Td5 Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 Josko näin Halloween viikonloppun vois heittää tyhmän kysymyksen? Vaihdatteko aina vauhtipyörän mutterin kun se on kerran käynyt kiinni? On mun mielestä niin järee mutteri et houkuttelis uudelleen käyttö. Kiristän mutterin EMPI momentinkertojalla, tämmösellä: http://www.aircooled.fi/tuote/6034/momentinkertoja-empi Tällähän saa sen kiristettyä johonkin momenttiin, eikä ”nyt on riittävän tiukalla”. Jos oma käytäntö ujostuttaa, yksityisviesti ihan OK. Quote
ARTO Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 34Hv kone vai 189Hv. Vakiokoneita vuosikymmenet vanhalla pultilla kiristelty kertaa X. Toki joskus löystyy ja irtoilee mutta harvemmin jos lähtökohta eli tapit ja reiät ok ja momenttia liiman kanssa se vähintään 35,1kg. Quote
mikko k Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 Vakiopultin ylikiristäminen ei kannata. Se voi venähtää ja lopulta vauhtis on kuitenkin löyhällä / irti. Quote
ARTO Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 Onks jossain infoa missä saksalainen orkkispultti muuttuu venymästä nyrjähdykseksi... ihan uteliaisuuttani kysyn. Quote
Racing Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 (edited) Mä kiristän kamasan 3/4" Momenttiavaimella menee just niinku pitääkin eikä mitään vipuhässäkkäviritelmiä. Isompi prikka pultin alle on hyvä virityssä koneessa tai kokonaan uusi laatuvalmistajan pultti prikkoineen. Ja kierrelukite tietty lisäksi. Edited November 4, 2018 by Racing Quote
mikko k Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 1 hour ago, ARTO said: Onks jossain infoa missä saksalainen orkkispultti muuttuu venymästä nyrjähdykseksi... ihan uteliaisuuttani kysyn. Ei oo tullu infoa vastaan, mutta momentit jossa 100kg äijä hyppää parinmetrin varren päälle, on aavistuksen liikaa.. Mutta oikealla momenttiavaimella 36kgm, niin ollaan aikalailla oikeassa momentissa. Quote
ARTO Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 No jos toi pultti kestää lähes 200kg momentin on siinä sen 35 kilon päälle hiukan toleranssia eli vähimmäismomenttina plus pikkasen päälle ja pysyy eikä katkee. Omalla vastuulla tietenkin jos ei oo matinkantunneilla oltu hereillä taikka momenttityökalua. Quote
janskuk Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 (edited) Ite oon aina yrittäny valkata vahvimman pultin niistä ehjistä käytetyistä. En tiedä montaako eri orkkis-mallia on olemassa mutta toisissa on muistaakseni ohuempi seinämä ja syvä sisäviiste siellä pultin kierrepäässä. Edited November 4, 2018 by janskuk Quote
Tutkija Posted November 4, 2018 Posted November 4, 2018 Kannattava säästökohde kun uusi vakion mallinen vahvempi pultti (ei siis mutteri) maksaa alta kympin. Ja tuo momentin kerroin on todella hyvä laite kun 4kg momentilla momenttiavaimella käännettynä on pultti 36kg kiinni. Ei tarvitse mitään hirveitä virityksiä moottorin/kampiakselin/vauhtipyörän paikallaanpitämiseen vaan yksinkertainen lukitus vauhtipyörän hammaskehältä lukitustyökalulla piisaa. 1 Quote
mikko k Posted November 5, 2018 Posted November 5, 2018 9 hours ago, ARTO said: No jos toi pultti kestää lähes 200kg momentin on siinä sen 35 kilon päälle hiukan toleranssia eli vähimmäismomenttina plus pikkasen päälle ja pysyy eikä katkee. Omalla vastuulla tietenkin jos ei oo matinkantunneilla oltu hereillä taikka momenttityökalua. Onko jossain infoa että pultti kestää tuon 200kg? Quote
peruskallio Posted November 5, 2018 Posted November 5, 2018 (edited) 1 hour ago, mikko k said: Onko jossain infoa että pultti kestää tuon 200kg? Hyvästä materiaalista itse tehdyn mutterin kiristin 500nm, faktana voi siis pitää, että kiinalaisen kampiakselin kierre kestää sen. Ehkä alkuperäinen mutterikin? Kiinalainen venyi ainakin toisella kiristyskerralla, oikealla momentilla. Jota ei meinannut saada aikaiseksi, kun venyi karkuun. Silmällä pystyi toteamaan mitä oli tapahtunut. Edited November 5, 2018 by peruskallio Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.