Jump to content

Ongelmia katsastuksessa


Guest Antti M

Recommended Posts

Posted

Joo kävin tyrkyttämässä kuppelia leimalla ja sieltä tuli tyly kohtelu. Kyseessä oli rekisteröinti katsastus eli tiedossa oli että auto joutuu kovaan syyniin.

 

Aluksi leimamies ajeli 5min pihalla ympyrää kokeillen ohjauksen tuntumaa,jarruja ja hallintalaitteiden toimivuutta. Auto sen jälkeen sisälle jarru dynamoon ja sen jälkeen pukille. Katsottiin vielä runkonumero että täsmää. Kaikki näytti ihan hyvälle kunnes tuli muutettujen osien tarkastus.

 

Tiedossa oli että prosentteja heiluu n.20% (ähtäri), mutta mitä vielä. Siinä leimamies ruksasi lappuseen 41.2%. Siinä kummastelemaan mistä moiset ylimääräiset palkkiot niin koneen vaihdosta, laatikko ja kytkin sekä käynnistys/lataus laitteisto.

 

Autoon vaihdettu helsingin katsastuskonttorin luvalla 1700cc mylly vuonna -88 joka lukee suoraan rek.otteessa. Tämä lupa ei kuulemma päde enään vaan katsotaan uutena moottorin vaihtona. Ja kuulemma koneen vaihdon yhteydessä on vaihdettu nämä muut osat kun ei ole käypäsiä alkuperinsen motin kanssa. ja näistä tuli lisä pojoja 24% Prkl.....

 

Siinä meni tovi kun ake selvitti asiaa kuoleentuuko muutosluvat rekisteristä poiston jälkeen ja sieltä tuli fakta että kyllä !!!

 

Kuinka nyt todistan että ainakin vaihdelaatikko on ns. alkuperäinen ? Se on arvoltaan 9%. Lisäksi käynnistys/lataus laitteistostakin tuli 3%. Siihen en keksi muuta kuin että leimamies oletti sähköjen muuttuneen 6-12volttiin. Auto vm.-74 eli siinähän on jo 12 vakiona.

Posted

Eikös laturi ja startti ja kytkin ole kuluvia osia jotka uusitaan tarvittaessa normaalien korjausten yhteydessä??

Posted

Vaikka mitä mutta näistä rokotettiin:

- puskurit veks

- etu/takavalot

- kuppipenkki

- konepelti

- etuakselisto (siitä tuli jo 10%)

- takaikkuna (split)

 

Lisäksi ukko virnuili että jos oikein hankalaksi ruvetaan niin prosentit heiluu penkin päällisistä ym. sisustan muutoksista :)

Guest fastghia
Posted

Selvästikin aivan väärä konttori ja/tai liian vähän supliikkia...

 

Ikävä kuulla, että "klassikkoautot" (sillä sitähän ähtäritkin luonnollisesti ovat ;) saavat tuollaista kohtelua. Tämä vain vähentää haluja muutoskatsastaa mitään muutoksia.

Guest Mika Raussi
Posted

Vittu miullakaan oo kun 41.8%! Tosin en oo vaihtanu kumpakaan akselia.

 

Kyl tossa kannattaa mennä suoraan toiselle konttorille jo kerran katsastusmiehen asenne on tuo.

 

Katsastusmieheltä vois tietty kysellä, että millä perustella se sinne on merkkaillu vaihdelaatikkoa ja lataus- sekä käynnistyslaitteistoa.

Posted

Tais väittää syyt tälleen:

 

Ja kuulemma koneen vaihdon yhteydessä on vaihdettu nämä muut osat kun ei ole käypäsiä alkuperinsen motin kanssa. ja näistä tuli lisä pojoja 24% Prkl.....
Guest Mika Raussi
Posted

Ilmeisesti sitten kannattaa jutella tän katasatusmiehen esimiehen kanssa jos katsastusmiehen kanssa keskustelu ei auta. Mie en ainakaan menis ihan heti tyrkyttämään toiselle konttorille toista katsastusmaksua.

 

Oliks muuten minkä puljun konttori?

