Jump to content

Golfblau t-34 Der große Karmann 1500 '62


Recommended Posts

Terve

Yksi hyvä ja halpa keino ruosteen poistoon ja puhtaan raudan suojaamiseen on fosforihappokylpy, helpoiten se syntyy kun ostaa vaikka motonetista yhden pullon Anitrol nimistä ainetta , ja lantraa sen (1litra)vaikka  2 litraan vettä ja laittaa siihen kylpyyn rasvattomat (ja maalittomat) osat. Vaikka yön jälkeen huuhtelee osan kuumalla vedellä ,ja jos on tarve, jatkaa kylpyjä, kunnes kaikki ruoste on pois...lopuksi kastaa osat (osan  ) ko. liemeen ja ei huuhtele vedellä vaan kuivattaa hapon pintaan vaikka kuumailmapuhaltimella jolloin puhdas rauta fosfatoituu ja kestää säilytyksen ja on hyvä pohja maalaukseen. Forforihappo kylvyn voi siivilöidä ja käyttää uudelleen ...yhdellä litran pullolla olen puhdistnut 3kpl 20l motukan ruosteista tankkia sisältä , hyvin riittoisa aine........................ ihan vaan vinkki tämä..ei siis mitään viisasteluu.......

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
6 minutes ago, Matti-Pekka said:

Terve

Yksi hyvä ja halpa keino ruosteen poistoon ja puhtaan raudan suojaamiseen on fosforihappokylpy, helpoiten se syntyy kun ostaa vaikka motonetista yhden pullon Anitrol nimistä ainetta , ja lantraa sen (1litra)vaikka  2 litraan vettä ja laittaa siihen kylpyyn rasvattomat (ja maalittomat) osat. Vaikka yön jälkeen huuhtelee osan kuumalla vedellä ,ja jos on tarve, jatkaa kylpyjä, kunnes kaikki ruoste on pois...lopuksi kastaa osat (osan  ) ko. liemeen ja ei huuhtele vedellä vaan kuivattaa hapon pintaan vaikka kuumailmapuhaltimella jolloin puhdas rauta fosfatoituu ja kestää säilytyksen ja on hyvä pohja maalaukseen. Forforihappo kylvyn voi siivilöidä ja käyttää uudelleen ...yhdellä litran pullolla olen puhdistnut 3kpl 20l motukan ruosteista tankkia sisältä , hyvin riittoisa aine........................ ihan vaan vinkki tämä..ei siis mitään viisasteluu.......

Pitää pitää mielessä kunhan tuo paikallinen motonet avataan.

Link to comment

Toinen juuri tuollaisille osille puhdistukseen nopeasti toimiva on sitruunahappo. Maatalouskaupasta vitapol sian ripulilääkettä 5kg/ ~ 30€. Tai esim https://www.puuilo.fi/VB-SITRUUNAHAPPO-48KG . Sopiva liuos ja osat ämpäriin. Yön yli antaa muhia ja pesurilla pesu, kuivaus ja maalit niskaan. Nopeuttaa huomattavasti prosessia jos pystyy pitämään veden kuumana.

 

Projekti on kyllä hieno ja hyvä löytö. Kuva alkaa tekemään kun kaikki osat on kiinni. Tollasen  löytäisi vielä niin se olisi sitten viimeinen autoprojekti. Töissä meillä toisen takamoottoritehtaan saksalainen konsultti niin hänellekin vinkkasin että eikö nyt yhtään tollasta löytyisi järkevään hintaan. 😀

Edited by lasse haukkavuori
Link to comment

mieletön löytö onnittelut. 

 

milka nimellä sitruunahappoa euran "agri"marketista 5kg pönttö alle 30e.  itse putsaillu tänä kesänä ruosteisia osia 10% seoksella ja kyllä toimii. 

 

nyt testissä 1l tapettiliisteriä ja 10% seos sivelin sitä saabin pohjaan oho ... ei ilmajäähy. mut testiä rohkeasti vaan. 

