Jump to content

minkälaiset öljynpaineet koneessa?


Guest Tuoppi

Recommended Posts

Guest Tuoppi

eli tua on parissa topicissa sivuttu aihetta mut en viitsi sotkea niitä, joten tehään uus. Olis mielenkiintoinen tietää minkälaisia öljyn paineita kenelläkin ja minkälaisissa moottoreissa.

 

tiedoista vois käydä ilmi esim.

 

öljypumpun koko ja malli, mahdolliset ulkoiset kierrot, sekä paineet 1000 rpm ja 4000 rpm, koneen olleesa kylmänä ja kuumana.

 

vois olla mukavia tietoja kun rupee mietityttämään onko kone väljä ja remontin.

Link to comment
Guest Tuoppi

no tuola on ollu juttua et 2 ja 4 välillä, mut sitä tässä nyt ois tarkotus kartottaa et minkälaisia on! eiköhän tällä porukalla siitä pysty sit vetään johtopäätöksiä :)

Link to comment

no siina nurkilla ne pitais seilaa, kierrokset paalla. 3 on hyva tavoite kuumalle koneelle 2000rpm. Jokainen kone on erilainen, paine riippuu pumpusta ja koneen kuluneisuudesta ja siita kuinka hyvin se on rakennettu, seka siita kuinka paljon rakentaja on HALUNNUT paineita.

Tyhjakaynnilla lampimassa koneessa hadintuskin 1.

Kunhan oljynpainevalo ei vilku. Eli orggis anturi ja merkkivalo kannattaa sailyttaa, vakioanturi on kalibroitu VW:lle sopivalle paineelle.

 

Jan

Link to comment
Guest Tuoppi

kiitos bugfuel tiedoista,

 

mulla koneessa juuri tuommoiset paineet eli lämpösenä tyhjäkäynnillä n. 1 ja kierroksilla n. 2,5 ja rattaat on 26 mm ja lisäkierrosta löytyy öljynsuodatin.

 

soitin yhdelle kuplaroparille ja sanoi et ehdoton yläraja ois toi 4 koska sen jälkeen rupee kuumat öljyt karkaan kytkimen puolelta. Tyhjäkäynnistä sanoi et kuplan orkkis valo rupee vilkkuun jopa vasta 0.15 kohdilla mut 0,5 jälkeen voi ruveta ilmeneen ongelmia eli mielellään yli sen.

Link to comment
Guest Mika Raussi
ehdoton yläraja ois toi 4 koska sen jälkeen rupee kuumat öljyt karkaan kytkimen puolelta.

No mites tää nyt muka pääsee tapahtumaan? Eihän se paine suinkaan stefan takana ole.

Link to comment

Just tarkastin asian kun töistä ajoin kotiin 90 asteisella öljyllä n.karvan yli 4bar kierroksilla ja 1.5--2bar tyhjäkäynnillä n.950rpm. 110 asteisellakaan ei laske alle 1,5bar tyhjäkäynnillä. Öljyt 20w-50 racing,Full flow suodatus,paineventtiilikansi gene berg,30mm alumiinipumppu,letkut 1/2"

Gene berg öljypohja,typ 4 jäähdytin,tilavuutta n. 5 litraa.

 

Kylmänä nousee huomattavasti korkeammalle,suodattimena golfin suodatin,paineventtiilikannen asennuksen jälkeen ei ole ollut ongelmia suodattimen/lauhduttimen tiivisteiden kestämisessä / vuotamisessa kuten ennen sitä oli.

Link to comment

Urtsipadan öljynpainefaktaa lauantailta:

 

Öljynämpö: 90

Tyhjäkäynti 750-900 (ei ihan tasasta...), paineet 0.7-0.9bar

Kierroksilla max. 4.5bar

 

Öljynämpö: 115

Tyhjäkäyntipaineet 0.6-0.8bar

Kierroksilla max. 4bar

 

Pata 2.3 litranen, 9.3 puristus, T4-öljynjäähdytin doghousessa, GB lisäö-pohja, fram hp1. Öljyt Kendallin GT-1 20W-50. Pumppu 32mm schadek. Ei ulkosta öljynjäähdytintä. Ropelissa vakiohihnapyörä ja kierrokset ei alle 3000 tippunu puoleen tuntiin, max rpm:t pidettiin siinä 5200 hollilla.

 

Ajettiin ihan jees-nopeuksisia kierroksia, jos vähänkin hölläsi niin lämmöt tippu takasin 105-110 asteeseen.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Meillä Urtsissa lämmöt kokoajan 80 astetta öljyllä. Paineista ei tietoa.

