Jump to content

Kärjettömän jakajan kanssa ongelma


Recommended Posts

Laitoin Kuplaan (1300/74) Aircooledin kärjettömän 034 jakajan. En saanut konetta toimimaan sillä kunnolla. Vaihdoin entisen takaisin, uudet kärjet ja kondensaattori. toimii sillä hyvin. Kärjettömän asennuksessa jäin ihmettelemään ohjeita (Aicooledin sivuilla), että jakaja laitetaan pyörijä samaan asentoon kuin vanhassakin, jakajaa pitäisi kääntää niin, että pyörijä osoittaa punaista elektroniikkayksikköä kohti. Ei tuo onnistu, jakajaa ei mahdu kääntämään niin paljon, tulee bensapumppu vastaan. Laitoin jakajan suhtkoht samaan asentoon kuin alkuperäinenkin, pyörijä osoitti oikeaan suuntaan, mutta ei yksikköä kohti, joka jää tavallaan  2-pytyn suunnan kohdalle. Sillä asetuksella kone käynnistyi, mutta ei käy kunnolla, aivastelee ja paukkuu, tuntuu että ei käy kaikilla pytyillä.  Millään ei tunnu löytyvän sellaista jakajan asentoa, että kone kävisi kunnolla. Mikähän tässä nyt mättää? Alkuperäinen jakaja on 034, joten pitäis ainakin olla oikeanlaista kamaa.

Link to comment

Laitoin Kuplaan (1300/74) Aircooledin kärjettömän 034 jakajan. En saanut konetta toimimaan sillä kunnolla. Vaihdoin entisen takaisin, uudet kärjet ja kondensaattori. toimii sillä hyvin. Kärjettömän asennuksessa jäin ihmettelemään ohjeita (Aicooledin sivuilla), että jakaja laitetaan pyörijä samaan asentoon kuin vanhassakin, jakajaa pitäisi kääntää niin, että pyörijä osoittaa punaista elektroniikkayksikköä kohti. Ei tuo onnistu

Tästä tulee "Deja vu all over again" -ilmiö eli muistelen lukeneeni tämän saman tarinan jo pari kertaa ihan viime aikoina. Ilmeisesti jakajien ohjeet eivät sovi kaikkiin autoihin. Jakajan myyjällä on ilmeisesti kattavampikin ohjeistus olemassa mutta vaatimattomuuttaan piilottelevat sitä.

Link to comment

Noihin tarkentaviin kysymyksiin; vanha jakaja on 034, siksi ostin kärjettömänkin 034:n. Ennakon katsomisen kanssa oli lieviä ongelmia, kun konetta ei saanut käymään senvertaa kunnolla, että oikeasti olisi pystynyt aloittamaan säätöhomman. Korvakuulolta koetin aluksi löytää jakajalle asentoa, jolla kone edes jotenkin kävisi ja pysyisi sen verran käynnissä, että voisi ruveta strobolla tiiraamaan. Muullahan tuota ei säätämään pystykkään. Valitettavasti en vaan löytänyt sellaista asentoa, jossa käynti olisi edes kohtuu kunnollista. Jakaja asettuu paikalleen ulkoisesti käytännössä samaan asemointiin kuin vanha kärjellinen ja pyörijä osoittaa samaan suuntaan. Tulpanjohtoja veivaamalla tuloksena ei ainakaan voi näinollen olla toimiva kone. Jokin muu tässä mättää, mutta kun ei tiedä, mikä. Nyt kone käy nätisti vanhalla jakajalla, mutta olisi mukava nauttia huoltovapaasta kärjettömästä sytytyksestä. Ehkä voisi kuvitella lähtevänsä sitten joskus jollekin reissulle ilman työkalupakkia....

Link to comment

Oman kärjettömän jakajan asensin suurinpiirtein näin:

Moottori pyöritellään siihen asentoon että ykkös sylinteri YKK asennossa..varmistin vielä venttiileistä että molemmissa ykkös pytyn keinuissa on välystä eli venttiilit on kiinni. Sitten jakajankansi irti ja mihin pyörijä osoittaa nyt niin siihen ykkösen tulpanjohto. Myötäpäivään kiertämällä seuraavaan 4 sitten 3 ja 2. Johtojen kanssa varmistuksen varmistus ettei mene ristiin. Kaveri oli avainta vääntämässä niin sain ite vielä käännellä varovasti jakajaa startatessa. Strobolla loput kun käynnissä pysy.

 

Kärjettömässä 009:ssä piti johtojen paikkaa siirtää vartti vastapäivään.

Link to comment

"Ehkä voisi kuvitella lähtevänsä sitten joskus jollekin reissulle ilman työkalupakkia..." Tämä ei hyvä ajatus; työkalut ja varaosat vanhojen volkkareiden vakiovarusteita.

Hittoako niillä työkaluilla tekee. Ei kuitenkaan ole varaosaa. Reissunpäällä varaosien saanti on osoittautunut enemmän kuin haastavaksi.