 

 

Link to comment

Nyt on etukilpi ollut etikkakylvyssä muutaman päivän. Toimiihan tuo mutta kovin hätäsen kaverin hommaa tuo ei ole. Testi oli pakko lopettaa tänään kun olen muutamanpäivän pois kotoa eli jatketaan parilla päivällä vielä jossainvaiheessa. Ja kävi juurikin niin kuin joku kommentoikin että vetää nopeesti ohkasen ruosteen pintaan kun kilvet kuivaa. 

 

20180625_212557.thumb.jpg.4c8bd79a704a476b3f141b615c15ba62.jpg20180625_212609.thumb.jpg.3aaea15a7c7cbb8d96bb9c2de5b90e7c.jpg20180625_212656.thumb.jpg.15791c09b3e9362d432c54b2a1cb1009.jpg

 

Mutta loppujenlopuksi tämä on ihan toimiva jokaisesta marketista saatava aine mutta viikon kylvyssä oloon pitää varautua. Ja kerran/pari jos siinä välissä käy teräsharjalla käy läpi niin toimii. Mutta saattaa olla että puhallan nämä vielä jossain läpi kun kerta menee nyt aina nopeasti kun ovat jo ns puhtaat.

 

Ja pitää kyllä testata muitakin aineita kun selkeesti tämän kanssa jää parantamisenvaraa.

Link to comment

Noniin sitten on pikkuinen 3500 km road trippi tehty jota myös joku voi lomaksi kutsua eli aika koettaa jotain saada tallissakin nysvättyä.

Pakettiautomaatissa odotteli yksi puuttuva palanen. Eli täydellinen painonappikojelauta. Tämän kaverina mulla jo olikin huonossa kunnossa ollut rujo palikka josta oli johdot revitty väkivalloin irti ja pissapojan osuus oli katkennut kokonaan pois.

 

20180702_231713.thumb.jpg.344d83cc5b870f3339ff7fa52434fa50.jpg

Näistä kahdesta pitäisi tehdä yksi toimiva. 

20180702_231811.thumb.jpg.4241a49342b80a97882552c1260de01b.jpg

 

Ja kuten kuvasta näkee tämän takia näitä on joskus muunnettu oikein tehtaan muunnossarjan kanssa uudempiin kytkimiin. Itse ajattelin jos rakentaisi releet tämän kaveriksi piiloon kojelaudan alle kun selkeästi tuo palikka ei kestä läpimeneviä virtoja.

 

Kesälomareissulla ei tietenkään saa harrastusta unohtaa ja matkalla mukaan tarttui ilmanen sarja t34 puskureita. Nämä peräisin kuulemma jostain sellaisesta ghiasta jossa nokassa lommo ja orkkisverhoiluun on ommeltu joku blyyshi kangas kiinni.

20180701_235722.thumb.jpg.b0b8bd3baf5806fdb2fbf713092918c1.jpg

Eihän nämä mitään voittajakuntoisia ole mutta ainakin etupuskurinpalasista voi joku tulla käyttöönkin asti.

Edited by Tanhis
Link to comment

Nyt kun postitkin tuli katsottua kansallisarkistosta. Niin auton paperit näyttäisi olevan täysin selvät. Molemmilla eri rekisteröintitavoilla. Vanhasta rek otteen kopiosta löytyi edellinen kilpi ja sen perusteella löysin nettiarkistosta kantakortin tai mikäsenytonkaan.

 

Alkuperäinen omistaja oy suomen kumituonti ab toiminnanjohtaja Niillos Kaleva.

 

Nyt on sitten kolmesta eri kilvestä valittavissa minkä autoon tilaa. Autossa paikallaan oleva 6- merkkinen, turun läänin TPK-XX tai helsingin ACJ-XX.

