pasihakala Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 Kannen alla uusi sihti ja uusi bensapumpun korjaussarjasta otettu fiiberitiiviste. Kansi hiottu suoraksi, mutta silti vuotaa kuin seula. Pultti niin tiukalla kuin uskaltaa kiertää Millä olette tiivistäneet kannen ja rungon välin? Autotarvikeliikkeestä ei löytynyt kyllin suurta kumista O-rengasta. Quote Link to comment
ARTO Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 Jos et vääntänyt kantta kieroksi, tiiviste paska ja vuotaa läpi. Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 (edited) Tuskin Pasi vetää kanta kieroksi.. Kansi hiottu suoraksi, mites jalka mihin kansi tulee.. Sillä on pussihousut jalassa, eli varmaan momentit tiedossa. Oisko susi pumppu.. Edited April 26, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
vwagen Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 Onko pumppuun laitettu korjaussarja jossa kalvon jousi aivan liian jäykkä,josta johtuen pumpun tuottama paine liian suuri?Jos on niin kannattaa kokeilla alkuperäisellä jousella. Quote Link to comment
hpa Posted April 26, 2018 Share Posted April 26, 2018 (edited) Näyttää ettei kansi mene tarpeeksi syvälle, kävin omaa pumppua tallilla purkamassa.Kansi oli vähän reunaa alempana.On mahdollista että sihti on tiivisteen päällä eikä alla kuten kuuluu olla.Tiiviste voi korjaussarjoissa olla liian paksu,ei tule puristusta.Oman pumpun tiiviste oli melko ohut ja on ennemminkin muovia kuin fiiberiä.Kuvasta ei paljon ominaisuuksia näe.Kannen ruuvinkin tiiviste näyttää hyvin paksulta alkuperäiseen verrattuna. Edited April 26, 2018 by hpa Quote Link to comment
pasihakala Posted April 27, 2018 Author Share Posted April 27, 2018 Juu pussihousut on jalassa. Kansi tosiaan hiottu suoraksi, ei auttanut. Jousta ei ole vaihdettu vaan se on alkuperäinen. Kannen kiinnityspultti on alkuperäinen. Olisiko tuo sitten 5 mm kierteellä kun siihen 8 mm kiintoavain käy. 1962 varaosakirjan mukaan tiivistettä ei muka kuuluisi olla ollenkaan. Sihti vaan. Uskoo ken tahtoo. Alkuperäinen tiiviste oli harmaa. Graffitia kai. Se piti vielä viime syksynä käytetyn pumpun koeajolla, mutta katkesi perskules kevättalvella kun varmistin että kannen alla on sihti. Ei ollut. Nyt on. Pakko oli sihti laittaa sillä tankissa on 56 vuoden skeidat pohjalla, eikä tee mieli tukkia uusista osista kasattua kaasutinta. Uusi graffititiiviste on tulossa postissa, mutta olisi kiire saada avovaunu ajoon vapuksi ja on ihan siinä ja siinä että kusti ehtii polkea siihen mennessä. Onneksi tähän vuodenaikaan ei ole ruohoa leikattavana. Veteranen Servicen luettelossa tuo tiiviste on, mutta ei ehdi sieltäkään ajoissa vaikka tuntuu joskus että paketti tulee Saksasta Suomeen nopeammin kuin Suomesta Suomeen. Auton alkuperäinen pumppu oli kotona. Kokeilin toisesta korjaussarjasta ottamaani tiivistettä ja eihän se ruoja edes ole pyöreä eikä siten asettaudu siihen koloon mihin sen kuuluisi plompsahtaa. Se tuollainen punainen tiiviste joka autossa nyt on, on toki sihdin yläpuolella. Motonetissä oli hyvä palvelu mutta ei oikeanlaisia O-renkaita. Ostin 1 mm paksua kaiken-mahdollisen-kestävää-tiivistepaperia ja jos ei muu auta, teen siitä tiivisteen. Paha vaan että sisämitta on 38 mm ja ulkomitta 44 mm eli eihän tuo rinkula ole kuin 3 mm paksu. Biltemasta löytyi O-rengaslajitelma, jossa on sopivan kokoinen rengas. Kokeilen sillä. Äkkisältään voisi kuvitella että tämä ongelma voisi olla aika monella. Sen verran monessa Volkkarissa kun kuitenkin vielä 34 hv on. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 27, 2018 Share Posted April 27, 2018 Mites olis ihan jonkun bensaa kestävän tiivistetatinan kanssa. Quote Link to comment
