Jump to content

palliksen startin ongelma type4 kone


Recommended Posts

Ongelmana on startti, joka ei halua osua hampaille...

Yhdistelmänä on type4 kone ja sama laatikko mikä oli type1 koneen kanssa. Olen kokeillut jo eri starttia 181:stä, jonka hammastus käy suoraan 228 vauhtikseen. Voisiko olla, että laatikko ei käy suoraan type4 koneeseen, jolloin starttin asento ei vaan sovi 228 vauhtikseen.

Voisiko joku jolla on ollut samanlaisia ongelmia hieman vinkata, että saisi varmistusta omille epäilyksille.

Autolla on rempan jälkeen ajettu ja startattu, mutta hieman huonosti ja äänekkäästi. Stratin hampaista näki, että välillä on ollut hampaat vastakkain.

 

Auttaakee...

 

Harvempi laatikko olisi myös tarpeen, joten mitäs näitä muita olikaan kuin 6 ripanen?

Link to comment

228mm kytkimellä saattaa startti osua asetelmaan sen koon vuoksi. Ja siksi ei ylety hammaskehälle. Tämä on kyllä hieman mutua, tarkista tilanne.

 

5-ripaista lootaa myös löytyy, mutta on varmaan yhtä harvinainen kuin 6- ripainenkin. Eli 5-ripainen on kotoisin 1,7 ja 1,8 L koneista. Todennäköisesti. Fiksummat voinee varmistaa.

Link to comment

Ainakin tällainen startti toimii type 4 koneen kanssa 228mm vauhtiksella, 091 (kuusripainen, CP koodilla) ja 002 (kolme ripainen, CU koodilla) pallukan vaihteistojen kanssa. 

 

IMG_6939.thumb.jpg.cfaeadb04aa45c9fa694b28aa9367e92.jpg

 

Tuolla kuvassa näkyvällä koodilla löytyy googlaten tarkempia speksejä.

 

IMG_6940.thumb.jpg.2b378d40ec9615073f7b68a72c79bbe9.jpg

 

Link to comment

Mulla on tämmösiä uskomuksia, korjatkaa jos on virheitä:

-76 vuodesta eteen päin palliksen laatikoihin tuli 2.0 koneen/228mm kytkimen takia uudenlainen startti. Uusi startti on tuommonen pitkärattainen niin kuin KimmoH:n kuvassa. Pidennys johti siihen että startin paikkaa piti venyttää vastaavasti, uudemmissa kytkinkopissa startti sijoittuu tuon noin sentin verran kauemmaksi vauhtipyörästä, muuten samalla paikalla.

Uudempi startti ja kytkinkoppa löytyy 3- ja 6-ripaisista "091"-laatikoista eli palliksen vuosimalleista 76-79 (siis sekä T1 että T4 koneisista).

 

Kaikki palliksen kytkinkopat ovat periaatteessa vaihtokelpoisia keskenään joten vanhempaan laatikkoon voi laittaa uudemman kytkinkopan.

 

Tässä pari arvausta eri yhdistelmien toiminnasta:


Vanha koppa + vanha startti + 200mm kytkin = toimii

Uusi koppa + uusi startti + 228mm kytkin = toimii

 

Vanha koppa + uusi startti = ratas ulottuu turhan syvälle

Uusi koppa + vanha startti = ratas ei ulotu tarpeeksi syvälle

Vanha koppa + vanha startti + 228 mm kytkin = startti osuu paineasetelmaan

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...