Jump to content

Golfblau t-34 Der große Karmann 1500 '62


Recommended Posts

8 hours ago, pasihakala said:

Kerrotko valmistenumeron suuruusluokan? 100 tai pienempi? 1000 tai pienempi? 1500 tai pienempi? 

 

Tiedän yhden vastaavanlaisen auton jossa on verraten pieni valmistenumero... 

0011415

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Vähän taas mennyt aika kaikkiin muihin touhuamisiin kuin tämän kanssa touhuamaan. Mutta pidän kiinni aikataulusta että ensi kesänä tämä olisi tekniikan osalta kunnossa. Ja sitten ruvetaan katselemaan ruosteita pois että saisi auton katsastettua.

 

Tänään kävin ottamassa penkit pois ja imuroimassa auton hyvin. Auton sisällä on siis tunkkainen tuoksu mitä ehkä voi selittää yli 30v säilöntä kylmässä. Ja tästä olisi kova yritys päästä eroon. Samalla kartoittelin myös lattiamattojen tilannetta ja ihmettelyä mitä täytyy oikeasti uusia. Käytännössä osa matoista tarvitsee vain reunanauhojen uusinnan ja vain poljinten takainen matto on ns menetetty tapaus. Kuskin puolen helman mattoa on hiiri käynyt vähän nakertamassa eli jos vaan materiaalia löytyy niin varmaankin uusin myös sen mutta on sen verran huomaamattomassa paikassa takajalkotilassa että menisi kyllä sellaisenakin.20181013_121628.thumb.jpg.6591b02e061b465b1ce5a8c009a82772.jpg

 

Kuskin taka kylkipahvi oli osittain irronnut kiinnikkeistään ja otin sen kokomaan irti että pääsin näkemään helman sisään. No mitään kauheaa yllätystä ei ollut eli pitkälti mennään vieläkin oletuksella että ruosteet mitä autosta löytyy ovat lähinnä ulkopelleissä eikä ole pahasti päässyt nakertelemaan itse korin kantavia rakenteita.20181013_123017.thumb.jpg.5e50907d52d4a50c6b60563c547301db.jpg

 

Musta mönjä on ilmeisesti jotain tehtaan äänieristettä tai ruostesuojaa kun toisessa T34 ghiassa on vastaavaa mönjää ja about samalla tavalla rajattuna.

 

Ja tässä sisäpuolen alustan pahin ruostepaikka mikä näyttäisi ainakin ennen puhdistusta olevan täysin pinnallista ruostetta. Tässä kohtaa vaan ihmettelen että mihin ihmeeseen tuon pienen lämpöputken toinen pää mahtaa runkotunnelissa mennä. Takalasin lämpöputki kun menee toisellapuolella.

20181013_122614.thumb.jpg.9d0c7d906d1cdb3627a6f56d68945b86.jpg

 

Nos 20,64 pääsylkänkin löysin Ranskasta kohtuuhintaan ja se on matkalla suomeenpäin. Myös jarruletkujen pituuksia vähän mittailin että osaisi tilata kerralla oikeanlaiset. Ja kaikki kovat putket pitäisi myös uusia ,pitkä putki vaan pitäisi kaivaa ulos tai saada tietoon sen pituus että saisi teetettyä oikean pituisen.

Edited by Tanhis
Link to comment

Nossia lootassa Ranskasta. Vielä en kerennyt avaamaan ja tarkistamaan onko kaikki kunnossa. Mutta mihis ne olis mennyt kun selkeesti on hyvin säilötty. Tämän päälle pitäis kanssa vetää musta maali ja sitten voisi pikkuhiljaa alkaa miettimään pitäiskö jotain uutta/ entisöityä laittaa autoon takaisinkinpäin.

20181017_205827.jpg

20181017_205814.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 1 year later...

Vähän koettanut osia etsiä tähän ja takarummut vielä puuttuisi että olisi jarruosat kasassa. 

 

Viimeviikolla tuli löydettyä erittäin hyvä käytetty vaimentajakin tähän projektiin, ei muuten ole ihan yleisiä noi sinkkukaasari vaimentajat kolkkiin.

20200312_173750.jpg

  • Like 5
Link to comment
  • 2 months later...

Nyt pitää myöntää että hetkellisestä tekemättömien asioiden listan pituudesta johtuen tämä tai tai punainen karmann voisi vaihtua avaimen lukkoon ja baanalle tyyppiseen campperiin vuosimallia 70/ vanhempi tai 65/ vanhempaan siistiin variantiin (vuosimallit ehdottomia, eli uudemmat ei kiinnosta). Ratsupaikatut ja juuri ja juuri katsastuksesta ruosteiden takia läpimeneviä ei kannata ehdotella. Ja yhteydenotot vain profiilissa näkyvään numeroon.