Edited by Tanhis
Link to comment
On 21.6.2018 at 10:36 AM, Tanhis said:

Mutta en nyt oikein ymmärrä että miten se tehtaan tekemä pinta poikkeaisi itse hoonatusta pinnasta niinpaljon että itsetehdyllä pinnalla tulee kuolema ja tehtaan tekemällä pinnalla kaikki olisi paremmin.

 

Eipä se juuri poikkea ellei karheutta jää aivan mahdottomasti ja säteen viidellä satasella tuossa kohdassa ei ole käytännössä mitään merkitystä, männän huulta kyllä riittää.  Vaan aina kun tehdään jotain mistä ei olla ihan varmoja, niin joitain pelottaa, niinhän se menee.

 

Jos taas etsitään rationaalisia huolenaiheita jarruista, niin jarruputket/letkut ovat niitä. Alkuperäiset putket kun ovat rautaa.

 

Noin muuten hieno löytö ja tuli pelastettua hyvään kotiin, onnittelut.

 

Karmanniksi ihmeellisen ehjä, nämä tunnetusti tapaavat kadota rautaoksidina maaperään, mutta epäilemättä tallisäilytys ja jo uutena tehty ruostesuojaus ovat kovasti auttaneet: Tehtaan jäljiltähän näissä ei ole mitään, ei edes maalia, piiloon jäävissä paikoissa. Kokolailla varmaksi veikkaisin että jarrukilven sisäpuolikin on alunperin ollut maaliton.

 

Link to comment

Kävin purkamassa jarrupääsulkän pois ja tankki lähti samalla. Tankki oli kuiva kun ilmeisesti runkotunnelista tuleva putki on joskus katkennut ja se oli korvattu letkulla ilman klemmareita. Kyseinen letku oli taasen mennyt ihan pehmeäksi joten tankki oli jossainvaiheessa vuotanut tyhjäksi. 

 

Runkotunnelista tuleva letku näkyy kuvassa.

20180705_133504.thumb.jpg.885636b7bc92b9a4729dd953b24f2c9c.jpg

 

Pitää keksiä mites tuon saisi korjattua kun koko putken vaihto on vittumainen homma mihin en haluaisi lähteä.

20180705_134020.thumb.jpg.bb3bd97a6a432a8293d6b5c33aab4d27.jpg

 

Putki oli siis katki ihan muutaman sentin runkotunnelin sisältä ja kurkkausluukusta saa jonkun verran touhuttua.

 

Rättinivelkin on siinäkunnossa että vaihto voisi olla aiheellista.

20180705_134309.thumb.jpg.fdb66124d92a1b7cf2574e8c96b62483.jpg

 

Edited by Tanhis
  • Like 1
Link to comment

Jarrupääsylkkä näytti ensin vallan hyvältä ja oli ihan toimintakuntoinenkin. 

Jopa tiivisteetkin näytti hyvältä. Mutta putsauksen ja kevyen hoonauksen jälkeen oli selvä että tästä ei enää kalua tule. Ja yllätys yllätys tämä on vain parivuotta käytössä ollut pääsylkkä. Ja näitä ei tietenkään reprota. Eli tämä on 20,64mm ja reprona saa 19.05 sylkkää. Pitää varmaan laittaa pienempi ellei jostain satu tälläistä hyvää löytymään. Tiivisteiden löytyimen ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa.

20180705_170203.thumb.jpg.1724217cda1a367ac2c025a1636df6f8.jpg

 

Samalla rupesin miettimään että mitäs tuolle orkkis kampikammiolle tekisi kun ei pahasti syöpyneeltä näyttänyt. Mutta puhtaaksi se ekaksi pitäisi saada että tarkempia arvioita voisi tehdä. Samalla muistin että hitto hallissahan on tynnyrillinen jätepolttoöljyä. Siittä sitten tyhjästä tynnyristä kansi irti ja lappoamaan pöötä toiseen tynnyriin. 

Sinne se sitten meni kokonaan upoksiin pinnapultteineen päivineen.