Posted
Autoon vaihdettu helsingin katsastuskonttorin luvalla 1700cc mylly vuonna -88 joka lukee suoraan rek.otteessa.

 

Eihän 1700:ksi muutos vaadi kuin sylinteriputkien vaihdon.

Guest Mika Raussi
Posted
Autoon vaihdettu helsingin katsastuskonttorin luvalla 1700cc mylly vuonna -88 joka lukee suoraan rek.otteessa.

 

Eihän 1700:ksi muutos vaadi kuin sylinteriputkien vaihdon.

Joo mutta jos auto on alunperin 1300, niin tilavuus muuttuu yli 10%, joka rinnastetaan moottorinvaihtoon.

 

Paitti tietysi eihän tän pitäs prosentteihin vaikuttaa muuta kun vaihdetun osuuden osalta.

Posted

Joo mutta jos auto on alunperin 1300, niin tilavuus muuttuu yli 10%, joka rinnastetaan moottorinvaihtoon.

 

Teknisesti, muttei verotusteknisesti.

Guest Mika Raussi
Posted

Tätä just editoinkin tonne kun rupes päässä raksuttamaan.

Posted

Yksityinen konttori ja katsastuksen suoritti katsastusaseman PÄÄLLIKKÖ.

Paikka on muuten asiallinen ja palvelu hyvää. Sattu vaan väärä mies katsastamaan. Haissuinta oli kuulla muilta jonossa olevilta kommenttia että toi "äijä" ei päästä ketään läpi ilman noottia.

 

Tosiaan katsastusmiehissä on eroja.

 

Juttelin katsastuksen suorittaneen inssin kanssa tilanteesta ja hän kertoi että kun tuon hänelle mustaa valkoisella että loota on alkuperäinen niin tilanne helpottuu. Samoin käynnistys/latauslaitteiston vaihtoon vaikuttavista asioista elikkäs:

 

Kuinka todista nytten vaihteiston alkuperäisyyden ja millä perusteilla laturin ja startin voi uusia ??? Pitääkö tilata tehtaalta syntytodistus ???

 

Kun vien hänelle jotain faktaa niin tilanne katotaan uudestaan...

Posted

Eihän se nyt, jumalauta, voi perustella sitä juttua sillä että "ei ne käy toisiinsa". Eikös nyt ole katsastajan tehtävä perustella se että MIKSI ne ei käy ja mikä viittaa siihen että loota olisi vaihdettu.

 

Siis jos kärjistetään niin ihan sama kun viet 2000 luvun nissanin ja tulee hylky sen takia kun "musta tuntuu että toi kuskin ovi on vaihettu, ei mulla sen parempia perusteluja ole mutta tuotko paperit ettei ole vaihdettu"

Guest Sami W
Posted

Samaa mieltä. Ei kai se nyt voi katsastusmies mitään mutu juttua perusteluiksi heittää?

Posted

Täytyypi käydä vähän kasvotusten jutustelemassa. Hassuinta on kun se ei vilkassukkaan konehuoneeseen eikä muutenkaan perää tutkinut. Kaiken tämän tietouden hän sai vain rek.otteesta missä luki tämä koneen vaihto lupa ???

Posted

Kuulostaa tutulta, itse taistelin kanssa parisen vuotta sitten suunnilleen yhden laikka-avon kanssa kun vein rekisteröintikatsastukseen kun, alettiin laskee muutosprosentteja, takautuvasti kanssa, eli kaikki mitä on muutettu jo vuosien varrella... Autohan oli muutettu ja rekisteröity avoksi jo joskus 80- luvun lopulla... no siinä istuttiin 3 varttia pöydän ääressä inssin kanssa keskustellen mitä oli muutettu ja mitä ei, jonkinlaiseen kompromissiin päästiin kyllä, mutta niitä pikkuprosentteja tuli kanssa ihan pakosti esim. ikkunoista, verhoiluista jne. koska niitä oli poistettu... nyt en muista tarkemmin, mutta silloin jonnekin n. 20 % paikkeille päädyttiin yhteisymmärryksessä...

Guest Forsbacka
Posted

On se vaan surullista huomata, että touhu on näin mielivaltaista vieläkin.