  • Like 1
Link to comment

Niin... heh-he. Ne varaosat pitää hankkia jo ennen reissua. Monesti matkanteon keskeytymisen syy on sähköinen, ja ne varaosat eivät vie edes paljon tilaa. Sitten kytkinvaijeri, kaasuvaijeri, puhaltimen hihna...

Eli: Jakaja, laturi+mahdollinen säädin, startti, puola ja johtosarja. Joo en kuskaa mukanani.

Haluaisin nähdä kuinka kytkinvaijeri vaihtuu reisunpäälä.

Edited by JM
  • Like 1
Link to comment

Eli: Jakaja, laturi+mahdollinen säädin, startti, puola ja johtosarja.

Jakaja ja puola mulla on mukana hiukankaan pidemmillä reissuilla. Laturia säätimineen pidin matkassa kun auto oli vielä 6 volttinen, mutta 12 volttiseksi siirryttyäni olen jättänyt laturin kotiin koska yleensä reissataan porukassa niin akkua on helppo vaihdella sellaisesta autosta jossa lataus toimii. Starttia en ole mukana pitänyt kun kupla on niin helppo työntää käyntiin jos startti oikuttelee, tästäkin on kokemusta yhden ruotsin reissun verran.

 

 

Haluaisin nähdä kuinka kytkinvaijeri vaihtuu reisunpäälä.

Vaihtuu helposti. Kerran vaihdoin kytkinhaarukan kun käpälä irtosi, tai tarkkaan ottaen se korjattiin hitsaamalla kun ei ollut varaosaa mukana :)

Link to comment

Starttia en ole mukana pitänyt kun kupla on niin helppo työntää käyntiin jos startti oikuttelee, tästäkin on kokemusta yhden ruotsin reissun verran.

Mulla 20v sitten Lapissa startti alkoi oireilla ja lopulta ei käynnistynyt enää. Auto seisoi keskellä metsää mutavellissä. Kaivelin mutaan uran jota myöten pääsi selkä edellä startille. Startin pusla oli lopussa. Varaosaa ei ollut mutta putkiteippiä oli (teflon). Laitoin sitä startin akselin ympärille niin että välys täyttyi. Hienosti starttasi, monta viikkoa meni kotonakin vielä ennen kuin sain aikaiseksi vaihtaa oikean puslan.

Sillon oli reissussa virtakin aina vähissä kun oli tasavirtalaturi, vaihtovirtanen miljuuna kertaa parempi. Kärjet yms. on mullakin aina mukana mutta jostain syystä harvoin on sitä osaa mikä on rikkoutunut. Sulakkeet ja polttimot tietysti olleet tarpeen ja rautalanka.

  • Like 1
Link to comment

Palattaisko alkuperäiseen ongelmaan; jakaja pitäis saada toimimaan Tulpanjohdot on kyllä oikein, kun samalla asemoinnilla käy vanhalla jakajalla siististi. Ja 009:hän tämä ei ole. Uudet johdot ja puola (Bosch 3 ohm)

Lisää hyviä neuvoja. Kai tämmöisen joku on toimimaankin saanut?

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest JussiLuo

Ostin ko vekottimen muutama vuosi takaperin ja törmäsin samaan ongelmaan.

Mielestäni jostain tämän palstan syövereistä löysin ratkaisun.

Virranjakajan akselissa on lipare, joka tulee motin hahloon kiinni. Kun aukaisin jakajan ja käänsin akselin 180 astetta, niin ongelma korjaantui.

Tarkempaan en osaa vastata, aikaa tosiaan jokunen vuosi.

Joku tällä palstalla kirjoitti että tämä ongelma tulee uudelleen kasattujen koneiden kanssa toisinaan eteen kun tuo hahlo koneessa on mennyt väärään asentoon.

Kahlaa läpi aiempia keskusteluja niin varmasti löydät paremmat selvitykset.

Link to comment

Koneessa pitäis kyllä kaikki olla kohdallaan, ihan siitäkin syystä, että käy nyt alkuperäisellä jakajalla ihan hyvin. Jakajaan vaihdoin kärjet, uusin puolan samalla kun kokeilin uutta jakajaa, samoin tulpanjohdot. Nyt kyllä ajellaan ensin tovi vanhalla jakajalla, kun kerran tuntuu toimivan paremmin kuin aikoihin. Kun taas intoa sattuu sopivasti löytymään rassaamiselle, tai ei ole muuta mielekästä tekemistä, kokeilen uutta jakajaa paikalleen. Josko löytyisi jokin ratkaisu, kun aikansa kääntelee....

Kaikki esitetyt huomiot ongelman syyksi ovat asiaa, mutta näyttäisi, ettei nyt mistään niistä löydy syytä tähän käyntiongelmaan. Mieleen on tullut mahdollinen vika uudessa jakajassa, mutta "eihän uusi osa voi rikki olla"!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...