Jump to content

Harrastaminen 30 vuotta sitten


Recommended Posts

Oma varsinainen VW harrastus alkoi vuonna -85 Imatralaisen automaalarin kellarista löytyneellä -52 splitillä, joka oli hirveän ruman vihreä, ilman sisustaa oleva projekti. Automaalari oli hommannut puretun raadon jostain Niskalammelta, eikä tarkkaan tiennyt mitä autoon olisi kuulunut. Tainionkosken kirkon lähettyvillä ollut Harakiri oli onnistunut jotain kautta löytämään uudet lokasuojat, jotka olivat pyöreillä rei'illä sekä takavalojen kuopilla, mutteivät muuten tarkkaan ottaen splitin alkuperäisiä malliltaan. Tämä tuolloin vain 15 vuotta vanhan ja varsin hyvin säilyneen kuplan purkaja oli ryypännyt itsensä hengiltä ja samana kesänä -85 hänen talonsa kellarista vietiin kurkisuon kaatopaikalle kuorma-autolastillinen romua. Siinä menivät mm. puskurit, joita en sitten onnistunut enää löytämään kaatikselta. Onneksi tuon kuplan liikenteeseen saattaminen vei kaikki rahani, peräti 14000 mk, joten kaikkinainen kustomointi ja cal-looker ideat jäivät toteuttamatta. Joitain vuosia myöhemmin äitini kutoi alkuperäisen kaltaiset kankaat, jotka ommeltiin sitten ajastaan paikoilleen kun splittiä museoitiin.

90 luvulla asuin Keniassa ja löysin itseni penkomasta isoa, hirveän pölyistä VW osa varastoa. Löysin nipun kupukapseleita, virranjakajan kansia ym ym jotka tulivat ajastaan Suomeenkin. Vuonna 2003 yritin päästä tuonne samaiseen varastoon, mutta tietokoneet olivat saapuneet Afrikkaan ja kun minulla ei ollut tarkempia koodeja niihin 50 luvun alun osiin, jouduin jättämään hankinnat toiseen kertaan. Nelisen vuotta myöhemmin suuntasin visakortin kanssa saman yhtiön VW myymälään ja kuulin, että tuo varasto oli hiljakkoin tyhjennetty firman laajennuksen ja muuton takia jollain rekka-autolla. Mitähän tänään jätti tekemättä, jota saa katua myöhemmin - paitsi, että se splitti oli harvinaisen alkuperäinen kun sitä ei ollu varaa juuri muokata mieleisekseen.

  • Like 1
Link to comment

Mäkilästä (HM-osatuonti) ostettiin aikoinaan kaikki turvavarususteet, vyöt, penkit ym, siitä nyt ei vielä sentään kolmeekymmentä vuotta ole mutta kuitenkin.

Usein poikettiin samalla Turkkusen reissulla V-Wauhtipisteessä ostamassa koneistuspalveluita, tutkimassa äijien hienot projektit ja mansikkana kakun päällä; kähjäämässä verstaan lattialla oleva romukansiläjä. Siellä takapihalla oli mukava määrä kuplan aihioita silloin.

Mäkilän ja V-Wauhtipisteen välillä jossain risteyksessä (Hämeenkatu?) oli "legendaarinen" Niiniahon Jamin (Jarmo) Shelli.

Shelli risteyksineen on kai sittemmin siivottu ja muutettu mutta Niiniahon raikkaat kilpurit ja vielä raikkaampi ajotyyli on jäänyt pysyvästi mieleen, sieltä jostain 80-90-luvun taitteesta?

Kyllä sen kaiken on pitänyt olla helvetin hienoa aikaa kun noin hyvin on nämäkin kaikki painunut mieleen :-)

  • Like 1
Link to comment

30-vuotta sitten kuplia oli joka paikassa.Pystylamppuja oli tarjolla melkein ilmaiseksi.Naapuruston Harakiri-liikkeestä löytyi kuplan vakio-osia suoraan hyllystä.Viritysosaa sai Mopo-sportista.Tattarisuolla oli purkaamoissa kuplia vaikka kuinka.Kori ja pisteosista sai valita parhaat melko edullisesti.Näin ainakin täällä pk-seudulla.

Link to comment

Espoon Automuseossa oli 1980-1990 -lukujen taitteessa vuosimallin 1966 Kupla, jolla oli ajettu ainoastaan 1600 km. Tuossa luvussa ei ole pilkkuvirhettä, vaan kyseessä oli tosiaan melkein ajamaton auto. Otin siitä kuvankin. Auton väri oli mielestäni pastelweiss tai vaalea harmaa. Etupuskurin päällä oli läpinäkyvä pleksi, jonka tarkoituksena oli estää kiviä osumasta nokkapeltiin. 

 

Joku halusi ostaa auton, mutta omistaja ei halunnut myydä autoa hänelle ja siten tämä ostajakanditaatti käytti bulvaania ja saatuaan auton omistukseensa, kehtasi vielä soittaa auton entiselle omistajalle ja kertoa että auto on nyt hänellä.

 

Pitääkö tarina paikkansa?

 

Missä tämä auto on nyt?

Link to comment

Tätähän se on Maasturilla.. paskaa muista tulee aika paljon epäsuorasti.. Ei se sitä lopeta koskaan.. 

Hyvää mainosta KK:lle, hommais edes pankkikorttivehkeet.. ei tarvi kassalta lähtee automaatille.. no ei se ole enää ongelma ku sieltä mitään ei koskaan osteta eikä muillekaan suositella

Edited by Urbantoy
Link to comment

Kerroppa ykskin topik missä Maasturin jutut ei ois läkäkähtänyt yli, yleensä hänen provosoimana.. yleensä perinteistä mustaa.. taitaa pepellä olla tietoa muistakin.. Mutta perinteistä Maasturia..

 

Oisko hra Maasturin omilla tekemisillä tekemistä että aika monta kertaa tunnarit torpattu ja niitä yrityksen tunnareikaan ei kuulu.. Tyhmä saa olla muuta ei liian tyhmä kuuluu sanonta

Edited by Urbantoy
Link to comment
  • 2 weeks later...

OMG. Eräällä harrastajalla oli vielä tallessa moniste, jolla möin ja ostin osia vuonna 1996.

 

Olin myynyt 1956 Ovaalin ja olin keskittymässä 1957 Karmann Ghiaan. Olimme muuttaneet ja saaneet perheenlisäystä. Pian tämän jälkeen alkoi saunaprojekti.  Elettiin ruuhkavuosia. Ei voi kuin kummastella sitä millaisella intensiteetillä sitä tuolloin jaksoi vouhottaa pienoismallien, myyntiesitteiden ja lisävarusteiden perään. Kaikenlaista heebaa oli myynnissä ja kaikenlaista oli hakusessa.

Tämä kakkoskierros on jossain mielessä helpompi, kun nyt en niin rönsyile. Olisihan joku Hazet mukava saada joo, vaikkei juuri tässä autossa sellaista ollutkaan, mutta jokainen harha-askel maksaa sen tonnin ja auton valmistuminen nytkähtää taas sen verran verran eteenpäin.

 

sivut 1-2.pdf

sivu 3.pdf

  • Like 2
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...