Link to comment
  • 8 months later...

Tähän biiliin liittyviä speciaali osia tullut etsittyä ja entisöityä ja yksi paketti on nyt melkein valmis. Eli painonappikytkimet kojelautaan. 

 

Btw aivan hiton vittumainen paketti laittaa kasaan. 

 

Niitit piti porata auki ja lyhkäsen/pitkien välillä vaihtava kytkin oli vähän ottanut lämpöä ja ei toiminut enää niinkuin piti. Romukytkimestä uusi varsi ja pintojen putsaus ja uudelleen rasvaus ja paketti takaisin kasaan 2,5mm messinkitangosta tehtyjen niitinkorvikkeiden kanssa juottaen uudelleen kasaan.

 

Vielä pitäisi yksi varaosakytkin löytää missä olisi ehjä suojakansi että saisi täydellisen paketin kasattua.

20210207_200009.jpg

20210222_183451.jpg

  • Like 1
Link to comment
  • 6 months later...

Jos tähänkin välillä jotain päivittäisi vaikka mitään muuta ei oikeastaa olekkaan saanut aikaan kun lähinnä osia etsiskellyt.

 

Nos kannet tähän tuli löydettyä ja kampikammio tuli purettua ja puhalletuttua. Imusarja on vielä hakusessa mutta eiköhän sellainenkin osu vielä kohdalle ja varsinkin kun kiire ei ole ja kunhan sopiva osuu kohdalle. 120$-400€ välillä tullut muutama vastaan mutta 120$ missasin päivällä vaikka oli ollut yli kk myynnissä mutta minkäs sillekkään voi. Taasen 400€ +postit euroopasta alkaa menemään vähän rahastuksen puolelle. Mäntäpyttysarjoja on taasen yllättävän reilusti tarjolla ja katsotaan niitä sitten kun kampikammio on tarkastettu.

 

Öljyjäähdyttimelle pitäisi väsätä joku testipenkki että saisi painetestattua tai sitten pitää juottaa itse sopiva kasaan kun sopivia ei kauheasti tule vastaan. Varmaan vedän vaan maalit niskaan ekaksi kun kumminkin tää homma venyy.

 

 

20210901_123637.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Pikkuhiljaa alkaa rare palikat löytymään koneen kasaamista varten. 

Eli Ruotsista löyty varhaisen koneen imari jossa imusarja aukot on 1200 tyyppiset.

Samaan kauppaan tuli kaasari ja ilmanputsari. Joku perhana oli vaan katkassut esilämmityksen putket mutta niiden korjaus ei onneksi oo mikään mahdottoman iso rasti. Kone vaan pitää olla kasassa että saa hitsattua oikeaan asentoon.

Sitten olisi enää nos männän ja pytyt ostoslistalla. Tietty kaikkea nippelinappelia puuttuu senkin jälkeen kuten venttiilit, venakoneistot ja nokka-akseli.

 

Btw tässä koneessa on melkein kaikki erilaista kuin vähän uudemmassa vaakaimari koneessa. Eli jos ei ole jonkunsortin lähtökohtaa mistä tälläisen kasaamisen aloittaa niin aika vaikeeksi voi mennä.

20211126_195748.jpg

 

20211126_195518.jpg

Edited by Tanhis
  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...
On 8/3/2018 at 10:31 PM, Tanhis said:

Takajarrujen kengät on tietenkin omansa ja niitä ei reprota. Eli kovan tutkimustyön jälkeen totesin että juniksen pikkurumpuisessa on pinnaltaan ja reijiltään samat kengät kuin ghiassa. Eli sellaiset piti irtopintoina jostain löytää. Etukenkiin löytyikin omista varastoista niitattavat pinnat mutta taakse ei. Tierpistä sitten sellaiset löysin swäpistä. Nämäkään ei tietenkään ollet ilmaiset, mutta mikäs tämän jarrurempassa nyt halpaa olisikaan ollut.