pasihakala Posted April 27, 2018 Author Share Posted April 27, 2018 Kysyin Motonetissä. Ei ollut tarjolla. Sellakkaa kuulemma on käytetty. Testaan noita tiivisteitä ja kerron sitten kuinka kävi Quote Link to comment
kari kittilä Posted April 27, 2018 Share Posted April 27, 2018 Ootko varma että vuotaa pumpusta? Katoin tuosta kuvasta tuota polttoaineletkua mikä sulla tulee pumpulle, tuo ei kestä nykybensaa, tulee läpi letkusta. Muutamia vuosia sitten ihmettelin yhdessä autossa kun bensa haisee voimakkaasti vaikka olin laittanut uudet letkut, koskin vahingossa letkua ja yllätyin koska letku oli märkä päältä. Koitappa onko letku märkänä?? Quote Link to comment
Guest Jari82 Posted April 27, 2018 Share Posted April 27, 2018 Mistä löysit uuden sihdin pumppuun? Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 27, 2018 Share Posted April 27, 2018 (edited) Oisko Kari ytimessä.. eihän Pussihousun kuvauksessa selvinnyt että mistä vuotaa kuin että pensapumppu.. siinähän on nuo letkutkin.. Edit, olihan se siellä, kannen välistä ku luki uudestaan.. mutta onko tuo punosletkukaan ihan soppeli nykybensalle.. iteltä tihku läpi ja vaihtoon meni.. jenkkiletkut oli mitkä tuli Valaan mukana paikallaan Edited April 27, 2018 by Urbantoy Quote Link to comment
pasihakala Posted April 28, 2018 Author Share Posted April 28, 2018 Bensiiniletku on aivan uusi ja juuri paikalleen laitettu. Myyjäliikkeen mukaan tuo letku kestää nykyisiä polttoaineita ja sitä voi käyttää mm. pienlentokoneissa. (Off topic: mulla oli aikoinaan ekakorinen Renault Scénic ja se alkoi haista voimakkaasti bensiinille. Vuotokohtaa ei löytynyt vaikka merkkiliikekin autoa tutki. Auto meni vaihtoon ja viiveellä selvisi että juurikin bensiiniletkut alkavat harrastua aikaa myöten ja päästävät hajut läpi. Volkswageneissa käytetään saman alihankkijan bensaletkuja) Ja vuotokohta on tosiaan kannen ja rungon välissä. Tihkuu läpi vaikka moottori ei kävisi. Sihdin tilasin Veteranen Serviceltä Saksasta. En enää muista miksen tilannut tiivisteitä samalla. Mahdollisesti siksi että kuvastossa on mutta hinnastossa ei. Täytyy tarkistaa. Käytin kyseistä firmaa jo 1990-luvulla. Hyvin pelittää. Käyn tallilla sunnuntaina tai maanantaina. Mukaan otan a) 1mm tiivistepahvista leikattuja tiivisteitä b) korjaussarjasta otettu ja nyt oikeasti pyöreäksi leikattu tiiviste c) Bilteman O-rengas. Jospa joku noista tiivistäisi. Ellei, täytyy odottaa että posti tuo NOS-tiivisteen. Quote Link to comment
hpa Posted April 28, 2018 Share Posted April 28, 2018 Sihdin pitäisi uopota omiin huulloksiinsa, näyttää olevan niiden päällä.Itse kuvaamani tiiviste on myös grafiittia ja vuosisatojen bensiineistä on vihreä väri tullut.Tiivisteelle on omat huulloksensa ja se uppoaa niihin pohjaan asti.Ei tuosta minun pumpusta ole varalle, oli jumissa. Quote Link to comment
SePi Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Pääseekö bensa karkaamaan sihdin ja pumpun rungon välistä, jolloin sihdin ja kannen välissä olevasta tiivisteestä ei oo hyötyä ongelmaan? Auttaisko jos sihdin molemmilla puolilla olis tiivisteet? Tai sitten hyvin napakka O-rengas, joka levitessään tukkisi riittävällä tavalla tuon vuotoreitin. Eli ei mitään omakohtaista kokemusta meikäläisellä :-/ Quote Link to comment