20180705_141952.thumb.jpg.ad237ef72198e89256e5c0ad74701690.jpg

Siellä se sitten saa lillua viikon jos toisenkin.

Edited by Tanhis
Link to comment

Laittaisin itse suosiolla uuden repropääsylkän 2-piirisenä. Kuplan sylkkä käy, kun poraa kiinnityspulttien kierteet pois. Kolkissa kun pultit tulee toisesta suunnasta. Pienemmällä pääsylkällähän poljinvoiman tarvekin pienenee.

 

Entä jos vain porais tuota bensalinjan reikään runkotunnelin päässä isommaksi, siihen läpivientikumi, letku siitä läpi ja klemmarin kiristys tarkastuluukusta?

 

Link to comment
13 hours ago, Tanhis said:

Jarrupääsylkkä näytti ensin vallan hyvältä ja oli ihan toimintakuntoinenkin. 

Jopa tiivisteetkin näytti hyvältä. Mutta putsauksen ja kevyen hoonauksen jälkeen oli selvä että tästä ei enää kalua tule. Ja yllätys yllätys tämä on vain parivuotta käytössä ollut pääsylkkä. Ja näitä ei tietenkään reprota. Eli tämä on 20,64mm ja reprona saa 19.05 sylkkää. Pitää varmaan laittaa pienempi ellei jostain satu tälläistä hyvää löytymään. Tiivisteiden löytyimen ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa.

20180705_170203.thumb.jpg.1724217cda1a367ac2c025a1636df6f8.jpg

 

Samalla rupesin miettimään että mitäs tuolle orkkis kampikammiolle tekisi kun ei pahasti syöpyneeltä näyttänyt. Mutta puhtaaksi se ekaksi pitäisi saada että tarkempia arvioita voisi tehdä. Samalla muistin että hitto hallissahan on tynnyrillinen jätepolttoöljyä. Siittä sitten tyhjästä tynnyristä kansi irti ja lappoamaan pöötä toiseen tynnyriin. 

Sinne se sitten meni kokonaan upoksiin pinnapultteineen päivineen.

20180705_141952.thumb.jpg.ad237ef72198e89256e5c0ad74701690.jpg

Siellä se sitten saa lillua viikon jos toisenkin.

Terve

En tiedä mitä hyötyä on alumiinin uittamisessa löpössä...mutta alumiiniin tehoaa ainakin lipeä, forforihappo, oksaalihappo mm. Jos on sopivan kokoinen utrapesuri niin tuo voisi laittaa sinne sellaisenaan...mutta olis tietty kivaa jos nuo rautaosat saisi ensin irti..Ultrassa olen nuo lohkot itse pessyt ja alumiinille sopivalla aineella, jos on pahoja hapettumia niin ensin nopea Siis tosiaan nopea.. upotus vaikka viemärin puhdistusaine/vesi seokseen jolloin hapettumat lähtee , mutta sitä upotusta ei kannata jatkaa juurikaan kun joku minuutti enintään , muuten lähtee syöpymään enemmänkin..sitten huuhtelu vedellä tai oksaalihappo vesi yhdistelmällä ja utraan vaikka tunniksi ja lämpöä enintään 40 astetta. Utrasta ulos ja jos on vielä hapettumaan niin lämpöiseen lohkoon suihkaus forforihappo/vesi seosta(vaikka bilteman aluvanteen puhdistus nestettä, jos ei haluu ite sekoitella) muutama minuutti enintään ja taas huuhtelu vedellä. Jos kaiken puhdistusoperaation jälkeen lohko näyttää tummalta , eli ns. pii on noussut pintaan, niin se lähtee suihkimalla lohkoon oksaalihappoa ja harjaus tai pelkkä huuhtelu vedellä auttaa. Sitten jos lohko maalataan voi tartuntapohjat vetää sopivan hapotuksen päälle. Alumiini ja varsinkin tuollainen seostettu alumiini on haastavaa saada kunnolla puhtaaksi, mutta isosta ultrasta on iso apu.  Hieno projekti meneillään ! peukua!