20180803_173953.jpg

Persaus, tässä saanut välipäivinä vähän inspiraatiota touhuta keskeneräisten projektien kanssa tallissa ja tuli sitten todettua että vaikka joku kuulostaa hyvältä paperilla ja vielä vierekkäin maallaamallakin niin ei se aina vaan toimi. Eli type2 55-62 eturummunhalkaisija, hihnanpituus ja leveys vaikka sopiikin kohdalleen niin ei silti ole sopiva type3 etupään kanssa, kun niittien reihät ei ole samassa paikkaa kuin type 3. 20211231_181201.thumb.jpg.b76f7ac78fb2a0450fcaa552d720ef91.jpg

 

Eli jarruhihat tuli porattua irti kengistä kun tunti helpommalta vaihtoehdolta kuin ruveta tilailemaan random jarrusettejä ja ihmettelemään mikä tähän nyt sopisikaan ja vielä kun hihnojen irtiporaus paljasti että kyseessä on tosiaan vw alkuperäistä kamaa niin  valita tuntui vieläkin fiksummalta. Ja tosiaan asbestin mahdollisuuden otin huomioon poraillessa ja pidin kamat kosteina ja nasse päässä kun hommaa toteutin. 

 

20211230_135232.thumb.jpg.5a670b30ad315ec3a353ab1f0e79f364.jpg

 

20211230_140838.thumb.jpg.939ea3bb453e9b0a5b15ab485cd536fa.jpg

 

Etupään kengät olen jo kerennyt kylvettämään annitrolissa Ja näihin täytyy tilata yllämainitusta syystä werk 34 uudet nos hihnat kun siellä näytti 25€ hintaan setti olevan myynnissä. Takapään hihnat taas olivat just eikä melkein oikeat kun oikealla varaosanumerolla ne aikoinaan tierpistä ostin. Vielä pitäisi katsoa joku tutoriaali miten noita kuuluisi ns. oikeaoppisesti niitata ettei mene laakista vituiksi. Tietty just nyt kiinnostaisi että voiko noi kengät maalata hihnan alta vai ei. 

 

20211231_181502.thumb.jpg.51ac5cdca6999fe2393b6e972047364a.jpg

  • Like 1
Link to comment

Pikainen veikkaus että voi, eipä se maali siellä välissä mene enää kuivuttuaan kasaan. Liimattuun hihnaan ehkä ei voi, lähtee ennemmin maaleineen pellistä kuin liimauksesta.

 

Keltapassivoidut kengät oli ainakin ensin passivoitu ja sitten lyöty hihna niiteillä kiinni.

 

Se on minullakin hukassa että miten ne niitataan ns. oikein. Irtohihnoja ja niittisarja kyllä on, puuttuu vain se suoritus kun vanhatkin hihnat ovat vielä hyvät.

Link to comment
Pikainen veikkaus että voi, eipä se maali siellä välissä mene enää kuivuttuaan kasaan. Liimattuun hihnaan ehkä ei voi, lähtee ennemmin maaleineen pellistä kuin liimauksesta.
 
Keltapassivoidut kengät oli ainakin ensin passivoitu ja sitten lyöty hihna niiteillä kiinni.
 
Se on minullakin hukassa että miten ne niitataan ns. oikein. Irtohihnoja ja niittisarja kyllä on, puuttuu vain se suoritus kun vanhatkin hihnat ovat vielä hyvät.
Ei maalia kitkapinnan alle, saattaa lämmetä jarruttaessa niin paljon että maali palaa pois.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, metake said:

Ei maalia kitkapinnan alle, saattaa lämmetä jarruttaessa niin paljon että maali palaa pois.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Kävisiköhän tuohon spray sinkki? Ei siis sinkkimaali, vaan se yleensä pienemmissä pulloissa myytävä kylmägalvanointiaine. Toisaalta sen tarttuvuus on niin huono, että tuleeko hierottua pois kitkapintoja asennettaessa.

Edited by Paksu-Tolppa
Lisäys
Link to comment

Itselläni oli mielessä 600C kuumankestomaali mikä lämmitetään 200C kiinni käsiteltävään pintaan. Jätetään kitkapinnan alla oleva pinta maalaamatta.

  • Like 1
Link to comment
10 hours ago, Kharon said:

Se on minullakin hukassa että miten ne niitataan ns. oikein. Irtohihnoja ja niittisarja kyllä on, puuttuu vain se suoritus kun vanhatkin hihnat ovat vielä hyvät.

Itse ajatellut että jotenkin varmaan niittauspainetta pitäisi pystyä säätämään ettei mene niin piukkaan että kitkapinta halkeaa. Eli pitää väsätä joku työkalu tai sitten etsiä mesta mistä löytyy valmis laite.