pasihakala Posted April 29, 2018 Author Share Posted April 29, 2018 Näyttäisi siltä että saattoi tulla kuntoon punaisella tiivisteellä, kun leikkasin sen täysin pyöreäksi. Yllättäen O-rengas ei tiivistänyt kylliksi. Itse leikattuja tiivisteitä en kokeillut Kannen on oltava tasan pumpun keskellä. Vähänkin jos on sivussa, johan vuotaa. Quote Link to comment
EVK Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Itsellä on hyvin vähän kokemusta näistä pumpuista, mutta avasin ekaa kertaa (hyvin mahdollisesti eka kerta myös autolle) omasta '65:stani tuon kannen pari viikkoa sitten, ja siinä kannen alla ei kyllä mielestäni ollut tiivistettä. Pienellä kiintoavaimella avasin ja käänsin kiinni ilman suurempia momentteja mielessäni ja kuivana on pysynyt. Quote Link to comment
pasihakala Posted May 8, 2018 Author Share Posted May 8, 2018 (edited) Vasemmalla ylhäällä oikaistu kansi. Keskellä ylhäällä uusi sihti. Oikealla ylhäällä NOS graffititiiviste. Laitan sen aikanaan auton matching numbers -bensapumppuun. Huomaa että tiiviste on todella kapea. Siksi se katkeaa niin herkästi. Vasemmalla alhaalla O-rengas joka siis ei toimi. Keskellä alhaalla korjaussarjan soikeahko tiiviste joka pyöristetty ja joka ei täysin toimi. Oikealla alhaalla itse leikattu tiiviste jota ei ole vielä kokeiltu. Alimpana 1,5 mm paksua korkkilevyä josta voisi kahden ison meistin avulla tehdä tiivisteitä, jos vaan sopivat työkalut löytyisivät. Ulkomitta 44 mm ja sisämitta 38 mm. Puuilo tsekattu - löytyy 45 mm ja 40 mm mutta ei oikeaa kokoa. Tässäpä jollekin liikeidea. Pianhan noita tehdä paukuttelisi. Möisi sitten vitosen kappale. EDIT: aiemmin kirjoitin että meistit kalliita. Sittemmin kaupoilla käydessäni huomasin että niitä ei välttämättä löydy valmiina Edited May 8, 2018 by pasihakala Quote Link to comment
Tanhis Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Kannattaa kysyä jostain kumifirmasta onnistuisiko tiivisteiden tekeminen niin ei tarvitse itse harkita meistin ostoa. 1 Quote Link to comment
hpa Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Etrassa tekevät tiivisteitä, mutta meistin kokoja en muista. Alkuperäisen kaltaista garafiittitiivistettä on jossain tiivistesarjassa, näin kun viime viikolla tallia siivotessa vilahti. Quote Link to comment
hpa Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Se tiiviste oli kaasuttimen ja imusarjan väliin tarkoitettu, materiaali ja paksuus melko samoja. 30 tai 31 millisen tiivisteestä kirurgin veitsellä saa leikattua. 1 Quote Link to comment
sleepercooler Posted May 9, 2018 Share Posted May 9, 2018 Tuolta saa tiivisteitä mittojen mukaan http://www.tiivistekeskus.fi Quote 1 Quote Link to comment
pasihakala Posted May 11, 2018 Author Share Posted May 11, 2018 On 8.5.2018 at 3:47 PM, hpa said: Etrassa tekevät tiivisteitä, mutta meistin kokoja en muista. Alkuperäisen kaltaista garafiittitiivistettä on jossain tiivistesarjassa, näin kun viime viikolla tallia siivotessa vilahti. Hyvä vinkki. En muistanutkaan että siellähän on monen kokoisia meistejä. Erääseen vesipumppuun jouduin teettämään kun valmiina ei saanut. Nopsaan kävi ja maksoi euron pari kappaleelta Quote Link to comment