Link to comment
44 minutes ago, Hebster52 said:

Lipeä syö alumiinia tosi nopsasti ja haurastaa entisestään sitä.... Jätä alumininen osa pariks päiväks lipeään niin saat kaataa viemäristä ulos koko osan.

Jos on perinteisesti umpeenhapettuneet kaasarin kanavat, on nopea kasto lipeässä ennen utraa oikeastaan ainoa keino saada hapettumat kanavista pois. Kuten edellisessä kirjoitin on lohkossa max. kasto minuuttien luokkaa, mutta kaasuttimessa jopa alle minuutin,  ja sitten utraan vaikka tunniksi. Ei sitä lipeää tarvi pelätä sitä voi laimentaa vaikka kalaan sopivaksi....

Edited by Matti-Pekka
Link to comment
1 hour ago, Matti-Pekka said:

Jos on perinteisesti umpeenhapettuneet kaasarin kanavat, on nopea kasto lipeässä ennen utraa oikeastaan ainoa keino saada hapettumat kanavista pois. Kuten edellisessä kirjoitin on lohkossa max. kasto minuuttien luokkaa, mutta kaasuttimessa jopa alle minuutin,  ja sitten utraan vaikka tunniksi. Ei sitä lipeää tarvi pelätä sitä voi laimentaa vaikka kalaan sopivaksi....

 

Nojoo.. Lipeäkalassa ei olekaan NaOH lipeää vaan Natriumkarbonaattia ja Kalsiumhydroksiidia. Jotka eivät ole ihan sama asia.. Ja ihan varoitukseksi vain mainitsin että alumiini liukenee oikeaan lipeään, (NaOH) tosiaan oikeesti melko nopeeta... Myös laimennettuun. Tai oikeammin etenkin laimennettuun....

Ettei joku vahingossa laita likoomaan pitempään "jotta lika varmasti lähtee" tyyliin.
Nimim. Kemianprosessiinsinöörikoulutuksenkäynyt.

Edited by Hebster52
  • Like 1
Link to comment

Juu en nyt olettanut että tuolta tynnyristä puhtaan lohkon otan ulos. Lähinnä tarkoitus oli liottaa nuo kovaksi rasvaksi kovettuneet öljyt pois. Ja vuosien paksut pölyt samalla. Ja myös muutama nostaja on pesäsään jumissa niin katsotaan jos tuo kylpy auttaisi siihen. Samalla mietin että pö voi tehdä hyvää myös pinnapulteille ennen kun niitä rupeaa irroittelemaan.

Link to comment

Jarruk ilvet liuksesi sen verta hyvin etikassa että ne saisi noinkin valmisteltua maalattavaksi. Mutta kaikesta vaivasta huolimatta koetan jos saisin ne jossain vielä puhallettua lasikuulalla puhtaaksi niin ei tarvitse käsin ruveta putsaamaan pientä ruskeaa kalvoa pinnasta pois. 

 

Kaikki muut jarrukilvet olivat ihan priimaa kylvyn jälkeen mitä nyt pientä pintarokkoa havaittavissa. Paitsi kuskin kilpi oli saanut joskus osuman ja hangannut seinämän ohkaseksi rumpua vasten. 

20180711_183527.thumb.jpg.6e761801ab3cf05cdaee4a929ea2df7a.jpg

 

Tämän koputtelin suoraksi ja kilven kaksoisrekenteen takia oli vähän vittumainen mutta ihan hyvä siittä silti tuli. Pikkaset hitsitäpät tartti laittaa kun oli kulunut melkein puhki.

20180711_190617.thumb.jpg.d2d2ca51aa9a9acf7b7c232eaa3b8377.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Oli kiva puhaltaa nämä lasikuulalla puhtaaksi kun 95% kaikesta paskasta oli jo jäänyt etikkavatiin.

