Jump to content

vauhtipyörän pultti


Guest Jampe

Recommended Posts

Guest Jampe

vissiinkin otti ja aukes. Kysymys kuuluu että murjooko se auetessaan koko koneen p.skaks vai riittääkö kun kiristää uudestaan v.itun kovaan momenttiin x2 ?

Link to comment

Kyllä se tahtoo murjoa,riippuu tilanteesta. momentti 360nm liiman kanssa. Ota kone irti niin näet. Vauhtis irti,myös stefa ja päittäissäätölevyt. Jos muuten näyttää ok loksuta kampipakettia edes takas ja tarkista ettei päittäislaakeri liiku lohkossa pituussuunnassa pesässään. Tämän se murjoo paskaksi jos raaka päittäisvälys ja ajetaan silti.

 

Jos vauhdissa/isommilla kierroksilla pääsee irti niin saa heittää hyvästit kammelle,vauhtikselle,kytkinasetelmalle ja hyvässsä lykyssä laatikon kuorille ja lohkolle ääritapauksissa.D:)

Link to comment
Guest Jampe

 

Jos vauhdissa/isommilla kierroksilla pääsee irti niin saa heittää hyvästit kammelle,vauhtikselle,kytkinasetelmalle ja hyvässsä lykyssä laatikon kuorille ja lohkolle ääritapauksissa.D:)

 

"Toihan kuulostaa hyvältä"

 

Juu olihan siinä vähän kierroksia, ei mitään "älyttömiä"... Vaihdettiin just stefa, sen jälkeen kävi hienosti vähän aikaa ja sit rupes koliseen eikä tyhjäkäynnistä tietookaan. Kokeilin lopuksi vetää hihnapyörästä ja päittäisvälystä saattoi olla parikin milliä.

Link to comment
kun kiristää uudestaan v.itun kovaan momenttiin x2 ?

 

Jos olet jo ensimmäiselläkin kerralla kiristänyt vastaavalla apinan raivolla, voi hyvinkin olla niin, että vanha vakiopultti on mennyt poikki. Vakiomomentti yleensä riittää + liimaa.

Link to comment

Kone auki vaan niin saattaa selviä muutamalla uudella laakerilla. Se että heiluu pitkittäissuunnassa ei tee hyvää laakereille kun nappaa vinosti kiinni.

 

Ja se pultti ei todellakaan kestä mitään 2x momentteja. Idea on että siinä on tietty pänni päällä mutta ei niin paljon että se venyy pysyvästi. En tiedä mistä kaikki saa noi "kunnolla kiinni" ideat? Meillä ainakin selvisi kavereiden kanssa jo mopoilla ruvvatessa että jos veti kannen kiinni liian kovaa niin varmaan korkkasi lohkosta.

Link to comment
Niimpä, Harmittaa kun aina tulee opeteltua kantapään kautta.....

 

Kuulostaa osittain tutulta. Ei kylläkään irronnut ajossa, vaan katkes ihan kiristäessä. Ei päässyt vielä lähellekkään oikeata momenttia kun meni poikki. Oli aika hankala saada se pätkä pois sitten kampiakselista... Oli myös sellanen surkeitten sattumusten sarja päällä sillon, ja ahdisti!

 

Toisaalta hyvä että väsyny pultti meni poikki jo kiristäessä, eikä sitten paikallan ajossa.

 

Älä nyt sentään paalaamoon kampetta vie!

Link to comment
Guest Jampe

Jep nyt löyty syy ja seuraus. ei tartte paalata... =)

Hyvä näin ja sain huokaista. Jos vielä jaksaa ajatella positiivisesti ni oishan voinu pahemminkin käydä! olihan mulla hyllyssä tota liimaakin.... mutta ei se tohon ois auttanu!

post-1468-13888358424869_thumb.jpg

post-1468-13888358425511_thumb.jpg

Link to comment
Jep nyt löyty syy ja seuraus. ei tartte paalata... =)

Hyvä näin ja sain huokaista. Jos vielä jaksaa ajatella positiivisesti ni oishan voinu pahemminkin käydä! olihan mulla hyllyssä tota liimaakin.... mutta ei se tohon ois auttanu!

 

Onko kampiakselissa tapin reijät tiviit. Ne ei saa olla yhtään soikeat että tapit heiluu. Mites laakerin kanssa tarkistitko ettei ole murjonut pukkia/laakeria ja että laakeri ei liiku pituussuunnassa kun kampipakettia liikuttaa?

Tuo vauhtipyörä pitää ainakin porata uusille reijille toisten reikien väliin,noin käyttökelvoton ja silotella nuo soikeitten reikien purseet.

Kampi myös mahdollisesti porata jos niissä on vähäkin sanomista.

Se on tarkkaa hommaa se jos pinnat ei ole suorat niin taatusti ei pysy kiinni.

Poraukseen saa ostaa valmiin jigin.

 

Jos hankit uuden pultin käytettynä niin niitä on kahta mittaa ainakin ja toinen pohjaa kampiakseliin. Uusituotantopultit pitäs mennä kaikki heittämällä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Miulla on yks vakipultti joka on kiristetty 520 Nm momenttiin semmosen vähintään 16 kertaa. Tosin se ei oo pyörivässä koneessa ollu. Sitä on vaan kiristelty ja löysäilty.

Link to comment
Guest Pesone

Joo, on taidettu kattoo vähän väärää asteikkoa... hmm, joo tässähän lukee 360, kai se kilo ja newtoni on se ja sama (aika rankka momentti avain kyl saa tietysti olla :)

Link to comment
Guest Jampe

Väänsin sen helv.tin pultin liian tiukkaan. Seurauksista kärsin nyt! selväksi tuli! En väännä enään liian kireelle, nyt kun on "oikeetakin" tietoa asiasta! Kiitos kaikille vastauksista! (luulen että vastasuudessa muistan tämän momentin...) =)

Link to comment

Tuohon momenttiin yltävä avain on semmosen ainakin 80cm pitkä, lyhyemmillä on tyytyminen perinteiseen "olen 70kg hintelä vw-harrastelia, nojaan omalla painollani hitsihanskat käsissä puolen metrin varteen jalat ilmassa enkä hytkyttele" -momenttiin.

 

Soon site 35kgm mutta pitää olla vääntövarren vaakatasossa.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...