pasihakala Posted May 17, 2018 Author Share Posted May 17, 2018 (edited) Turon varastoista löytyi ihan alkupään 34 hv bensapumpun kansi, jossa on lähtö eri kohdassa kuin myöhemmässä versioissa. Ihan ensimmäisissä pumpuissa ei tosiaan ollut tiivistettä ollenkaan, Kugen tuo mun 1962 varaosakirjani kertookin. Mahdollisesti tiiviste oli sellainen että siinä oli leveämpi reuna? Alkuperäinen pumppuni on leimattu 4/1962 ja siinä on jo samanlainen lähtö kuin tuossa oikeanpuoleisessa. Edited May 17, 2018 by pasihakala Quote Link to comment
pasihakala Posted May 21, 2018 Author Share Posted May 21, 2018 Turon varastoista löytyi ihan alkupään 34 hv bensapumpun kansi, jossa on lähtö eri kohdassa kuin myöhemmässä versioissa. Ihan ensimmäisissä pumpuissa ei tosiaan ollut tiivistettä. Mahdollisesti tiiviste oli sellainen että siinä oli leveämpi reuna? Tiiviste tuli vasta 1965. Quote Link to comment
pasihakala Posted May 21, 2018 Author Share Posted May 21, 2018 (edited) Syykin selvisi. Vasemmalla uusi reprosihti. Oikealla käytetty alkuperäinen. Repro on varmaan 2 mm paksu. Alkuperäinen on ihan tosi ohut. Eipä ihme että kansi jäi liian korkealle Edited May 21, 2018 by pasihakala Quote Link to comment
pasihakala Posted May 21, 2018 Author Share Posted May 21, 2018 Osat kasaan ja baanalle 1 Quote Link to comment
EVK Posted October 7, 2018 Share Posted October 7, 2018 On 29.4.2018 at 10:55 PM, EVK said: Itsellä on hyvin vähän kokemusta näistä pumpuista, mutta avasin ekaa kertaa (hyvin mahdollisesti eka kerta myös autolle) omasta '65:stani tuon kannen pari viikkoa sitten, ja siinä kannen alla ei kyllä mielestäni ollut tiivistettä. Pienellä kiintoavaimella avasin ja käänsin kiinni ilman suurempia momentteja mielessäni ja kuivana on pysynyt. Perun sanani. Sekä tiivisteettömyydestä että kuivana pysymisestä. Alkoi nääs tuo kansi vuotaa, ja tällä kertaa kannen avattuani otin sihdinkin pois. Siinä samalla tuli sitten tiivisteenkappaleita mukana. Keväällä kun en sihtiin koskenut, niin näytti siltä että siellä on vain sihti, joka myös tiivistää kannen, mutta olihan siellä siis tiiviste. Hain Motonetistä tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/270014/400oC-tiiviste-50x30cm-10mm Kantta sabloonana käyttäen leikkasin mattopuukolla oikean kokoisen rinkulan tuosta tavarasta. Eka meni silmämääräisesti niin pieleen, että heitin sen kokeilematta roskiin, toisen asensin pumppuun, mutta se vuoti, kun oli yhdestä kohdasta ulkokehä hieman vajaa, kolmas yritys tuotti tulosta ja reilun 10 km koeajolla kansi pysyi kuivana. Sisäreiän pyöreyden kanssa ei ole niin tarkkaan väliä, ulkokehä pitää olla puolen millin tarkkuudella oikean kokoinen, muuten tiiviste ei tiivisty pumpun runkoon, jossa on todella ohut kaistale vastinpintana tuolle tiivisteelle. Alle jäi alkuperäinen sihti, jonka reunat tosiaan tosi ohuet, ja niille on pumpun rungossa oma hahlo. Jos tarvikesihdissä on paksu reuna, jää se varmasti kanittamaan tiivistettä siten, ettei se asetu vastinpintaansa. Saako noita alkuperäislaatuisia sihtejä jostain? Omassani sihti olisi kyllä vaihtokunnossa, ei asettunut enää oikein omaan haloonsa, eli bensa vuotaa osittain sihdin ohi kaasuttimelle. Ennen pumppua on kyllä bensasuodatin, ettei tuo nyt kovin vakavaa ole, mutta oishan se kiva saada tuo tarvikesuodatin muuten alkuperäisestä konehuoneesta pois. Eikä se paloturvallisuudenkaan kannalta ihan kiva ratkaisu ole. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.