20180712_193854.thumb.jpg.cdf5e06bb86c4806ecc1c02dbcf1ab17.jpg20180712_193752.thumb.jpg.da3e5d34519af7faf2a5089d8164b6e9.jpg

 

Myös jarrujen pikkunippelit tuli puhallettua samalla.

 

20180712_193916.thumb.jpg.6bca42564758b1a716639bcbefc7ab86.jpg

 

Jos vaikka vkl löytyisi sen verran aikaa että kerkeisi käydä irroittamassa ja putsaamaan jarrurummut että saisi kaikki jarruosat samalla maalattua.

  • Like 3
Link to comment
On 3.7.2018 at 1:00 AM, Tanhis said:

Alkuperäinen omistaja oy suomen kumituonti ab toiminnanjohtaja Niillos Kaleva.

 

Nyt on sitten kolmesta eri kilvestä valittavissa minkä autoon tilaa. Autossa paikallaan oleva 6- merkkinen, turun läänin TPK-XX tai helsingin ACJ-XX.

 

Jos kerran autosta on tarkoitus tehdä sellainen kuin se uutena oli, ehdottaisin että tilaisit tuon ensimmäisen ACJ-aikuisen tunnuksen (jos se vaan on vapaana). Auto lienee rekisteröity toukokuussa 1962? Entinen autoni oli ACR ja se rekisteröitiin 1.6.1962. Samoihin aikoihin tulleet maahan. Vuoden 1962 alkupuoliskon maahantuontikirja on kateissa. 

Link to comment
On 11.7.2018 at 9:32 PM, Tanhis said:

Jarruk ilvet liuksesi sen verta hyvin etikassa että ne saisi noinkin valmisteltua maalattavaksi. Mutta kaikesta vaivasta huolimatta koetan jos saisin ne jossain vielä puhallettua lasikuulalla puhtaaksi niin ei tarvitse käsin ruveta putsaamaan pientä ruskeaa kalvoa pinnasta pois. 

 

Kaikki muut jarrukilvet olivat ihan priimaa kylvyn jälkeen mitä nyt pientä pintarokkoa havaittavissa. Paitsi kuskin kilpi oli saanut joskus osuman ja hangannut seinämän ohkaseksi rumpua vasten. 

20180711_183527.thumb.jpg.6e761801ab3cf05cdaee4a929ea2df7a.jpg

 

Tämän koputtelin suoraksi ja kilven kaksoisrekenteen takia oli vähän vittumainen mutta ihan hyvä siittä silti tuli. Pikkaset hitsitäpät tartti laittaa kun oli kulunut melkein puhki.

20180711_190617.thumb.jpg.d2d2ca51aa9a9acf7b7c232eaa3b8377.jpg

Löytyykö etukilpiä tarvikkeena ?

Käytin kolkin etujarrukilpiä sitruunahappokylvyssä ja kahdessa oli pahoja ruostereikiä, mutta 2 oli ok mitä nyt tuo suojareuna haperunut. Eiköhän sen voi tehdä uuden.

Jarrusylinterit pitää näemmä aina mitata, kun paikallaan oli 22 sylinterit ja varaosa keulassa 20,64. molemmat pitäisi olla 62 vuosimallia.

 

Link to comment
11 hours ago, pasihakala said:

 

Jos kerran autosta on tarkoitus tehdä sellainen kuin se uutena oli, ehdottaisin että tilaisit tuon ensimmäisen ACJ-aikuisen tunnuksen (jos se vaan on vapaana). Auto lienee rekisteröity toukokuussa 1962? Entinen autoni oli ACR ja se rekisteröitiin 1.6.1962. Samoihin aikoihin tulleet maahan. Vuoden 1962 alkupuoliskon maahantuontikirja on kateissa. 

Ekaan autossa olleeseen itsekkin päätymässä. Heinäkuussa näyttäisi olevan rekisteröity '62.

  • Like 1
Link to comment
10 hours ago, Tuomok said:

Löytyykö etukilpiä tarvikkeena ?

