Jump to content

Vaihtipyörän mutteri.


Recommended Posts

Posted

Josko näin Halloween viikonloppun vois heittää tyhmän kysymyksen?

 

Vaihdatteko aina vauhtipyörän mutterin kun se on kerran käynyt kiinni? On mun mielestä niin järee mutteri et houkuttelis uudelleen käyttö. 

Kiristän mutterin EMPI momentinkertojalla, tämmösellä: http://www.aircooled.fi/tuote/6034/momentinkertoja-empi

Tällähän saa sen kiristettyä johonkin momenttiin, eikä ”nyt on riittävän tiukalla”. 

 

Jos oma käytäntö ujostuttaa, yksityisviesti ihan

OK. 

Posted

34Hv kone vai 189Hv. Vakiokoneita vuosikymmenet vanhalla pultilla kiristelty kertaa X. Toki joskus löystyy ja irtoilee mutta harvemmin jos lähtökohta eli tapit ja reiät ok ja momenttia liiman kanssa se vähintään 35,1kg.

Posted (edited)

Mä kiristän kamasan 3/4" Momenttiavaimella menee just niinku pitääkin eikä mitään vipuhässäkkäviritelmiä. Isompi prikka pultin alle on hyvä virityssä koneessa tai kokonaan uusi laatuvalmistajan pultti prikkoineen. Ja kierrelukite tietty lisäksi.

 

Edited by Racing
Posted
1 hour ago, ARTO said:

Onks jossain infoa missä saksalainen orkkispultti muuttuu venymästä nyrjähdykseksi... ihan uteliaisuuttani kysyn.

Ei oo tullu infoa vastaan, mutta momentit jossa 100kg äijä hyppää parinmetrin varren päälle, on aavistuksen liikaa..

 

Mutta oikealla momenttiavaimella 36kgm, niin ollaan aikalailla oikeassa momentissa.

Posted

No jos toi pultti kestää lähes 200kg momentin on siinä sen 35 kilon päälle hiukan toleranssia eli vähimmäismomenttina plus pikkasen päälle ja pysyy eikä katkee.

 

Omalla vastuulla tietenkin jos ei oo matinkantunneilla oltu hereillä taikka momenttityökalua.

Posted (edited)

Ite oon aina yrittäny valkata vahvimman pultin niistä ehjistä käytetyistä.

En tiedä montaako eri orkkis-mallia on olemassa mutta toisissa on muistaakseni ohuempi seinämä ja syvä sisäviiste siellä pultin kierrepäässä.

Edited by janskuk
Posted

Kannattava säästökohde kun uusi vakion mallinen vahvempi pultti (ei siis mutteri) maksaa alta kympin. Ja tuo momentin kerroin on todella hyvä laite kun 4kg momentilla momenttiavaimella käännettynä on pultti 36kg kiinni. Ei tarvitse mitään hirveitä virityksiä moottorin/kampiakselin/vauhtipyörän paikallaanpitämiseen vaan yksinkertainen lukitus vauhtipyörän hammaskehältä lukitustyökalulla piisaa.

  • Like 1
Posted
9 hours ago, ARTO said:

No jos toi pultti kestää lähes 200kg momentin on siinä sen 35 kilon päälle hiukan toleranssia eli vähimmäismomenttina plus pikkasen päälle ja pysyy eikä katkee.

 

Omalla vastuulla tietenkin jos ei oo matinkantunneilla oltu hereillä taikka momenttityökalua.

Onko jossain infoa että pultti kestää tuon 200kg? 

Posted (edited)

 

1 hour ago, mikko k said:

Onko jossain infoa että pultti kestää tuon 200kg? 

Hyvästä materiaalista itse tehdyn mutterin kiristin 500nm, faktana voi siis pitää, että kiinalaisen kampiakselin kierre kestää sen. Ehkä alkuperäinen mutterikin? Kiinalainen venyi ainakin toisella kiristyskerralla, oikealla momentilla. Jota ei meinannut saada aikaiseksi, kun venyi karkuun. Silmällä pystyi toteamaan mitä oli tapahtunut.

Edited by peruskallio

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...