Jump to content

Ongelmia katsastuksessa


Guest Antti M

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

AKE:sta pitäs vissiin löytyä joku virkamies, jonka tehtävän on valvoa noita katsastusmiehiä. Vai?

 

Vai onko ainoo tapa valittaa sitten hallinto-oikeus?

Link to comment

Jep, taitaa kyllä olla viisainta vaihtaa toi akseli alkuperäiseen. Samoin koneen vaihto tulee ja jotain pieniä osia mitkä on nopea vaihtaa kuten konepelti, penkki...

 

Näillä pitäisi saada prosentit jo alle kymppiin, samoin katsastuskonttorin vaihto tulee kyseeseen. Kommenttien perusteilla kyseinen paikka ei ole niin kovin harrastelija ystävällinen.

 

Taas saatiin kokea kuinka persiistä on tämä suomen lainsäädäntö autonrakenteluun koskevissa säädöksissä !!!

Link to comment
Guest fastghia
Taas saatiin kokea kuinka persiistä on tämä suomen lainsäädäntö autonrakenteluun koskevissa säädöksissä !!!

 

Ja sen päälle vielä idioottimaista lakien ja asetusten tulkintaa... laissa on ymmärtääkseni aina kuitenkin olennaista tulkinta, niinkuin nyt tässä 25+ vuotiaiden tuontiautojen verotuskärhämässä on nähty.

 

Ehdotus: kerätään tänne palstalle listat katsastuskonttoreista, jotka

a) ymmärtävät harrasteautoja ja -autoilijoita

b) JOILLE EI MISSÄÄN NIMESSÄ kannata fläkäänsä viedä

 

A-listalle panisin kantakonttorini Konalan Autokatsastus, siellä on aina ymmärrettty mun VW-rieskojen päälle, ja nuo vasemmalla näkyvät autot on molemmat rek.katsastettu siellä ilman turhia venkoiluja ja ilman huomautuksia. Olivat kylläkin vakiokunnossa ja ehjiä.

Link to comment
Guest Toni I
Otteessa ei lue muuta kuin helsingin katsastuskonttorin lupa koneen vaihtoon ja päivämäärä milloin myönnetty.

Tuli mieleen että onko toi auto koskaan muutoskatsastettu tolle koneelle? Onko rek.otteessa kuutiotilavuuden kohdassa toi 1.7 vai jotain muuta. Vanhat muutosluvathan menivät vanhoiksi 31.12.2002 (vai 2001?) jos autoa ei ollut muutoskatsastettu luvan muutoksilla ennen sitä. Mulla oli aikanaan shopattu keskimoottori Skoda 130 2.0l TC mikä oli muutoskatsastettu vanhoilla luvilla päivää ennen lupien vanhenemista ;-)

Link to comment
Guest Toheltaja

"Tiedossa oli että prosentteja heiluu n.20% (ähtäri), mutta mitä vielä. Siinä leimamies ruksasi lappuseen 41.2%. Siinä kummastelemaan mistä moiset ylimääräiset palkkiot niin koneen vaihdosta, laatikko ja kytkin sekä käynnistys/lataus laitteisto.

 

Autoon vaihdettu helsingin katsastuskonttorin luvalla 1700cc mylly vuonna -88 joka lukee suoraan rek.otteessa. Tämä lupa ei kuulemma päde enään vaan katsotaan uutena moottorin vaihtona. Ja kuulemma koneen vaihdon yhteydessä on vaihdettu nämä muut osat kun ei ole käypäsiä alkuperinsen motin kanssa. ja näistä tuli lisä pojoja 24% Prkl..... "

 

 

En jaksannu koko ketjua lukee läpi, mutta ihmettelen ittekseni miten tosiaan koneen vaihtoon vaikuttaa vaihteisto. Kaikki käy keskenään, missään et voi todistettavasti sanoa että jos vaihdat 1300 koneen paikalle 1600:n että pitää vaihteisto vaihtaa, eihän se sinne käy mitenkään. Sama tuohon kytkimeen, lataukseen yms. Paskan jauhantaa jos noista alkaa prosenttejan imuttelemaan. Ihan samana hengenvetoon oisin tossa vaiheessa sanonnu vittuunnuspäissäni että laita nyt sitte prosentit kojelaudasta ja bensatankin korkista, eihän nekään voi olla originaaleja ku kone on vaihdettu.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Jep, taitaa kyllä olla viisainta vaihtaa toi akseli alkuperäiseen. Samoin koneen vaihto tulee ja jotain pieniä osia mitkä on nopea vaihtaa kuten konepelti, penkki...

