Jump to content

Bilteman kosketuskulmamittari


Recommended Posts

6v kupla kärsii ajoittaisista käyntihäiriöistä. Olen aina säätänyt katkojan kärjet rakotulkilla ja sytkän staattisesti. Ajattelin vihdoin investoida kosketuskulmamittariin, ja huomasin että niissä onkin tavaratalojen valikoima vähentynyt huomattavasti viimeisen 15 vuoden aikana.

 

Motonetin valikoimasta en löytänyt mitään, Biltema tarjoaa tällaista: 

 

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Digitaalinen-yleismittari-auton-2000024258/?artId=15292

 

Tuollaisen ajattelin hakea, mutta sitten iski epäluulo, että toimiiko tuo kuuden voltin vehkeissä oikein? Järki sanoo että mittari toimii omalla paristollaan ja seuraa vain sytkästä saamaansa signaalia, on se sitten 6 tai 12 voltin signaali. Mutta onko kellään ensikäden kokemusta näistä elektronisista mittareista kuuden voltin autoissa?

 

En ajatellut Bilteman myyjiltä kysyä, kun melko varmasti ensivastaus on "että mitä?" ja sen jälkeen aletaan asiakkaan puolesta lukea paketin tietoja (joista vastausta tuskin löytyy).

Link to comment

Sen verran on ko. mittarista kokemusta että mulla se ei näyttänyt kierroksia type 4 koneessa eikä Lada Nivassa. Tai no näytti mutta mittarin lukemat seilas satoja kierroksia edestakaisin eikä näyttänyt sinnepäinkään oikeita lukemia vaikka kone kävi aivan tasaisesti. Saattoi olla maanantai kappalekkin mutta toista en enää suostunut Biltemasta ottamaan vaan hain analogisen Hellan mittarin. Sitäkään ei näytä enää Motonetin valikoimista löytyvän. Jos lähistöllä on AD varaosamaailmaa, niin kannattaa käydä tsekkaamassa jos niillä olis varastoon jäänyt.

Link to comment

Pienellä googlettelulla näyttäisi tuo Hellan laite olevan joka paikassa loppu, eli varmaankin valmistus päättynyt ja sen vuoksi sieltä Motonetin valikoimasta hävinnyt. Tuntuu, että sytkän ajoitus ja varsinkin kosketuskulman mittaaminen on alkanut käydä niin harvinaiseksi puuhaksi, ettei mittareita löydy enää oikein mistään. Aina auttava ebaykin tarjoaa maailmalta vanhoja käytettyjä vehkeitä, missä nyt ei sinänsä ole mitään vikaa, ja voisin sellaisen ostaakin, kun vain tietäisi toimiiko laite kuusivolttisessa.

 

Voihan tuo KimmoH:n tapaus olla yksittäinenkin. Ehkäpä käyn huomenna Bilitsussa hakemassa moisen ja voin sitten raportoida toimiiko eli ei.

 

Edit: Tällainen näyttäisi löytyvän Ebaysta

 

Halvempi kuin Biltema, ja pienellä nettihaulla näyttäisi UNI-T olevan ihan oikea tuotemerkki, eikä vain joku kiinalaisen kyläsepän oma keksintö (toki merkki näyttäisi olevan kiinalainen). Tuollaisen voisi kokeilumielessä tilata, korkealta tuolla hinnalla ei voi pudota.

Edited by EVK
Link to comment

mulla on aina 6v leegoja rassatessa ollu mopon akku josta mittarille/lampulle sähköt, nykyään käytän myös 12v tota apuakkua niin ei tarvi mennä puolalta tms.ottaan sähköä kun yleensä se hemmetin naru ottaa kärmekseen kii ja savu nousee...

  • Like 1
Link to comment

Joo, löysin tuon Australian yksilön eilen illalla vielä ebayta selatessa. Ja itsekin käytin eilen ajoituslamppua kuplan kaasuja haistellessa mukanani 12V irtoakku josta sain strobolle virran, kun ei näyttänyt 6V sähköt laitteelle riittävän.

 

Laitoin nyt elämän risaiseksi ja tilasin tuon ebaysta linkkaamani UNI-T -mittarin isoveljen: https://www.ebay.co.uk/itm/UT109-Automotive-digital-multimeter-4000-counts-TACH-DWELL-RS-232-MAX-MIN-RPM/263543594086?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

Parisen viikkoa pitäisi odotella että pääsee kokeilemaan miten toimii.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mittari saapui kaksi päivää sitten. Ensivaikutelma on laadukas, tosin vehje haisee kiinalaiselle, eli kemialliselta. Paketissa lukee pääosin kiinaa ja sisällä oli vain kiinankieliset ohjeet. No jos Kiinasta tilaa, niin mitä voi odottaa? Valmistajan sivuilta löytyi kuitenkin myös englanninkieliset ohjeet. Toinen huomio oli, että USB-johto on näköjään lisävaruste. Ebayn ilmoituksessa ei kyllä väitetäkään että USB-kaapeli tulisi mukana, vaan mainitaan vain että laitteessa on USB-interface. Mukana tuli siis vain sarjaporttiin sopiva johdin. Ihme kasaritouhua, kuinka monella on vielä tietokoneessaan sarjaportti? Onneksi tuollaisia RS-232 -> USB -muuntimia saa pikkurahalla, enkä sinänsä tuota ominaisuutta nyt välttämättä kauheast osaisi kaivata.

 

Tänään ehdin mittaria viimein testata, ja kosketuskulmamittaus vaikuttaisi toimivan oikein ja näyttävän järkeviä: tulos oli 47 astetta, kierroksilla 48. Kierroslukumittaus näyttää kuitenkin noin tuplakierroksia, eli mittari väittää kierrosten olevan yli 2000 rpm kun kone käy ryyppy päällä hieman korotettua tyhjäkäyntiä. Kun kääntää miittarin 8-sylinterisen moodiin, saa ruutuun järkeviä lukuja. Tuntuisi siis että mittarissa on kertoimet pielessä. Kierrosten mittaus tapahtuu samoilla liitoksilla kuin kosketuskulmankin mittaus, toinen johdin maahan ja toinen puolan maadoituspuolelle. Sytkäjohtimeen liitettävää piuhaa ei tässä mittarissa tullut mukana.

 

Sitten heräsi epäilys, että voisiko tämä nyt sitten johtua siitä että autossa on kuuden voltin sähköt? Tuntuu kaukaa haetulta, jotenkin luulisi että jos laite osaa mitata kosketuskulman oikein, niin kierroksetkin pitäisi tulla oikein. Mutta täytyy vielä testata tuota kierroslukumittausta parilla muullakin autolla ennen kuin lähtee asiasta reklamoimaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...