Kuivasumppujärjestelmä, keulalla erillinen jäähdytin ja oma doghouse.

Pieni tehohihnapyörä.

Kansien lämmöt 125-150 astetta ja pako tais olla 500 asteen nurkilla eli aika rikkaalla mentiin. Konetta pysty löylyttää ja öljyt pysy samoissa lämmöissä koko ajan. Öljynä tais olla joku Shell 10w-60. Lisäöljypohjaa ei ole.

 

Kone 1.6, puristukset 9 nurkilla muistaakseni.

Link to comment
Guest peppokani

Omaan öljynpainemittariin ei vissiin ole uskomista, koska se väittää tyhjäkäynnillä paineiksi n. 5 baria ja kierroksilla yli 6. baria?

 

Koneena himppusen viritelty 1,7.

Link to comment

onko anturi ja mittari samaa paria eli 5-5 tai 10-10 bar? itselläni on kylmä kone paineet mittarin mukaan 9bar ja kun öljynlämpömittari näyttää 50-100 astetta niin paineet on tyhjäkäynti n.1200 2,5bar ja kieroksilla 5-6 ei kerkee siin enään katsomaan niin tarkasti-.

Link to comment
Guest peppokani
onko anturi ja mittari samaa paria eli 5-5 tai 10-10 bar? itselläni on kylmä kone paineet mittarin mukaan 9bar ja kun öljynlämpömittari näyttää 50-100 astetta niin paineet on tyhjäkäynti n.1200 2,5bar ja kieroksilla 5-6 ei kerkee siin enään katsomaan niin tarkasti-.

 

Samaa paria ja ihan uudet. Minullakin kylmällä koneella nuo paineet ovat tuommoiset. Pitääkin ajaa kone lämpimäksi ja katsella silloin, että millaiset paineet silloin on.

Link to comment
Guest peppokani

Muutkin mittärit oli Bilteman huippulaatua, niin enhän mä voinut poiketa sisustuksesta ;)

Lämpimänä tyhjäkäynnillä paineet himppusen yli 3 ja 5000rpm himppusen yli 5.

Link to comment

samaa asiaa koskien mikä on ehdoton yläraja öljyn lämmöille!

itsellä tällä hetkellä paikallaan etupelti jossa paikat puhallin putkille ja niiden reistä työntää käärmes kuumaa konehuoneeseen ja mittari näyttää 110. eli taitaa se kuuma ilma lämmittää tuota vdo:n tikun varttakin jolloin näyttää aavistuksen verran yläkanttiin.

Link to comment
samaa asiaa koskien mikä on ehdoton yläraja öljyn lämmöille!

itsellä tällä hetkellä paikallaan etupelti jossa paikat puhallin putkille ja niiden reistä työntää käärmes kuumaa konehuoneeseen ja mittari näyttää 110. eli taitaa se kuuma ilma lämmittää tuota vdo:n tikun varttakin jolloin näyttää aavistuksen verran yläkanttiin.

 

Sopivin lampo on 80-90C

Itse olen pitanyt virikoneissa 100C lampoa ylarajana, joskus kovassa pieksannassa nousee hetkellisesti yli mutta sen pitaa sitten laskea takaisin alle 100C normaaliajossa.

 

Monet kokeneetkin viri-aijat sanoo etta 110C on viela turvallinen, sita voisi pitaa ylarajana. Mutta 115C saa monasti koneen jo haisemaan ja "tuntumaan" ylikuumentuneelle.

 

Jan

Link to comment

Kemorassa kun oli päivällä pirun kuuma, ajettiin rataa 115-125 asteen välillä, paineet tyhjäkäynnillä 0.5-0.7 ja kierroksilla aina yli 2 baria. Samanlaisia lämpöjä ilmoitteli pari muutakin tiimiä. Sitten kun ilta pimeni ja ulkoilma laski jonnekin 15-18 asteeseen niin lämmöt pysyivät 110:ssä vaikka kuinka polki.

 

Öljynä Kendallin GT-1 20W-50, aika liruahan tuo oli mutta kaikki toimi vielä oikein mallikkaasti.

 

Anturit ja mittarit VDO:n, ö-lämpöanturi lohkon 3-tyypin öljyntäyttöaukossa. Pitänee ensi vuodeksi asentaa lisäjäähdytin että saa oikein kunnolla piiskata.

 

Patana 2.3-litranen, ainut öljynjäähdytys 4-tyypin jäähdytin doghousessa. Normaalissa matka-ajossa ei yli 100 asteen nouse tuossa koneessa.

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...