No miks ihmeessä? Vaihdat vaan sitä konttoria ja saat loppulukemaksi ainakin 19% vähemmin kun kukaan ei rupee laatikosta urputtamaan.

Link to comment
Guest Toni I
OT, oli Toni toi sun skeida punainen rapid?

 

t. Mika

Ferrexsin punainen se oli mulla ollessa ;-). Olisi hauska tietää missä se nykyään majailee ja onko edistynyt yhtään? Raju peli.

Link to comment

En jaksannu koko ketjua lukee läpi, mutta ihmettelen ittekseni miten tosiaan koneen vaihtoon vaikuttaa vaihteisto. Kaikki käy keskenään, missään et voi todistettavasti sanoa että jos vaihdat 1300 koneen paikalle 1600:n että pitää vaihteisto vaihtaa, eihän se sinne käy mitenkään.

 

Joskus aikoinaan, ehkä 80-luvulla, kun kysyin konttorista moottorin vaihtamista 1200 -> 1600, niin silloin ohjeissa oli maininta vaadittavasta perävälityksestä. Inssi tosin silloin totesi, että eipä me niitä välityksiä ole tarkastettu. Ehkä katsastaja muisteli tuota...

 

 

t. Mika

Link to comment

En jaksannu koko ketjua lukee läpi, mutta ihmettelen ittekseni miten tosiaan koneen vaihtoon vaikuttaa vaihteisto. Kaikki käy keskenään, missään et voi todistettavasti sanoa että jos vaihdat 1300 koneen paikalle 1600:n että pitää vaihteisto vaihtaa, eihän se sinne käy mitenkään.

 

Joskus aikoinaan, ehkä 80-luvulla, kun kysyin konttorista moottorin vaihtamista 1200 -> 1600, niin silloin ohjeissa oli maininta vaadittavasta perävälityksestä. Inssi tosin silloin totesi, että eipä me niitä välityksiä ole tarkastettu. Ehkä katsastaja muisteli tuota...

 

 

t. Mika

 

Ei ole vaatimusta perävälitykselle. VW: auton siinä kaikkien tuntemassa

paperinpalassa on vain suositus 33/8 tai 31/8 muistaakseni.

Link to comment

Katsastuskokemuksista hieman. 90-luvulla olin katsastamassa silloisen työnantajani autoa ( VW-transportter ), jonka omisti rahoitusyhtiö. Auton kauppa oli tehty Kansallisosakepankin rahoitusyhtiön nimiin. Katsastus ei päässyt alkua pidemmälle , koska minulla oli rekisteriotteessa "väärä omistaja", sillä kyseinen pankki oli pari päivää aiemmin vaihtanut nimensä Meritaksi ja rekisteriotteessa olisi pitänyt lukea Meritarahoitus. Tämä katsastuskonttori toimii edelleenkin Helsingin alueella.

Link to comment
Paras mitä tänään kuulin kun kaveri kävi katsastamassa museo kuplaa niin tuulilasissa apukuskin puolella olevat -70 luvun verotarrat pitää repiä pois tuulilasista. Taitaa olla tekemisen puutetta katsurilla.

Mitenhän tämä oikein on, sillä ko. tarrat ovat ilmeisestikin olleet lasissa museoajoneuvotarkastuksessa ja sitä seuranneessa muutoskatsastuksessa.

Tämän jälkeenhän museoajoneuvoa nimenomaan ei saa muuttaa miltään osin.

Link to comment

Mitenhän tämä oikein on, sillä ko. tarrat ovat ilmeisestikin olleet lasissa museoajoneuvotarkastuksessa ja sitä seuranneessa muutoskatsastuksessa.

Tämän jälkeenhän museoajoneuvoa nimenomaan ei saa muuttaa miltään osin.

