä ulos tulevaa ilmaan, kun kone oli käynnissä.

Oli niin mitätön lehmän-henkäys tyhjäkäynnillä, että ensin mietin että onko tämä systeemi jotenkin rikki.

 

Se olis kiva tietää mikä on normaalisti sylinteri / ö-jäähy ilman suhde. Eli paljonko pitäs menee kummallekkin.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Eikös doghouse puhaltimella ole niinsanottu oma osionsa öljyjäähylle. Ja tästä syystä propelli on leveämpi normaaliin verrattuna.

Totta. Eli ilmankierto on aina täysiä jäähykennolla, riippumatta termostaatin asennosta.

Link to comment

Ja kun leveämpi puhallin doghousessa että riittää jäähdytys öljynjäähylle & sylinteteille niin tällä matikalla pitäis 4tyypin jäähymodauksen yhteydessä leventää taas puhallintakin.

 

Kuinkahan paljon koneen (öljyn) lämmöistä saa pois jos satsais vaan sylintereitten/kansien jäähdytykseen eikä yhtään enempää öljyn jäähdytykseen kuin orkkiksena.

Link to comment

Kaivelin kokemuksia suuremman kennon tehosta 

 

Omien empiirisien kokemuksien mukaan type-4 kennolla saadaan aikaiseksi n.20 c` lämpötila lasku.

Tämä juttu vuodelta 2015.

Tuolla muutten hyvä kuva tästä toisesta tavasta (kahdesta kopasta -> yksi koppa) tehdä koppaan levitys. 

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Ja kun leveämpi puhallin doghousessa että riittää jäähdytys öljynjäähylle & sylinteteille niin tällä matikalla pitäis 4tyypin jäähymodauksen yhteydessä leventää taas puhallintakin.

 

Saman kokoisesta reiästä menee ilma sisään ja ulos kuin ennenkin, ainoastaan jäähdyttimen virtauspinta-ala kasvaa. Mikä näistä sitten lienee rajoittavin, koska onhan esim. se ilman "ulostulonokka" aika pieni eikä sekään jäähdyttimelle ropelin vierestä menevä rako mitenkään erityisemmän iso.

 

Ja koska ropelissa/kopassa on tosiaan "oma osio" jäähdyttimelle, sen mahdollinen parempi läpivirtaus tuskin vaikuttaa kansille/sylintereille menevään osuuteen.

 

Itse lisäsin nyt jäähdytystä ylimääräisellä ropelilla - laturiin (http://aircooled.fi/tuote/5202/laturin-hihnapyora-12v-tuulettimella). Se puhaltaa säteittäisesti yllättävänkin paljon ulos. Periaatteessa sekin ilma on nyt pois kansien jäähdytyksestä, mutta koska em. laturista normaalia enemmän imaistavaa sähköä käytetään mm. kaljan jäähdytykseen niin pidän tätä hyvänä kompromissina.

 

Muuta pientä empiriikkaa:

 

- Pallisdoppelissa 2 litran T1-koneella DH:lla kaikki pellit huolelliseti jne. Kummassakin kyljessä on ilmanotot. Jos otan lavalta koko moottoritilan levyisen vanerin pois, laskee öljyn lämmöt matka-ajossa noin 10 astetta. Ne kylki-louverit ovat siis aika paljonkin rajoittavat tekijät, kun en usko että sinne lavalle kovin kovaa patopainettakaan tulisi.

 

- Märän kelin vaikutus (luukku kiinni) on viitisen astetta vaikka ulkolämpötila olisi sama. Johtuneeko kosteammasta ilmasta vai öljypohjan vesisumutuksesta, en osaa sanoa.

 

- Nyt asensin lisäöljypohjan, sen vaikutusta voin veikkailla kun oliis edes sinnepäin relevantit kelit. Sinänsähän lämpötilan käyttäytyminen on lineaarista, eli jos nyt täräyttäisin Teijon trailerille ja työntäisin baanaa 85 nopeudella lavaluukku auki ja reilusti tavaraa kyydissä, pitäisi öljyjen pysytellä 100-110 asteessa ja siitä lisäöljypohjan mahdollinen vaikutus pois. Viime kesänä em. lämmöt VW Openin reissulla aika tasaisesti välillä 110-125.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...