Jump to content

Lokasuojien korjaus


Recommended Posts

Posted

Terve,

 

Eli lyhykäisyydessään, miten paskat lokarit kannattaa vielä korjata? En nyt kuvia laita, mutta kaikissa on ulkoreunoissa enemmän tai vähemmän vauriota, kuten myös kiinnityskohdissa. Takalokarien etupäissä sanomista. Ja tuntuvat myös siltä että pala jää käteen kun nostaa..

Ovat alkuperäiset kylläkin, mutta luulen että aika,taito ja hermot ei kestäisi niitten hieromista, kun muutakin on tarpeeksi.

Jos ihan uusia katsoo, niin mikä olis hyvä paikka hankkia? Kyllähän niitä myynissä on, mutta kaikissa ei löydy esim.vilkun reikää päältä ja muutenkin en ihan täysillä luottaisi että sopivat . Kupla siis vm. -67

Posted

Oletan että nykyiset lokasuojat ovat melko haperot ja kärsineet, suosittelen etsimään käytetyt hyvät lokasuojat..uusia reproja löytyy kaikilta varaosadiilereiltä, mutta istuvuus on sitten mitä sattuu ja varsinkin etulokasuojien hinta on mielestäni perseestä,laatuun nähden.

 

Takalokasuojat on käytännössä -67 saakka samat mutta etu lokasuojat -64/65-67 samat jos makaavalamppuinen.

Posted

Jos kyse ei ole mistään 50-luvun museobiilistä/100 pisteen lookerista, niin en minä ainkaan hirveästi viitsisi vapaa-aikaani lokarien korjaamiseen käyttää. Uusia ostaessa ostaa molemmat samasta paikkaa ja katsoo silmämääräisesti, että näyttävät/tuntuvat samalta. Voi joutua jotain pultin reikää vinguttamaan (onko syy lokarissa vai korin korjauksissa), mutta eipä ne korjatutkaan aina niin ihanasti paikalleen osu...

 

Pystäriin toki paremmat mahikset löytää hyvät käytetytkin verrattuna makaavalamppuiseen.

Posted

Jos vanhat olemasa niin älä niitä pois heitä, niistä saa hyviä korjauspaloja mahdollisiin parempiiin käytettyihin.

 

Ja mitä repro lokareihin tulee niin se että hitsaatko vanhoja käytettyjä ruosteiden osalta vai hitsaatko uusia reproja että saat ne sopimaan koriin ja astinlautoihin niin se on tietty ihan oma valinta. Ja toiseksi voisihan se vituttaa kun on maksanut maalarille pitkän pennin huippupinnasta ja sitten biffissä joku laskee kiinalokarin päälle oluttölkin ja sen jälkeen ohkasessa lokarissa on lommo (kenties oli vähän kärjistetty esimerkki kuinka ohutta repropelti voi olla mutta pointti tuli varmaan selväksi).

  • 2 years later...
Posted

Vanhat lokarit ja myös korin pintaa hitsattu siihen malliin, että lokareiden istuvuus ei ihan viimisen päälle. Ei viitsisi tiivistettä väliin laittaa, ku jää ikävästi rakoja, jossa kosteus muhii kuitenkin. Onko ihan huono idea, jos lokarit väliin laittaa hyvää tiivistemassaa kauttaaltaan, ettei jää huokosia ja sauman ulkopinnan vetää lasikuitukitillä päältä korin ja lokarin muotoja mukaillen. Tulisi yhtenäinen pinta. Ruostetta ei jää mihinkään, kaikki on hitsattu ja puhallettu.

Posted

Mainitsemallasi tavalla on kuplia rakennettu vuosikymmeniä, tyylisuunnan nimi on "ähtäröinti".  Jokainen tekee omansa miten haluaa mut samalla vaivalla kittaa joko lokarin tai auton puolen niin että se tiivistenauha peittää ne raot. 

Posted
20 minutes ago, Eikka said:

Vanhat lokarit ja myös korin pintaa hitsattu siihen malliin, että lokareiden istuvuus ei ihan viimisen päälle. Ei viitsisi tiivistettä väliin laittaa, ku jää ikävästi rakoja, jossa kosteus muhii kuitenkin. Onko ihan huono idea, jos lokarit väliin laittaa hyvää tiivistemassaa kauttaaltaan, ettei jää huokosia ja sauman ulkopinnan vetää lasikuitukitillä päältä korin ja lokarin muotoja mukaillen. Tulisi yhtenäinen pinta. Ruostetta ei jää mihinkään, kaikki on hitsattu ja puhallettu.

Mieluummin kitillä tasoittaa sen korin puolen ja sitten pohjatyöt ja maalaukset. Lopuksi kun asentaa lokareita ns. pysyvästi niin butyylimassaa (esim. Sika Lastomer-710) tiivisteen molemminpuolin niin vesi ei jää niin helposti muhimaan. Silloin lokarin saa vielä irti ilman auton uudelleen maalausta.

Posted (edited)
5 hours ago, Eikka said:

Vanhat lokarit ja myös korin pintaa hitsattu siihen malliin, että lokareiden istuvuus ei ihan viimisen päälle. Ei viitsisi tiivistettä väliin laittaa, ku jää ikävästi rakoja, jossa kosteus muhii kuitenkin. Onko ihan huono idea, jos lokarit väliin laittaa hyvää tiivistemassaa kauttaaltaan, ettei jää huokosia ja sauman ulkopinnan vetää lasikuitukitillä päältä korin ja lokarin muotoja mukaillen. Tulisi yhtenäinen pinta. Ruostetta ei jää mihinkään, kaikki on hitsattu ja puhallettu.

Erittäin huono idea mielestäni

 

 

 

 

Edited by lasse haukkavuori
  • Like 1
Posted (edited)

Itse tein niin kun hitsasin loksut koriin kiinni että laikkasin loksun reunan taitoksen/jäykisteen pois mutta jätin sen noin 15cm välein kiinni noin sentin pätkillä. Silloin loksu pysyy vielä aikahyvin muodossaan kun sen hitsaa kiinni. Hitsaus sauma tiiviiksi ilman reikiä ja huokosia ja sitten kun se on kiinni niin irroittaa sisäpuolelta pihdeillä nitkautellen pellin soiron pois. Tämän jälkeen koritina/koritinan korvike ( esim 3m) saumaan. Sitten sisäpuolelle saumaan koritinankorvike ja tasoittaa sen kumihaskan kanssa sormella painaen tiukasti kiinni saimaan. Näiden  jälkeen kun maalaa esim 2x 2k epoksipohjamaalilla + pintamaalit , niin kyllä sauma kestää ruostumatta. Tietenkin riippuu siitä että kuinka huolellisesti homman tekee. 

Edited by 68teevee

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...