Link to comment
Just now, Tanhis said:

Itse ajatellut että jotenkin varmaan niittauspainetta pitäisi pystyä säätämään ettei mene niin piukkaan että kitkapinta halkeaa. Eli pitää väsätä joku työkalu tai sitten etsiä mesta mistä löytyy valmis laite.

 

Paine tai määrämitta, joo.

Link to comment
Itse ajatellut että jotenkin varmaan niittauspainetta pitäisi pystyä säätämään ettei mene niin piukkaan että kitkapinta halkeaa. Eli pitää väsätä joku työkalu tai sitten etsiä mesta mistä löytyy valmis laite.
Vasara ja maalaisjärki on toiminut hyvin tähän saakka

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 2
Link to comment
5 hours ago, metake said:

Vasara ja maalaisjärki on toiminut hyvin tähän saakka emoji846.png

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Eli sitten kun eka pinta on saatu halki niin napsu takas voiman kanssa seuraavalla kerralla :) 

  • Like 1
Link to comment

Tätä kun vähän mietitään niin sillä niitillähän on kaksi tarkoitusta: Pitää se hihna kiinni kengässä kun kenkä on irti ja toiseksi estää hihnaa pyörähtämästä kengän päältä kun jarrutellaan.

 

Ensinmainittuun ei kummoista puristusvoimaa tarvita per niitti ja viimeksimainitussa niitti kantaa leikkausvoimalla eikä puristuksella. Näin siis teoriassa.

 

Käytännössä puristus niitin kohdalla tietenkin kasvattaa kitkaa kengän ja hihnan välissä ja siis vähentää leikkausvoimaa.

 

Mutta epäilen että hihna menee ennemmin poikki niittireikien kohdalta kuin itse niitit, vaikka niitit olisi nuijittu vain välyksettömiksi, eli ei kovinkaan tiukalle

Link to comment
Eli sitten kun eka pinta on saatu halki niin napsu takas voiman kanssa seuraavalla kerralla :) 
En ole kyllä ikinä saanut kitkamateriaalia halki tai murtumaan, vaikka "muutama" on tullut tehtyä vuosien kuluessa. Nykyään ei enää jaksa, heitin vanhat niitit ja kitkapinnat roskiin kun ei ne swapissakaan herättäneet kiinnostusta..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Link to comment
Just now, metake said:

En ole kyllä ikinä saanut kitkamateriaalia halki tai murtumaan, vaikka "muutama" on tullut tehtyä vuosien kuluessa. Nykyään ei enää jaksa, heitin vanhat niitit ja kitkapinnat roskiin kun ei ne swapissakaan herättäneet kiinnostusta..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Eli vasaralla kasaan. Ja en minäkää  tähän leikkiin lähtisi jos olisi varma että löytyy ekalla kertaa oikeat ja laadukkaat. 

Link to comment
  • 3 months later...

Tullut putsailtua jäähytyspeltejä puhallusta varten ja eteen tuli orkkis jakaja joka oli selkeesti kunnossa että tarvitsi yhtä kun toistakin huomiota. Eli aloitin putsaamisen ulkoisesti aika nopeasti tuli selväksi että tämä ei puhdistu ilman purkamista niinpä paketti palasiksi ja miettimään saako tästä vielä jotain. 

20220402_185852.thumb.jpg.9f2bce10057f99a3b0c0d4c01ecb1dfc.jpg

 

Mitäs näistä yleensä menee huonoksi ja mitä pitää huomioda kun näitä uusiksi laittaa kasaan. Ja mikä määrittää heitot yms. missävaiheessa ruvetaan osia vaihtamaan.

Link to comment
5 hours ago, Tanhis said:

Mitäs näistä yleensä menee huonoksi ja mitä pitää huomioda kun näitä uusiksi laittaa kasaan. Ja mikä määrittää heitot yms. missävaiheessa ruvetaan osia vaihtamaan.

 

Isot pojat kertoi että akseli väljistyy runkoon ja sitten akseli vipattaa ja kun kärkiä ohjataan nokalla, niin vipatus sotkee asetuksia aika täydellisesti. Varmaan akselin sivuttaisliikettä ensimmäisenä mittaamaan?

 

Akselin ja rungon välys tietty myös, mutta se on jo paljon hankalampi mitata.

Edited by Kharon
Link to comment

Kaikinpuolin tiftin oloinen paketti oli kun sain kaikki putsattua ja öljyttyä jopa varren huopa oli kunnossa ja sai uuden öljykylvyn. 

