Guest Tuoppi Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 eli tua on parissa topicissa sivuttu aihetta mut en viitsi sotkea niitä, joten tehään uus. Olis mielenkiintoinen tietää minkälaisia öljyn paineita kenelläkin ja minkälaisissa moottoreissa. tiedoista vois käydä ilmi esim. öljypumpun koko ja malli, mahdolliset ulkoiset kierrot, sekä paineet 1000 rpm ja 4000 rpm, koneen olleesa kylmänä ja kuumana. vois olla mukavia tietoja kun rupee mietityttämään onko kone väljä ja remontin. Quote Link to comment
UltraVW Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Juu ja joku viisas voisi laittaa mitkä ne pitäisi olla minkäkin kokoisessta koneessa? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 no tuola on ollu juttua et 2 ja 4 välillä, mut sitä tässä nyt ois tarkotus kartottaa et minkälaisia on! eiköhän tällä porukalla siitä pysty sit vetään johtopäätöksiä :) Quote Link to comment
Guest Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 no siina nurkilla ne pitais seilaa, kierrokset paalla. 3 on hyva tavoite kuumalle koneelle 2000rpm. Jokainen kone on erilainen, paine riippuu pumpusta ja koneen kuluneisuudesta ja siita kuinka hyvin se on rakennettu, seka siita kuinka paljon rakentaja on HALUNNUT paineita. Tyhjakaynnilla lampimassa koneessa hadintuskin 1. Kunhan oljynpainevalo ei vilku. Eli orggis anturi ja merkkivalo kannattaa sailyttaa, vakioanturi on kalibroitu VW:lle sopivalle paineelle. Jan Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 kiitos bugfuel tiedoista, mulla koneessa juuri tuommoiset paineet eli lämpösenä tyhjäkäynnillä n. 1 ja kierroksilla n. 2,5 ja rattaat on 26 mm ja lisäkierrosta löytyy öljynsuodatin. soitin yhdelle kuplaroparille ja sanoi et ehdoton yläraja ois toi 4 koska sen jälkeen rupee kuumat öljyt karkaan kytkimen puolelta. Tyhjäkäynnistä sanoi et kuplan orkkis valo rupee vilkkuun jopa vasta 0.15 kohdilla mut 0,5 jälkeen voi ruveta ilmeneen ongelmia eli mielellään yli sen. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 ehdoton yläraja ois toi 4 koska sen jälkeen rupee kuumat öljyt karkaan kytkimen puolelta. No mites tää nyt muka pääsee tapahtumaan? Eihän se paine suinkaan stefan takana ole. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 pitääpä soitella huomenna uudestaan tai oikeastaan käydä niin selviää mitä tarkoitti. Quote Link to comment
Racing Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 Just tarkastin asian kun töistä ajoin kotiin 90 asteisella öljyllä n.karvan yli 4bar kierroksilla ja 1.5--2bar tyhjäkäynnillä n.950rpm. 110 asteisellakaan ei laske alle 1,5bar tyhjäkäynnillä. Öljyt 20w-50 racing,Full flow suodatus,paineventtiilikansi gene berg,30mm alumiinipumppu,letkut 1/2" Gene berg öljypohja,typ 4 jäähdytin,tilavuutta n. 5 litraa. Kylmänä nousee huomattavasti korkeammalle,suodattimena golfin suodatin,paineventtiilikannen asennuksen jälkeen ei ole ollut ongelmia suodattimen/lauhduttimen tiivisteiden kestämisessä / vuotamisessa kuten ennen sitä oli. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 Urtsipadan öljynpainefaktaa lauantailta: Öljynämpö: 90 Tyhjäkäynti 750-900 (ei ihan tasasta...), paineet 0.7-0.9bar Kierroksilla max. 4.5bar Öljynämpö: 115 Tyhjäkäyntipaineet 0.6-0.8bar Kierroksilla max. 4bar Pata 2.3 litranen, 9.3 puristus, T4-öljynjäähdytin doghousessa, GB lisäö-pohja, fram hp1. Öljyt Kendallin GT-1 20W-50. Pumppu 32mm schadek. Ei ulkosta öljynjäähdytintä. Ropelissa vakiohihnapyörä ja kierrokset ei alle 3000 tippunu puoleen tuntiin, max rpm:t pidettiin siinä 5200 hollilla. Ajettiin ihan jees-nopeuksisia kierroksia, jos vähänkin hölläsi niin lämmöt tippu takasin 105-110 asteeseen. Puavo @ dwl Quote Link to comment
JaniM Posted July 24, 2006 Share Posted July 24, 2006 Meillä Urtsissa lämmöt kokoajan 80 astetta öljyllä. Paineista ei tietoa. Kuivasumppujärjestelmä, keulalla erillinen jäähdytin ja oma doghouse. Pieni tehohihnapyörä. Kansien lämmöt 125-150 astetta ja pako tais olla 500 asteen nurkilla eli aika rikkaalla mentiin. Konetta pysty löylyttää ja öljyt pysy samoissa lämmöissä koko ajan. Öljynä tais olla joku Shell 10w-60. Lisäöljypohjaa ei ole. Kone 1.6, puristukset 9 nurkilla muistaakseni. Quote Link to comment
Guest peppokani Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Omaan öljynpainemittariin ei vissiin ole uskomista, koska se väittää tyhjäkäynnillä paineiksi n. 5 baria ja kierroksilla yli 6. baria? Koneena himppusen viritelty 1,7. Quote Link to comment