 

Tuolla kaiketi tarkoitetaan kuitenkin rakenteellisia juttuja. Arvosteluperusteista löytyy kyllä maininta tuosta tarra asiasta. Pitäiskö ruveta selvittämään onko edellinen katsastaja syyllistynyt virka virheeseen kun on hyväksynyt:D

Link to comment
Guest peppokani

Voiko inssi määrätä seuraavanlaista: Auton etuovet on sheivattu ja sisään autoon pääsee ainoastaan laskemalla etuikkunan erillisestä kytkimestä ja ikkunan kautta avaamalla oven. Auto ollut samanmoinen kohta 10v. Katsastuksessa inssi kuitenkin tuumaa, että tämmöinen ei kelpaa. Laita kahvat takaisin paikalleen.

Voiko tässä tapauksessa vedota siihen, että "Tämmöinen tää on ollu jo kauan aikaa ja aina on menny läpi" vai pitääkö vain kirota hiljaa itsekseen ja suunnitella jonkinmoiset kahvat?

Link to comment
Guest Raggare

kyyllähän se pitää olla avattavissa mekaanisesti ulkopuolelta(esim worst case scenario: onnettomuustilanteessa kaveri tajuttomana ratissa, auto palaa eikä ovee saa auki, vituttas..), laita vaikka rautalanka johonki mikä vetää vivusta auki :D

Link to comment
Guest peppokani
kyyllähän se pitää olla avattavissa mekaanisesti ulkopuolelta(esim worst case scenario: onnettomuustilanteessa kaveri tajuttomana ratissa, auto palaa eikä ovee saa auki, vituttas..), laita vaikka rautalanka johonki mikä vetää vivusta auki :D

 

Sehän vasta vituttaski, jos auttaja ei ymmärtäisi lyödä ikkunaa hajalle ;)

Mutta kyllä tuohon on tarkoitus jonkinmoinen rautalankaviritelmä laittaa menemään tavaratilaan, mistä sen sitten saa revittyä auki.

(Tosin eipä se auttaja sitä sieltäkään tajua lähteä etsimään hätätilanteessa)

Link to comment
Guest Mika Raussi
tappovehkeitä tuollaiset.....

Jos jumalauta ajaa auton semmoseks rusinaks, ettei ite ulos pääse ja on hätä, niin mitä vitun väliä sillä on, että onko ovessa kahva vai ei? Lasin saa kuitenkin jollain paskaks ja todennäkösesti koko ovi ei edes oo siinä kunnossa, että aukeis.

Link to comment

Joskus nähty kikka on vetää lukkomekanismista vaijerilenkki joka pilkottaa ikkunantiivisteen raosta. Siitä nykäisemällä lukko/ovi aukeaa. Katsastuksen jälkeen sille voi tehdä sit mitä lystää.

Sellainen viritys on tullut myös eteen, että on siirretty lukkonuppi oven reunasta ikkunan ulkopuolelle ja viritetty toimimaan niin että siitä saa lukon vapautettua.

Myös sellaisesta systeemistä olen kuullut, jossa ovi avattiin peiliä kääntämällä.

 

t. Mika

Link to comment
Guest peppokani
Tarkkaan ottaen rautalankaviritykset on kiellettyjä... nm "kokemusta on"

 

Miten sitten suunnittelit tuon avausmekanismin, että inssikin oli tyytyväinen?

Link to comment

Kumma inssi joka on päästänyt tuon läpi alunperin, onkohan ollut kovinkin tuttu kaveri silloiselle omistajalle?

 

Jenkkiautorassauksista muistui mieleen että sheivattu tai ei niin kytkin pitää olla ulkopuolella, siitä on kai joku pykäläkin. Ja onhan se pilkunsitä, mutta perusteltavissa juuri turvallisuussyillä. Lasin lyöminen sisään harvemmin kustomeissa toimii kun on usein pleksiä se lasi, sitä sopii lyödä. Lisäksi oikea lasi joka ei ole turvalaminoitu hajoaa ikävästi sirpaleiksi...itse en haluaisi lasimurskaa esim ranteille tai kaulalle kolaritilanteessa.

 

Systeemin tekisin kai niin, että se painike josta ovi aukeaa olisi upotettu oven sisälle. Näyttää sheivatulta, on helppo löytää ja inssi hykertelee tyytyväisyyttä :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...