Alipainekellon sinkitys oli sen verran kärsinyt että huijasin ja vedin hopeisen maalin pintaan että sai siistin näköiseksi. Pääakselin kiilloittelin puhtaaksi ja pikkukilkkeet sai annitrolkylvyn. Myös shimmit tuli kiiloitettua puhtaaksi. 

Eiköhän tuosta toimiva ja esittelykuntoinen paketti tule.

 

20220403_212411.jpg

20220403_223836.jpg

20220403_223842.jpg

20220403_223827.jpg

  • Like 2
Link to comment

Pitää kyllä vielä selvittää mitkä on toleranssit ennakkolevyn ja rungon ja rungon ja pääakselin välille. Mutta tässävaiheessa laitetaan paketti kasaan ettei rojut ole kuukauden päästä hukassa.

 

Tietty huoltoosat pitää tuohon vielä löytää kun kansi hapettunut, hiili hukassa ja kärjet palaneet.

20220406_200706.jpg

20220406_200816.jpg

Link to comment
  • 3 months later...

Pikkuhiljaa tämänkin random rareosat alkaa kasaantumaan ja kunnostumaan vaikka laika olenkin ollut. Kiikukin kanssaharrastajalle kasan moottoripeltejä puhallukseen ja takaisin tuli positiivinen yllätys. 

IMG-20220802-WA0000.thumb.jpg.cc38e082e2b157143be7a48147c046ca.jpg

 

Pääasiallisesti ladossa vuosikymmeniä maassa ja ympäriinsä maanneista moottoripeleissä voisi odottaa että kunto ei olisi huippu niin yllätys oli iso kun pintarokon määrä ei ollutkaan niin kova kun voisi odottaa ja sylinterien päällipeltejä ei joutunut juurikaan hitsaamaan, muutama halkeama piti sentään paikata. 

20220803_204231.thumb.jpg.4aa9f809230355fa65d6f17b4c220cdf.jpg20220803_204322.thumb.jpg.945e307cf442994adc985c741b687c04.jpg

 

propellissakin olleet huolestuttavat kohdatkin osottaului turhiksi murheiksi. 

20220803_204142.thumb.jpg.23cc4843cb35e258a9ef1acf382418ba.jpg

Tämän maalaaminen kylläkin tulee olemaan mielenkiintoinen tapahtuma kun pitäisi melkein keksiä joku keino millä tämän saa pyörimään maalauksen ajaksi. Tai dipattua johonkin tarpeeksi suureen astiaan.

 

Puhallinkopan kanssa taasen luulin että pääsen ilman tekemättä mitään, mutta hitsarillehhan tuo on kiikutettava kun varhaisen ilman termostaattiläppiä olevan kopan löytäminen voi olla aikalailla tekemätön paikka. Tietty tuo voisi mennä tuollaisenaankin mutta kait se pitää kuitenkin fixata kun priimaa koettaa rakentaa.

20220803_114048.thumb.jpg.d0eed2a7bcf7cd318a9880fb3156f263.jpg

 

  • Like 1
Link to comment

Early lämmönvaihtimien kanssa ei käynytkään enää niin hyvä tuuri vaikka nämä vielä pelastettavissa onkin.

 

Ilmeisesti varhaiset vaihtimet oli vielä leikkaa liimaa tyyppinen sovellus kuplan vaihtimista kun päällipelti on tehtaalta hitsattu kolmesta eri palasta ja pakokanavan laippa liitetty itse j-putkeen kauluksen kanssa juottamalla. Tämän vaihtimen kanssa kyseinen kaulus oli osittain kadonnut ja joudun tekemään päällipeltiin tilaa että mahtui kunnolla hitsaamaan takaisin kasaan.

20220803_132738.thumb.jpg.c58253b867945660db16de42d7a44d94.jpg

Samalla myös päällipellin reijät katosivat kantin ja venyttimen kanssa väsättyjen korjauspalojen kanssa.

20220803_152751.thumb.jpg.a2493c0a65d12168ff0923eabc4464d9.jpg

 

Ja samalla kun tätä kirjoittelin niin oivalsin että vaimentimen sisään menemään päähän ei joku edeltävä korjaaja olekkaan tehnyt korjausta vaan sekin osa on jatkettu koska kuplan vaihtimen sisus olisi muuten liian lyhyt kolkin koneeseen.

  • Like 2
Link to comment
  • 3 weeks later...

Hokasin että ilmanputsari unohtui puhalluskasasta, no tuli putsattua ns. vanhalla tyylillä. Muutama hitsitäppä piti myös laittaa kun oli reikiä pohjassa.

20220821_224436.jpg

20220821_224453.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...