Käytin kolkin etujarrukilpiä sitruunahappokylvyssä ja kahdessa oli pahoja ruostereikiä, mutta 2 oli ok mitä nyt tuo suojareuna haperunut. Eiköhän sen voi tehdä uuden.

Jarrusylinterit pitää näemmä aina mitata, kun paikallaan oli 22 sylinterit ja varaosa keulassa 20,64. molemmat pitäisi olla 62 vuosimallia.

 

En ole ainakaan tarvikkeita nähnyt kaupattavan mutta kyllä näitä tuntuu porukoilla oleva varastoissa jemmoissa kun rupeaa vain kyselemään. Ja noi etusylinterit menee ilmeisesti aikahyvin ristiin eli en yhtään ihmettele jos on laitettu joskus väärät tilalle.

 

Ja tuo kilven reuna on aika helppo väsätä jos on kutistaja käytössä. Ja kait tuon sikkikoneellakin saa aikaiseksi.

Edited by Tanhis
Link to comment

Niissä uusissa rekisterikilvissä jotka tilaat, on hieman erilainen reunan olake kuin mitä alkuperäisissä kilvissä oli. Muoto on erilainen ja lisäksi alkuperäisissä kilvissä valkoinen reunus oli leveämpi. Uusista kilvistä voi toki maalata leveämmäksi. Paha vaan että juuri oikeansävyistä valkoista ei tunnu löytyvän valmiina kilikali-pulloissa. Neljä purkkia ostin ja kaikissa liian luonnonvalkoinen sävy. Kilven taustan kuuluu olla musta. 

 

Link to comment
4 hours ago, pasihakala said:

Niissä uusissa rekisterikilvissä jotka tilaat, on hieman erilainen reunan olake kuin mitä alkuperäisissä kilvissä oli. Muoto on erilainen ja lisäksi alkuperäisissä kilvissä valkoinen reunus oli leveämpi. Uusista kilvistä voi toki maalata leveämmäksi. Paha vaan että juuri oikeansävyistä valkoista ei tunnu löytyvän valmiina kilikali-pulloissa. Neljä purkkia ostin ja kaikissa liian luonnonvalkoinen sävy. Kilven taustan kuuluu olla musta. 

No tähän nyt tuskin täytyy lähteä. Vaikkakin kivahan se orkkis kilpi olisi jostain löytää mutta uskoisin että aika mahdoton tehtävä.

Link to comment

Oli vähän luppoaikaa niin väsäsin erikoistyökalun aikaisemmin mainitsemaan ylemmän tukivarren klappi ongelmaan. Eli tällä pitäisi saada ulompi laakeri ulos varaosaetuakselista ja sitten katsoa oliko vika vain ulommassa vai pitääkö väsätä sisemmällekkin oma työkalunsa.

20180716_222855.jpg

  • Like 1
Link to comment

Kun ei hoonaus raadille käynyt niin nos etusylinterit tuli vihdoin tontille kun posti ei vaivautunut lähettämään saapumisilmoitusta. Purin kumit ja männät pois ja preppasin maalaukseen.20180723_113617.thumb.jpg.eea118f70ad56c48d4d1ad0883649da4.jpg

 

Etukilpien päällekkäisrakenne aiheutti myös päänraapimista kun ruiskulla ei maalia saanut peltien väliin. Päädyin uittamaan peltien välin ruosteenmuunnossa mikä käy myös pohjamaalista. Ja tämän päälle vedin vielä kerroksen happaria.20180722_221437.thumb.jpg.ba37a5f61a07871fdaf8d427cf69c5ac.jpg

 

Tämän operaation jälkeen kilvet sai täytepohjamaalin pintaan. Mutta kaikki rokot ei tällä tullut täyteen niin vedin vielä ohkaselti pakkelia täytepohjamaalin päälle.

20180723_192534.thumb.jpg.dede1631ff10aa8b1e11003de29d5975.jpg

 

Näitä pitäisi huomenna siiten ruveta hiomaan että saataisiin priimaa aikaiseksi. 