nalleolut Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 onko anturi ja mittari samaa paria eli 5-5 tai 10-10 bar? itselläni on kylmä kone paineet mittarin mukaan 9bar ja kun öljynlämpömittari näyttää 50-100 astetta niin paineet on tyhjäkäynti n.1200 2,5bar ja kieroksilla 5-6 ei kerkee siin enään katsomaan niin tarkasti-. Quote Link to comment
Guest peppokani Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 onko anturi ja mittari samaa paria eli 5-5 tai 10-10 bar? itselläni on kylmä kone paineet mittarin mukaan 9bar ja kun öljynlämpömittari näyttää 50-100 astetta niin paineet on tyhjäkäynti n.1200 2,5bar ja kieroksilla 5-6 ei kerkee siin enään katsomaan niin tarkasti-. Samaa paria ja ihan uudet. Minullakin kylmällä koneella nuo paineet ovat tuommoiset. Pitääkin ajaa kone lämpimäksi ja katsella silloin, että millaiset paineet silloin on. Quote Link to comment
nalleolut Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 hmm mielen kiintoista onko anturi sellainen murikka jossa naparuuveilla liitokset? Quote Link to comment
mikan Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Minkäs merkkisillä mittareilla te mittaatte? Oon huomannut että biltemat ja equusit näyttää vain ohjeellisia arvoja. Hydrauliikkaliikkeestä kun hakee oikean painemittarin niin voi lukemiin luottaa. t. Mika Quote Link to comment
nalleolut Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 anturi ja mittari vdo Quote Link to comment
Guest peppokani Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Muutkin mittärit oli Bilteman huippulaatua, niin enhän mä voinut poiketa sisustuksesta ;) Lämpimänä tyhjäkäynnillä paineet himppusen yli 3 ja 5000rpm himppusen yli 5. Quote Link to comment
Lasse Posted August 2, 2006 Share Posted August 2, 2006 Kyl ainakin vdon lukemiin voi luottaa. Olen seurannut painetta ja lämpöä vdosta ja fluken mittarista ja ihan hyvin menee yksiin. Quote Link to comment
nalleolut Posted August 5, 2006 Share Posted August 5, 2006 samaa asiaa koskien mikä on ehdoton yläraja öljyn lämmöille! itsellä tällä hetkellä paikallaan etupelti jossa paikat puhallin putkille ja niiden reistä työntää käärmes kuumaa konehuoneeseen ja mittari näyttää 110. eli taitaa se kuuma ilma lämmittää tuota vdo:n tikun varttakin jolloin näyttää aavistuksen verran yläkanttiin. Quote Link to comment
Guest Posted August 5, 2006 Share Posted August 5, 2006 samaa asiaa koskien mikä on ehdoton yläraja öljyn lämmöille! itsellä tällä hetkellä paikallaan etupelti jossa paikat puhallin putkille ja niiden reistä työntää käärmes kuumaa konehuoneeseen ja mittari näyttää 110. eli taitaa se kuuma ilma lämmittää tuota vdo:n tikun varttakin jolloin näyttää aavistuksen verran yläkanttiin. Sopivin lampo on 80-90C Itse olen pitanyt virikoneissa 100C lampoa ylarajana, joskus kovassa pieksannassa nousee hetkellisesti yli mutta sen pitaa sitten laskea takaisin alle 100C normaaliajossa. Monet kokeneetkin viri-aijat sanoo etta 110C on viela turvallinen, sita voisi pitaa ylarajana. Mutta 115C saa monasti koneen jo haisemaan ja "tuntumaan" ylikuumentuneelle. Jan Quote Link to comment
nalleolut Posted August 5, 2006 Share Posted August 5, 2006 jees tämä on sitä hyvä tietää asiaa. miusta tuntuu et se mittatikku haistelee liikaa myös ulkolämpötilaa joka on myös aika kuumaa... makkaraa vois paistaa pakosarjan päällä. pitää tehdä uus pelti tohon ja laittaa umpeen ne ilmareiät. Quote Link to comment
mikan Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Kyllä se korkein lämpötila riippuu myös käytettävästä öljystä. Mulla lämmöt on pyörinyt matka-ajossa 105 asteen paikkeilla ja paineet on olleet ihan ok. Öljynä Castrolin 10W-60 racingit. t. Mika Quote Link to comment
nalleolut Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 paineitten osalta ei ongelmaa, ja kaupunki ajossa pysyy lämmöt kiltisti alle 100. maantiellä nostaa... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted August 7, 2006 Share Posted August 7, 2006 Kemorassa kun oli päivällä pirun kuuma, ajettiin rataa 115-125 asteen välillä, paineet tyhjäkäynnillä 0.5-0.7 ja kierroksilla aina yli 2 baria. Samanlaisia lämpöjä ilmoitteli pari muutakin tiimiä. Sitten kun ilta pimeni ja ulkoilma laski jonnekin 15-18 asteeseen niin lämmöt pysyivät 110:ssä vaikka kuinka polki. Öljynä Kendallin GT-1 20W-50, aika liruahan tuo oli mutta kaikki toimi vielä oikein mallikkaasti. Anturit ja mittarit VDO:n, ö-lämpöanturi lohkon 3-tyypin öljyntäyttöaukossa. Pitänee ensi vuodeksi asentaa lisäjäähdytin että saa oikein kunnolla piiskata. Patana 2.3-litranen, ainut öljynjäähdytys 4-tyypin jäähdytin doghousessa. Normaalissa matka-ajossa ei yli 100 asteen nouse tuossa koneessa. Puavo @ dwl Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.