Omaa autoa on kanssa "pilattu" aika samalla reseptillä, mutta eivät muutoskatsastuksissa ole vielä olleet kiinnostuneita prosenteista. Mikä on mielestäni ihan järkeenkäypää tämän ikäisten autojen kohdalla.

Kerran tosin huomasin, että inssiä oikein sattui syvälle sieluun, kun se surkeana manasi itsekeseen laitteen ulkonäköä. Mutta sekään ei onneksi poikinut muuta, kun oli kyseessä vain jälkitarkastus.

 

Jos ei puhe auta konttorilla, niin vaihda paikkaa, mutta älä nyt anna tuollaisia prosentteja tulla paperiin. Niitä taitaa olla aika mahdotonta saada jälkikäteen pois.

Posted

Tiedossa oli että prosentteja heiluu n.20% (ähtäri), mutta mitä vielä. Siinä leimamies ruksasi lappuseen 41.2%. Siinä kummastelemaan mistä moiset ylimääräiset palkkiot niin koneen vaihdosta, laatikko ja kytkin sekä käynnistys/lataus laitteisto.

 

Siinä meni tovi kun ake selvitti asiaa kuoleentuuko muutosluvat rekisteristä poiston jälkeen ja sieltä tuli fakta että kyllä !!!

 

Muutama asia mitä tuosta tulee mieleen:

 

- Koska prosentit menee yli 35:n, niin tuollehan pitäisi suorittaa kanta-autotarkastus?

- Ei kait muutosluvat voi kuoleentua jos auto on välillä pois kilvistä? Eli kun mulla on turbolle muutoskatsastettu auto ja jos se on välillä pois kilvistä, niin uudelleen rekisteröitäessäkö pitäis persiistä löytyä taas 1200? Kyllä nyt on tullut väärä tulkinta akesta tai sitten katsastusmies on kysynyt jotain ihan muuta tai ymmärtänyt vastauksen aivan väärin.

- Jos homma noin menee, niin on turha yrittää rekisteröidä yhtäkään rantakirppua tai muuta aikoinaan rankasti muuteltua autoa. Alkuperäistä ei äkkiä ole jäljellä kuin pohjalevy ja sekin lyhennetty ja "puoliskot" vaihdettu.

- Talonpoikaisjärjellä ajatellen todistusvelvollisuus on katsastusmiehelle siitä onko joku osa vaihdettu vai eikö ole. Kun esimerkiksi ostat rekisteröimättömän kuplan ja viet sen leimalle, niin aika vaikea sun on todistaa että vaikkapa laturi on alkuperäinen, eikä vuonna 1970 vaihdettu. Hyvänä heittona tuo Pepen 2000-luvun nissanin oviesimerkki.

 

t. Mika

 

ps. Ole suoraan itse yhteydessä Akeen ja käy rakentavassa mielessä koko episodi läpi heidän kanssa.

Posted

Vittu mitä palvelua. Vaihda suosista konttoria. Ei ne luvat voi mihinkään kuoleentua,mutta prosentit lasketaan uudelleen JOS on muutoskatsastettavaa rekisteröinnin yhteydessä,ei muuten. Laatikon pystyt todistamaan koneenvaihtolapulla esim. 1300 malli vastaa vertailumalli 1600:sta. Ja laatikon AB? Koodilla. Ja startin ja laturin 12V kun vaikka ottaa varaosakirjasta kopiot että 74 kuplaan ei ole kun 12 volttisia. Katsastusmies ei voi väittää että autoon on laatikko vaihdettu,se on asiakkaan tehtävä ilmoitta lapulle mitä on vaihdettu ja vetää nimmari alle ja piste. Ihme touhua.

Guest Mika Raussi
Posted
se on asiakkaan tehtävä ilmoitta lapulle mitä on vaihdettu ja vetää nimmari alle ja piste.

Nimenomaan!

Posted
Ei ne luvat voi mihinkään kuoleentua,mutta prosentit lasketaan uudelleen JOS on muutoskatsastettavaa rekisteröinnin yhteydessä,ei muuten. Katsastusmies ei voi väittää että autoon on laatikko vaihdettu,se on asiakkaan tehtävä ilmoitta lapulle mitä on vaihdettu ja vetää nimmari alle ja piste.