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Takajarrujen kengät on tietenkin omansa ja niitä ei reprota. Eli kovan tutkimustyön jälkeen totesin että juniksen pikkurumpuisessa on pinnaltaan ja reijiltään samat kengät kuin ghiassa. Eli sellaiset piti irtopintoina jostain löytää. Etukenkiin löytyikin omista varastoista niitattavat pinnat mutta taakse ei. Tierpistä sitten sellaiset löysin swäpistä. Nämäkään ei tietenkään ollet ilmaiset, mutta mikäs tämän jarrurempassa nyt halpaa olisikaan ollut.

20180803_173953.jpg

  • Like 1
Link to comment

Jarrupääsylinteriongelma oli minullakin, ratkaistiin asentamalla halkaisijaltaan/pituudeltaan samankokoinen sylinteri tilalle, muistaakseni 1303-mallista.

 

Kiinnityspisteet olivat samat ja itse sylinterikin kokolailla samanlainen, mutta putkilähdöt vähän eri suuntiin ja jarrupolkimelta tulevan käyttötangon pitää olla vajaa senttiä pidempi että ylettyy, sylinteri kun on sen sentin eri kohdassa pituussuunnassa suhteessa etuseinään, vähän edempänä kuin alkuperäinen.

 

Vaan minkäs teet, juuri oikeata ei löytynyt ja vanha oli tosiaan niin syöpynyt että olisi pitänyt kairata ainakin milliä isommaksi.

Link to comment

Mulla on nyt parikin oikeanlaista sylinteriä tiedossa mutta tilataan sitten kun taas tämän kanssa ehtii touhuumaan.

 

Laitoitko 2piirisen tilalle.

Edited by Tanhis
Link to comment
22 hours ago, Tanhis said:

Mulla on nyt parikin oikeanlaista sylinteriä tiedossa mutta tilataan sitten kun taas tämän kanssa ehtii touhuumaan.

 

Laitoitko 2piirisen tilalle.

 

En laittanut. Asia jota mietittiin heti kun havaittiin että vanhasta ei tule kalua, mutta tuumattiin että onhan siinä kokolailla tehokas käsijarru hätäjarruksi. Jossain toisessa autossa (=sellainen jossa on huono käsijarru) olisi varmaan tullut turvallisuusparannus kaksipiiristen jarrujen myötä, aikalailla nollavaiva jos/kun on pääsylinteri vaihtumassa kuitenkin.

Link to comment

Vähän taas tämä töissäkäynti ja normaalin arjen alkaminen syönyt harrastusaikaa. Mutta pintavärin sain sentään kilpien päälle. Maali on pienellä matalla että olisi edes vähän alkuperäisen maalin oloinen. Jos oikein priimaa olisi halunnut niin sitten olisi pitänyt vielä pari kolme reissua vetää pohjamaali/vesihiontaa väliin. Mutta aattelin että eiköhän nuo jo auton alla jo ihan ok ole. Ja jos ei pinta tyydytä niin sitten pitää ottaa vesipapru käteen ennen seuraavaa kerrosta mutta katsotaan nyt miltä näyttävät kunhan kuivuvat.

20180819_201930.jpg

20180819_201925.jpg

  • Like 1
Link to comment

Nonni kävin ajamassa lootavikasen ghian hallille niin samalla kaivoin naftassa makaavan kampikammion ylös. Tällähetkellä näyttää siltä että kylpy on tehnyt just sen mitä ajattelinkin. Eli aikalailla kaikki pinttynyt paska lähti pienellä vaivalla tiskiharjalla irti. Jätin vielä likoomaan muutamaksi viikoksi ja sitten vois painepesurilla pölläyttää tuon puhtaaksi ja sitten tarkastella missäkunnossa tuo kampikammio oikeasti on. 

20180824_180642.jpg

20180824_180701.jpg

20180824_180652.jpg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...