 

 

Voisko joku kaivaa tuolle vielä vahvistuksen jostain säädöksestä, aken tulkintaohjeesta tai vastaavasta dokumentista. Tuosta olisi varmasti apua Antille ja monelle muullekin joka uudelleenrekisteröi aiemmin muuteltua autoa.

 

t. Mika

Posted

Hmm, minullakin on työnalla auto, joka siis ei ole kilvissä. Auto on shopattu, ja siihen löytyy luvat. Pelottavaa, jos ei mene vanhoilla luvilla läpi...

Posted

Jopa levyjarruista joutui vääntämään kättä kun inssi väitti että ne on vaadittu silloin 80-luvulla koneen vaihdon yhteydessä :)

 

Akeen ollaan oltu yhteydessä kolme kertaa ja jokainen on tietänyt kertoa että prosentteja tulee kun auto leimataan uudelleen vaikka koneen vaihtolupa on myönnetty muinoin kultaiseen aikaan...

 

Onko sitten kuoleentuminen väärä sana tälle ilmiölle mutta kumminkin muutosprosentteihin kone vaikuttaa ja niin ikävästi että edessä olisi juuri tämä kanta-auton tarkastus jollei saada karsittua muutettuja osia alle 35%

Posted

Mitä siellä rekisteriotteessa sitten lukee erikoisehdoissa? Löytyisikö vanhoja dokumentteja muutoskatsastuksen aikanaan suorittaneelta konttorilta?

 

Mitä olet olet etuakselistoon vaihtanut kaikkiko?

Posted

Otteessa ei lue muuta kuin helsingin katsastuskonttorin lupa koneen vaihtoon ja päivämäärä milloin myönnetty.

 

Akselisto on puman säädettävä levyjarruilla ja kaik osat on uusia...

Posted

Onko auton akselipalkki,vääntösauvat,tukivarret jne vaihdettu myös,jos ei niin niistä jää 3-4% vähintään. Kuluvia osia ei lasketa esim. niveliä.

Posted

Olipa kerran pihallani kupla missä oli papereissa maininta että vaihdettuja osia 49,5%... Siinäkin heräsi kysymys että kannattiko auton rakentajan tosiaan olla ihan niin rehellinen, kun käytännössä laillisesti sen jälkeen autoon ei saanut vaihtaa oikeastaan enää mitään... ;o)

 

 

(Eikä tää ollut piikittelyä auton edelliselle ja auton tehneelle herralle joka täälläkin välillä pyörii...) =oP

Posted
choppaus ei lupia tarvitse, muutoskatsastuksen kylläkin.

Niin siis löytyy lupapaperi, ja on muutoskatsastettu. Näkyy vanhassa rek-otteessa, mutta näkyykö kun haen kilvet tuohon joskus?

Posted
choppaus ei lupia tarvitse, muutoskatsastuksen kylläkin.

Niin siis löytyy lupapaperi, ja on muutoskatsastettu. Näkyy vanhassa rek-otteessa, mutta näkyykö kun haen kilvet tuohon joskus?

Ei kai ne tiedostosta mihinkään häviä, eli tulee varmaankin automaattisesti maininta uusiinkin papereihin, mutta miksi siihen on luvat haettu choppaamista varten?

Posted
choppaus ei lupia tarvitse, muutoskatsastuksen kylläkin.

Niin siis löytyy lupapaperi, ja on muutoskatsastettu. Näkyy vanhassa rek-otteessa, mutta näkyykö kun haen kilvet tuohon joskus?

Ei kai ne tiedostosta mihinkään häviä, eli tulee varmaankin automaattisesti maininta uusiinkin papereihin, mutta miksi siihen on luvat haettu choppaamista varten?

 

Entisaikaan haettiin lupia choppaamiselle, kun ei ollut pykäliä joissa se olisi automaattisesti sallittu tietyissä rajoissa (10cm ja 16%). Tästä syystä on olemassa jonkin verran kuplia joissa madallus on selkeästi suurempi kuin mitä nykypykälillä on mahdollista madaltaa.

 

t. Mika

Posted
Entisaikaan haettiin lupia choppaamiselle, kun ei ollut pykäliä joissa se olisi automaattisesti sallittu tietyissä rajoissa (10cm ja 16%). Tästä syystä on olemassa jonkin verran kuplia joissa madallus on selkeästi suurempi kuin mitä nykypykälillä on mahdollista madaltaa.

 

t. Mika

Aivan, mutta muistelin että melkoisen pitkään on jo mennyt chopatut pelkällä muutoskatsastuksella läpi, tosin en muista vuotta kun vielä piti hakea luvat? Muuten kuin ehkä julmemmalle katon pudottamiselle...

Posted

Onko kenelläkään hyvin hanskassa nuo prosenttisäännöt? Eli milloin ne on tullu voimaan ja mitä muutoksia niihin on tullut. Jos nyt vaikka ajatellaan noita kirppuja, kun niissä on useimmiten kaikkein vähiten alkuperäistä jäljellä. Eli jos kirppu on muutoskatsastettu vaikka 75, niin voiko siinä olla alkuperäisiä osia alle 50% ja silti se on laillinen?

Pitääpä kaivaa se vanha TM:n kirppujuttu. Jokuhan sen oli skannannut ja laittanut nettiin...

 

t. Mika

Posted
Jopa levyjarruista joutui vääntämään kättä kun inssi väitti että ne on vaadittu silloin 80-luvulla koneen vaihdon yhteydessä :)

 

Ei pidä paikkaansa. 80-luvulla koneen vaihdot oli luvanvaraisia, riippuu ihan siitä miten lupa on haettu. Tiedän mm. -86 muutoskatsastetun Saab 96:n johon tuli 2.3 litrainen V6, AKE:n luvalla, ja ilman MITÄÄN muutoksia jarruihin tai alustaan.

 

Akeen ollaan oltu yhteydessä kolme kertaa ja jokainen on tietänyt kertoa että prosentteja tulee kun auto leimataan uudelleen vaikka koneen vaihtolupa on myönnetty muinoin kultaiseen aikaan...

 

Näin varmaan käykin, tunnen vähän huonosti tätä asiaa, mutta se 80-luvun koneenvaihto aiheuttaa kyllä prosentteja.

 

Onko sitten kuoleentuminen väärä sana tälle ilmiölle mutta kumminkin muutosprosentteihin kone vaikuttaa ja niin ikävästi että edessä olisi juuri tämä kanta-auton tarkastus jollei saada karsittua muutettuja osia alle 35%

 

Ei se lupa mihinkään kuoleennu, inssi varmaan tarkoittanut(?), että vaikka kone on aikanaan vaihdettu, niin siitä kuitenkin lasketaan prosentit.

 

Kaverilla on 60-luvun jenkki, johon vaihdettu 80-luvulla isolohkotekniikka ja otteessa ei prosentteja, todellisuudessa jotain n. 40% - 45%. Auto on ollut lukuisia kertoja pois kilvistä ja leimattu uudestaan ilman mitään ongelmia.

 

Mun ehdotus:

 

Paisko vakio akseli takas ja vie auto rekisteröinti katsastukseen ja sanot, että se on samassa kunnossa kuin valmistumisensa jälkeen. Tällöin auton on kelvattava, koska rekisteristä poiston ja uudelleen rekisteröinnin välillä ei ole tapahtunut muutoksia.

 

Tämän jälkeen vaihdat akselin ja viet ensi vuonna normaalisti vuosikatsastukseen, tuskin edes huomaavat akselia.

 

Ehdotus nr. 2: Tästä eteenpäin älä IKINÄ vie autoa rekisteröinti katsastukseen yksityiselle asemalle, mieluummin vuosikatsastuskin noilla AKE:n vanhoilla konttoreilla, niillä kun on näistä asioista hieman pidemmät perinteet ja kokemukset

 

 

Ja jos kuitenkin jatkat taistelua samalla asemalla, niin ei sulle tule prosentteja kuin poistetuista osista, moottorista ja akselista. Ja vielä kerran kehottaisin vaihtamaan asemaa, etenkin jos jatkavat nipottamista.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...